Toon posts:

Kan Samba Server niet benaderen met WinXP Client

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag mede forumleden,

De Mikrotik (zie andere posts) draait goed, we hebben ondertussen een (tijdelijk) mail systeem opgezet, de juiste ip adressen doorgegeven voor de MX-records van de DNS, een grey-listing-machine ingericht (spam omlaag!), onze systeemdocumentatie is bijgewerkt (te lang niet gedaan, bekend ''probleem'' ?) en gecentraliseerd op een Wiki (intranet in later stadium).

Mijn leidinggevende wil graag een Exchange-achtige oplossing. (Centraal mail / calendaring / profielen, etcetera). Ik wil een testomgeving opzetten met Zarafa (www.zarafa.com)

Persoonlijk ben ik een voorstander van Windows Small Business Server met CALL voor 20 werknemers (Exchange bij inbegrepen) en bovendien heb je dan ook een machine waar ik WinSUS op kan draaien, voor de enkele Windows Clients binnen ons bedrijf. (Meeste Uinx/Apple) Om prijstechnische redenen is mijn leidinggevende hier niet mee akkoord gegaan en nu wil ik dus de 30-dagen evaluatie van Zarafa installeren.

In een eerder stadium wilde ik het proberen op een lokaal windows-station, mbv de Vmware-image op de webiste. Dit werkte, alleen erg traag. Om een zo realistisch mogelijke testsituatie te creeeren wil ik ik op een 'fysiek'andere machine gaan testen.

Heb Red Hat Enterprise Linux 4.0 geinstalleerd.

In Red Hat Enterprise Server heb ik samba gestart, een gebruiker aangemaakt, gezorgd dat die gebruiker lokaal ook bestaat, mijn smb.conf naar mijn weten correct geconfigureerd en gezorgd dat de password-encryptie waar windows gebruik van maakt ook ondersteund wordt door de RHEL Server. (mksmbpasswd)

Mijn smb.conf ziet er nu als volgt uit:

[Global]
hosts allow=192.168.130.0/24

workgroup=[werkgroep]

security = share

printable = no

writeable = yes

password server =none

encrypt passwords = yes

smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

[homes]

browseable = no

[desktop]

path=/root/desktop

valid users=hoed

writeable=yes

De smb service is opnieuw gestart, maar als ik in mijn netwerkomgeving 192.168.130.112 (het statische adres van de samba-server) probeer te bereiken/zoeken krijg ik de melding 'kan geen connectie met host maken'.

Kan de machine wel pingen en n n tracert uitvoeren

Waarom ik een connectie wil tussen mijn winxp client en de samba server? Omdat vm op deze client draaide en de vm-image daar dus ook op staat. Ik wil m even 'overgooien'

Ik heb al meerdere 'XP-samba-problemen'-topics gelezen, maar nog geen antwoord gevonden wat het probleem verholpen heeft.

Weet iemand misschien wat ik over het hoofd zie?
:?
Alvast bedankt (en n fijn weekend, al duurt het nog eventjes :> )

Groet,

Dane

Verwijderd

'kan geen connectie met host maken'

Mogelijke oorzaken:

port van samba staat dicht (139 uit mijn hoofd)
Samba draait niet (ps -ef |grep smb)
IP wordt geweigerd (zet de SMB server eens vol open)

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:28

alm

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 10:45:
Mijn leidinggevende wil graag een Exchange-achtige oplossing. (Centraal mail / calendaring / profielen, etcetera). Ik wil een testomgeving opzetten met Zarafa (www.zarafa.com)

