Bepaalde USB apparaten: Computer loopt vast bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Situatie:

Wanneer ik mijn Bluetooth USB stickje heb aangesloten en mijn computer wil opstarten, dan loopt deze vast in de POST.

De computer reageerd op geen enkele toetsaanslag meer, bijvoorbeeld DEL om in de BIOS setup te komen of het NUM LOCK knopje. Alleen door de powerknop te gebruiken kan ik de computer uitzetten, het Bluetooth USB stickje verwijderen en dan weer de powerknop indrukken om de computer op te laten starten, wat zonder dat stickje perfect gaat.

Het betreft hier een Sweex BT200 Bluetooth stickje. Hiervoor had ik een merkloos stickje die hetzelfde probleem gaf, en weer daarvoor een Jabra stickje die dit probleem niet had. Dat Jabra stickje heb ik de deur uit gedaan omdat deze niet echt plug 'n play is.

Het Sweex BT200 stickje werkt bij inpluggen wanneer de computer helemaal opgestart is (in Windows) wel perfect, zelfs zonder drivers, het stickje wordt meteen herkend.

Ik kan me vaag herinneren dat ik precies hetzelfde probleem had met iPods. Maar diverse Creative mp3spelers kan ik gewoon altijd aangesloten laten, de computer start dan zonder problemen op.

Wat heb ik geprobeerd:
USB Legacy support in de BIOS uitgeschakeld: probleem blijft bestaan.
Andere USB poorten gebruikt en ook achter een USB hub: probleem blijft bestaan.

Wat over mijn hardware:
Moederbord: Gigabyte 8SGXP
Processor: Intel Pentium IV 3.2 GHz
Geheugen: 2 x 512 MB PC2700
HDD: 250 GB SATA van WD (geen RAID)
Video: Asus N7600GS 256MB AGP
Geluid: Creative Audigy 2 ZS
Netwerk: Onboard uitgeschakeld en een 1000 Mbit kaartje bijgeprikt
Voeding: Zalman van 400 Watt

• F4T4L_3RR0R
Hier een walkthrough filmpje van mijn BIOS:
http://www.xs4all.nl/~remonv/temp/bios.wmv

Tips zijn nogsteeds welkom. ;)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:19

Reptile209

- gers -

Ik zie dat je BIOS dateert uit 2004. Bestaat er een BIOS-update voor je mobo? Wellicht is het probleem daarin verholpen. En je PC loopt echt in de POST vast: dus voordat je geheugen wordt getest, de harddisks worden gedetecteerd en je met Del je BIOS in kunt?
Als je een USB-hub gebruikt, is dat er dan eentje met eigen voeding? Dat zou dan mogelijke stroomproblemen moeten verhelpen. Als het er eentje zonder eigen voeding is, probeer dan eens een apart gevoede hub uit.

Zo scherp als een voetbal!

• F4T4L_3RR0R
Bij dit scherm blijft hij hangen, geen enkele toets reageerd dan nog:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~remonv/tweakers/bios.jpg

Soms blijft hij al hangen bij "Check System Health OK".

De meest recente BIOS update, dateerd uit uit 2004, van 26 april om precies te zijn, maar ik weet niet wat ik met dit bestand aanmoet. (Ik heb F3, op de website staat F5. Is dat een versienummer?)

Het is een moederbord uit een Fujitsu Siemens computer, een Gigabyte GA-8SGXP, de website van FS is de enige die chipsetdrivers en updates voor deze mobo uitgeeft. Op de website van Gigabyte vind ik niks voor dit moederbord.

Ik zie een Duitse en Engelse download, maar het bestand heeft geen extensie. Bij de Duitse download staat uitgelegd dat je het bestand in Nero of ander programma moet branden, en de optie ISO moet kiezen in het brandprogramma. Open ik het extensieloze bestand als schijfimage in Nero, dan geeft Nero een foutmelding. Geef ik het bestand de extensie .iso, dan geeft Nero wederom een fout.

