Toon posts:

homedir schoonhouden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een punt waar ik me al jaren aan erger met Linux is het altijd vervuilen van je homedir. Start 1 suf programma'tje, en er staan al weer een paar entries bij. Soms niet eens van de programma's zelf, maar van gelinkte libraries. Om maar wat te noemen:

.gnome-desktop, .gnome en .gnome2 - terwijl ik kde draai
.java - jippie, 1 website met prehistorische applets en bingo
.xine - library wordt gebruikt door kaffeine als ik 't goed heb
.icons - geen idee waar dit dan weer van is
.dia - flowchart
.cpan - makkelijk perl modules installeren
.Skype en .openoffice.org2 - wel nuttig, maar daar hoef ik toch geen homedir entry van?

Zo heb ik al 59 directories en 64 bestanden voor "instellingen" in m'n homedir staan. Ontzettend onoverzichtelijk. En leveranciers bedenken ook niet dat 1 grote .settings directory waar alles verder onder staat wel erg handig zou zijn.

Dus wat ik zat te denken: zijn er methoden om dit zelf te doen? Bijvoorbeeld door alle open, fopen, fstat calls etc om te leiden met behulp van /etc/ld.preload of $LD_PRELOAD. Dit werkt natuurlijk niet voor statisch gelinkte programma's en voor de set-uid's, maar voor de meeste programma's verwacht ik wel dat het opruiming houdt.

Wie weet er software waarmee zoiets kan? Of een andere oplossing die echt opruiming houdt...?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 11:15: En leveranciers bedenken ook niet dat 1 grote .settings directory waar alles verder onder staat wel erg handig zou zijn.
Registry :X
* AlterEgo rent

Ik zie mijn .files nooit. Niet vanaf de command line, en niet vanuit mijn file browser. En als ik ze wel wel zien, is daarvoor een switch. De omvang (afgezien van .cache-dingen enzo) is ook gering. Dus het stoort me niet.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:50

Cyphax

Moderator LNX
AlterEgo schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 11:22:
[...]

Registry :X
* AlterEgo rent
Nee, directory. Registry is onnodig. Als AL die .[app/libname] directories nou gewoon netjes in iets als settings worden geplaatst, dan hoeven ook niet smerig verborgen te worden (ik bedoel, de enige reden dat ze verborgen zijn is omdat het anders zo'n ongelooflijke puinzooi wordt, dit is in Windows echt wel even beter geregeld in je home-dir, maar zeker niet perfect).

Gewoon met z'n allen afspreken: dat doen we vanaf nu. Jaartje down the road is het helemaal ingeburgerd, probleem opgelost.

Ik zou dan ook eigenlijk eerder andersom werken, en alles wat NIET settings is in een directory in ~ zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 15-06-2007 11:30 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

KDE zet z'n zut toch ook al onder .kde oid? GNOME zal waarschijnlijk ook zoiets doen.
Ik moet zeggen dat ik er niet echt last van heb, documenten, project etc staan al gecategoriseerd in andere mappen dus ik weet altijd waar ik moet zoeken. Die berg .iets directories boeien me dan niet zo.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 11:15:
.xine - library wordt gebruikt door kaffeine als ik 't goed heb
Mediaplayer.

Anyway. Hier zijn verschillende oplossingen voor, maar het is aan de makers van de apps om die te implementeren. Traditioneel wordt dat gewoon met dot-files en -directories gedaan op UNIX. Die . om ze uit je file listings te houden.

Ik kan ook eigenlijk niet zeggen dat ik me er druk om maak.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 16:47
Als je gewoon ls doet ipv ls -al zie je ze ook niet!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Toch heeft TS wel gelijk, mbt tot vervuiling van je home dir. Als je 2 browsers gebruikt en er nog 3 hebt uitgeprobeerd, heb je al 5x een browser cache in je homdir. Dat kan beter. Overigens zie je dat bij thumbnails al wel gebeuren: nautilus en gthumb gebruiken dezelfde thumbnails.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Hippe programma's gebruiken .config.

0.0

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
^^ with stupid. Vul anders een feature request in bij Skype etc dat ze het eens netjes moeten opruimen. Ik denk dat je erg moeilijk kan gaan doen en alles omleiden, je kan het ook zo laten en er niet naar kijken. Je hebt toch niet standaard de .folder zichtbaar staan (hoop ik)?

Verwijderd

Ikzelf zat ook met het probleem dat er zoveel 'onzin' in de gemiddelde home dir komt te staan. Vooral omdat ik van verschillende machines wekelijks een backup trek van alleen de home dir (desktop machines). En met alleen de cache, onzin files etc. kan het toch zo oplopen tot enkele honderden MB's.

Heb destijds een (bash) scriptje geschreven waarmee je snel en makkelijk een home dir schoon kunt maken (via SSH).

<http://>

Zoals je kunt zien kun je zelf naar gelange paths toevoegen die je gecleaned wilt hebben.

Het script werkt zo dat hij de lijst van paths afgaat, checkt of ze er zijn, en vervolgens kun je voor degene die er zijn kiezen of je ze wel of niet leeg wilt hebben - ach, het staat allemaal netjes beschreven in het script.

Het script is ondertussen wel wat oud en heb al wat nieuwe ideeën die ik z.s.m. wil implementeren, maar heb niet zoveel tijd meer nu ik werk _/-\o_

Functies die ik er nog in ga stoppen:
- clean default (stel zelf een default list samen, snel het nodige cleanen, wil je meer cleanen, ga dan manueel)
- clean all (alles wat hij vind gewoon cleanen zonder verdere vragen)

Voor nu voldoet het in principe prima (als je eenmaal al de gewenste paths hebt toegevoegd), maar het kan dus beter...

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2018 18:02 . Reden: Website is offline. ]

Verwijderd

Belofte maakt schuld:

<http://>

Als je het script uitvoert krijg je vanzelf de opties te zien :)

Dus als je het naar wens configureert, iedere nacht/dag(deel)/uur met cron laat runnen heb je altijd een schone homedir.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2018 18:03 . Reden: Website is offline. ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Mjah, ik ben ook zo'n iemand die van een opgeruimde dirstructuur houdt maar hiervoor heb ik een directory in mijn home dir gemaakt waar ik vanuit werk, alles wat ik download of opsla komt gewoon een leveltje dieper :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
In Gnome heb ik de map ~/Documents, waardoor er in Nautilus een locatie 'Documenten' (die dan wel weer Nederlands vertaald is) bij komt. Ook zullen veel applicaties dan de standaard 'Save as' locatie wijzigen van ~/ naar ~/Documents. Daarin staan dus ook al mijn documenten :p

Verder staan er alleen maar nog 3 symlinks van Afbeeldingen, Muziek en Video in, maar over het algemeen is ~ vrij schoon :Y)
Pagina: 1