Een punt waar ik me al jaren aan erger met Linux is het altijd vervuilen van je homedir. Start 1 suf programma'tje, en er staan al weer een paar entries bij. Soms niet eens van de programma's zelf, maar van gelinkte libraries. Om maar wat te noemen:
.gnome-desktop, .gnome en .gnome2 - terwijl ik kde draai
.java - jippie, 1 website met prehistorische applets en bingo
.xine - library wordt gebruikt door kaffeine als ik 't goed heb
.icons - geen idee waar dit dan weer van is
.dia - flowchart
.cpan - makkelijk perl modules installeren
.Skype en .openoffice.org2 - wel nuttig, maar daar hoef ik toch geen homedir entry van?
Zo heb ik al 59 directories en 64 bestanden voor "instellingen" in m'n homedir staan. Ontzettend onoverzichtelijk. En leveranciers bedenken ook niet dat 1 grote .settings directory waar alles verder onder staat wel erg handig zou zijn.
Dus wat ik zat te denken: zijn er methoden om dit zelf te doen? Bijvoorbeeld door alle open, fopen, fstat calls etc om te leiden met behulp van /etc/ld.preload of $LD_PRELOAD. Dit werkt natuurlijk niet voor statisch gelinkte programma's en voor de set-uid's, maar voor de meeste programma's verwacht ik wel dat het opruiming houdt.
Wie weet er software waarmee zoiets kan? Of een andere oplossing die echt opruiming houdt...?
.gnome-desktop, .gnome en .gnome2 - terwijl ik kde draai
.java - jippie, 1 website met prehistorische applets en bingo
.xine - library wordt gebruikt door kaffeine als ik 't goed heb
.icons - geen idee waar dit dan weer van is
.dia - flowchart
.cpan - makkelijk perl modules installeren
.Skype en .openoffice.org2 - wel nuttig, maar daar hoef ik toch geen homedir entry van?
Zo heb ik al 59 directories en 64 bestanden voor "instellingen" in m'n homedir staan. Ontzettend onoverzichtelijk. En leveranciers bedenken ook niet dat 1 grote .settings directory waar alles verder onder staat wel erg handig zou zijn.
Dus wat ik zat te denken: zijn er methoden om dit zelf te doen? Bijvoorbeeld door alle open, fopen, fstat calls etc om te leiden met behulp van /etc/ld.preload of $LD_PRELOAD. Dit werkt natuurlijk niet voor statisch gelinkte programma's en voor de set-uid's, maar voor de meeste programma's verwacht ik wel dat het opruiming houdt.
Wie weet er software waarmee zoiets kan? Of een andere oplossing die echt opruiming houdt...?