Toon posts:

Wel internet, geen sites. DNS?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

thuis heb ik een modem...gevolgd door een draadloze router. Deze router is bekabeld gekoppeld aan een computer en deze computer zegt wel verbinding te hebben maar kan niet op internet site`s.
Hij kan wel op 1 site, en dat is de site die mijn vader voor het werk gebruikt, deze staat al meer dan een jaar bij ons in de favorieten en hier kan hij wel op internet.

nu heb ik even rondgegeken op GoT en iedereen praat over DNS instellen etc...maar ik zou echt niet weten hoe dit moet en of dit uberhaupt wel nut heeft voor dit probeem?

vanmiddag neem ik m`n laptop mee en probeer deze aan het netwerk te hangen om uit te sluiten dat het probleem in het netwerk zit (wat ik zoiezo al verwacht, dat het netwerk in orde is)

dus kan iemand mij even uitleggen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 11:51 ]

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 16:20
Het lijkt erop dat je een dns-probleem hebt.
Wat gebeurd er als je pingt naar www.tweakers.net (start -> uitvoeren )?

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Piebas schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:02:
Het lijkt erop dat je een dns-probleem hebt.
Wat gebeurd er als je pingt naar www.tweakers.net (start -> uitvoeren )?
stel dat dit niet lukt, kun je dan wel pingen naar 213.239.154.35?
Zo ja, dan heb je een DNS probleem.

Als je ook al naar www.tweakers.net kunt pingen, doe dan even "start -> uitvoeren -> ipconfig /flushdns" en probeer het opnieuw.

Als je met poging 1 wel kunt pingen naar www.tweakers.net en bij poging 2 niet, maar bij poging 2 wel naar het 213etc adress, heb je een dns probleem.

Als je ook niet naar 213.etc kunt pingen, heb je geen connectie met het internet, of staat je gateway niet goed ingestelt.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus even kort samenvatten:

eerst proberen te pingen naar Tweakers...(wat is dat adres?)
lukt dat wel dan...start->uitvoeren-> ipconfig/flushdns en opnieuw proberen.
daarna nogmaal proberen via IE www.tweakers.net

lukt het pingen naar tweakers niet dan moet ik proberen te pingen naar
213.239.154.35, als dat dit pingen wel lukt dan heb ik een DNS probleem.

Als ik naar geen van beide kan pingen dan zit het probleem in m`n internetverbinding.

dit is goed samengevat toch?

Oke dan even nog een paar vraagjes:

Pingen is toch gewoon dit he...start-->uitvoeren--> cmd--> ping 213.239.154.35 ??
en wat is het "pingadres" van tweakers?

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:50:
Oke dus even kort samenvatten:

eerst proberen te pingen naar Tweakers...(wat is dat adres?)
lukt dat wel dan...start/uitvoeren/flushdns en opnieuw proberen.
daarna nogmaal proberen via IE www.tweakers.net

lukt het pingen naar tweakers niet dan moet ik proberen te pingen naar
213.239.154.35, als dat dit pingen wel lukt dan heb ik een DNS probleem.

Als ik naar geen van beide kan pingen dan zit het probleem in m`n internetverbinding.

dit is goed samengevat toch?

Oke dan even nog een paar vraagjes:

Pingen is toch gewoon dit he...start/uitvoeren/ ping 213.239.154.35 ??
en wat is het "pingadres" van tweakers?
zucht ;)

eerst proberen pingen naar www.tweakers.net. Het adress wat ik je gegeven heb is het corresponderende computer adress voor www.tweakers.net in diet geval idd 213.239.154.35.

Zie daarom www.tweakers.net bijvoorbeeld als de heer Jansen, en 213.239.154.35 als zijn adress.

Als jij www.tweakers.net in typed, gaat je pc zoeken bij de DNS server naar het "adress" van de heer www.tweakers.net. Dit adress zal uitkomen op 213.239.154.35. Dit weet ik, omdat ik zelf manieren heb om een naam om te zetten en het adress uit te lezen (gaat te ver om dit uit te leggen denk ik)

Met deze reden kun je testen of je DNS server een adress kan geven aan een naam. Als je nml www.tweakers.net niet kunt pingen, en je kunt wel zijn adress berijken (213.239.154.35) heb je dus WEL connectie met het internet, maar kun je nog geen adressen op zoeken bij je DNS server.

zo.. dat verhaal is volgens mij wel even een _/-\o_ waardig ;)

Direct andwoord op je vragen:
start ->uitvoeren->cmd
in het zwarte scherm "ping www.tweakers.net"
vervolgens "ping 213.239.154.35"

je heb het voor de rest idd goed samengevat. Maar vergeet het eventueele "start -> uitvoeren ->ipconfig /flushdns" niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt! zeer duidelijk verhaal :) (weet ik meteen waar die DNS goed voor is ;) )

Oke stel dat m`n DNS daadwerkelijk kapot is..wat dan te doen??