Persoonlijk ben ik een voorstander van Windows Small Business Server met CALL voor 20 werknemers (Exchange bij inbegrepen) en bovendien heb je dan ook een machine waar ik WinSUS op kan draaien, voor de enkele Windows Clients binnen ons bedrijf. (Meeste Uinx/Apple) Om prijstechnische redenen is mijn leidinggevende hier niet mee akkoord gegaan en nu wil ik dus de 30-dagen evaluatie van Zarafa installeren.
Zafara kost je toch ook € 750 voor 20 users en dan nog de kosten van je server OS. Is Windows Server 2003 SBS R2 dan te duur? Uiteraard kun je ook een gratis Linux OS nemen, maar hieronder schreef je dat je RedHat Enterprise Linux 4.0 gebruikt, die is niet gratis neem ik aan... En dan nog niet te vergeten de installatiekosten, maar goed die heb je bij Windows Server ook. Het is dan de hoeveelheid tijd die het kost die bepaalt wat goedkoper is. Kan je baas wel zeggen dat hij je toch salaris moet betalen, maar de tijd die je aan dit project besteed kun je niet aan iets anders besteden en dus kost het wel geld.
Heb Red Hat Enterprise Linux 4.0 geinstalleerd.

In Red Hat Enterprise Server heb ik samba gestart, een gebruiker aangemaakt, gezorgd dat die gebruiker lokaal ook bestaat, mijn smb.conf naar mijn weten correct geconfigureerd en gezorgd dat de password-encryptie waar windows gebruik van maakt ook ondersteund wordt door de RHEL Server. (mksmbpasswd)
Heb je je configuratie ook 'getest' met commando 'testparm'? Die laat de hele configuratie van Samba zien, dus niet alleen de opties die je in smb.conf hebt gezet.
De smb service is opnieuw gestart, maar als ik in mijn netwerkomgeving 192.168.130.112 (het statische adres van de samba-server) probeer te bereiken/zoeken krijg ik de melding 'kan geen connectie met host maken'.
Heb je smbd en nmbd allebei draaien? Wat zeggen de logfiles van Samba en wat staat er in syslog? Zie je je Samba werkgroep in je netwerkomgeving terug als je browst met je Windows XP werkstation?
Kan de machine wel pingen en n n tracert uitvoeren
Pingen ok, tracert heeft alleen zin als je niet in hetzelfde subnet zit.

Oja, er draait toch niet stiekem een firewall op de server he? Dan moet je diverse poorten open zetten. Mischien voor de test even de firewall disablen.

[ Voor 3% gewijzigd door alm op 16-06-2007 13:22 ]

Verwijderd

kijk eens met smbstatus wat hij geeft. en check met nmap ff je poorten

Verwijderd

Topicstarter
@ alm, @ linux_freak;

. Ik had de configuratie getest met testparm, dit werkte naar behoren
. Ik had smbd en nmbd allebei draaien, de logfiles van samba zeiden niks 'vreemds'
. Ik zag Samba niet in de werkomgeving van Windows, maar mijn windows-bak wel in de werkomgeving van RHEL
. Firewall stond 'open'

Ondertussen is het opgelost. Het had te maken met (stom, vergeten) de rechten die de local user [hoed] had. De rechten overrulen natuurlijk de Samba - user accounts. Was niet lid van de juiste gebruikersgroep.

In ieder geval bedankt voor de moeite.

En Alm, ik ben het helemaal met je eens; wat betreft Windows Small Business Server.

Feit blijft wel dat ik hier net een maandje werk, het mijn eerste 'kans'in de IT is (heb alleen mijn MBO afgerond en verder nog geen relevante werkervaring, wel 2 jaar wat anders gedaan). Ik wil eerst weer heel veel 'opfrissen'/leren, zodat ik binnen het bedrijf ook wat 'brengen'kan, voordat ik met wensen kom.

Maar ik kan me dus goed vinden in jouw beargumentatie. Het is hier uberhaupt zo dat mijn leidinggevende met een plan komt, ik het uitwerk, netjes documenteer, testsituatie, documentatie bijwerken, gebruikershandleiding schrijf (volgens OSI-handboek), alles inlever en dan wordt op t laatste moment besloten om hier toch niet mee verder te gaan. Niet echt beleid, maar ik hoop dat mettertijd duidelijk te kunnen maken. Nu nog niet.

Bedankt.

P.s.: Ik hoop dat jullie mijn 'verhalen' een beetje kunnen volgen. Ik hoor vaak dat ik onduidelijk formuleer, wordt aan gewerkt. ;) :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 13:50 ]