Toon posts:

OC/Zware PC max. 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Aangezien ik gewerkt heb en aardig wat geld heb verdient, wil ik een nieuwe pc aanschaffen.
Ik heb al in de BBG gekeken en vele topics gevolgd, dus zomenteen komt het standaard lijstje, maar ik wil toch wel high end zitten, maar 2000 is echt de max.

--------------------------------------------------------------------------------

Budget, doeleinde en webwinkel

Het budget van de nieuwe PC is circa €2000,-. (Mag natuurlijk altijd minder zijn ). Met de nieuwe PC wil ik kunnen internetten, office documenten maken, muziek luisteren/films kijken, foto's bewerken, een LAN leggen met de huidige PC, OC'en, Zware applicaties starten én goed kunnen gamen. Ik wil zeker overclocken. Bovendien moet de PC, wanneer er niet gegamed wordt, niet al te luidruchtig zijn. De PC moet nog héél wat jaartjes kunnen werken en ik wil op deze PC nog een aantal jaartjes goed kunnen gamen. Ik ben van plan om de PC te bestellen bij Azerty aangezien ik een aantal goede dingen heb gelezen over de shop en de prijzen niet aan de dure kant liggen. Aan of opmerkingen over dit zijn natuurlijk altijd welkom.

--------------------------------------------------------------------------------

De PC

Nu het leukste van alles, de onderdelen . Het is een redelijke standaard set-up die jullie vast al tientallen keren hebben gezien, toch heb ik nog een aantal vraagjes. Maar geen getreuzel, hier het lijstje:

Kast:
-Antec Sonata III

Mooie kast. 500 Watt voeding inbegrepen. Voordelige prijs. Is hij stil genoeg? Passen al mijn onderdelen hierin? Is de air-flow goed?

Alternatieven:
-?

Processor:
-Intel Q6600 Quad-core processor

Veel hoef ik hiervoor natuurlijk niet uit te leggen. Goede CPU, Binnekort daalt de prijs toch wel.

Moederbord:
- Asus P5K Deluxe

Lijkt me een goed moederbord en ik heb goede ervaringen met de Asus mobo's ik heb in me andere pc een P5B deluxe. Is dit een goed bord voor RAID en om te OC'en. Kan de Quadcore processor er wel op?

Alternatieven:
-GigaByte GA-P35-DS4,Retail.

CPU Koeler:
-Scythe Infinity.

Aangezien ik ga OC'en dacht ik dat deze koeler wel goed genoeg was. Is dit ook zo? Past deze in mijn kast?

Alternatieven:
-Scythe SCNJ-1100P Ninja Rev. B + 120MM fan. € 35,56.
-

Case-fan:
-Nexus 120MM Case Fan Zwart Wit, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED. € 8,45.

Op aanraden van Exphy.

Geheugen:
-Kingston PC6400

Aangezien ik ga OC'en leek mij goed geheugen belangrijk, PC6400, is dat wel genoeg ? ik vraag me namelijkaf of ik wel het goede geheugen heb geselecteerd? Aangezien er van de 2048 MB van Kingston nogal wat verschillende types bestaan en er bij sommige nauwelijks prijsverschil in zit.

Alternatieven
-Bijvoorbeeld een ander (voordeliger?) merk?

Videokaart:
-Club3D Radeon HD2900XT

Deze videokaart heb ik gekozen omdat ik graag een aantal jaar goed wil kunnen gamen, natuurlijk straks ook op DX10. De 8800GTX heb ik niet gekozen omdat ik deze te duur vond in verhouding met zijn prestaties. Toen stond ik voor de keuze tussen een 8800GTS 640MB of de HD2900XT. Ik ben voor de HD2900XT gegaan omdat het prijsverschil niet al te groot is en ik her en der heb gelezen dat de 2900XT de 8800GTS 640MB vaak (niet altijd?) verslaat. Nu vraag ik me af of dit een goede keuze is? Doet de 8800GTS 640 echt onder voor de HD2900XT? Is de 2900XT idle wel stil? Dat hij wat meer geluid maakt tijdens gamen maakt me niet zoveel uit, dan is er toch geluid/muziek van games maar wanneer ik of andere mensen gewoon aan het internetten e.d. zijn moet de kaart toch niet al te veel geluid maken. Ook vroeg ik me af waar het grote prijs verschil tussen Asus, Club3D en Sapphire 2900XT in zit? Komt dit door de meegeleverde games? Zo ja, welke games zitten dan bij de verschillende merken? Hier ben ik nl. niet achter gekomen.