Ik ga even opzoek naar de adapter voor mijn USB hubje, maar betwijfel of het daaraan ligt. Zonder tussenkomst van een hub, dus rechtstreeks op een (ongedeelde) USB poort geeft ook hetzelfde probleem.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Okee, hij stopt dus echt in de POST fase. Niet goed, maar daar was je al achter ;). Dan is het denk ik het BIOS zelf, of het USB systeem.
F4T4L_3RR0R schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:30:
Ik ga even opzoek naar de adapter voor mijn USB hubje, maar betwijfel of het daaraan ligt. Zonder tussenkomst van een hub, dus rechtstreeks op een (ongedeelde) USB poort geeft ook hetzelfde probleem.
Mijn gok was dat een hub met eigen stroomvoorziening mogelijk een stroomprobleem van je mobo "verhelpt" (als een usb-apparaat te veel slurpt tijdens de boot-fase). De adapter is dus cruciaal in dit verhaal. Direct op de USB van je PC is hij afhankelijk van de stroomvoorziening van je moederbord. Geen garanties, gewoon een gokje :).

En geeft de website waar een nieuw BIOS op staat niet wat meer informatie over het gebruik ervan? Post anders eens een linkje, dan kan iemand hier misschien even kijken (want zelf zoeken is te veel werk ;) ). De precieze foutmelding van Nero zou ook wel helpen trouwens.

[ Voor 34% gewijzigd door Reptile209 op 18-06-2007 22:08 ]

• F4T4L_3RR0R
Ik ben even wezen goochelen met de extensieloze bestanden voor de BIOS update.
Na zip, rar, iso en als laatste exe als extensie te geven, verscheen er een icoontje, dit was de updater voor op een diskette. Ik kreeg een melding (in het Duits) dat ik een diskette in moest voeren, maar ik heb geen diskettedrive, dus ik ging even aan de slag met het andere bestand.

Die kon ik wel als iso gebruiken.

Er stonden 2 bestanden, een met weinig info in het Engels en een met weinig info in het Duits. Dat laatste bestand kon ik dus als iso op cd branden.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~remonv/tweakers/bios2.jpg

En het booten met de nieuwste BIOS-versie met het Bluetoothstickje ingeplugd:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~remonv/tweakers/bios3.jpg

Blijft nu nogsteeds hangen... :(

Stickje verwijderd, computer opnieuw gestart, en even wezen speuren naar nieuwe opties in het BIOS... Geen nieuwe opties te vinden.

Stickje weer verwijderd, ondertussen de 1000 mA adapter van mijn USB hub opgezocht en onderwijl mijn computer op laten starten.
Stickje in USB hub, adapter op USB hub, en de computer opnieuw laten opstarten: Hij loopt nogsteeds vast in de POST... -O-

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Dan ben ik door de ideeën heen... Het zal wel "iets" met je moederbord zijn en ik vrees dat je er aan moet wennen om je USB-dingen uit te pluggen als je je PC aanzet.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 15:47

woutur

Klauwtjes uit!

Heb ik ook. Dan wel met een Nforce2 bord. Als ik mijn iPod laat zitten in mijn hubje met voeding, weigert mijn computer pertinent op te starten. iPod eruit en hij start elke keer weer prima op. Ik heb er niks op gevonden.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Dutch2007
  • Laatst online: 24-09-2025
heb ik ook met een nforce chipset, ook met usb-stcik, hangt ie vast, soms zelfs zo, als ik dan de usb stick er uit haal, tijdens het "hangen" dat ie het weer doet :S

• F4T4L_3RR0R
Ik heb het stickje maar weer ingepakt...

• F4T4L_3RR0R
En geruild voor een Sitecom CN-512, nogsteeds hetzelfde probleem. :(
Nog rotter zelfs, want de Sitecom CN-512 is niet plug 'n play.

[ Voor 31% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 19-06-2007 21:26 ]

Pagina: 1