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 13:05 ]

Verwijderd

Mocht je willen weten hoe je een DNS invoert in je Windows machine: Het gaat als volgt:

Open je netwerk-tab. Dat kan je vinden in je Configuratiescherm, danwel rechts onderin in je Traybar (mocht je dat ingeschakeld hebben).

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lism.1/nw/01.jpg

Vervolgens klik je op Eigenschappen (in mijn geval is dat properties)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lism.1/nw/2.jpg

Dan ga je naar TCP/IP zoals dat aangegeven staat en klik je op properties (eigenschappen). Dan krijg je een scherm met 2 opties. 1 is om DHCP toe te laten wijzen aan je netwerk, en de andere optie is om zelf je waardes in te vullen

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lism.1/nw/3.jpg

Hierbij vul je dus de gegevens in die op jouw netwerk van toepassing zijn. Het IP adress van je computer, de subnetmask (laat windows dat gewoon zelf invullen), de gateway (heel belangrijk!) Dat kan zijn je modem of je router (Dus gewoon het ip van 1 van deze apparaten), en dan als laatst je DNS. Ik weet niet welke provider je hebt, maar met een simpele hit op google kan je ze vaak al vinden. Bijv "@Home dns servers" of "Planet DNS servers"

Die vul je dan in, dan flush je je DNS door start / uitvoeren / "ipconfig /flushdns" en klaar is kees.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-03 12:34

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 13:04:
Oke bedankt! zeer duidelijk verhaal :) (weet ik meteen waar die DNS goed voor is ;) )

Oke stel dat m`n DNS daadwerkelijk kapot is..wat dan te doen??
Je DNS zal niet kapot zijn, dat is iets dat je provider voor je regelt. Het probleem zou erin kunnen liggen dat jouw computer, router of modem niet weet waar de DNS server te vinden is. Daarvoor zal je dus weer zo'n ip adres moeten opgeven van je DNS server.

*zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Oke ook heel duidelijk!:)
alleen nog de vraag hoe ik aan m`n ip kom voor mn gateway?
Waar kan ik die aflezen of opvragen?

Verwijderd

Ipconfig. en dan je gateway eruit vissen.

Verwijderd

Topicstarter
oke dus...start-->uitvoeren-->cmd-->ipconfig en dan wat staat achter standaardgateway invullen??

Verwijderd

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.2.100
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.2.1
Zo dus ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke:)

bij DNS voor XS4ALL staan deze er:
194.109.6.66

194.109.9.99

194.109.104.104

het maakt dus niet uit welke ik invoer bij favoriet en alternief??

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 13:22 ]

Verwijderd

Nou komop beetje zelf-inzet mag ook wel. :)

Je hebt er dus 2 nodig, dat is als de ene eruit ligt, je computer altijd op de andere kan. Dus het beste is gewoon 2 verschillende te nemen. Mocht je problemen hebben met websites opvragen, dan denk ik dat je ze moet veranderen (of 1).

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry maar ik kom pas kijken op dit gebied dus mij moet nog veel geleerd worden;)
maar voglens mij heb ik zo wel genoeg dingen die ik kan proberen...!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar je bent heus niet de eerste die dit leert, hoor ;) Zoeken tot je erbij neervalt zul je! :+
Nee, grapje. Maar toch is dat wel de methode. Je kunt het steeds vragen, maar dan schiet je er ook niets mee op. Je kunt beter gewoon steeds een stukje dieper zoeken. Je weet al dat het iets met DNS is, dus google je op DNS problemen ofzo en daar vind je weer nieuwe zoek termen die jou in de juiste richting kunnen helpen.
Mocht je dan echt vast lopen, kun je hier op GoT een concrete vraag stellen met een mooi overzicht van wat je al weet en wat je precies nog moet weten. Dus niet van "Hij doet het niet, wat nu?". Daar kunnen wij dan vervolgens weer niks mee.

Succes met leren :)

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - Meer ads!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

wat ik nou wel wil weten, doet ie et?

Verwijderd

Topicstarter
Jaja hij doet het :)
DNS moest idd een x geflusht worden!

Tnx he 8)7