Alternatieven:
-Club3D GeForce 8800GTS, 640 MB
- Ander merk HD2900XT?

Hardeschijf:
- Samsung Spinpoint 500 GB 3x

Goede ervaringen mee, en 2 stuks zijn voldoende
Hoeveel heb je er voor Raid nodig??

Alternatieven:
-Seagate baracuda

DVD-Writer:
-NEC AD-7170S

Ik heb voor de NEC gekozen omdat ik in de BBG las dat de samsung last had van lead-in problemen (Wat is dit?). Klopt dit? Want de Samsung is goedkoper.

OS
- Ik heb via mijn vader zijn bedrijf al Vista Ultimate

Zo ik denk dat dit het ongeveer was . Alle, maar dan ook echt alle aan of opmerkingen zijn welkom. Ik hoop dat jullie al mijn vragen kunnen beantwoorden (Het zijn er nogal wat ).

Met vriendelijke groet,

Chris.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48
Met zo een budget zou je misschien voor je case ook naar de Antec p182 kunnen kijken icm. met een seasonic S12 voeding. Wat meer ruimte, airflow en stilte. Al is de sonate III natuurlijk geen slechte keus.

Ik zou zelf voor de gigabyte gaan want schijnt veel beter gekoeld te worden: http://images.tweaktown.com/imagebank/news_gigaasusttst.pdf

Q6600 na 22 juli kopen want dan is ie nog maar €260. Maar voor dezelfde prijs heb je een veel hoger geclockte E6850 (3Ghz). Als ik je gebruik zo lees dan is dat misschien nog wel een betere optie. Q6600 is voornamelijk goed in achterlijk veel multitasken en renderen in video of 3D applicaties. In games heb je vooralsnog meer profijt aan een hogere klok snelheid. De quad is ook moeilijker te overclocken omdat hij veel warmer wordt, al is 3 Ghz met een beetje geluk wel te halen.

PC6400 is voldoende om tot 3.6 Ghz te klokken dus dat is zat, helemaal met een q6600 want die gaat dat waarschijnlijk toch niet redden op luchtkoeling.

Als je RAID-0 wilt draaien zijn 2 schijven voldoende. Voor RAID-5 heb je 3 schijven nodig maar is ietsje trager.

Verwijderd

Ik vind het jammer dat je de prijzen er niet bij hebt gezet.

Ik zou voor de Gigabyte moederbord gaan. Die is net wat beter en ook nog iets goedkoper.
http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/

Over Raid:
http://balusc.xs4all.nl/srv/rai-sin-le0.html

Intel Matrix Raid:
http://www.intel.com/design/chipsets/matrixstorage_sb.htm

Je kan op de zelfde HD's meerdere raid levels gebruikten (bijv. helft hd's = raid 0 andere helft is raid =1).

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 11:06 . Reden: Te snel op verstuur gedrukt ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Eigenlijk weinig commentaar, tja dure CPU, maarja jouw keuze. Over de koeling is misschien een leuk alternatief die Tuniq Tower 120 , alleen is die niet verkirjgbaar bij Azerty of een Thermalright Ultra 120 Extreme, nog beter en duurder, maar is wel handig met die hete quad-core.

De scythe is niet slecht, maar schijnt toch slecht te monteren zijn en is erg zwaar.

RAID 5 voor ultieme veiligheid met hoge snelheid RAID 0 voor iets hogere snelheid maar stukje onveiliger.

[ Voor 12% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 15-06-2007 11:15 ]

Verwijderd

SOEPSTENGEL13 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 11:13:
Eigenlijk weinig commentaar, tja dure CPU
Na 22 juli niet meer :)

• jochemh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2025
Polster schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 10:52:
Q6600 na 22 juli kopen want dan is ie nog maar €260. Maar voor dezelfde prijs heb je een veel hoger geclockte E6850 (3Ghz). Als ik je gebruik zo lees dan is dat misschien nog wel een betere optie. Q6600 is voornamelijk goed in achterlijk veel multitasken en renderen in video of 3D applicaties. In games heb je vooralsnog meer profijt aan een hogere klok snelheid. De quad is ook moeilijker te overclocken omdat hij veel warmer wordt, al is 3 Ghz met een beetje geluk wel te halen.
was het niet zo dat de nieuwe E6850 een lagere multiplier had, maar hogere fsb (1333 mhz), want dan is ie volgens mij minder over te klokken dan dat jij verondersteld, maar toch ook een goede keuze, bij azerty al voor 260 euro, pre-order ( http://www.azerty.nl/prod...291/34427/core-2-duo.html ) bij games toch wat sneller dan quadcore. Verder veel succes, mooi systeem! :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom nu op dit, wat vinden jullie er van?

Ikzelf twijfel nog tussen het soort geheugen (klokt deze echt goed over??)
Is die videokaart goed, misschien ander merk of toch de 8800GTS
Klokt de cpu echt zo slecht over?
Is dit moederbord veel beter dan de P5B Deluxe?

1x Seasonic S12-500, 500 Watt, Retail € 92,92
1x Antec P182, Zwart € 123,31
1x Intel Core 2 Quad, Q6600, Socket 775, Boxed € 461,18
1x Thermalright Ultra-120 eXtreme, € 59,05
4x Kingston KVR800D2N5/1G, 1024 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz € 197,44
2x Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 209,24
1x Asus P5K3 Deluxe/WiFi,Retail € 229,71
1x Club3D Radeon HD2900XT,GDDR3, PCI Express x16, 512MB € 364,52
1x NEC AD-7170, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 27,29

Totaal € 1764,66

gr chris

Verwijderd

Waarom zon veel te duur moeder bord waar je de extra's nooit van gaat gebruiken.
Neem een Gigabyte DS-4. Dit bordje is veel beter dan de Asus bordjes.

Verwijderd

Misschien een rare opmerking, hoor. Maar je geeft aan "zware applicaties" te willen gaan starten/draaien... Draai je die tegelijk? Werken die op meerdere cores (welke appl. zijn het überhaupt)?

Ga je flink OCen voor de fun of om je PC beter te laten werken?

Quote: "De PC moet nog héél wat jaartjes kunnen werken en..."

Lijken me geen onbelangrijke afwegingen bij de keuze van je CPU, toch?

Verwijderd

Topicstarter
ik doe het OC'en voor de fun en de applicaties die ik draai zijn nu photoshop en dreamweaver, maar door mijn studie binnenkort, moet ik ook gaan programmeren en dat zijn zware applicaties, waarbij veel en vaak multittask moet worden gebruikt.

Ik dacht dat de Q6600 zo'n goede cpu was.

Verwijderd

Ach so! Quadcore klinkt dan idd. gepast, nie? Maar dat OCen voor de fun, hè... Is het niet onverstandig om de grenzen van je CPU te gaan zoeken, terwijl ie nog héél wat jaartjes mee moet gaan? Of valt het wel mee en doe je er alleen een klein stukje bovenop?

In dat laatste geval was mijn vorige post idd. een geheel overbodige opmerking :*) !

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48
Erg mooi systeem zo, al zou ik net als Reinman de Gigabyte DS4 kiezen.
Q6600 is zeker een erg goede processor en als je programma's gebruikt die van meerdere core's gebruik maken zeker doen. Betreft het overclocken...het zijn twee tegen elkaar geplakte E6600's met een TDP van 105 watt (nieuwere steppings 95 watt). Een E6600 heeft maar een TDP van 65 watt. Goede koeling is dus wel erg belangrijk. Ik geloof wel dat ze vrij makkelijk over de 3 Ghz. gaan maar ze gaan zeker niet zover als een E6600.

Van je totaal prijs kan je trouwens €200 aftrekken als je nog een maand wacht ;-)

edit: Vraag ook nog even in dit topic Welke voeding heb ik nodig? Deel 17 of de voeding zwaar genoeg is. Ik ga er vanuit van wel maar met zo'n videokaart en een evt. overclock van een quad-core durf ik het niet te garanderen.

[ Voor 21% gewijzigd door Polster op 15-06-2007 16:58 ]

Pagina: 1