[NAS] Is deze configuratie goed genoeg?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik en men vader willen graag een NAS systeem voor bij ons thuis. Mijn vader wilt het vooral omdat dan iedereen (we hebben 5 computers thuis) overal aan zijn bestanden kan er er geen 1000 kopies van een mp3'tje staan hier en daar. Ik wil het ook voor diezelfde reden, maar ook om mijn opslagcapaciteit te vergroten.
Nu zag mijn vader onlangs de netgear sc101 staan en vroeg wat ik ervan vond. Ik had al wat gelezen over dit doosje en je moet een driver installeren als je verbinding wilt maken :/ en dan kunnen er nog maar 2HDD's in.
Dus ik dacht dat kan ik beter,want 150€ voor de netgear zonder harde schijf vind ik veel geld.

Tenslotte kwam ik tot deze config:Dit is dus 50€ duurder maar je kan er heel wat meer mee. Als harde schijven zou ik er om te beginnen 1 Samsung spinpoint van 500GB insteken plus de sata schijf van men vader 320GB. Dit nog niet in een raid, das misschien voor later, nu is dit nog te duur.
Ik vraag me af of het geheugen geen overkill is voor hetgene hij maar moet doen, en of de CPU het wel houdt.
Het is de bedoeling dat dit NAS systeempje dus alle bestanden kan sharen en het bv mp3's kan streamen naar 4 pc's tegelijk. Of 1 film streamen moet ook kunnen. We hebben geen Gigabit netwerk, dit zal misschien de grootste beperkende factor vormen.
Verder zou ik nog wat argumenten willen waarom dit zoveel beter zou zijn als die netgear, zodat ik mijn vader volledig kan overtuigen.
Ik zou er gewoon windows op smijten denk ik, ik weet dat het zo mogelijk is om dan user accounts te maken zodanig als je verbind je een naam en pass moet ingeven zodat je dan over bepaalde bestanden lees en/of schrijfrechten hebt (ivm zussen). Maar er zijn vast nog een aantal handige dingen die ik over het hoofd zie. Een mailserver moet het niet echt worden.
De case is wel redelijk groot, maar is erg goedkoop+voeding. Als iemand een beter alternatief heeft voor de case of andere laat het me weten!

Groeten,

Lim@

edit:
Ook nog een heikelpunt zal het verbruik zijn. Ik lees dat er bij linux erg veel opties zijn om het verbuik te verminderen. Maar graag zou ik in windows blijven werken omdat ik het gewoon ben en omdat mijn schijven dan in NTFS staan en ik ze dus ergens anders ook kan inpluggen. Heeft er iemand een site met tips om het verbruik zo laag mogelijk te houden?

[ Voor 9% gewijzigd door Lima op 15-06-2007 11:36 ]

Techno>Music

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-02 16:06
Zo lang je nog geen gigabit hebt zal je cpu absoluut geen bottleneck zijn. Met gigabit ook niet, dan zal het hoogstwaarschijnlijk je disk worden.
Verder heb ik ook een sterke voorkeur voor een PC, veel meer mogelijkheden om uit te breiden, meer mogelijkheden qua functionaliteit en je hoeft geen 3rd party driver te installeren :)
Het geheugen is inderdaad ruim, voor alleen fileserving op een 100mb netwerk. Het kan echter zeker geen kwaad, en als je in de toekomst wat meer wil gaan doen met deze machine heb je het geheugen wel nodig. Het geheugen is ook niet erg duur dus ik zou er gewoon 1gb in doen.

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28
Je kan er misschien Windows Home Server op zetten.
Dan heb je ineens een volledige backup-oplossing voor je netwerk.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Bedankt vor de reply's. Ik zal het dan bij 1 Gieg laten dan denk ik. Maar wat kan windows home server dan meer misschien? Besparingsopties voor energie? Extra functies? Heb je hier een website voor met uitleg?

Grtz

[ Voor 65% gewijzigd door Lima op 15-06-2007 12:23 ]

Techno>Music

• lullebakman
L i m a schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:21:
Bedankt vor de reply's. Ik zal het dan bij 1 Gieg laten dan denk ik. Maar wat kan windows home server dan meer misschien? Besparingsopties voor energie? Extra functies? Heb je hier een website voor met uitleg?

Grtz
Filesharing en backups zijn zeer makkelijk in te stellen. Kijk maar eens op http://www.microsoft.com/...family/windowshomeserver/. Het is nog niet uit, maar er is wel een RC1.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:34

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Google is your friend?

Edit: doe eens net zo snel lullebakman ;)

[ Voor 21% gewijzigd door SayWhatAgain! op 15-06-2007 12:27 ]

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Sorry :$ had beter zelf gezocht...

Ondertussen lees ik dat je met windows home server toch ook software moet installeren als je je pc wilt laten backuppen. Aangezien ik die niet van plan ben moet ik waarschijnlijk ook dit programma niet installeren. Ik ga er nog wat verder over lezen.
Maar jullie denken dus dat deze hardwareconfig voldoet dus daarmee kan ik nu verderkijken op software gebied. FreeBSD enzo heb ik ook al over gelezen.

[ Voor 85% gewijzigd door Lima op 15-06-2007 12:38 ]

Techno>Music

Verwijderd

Sorry om je hierop te corrigeren en ik weet ook niet hoe oud je bent, maar het is gebruikelijk dat je "Mijn vader en ik" zegt, jezelf als laatste dus. :)
Dit is dus 50€ duurder maar je kan er heel wat meer mee. Als harde schijven zou ik er om te beginnen 1 Samsung spinpoint van 500GB insteken plus de sata schijf van men vader 320GB. Dit nog niet in een raid, das misschien voor later, nu is dit nog te duur.
Ik vraag me af of het geheugen geen overkill is voor hetgene hij maar moet doen, en of de CPU het wel houdt.
Veel geheugen kan qua cache erg handig werken en voor de toekomst ook voor mogelijkheden bieden (ZFS bijvoorbeeld). Geheugenprijzen zijn nu ubergoedkoop en gaan opzeker weer stijgen, dus nu minder dan 1GB kopen zou ik verkeerd vinden. Scheelt je nu 10 euro, en kost je later weer 40 euro extra. CPU zal nu geen bottleneck vormen, later wel zodra je softwarematige RAID5 (of RAID-Z met ZFS) wilt over gigabit. Athlon 64 nemen kan al veel schelen ivm geheugenbandbreedte (waar ZFS en RAID5 voornamelijk tegen aanlopen).
We hebben geen Gigabit netwerk, dit zal misschien de grootste beperkende factor vormen.
Niet een idee om alvast een gigabit switch te bestellen dan? En wat een gigabit kaartje voor jezelf ofzo, als jouw pc dat nog niet heeft. Heb je PCI-express, neem dan ook een PCI-express Gbit LAN kaartje.
Ik zou er gewoon windows op smijten denk ik, ik weet dat het zo mogelijk is om dan user accounts te maken zodanig als je verbind je een naam en pass moet ingeven zodat je dan over bepaalde bestanden lees en/of schrijfrechten hebt (ivm zussen).
Dat kan toch ook met Samba op FreeBSD / Linux? Windows kost je weer een licentie, als je het legaal wilt doen tenminste. Daarnaast biedt FreeBSD oid je extra mogelijkheden en extra performance. Als je voor Windows kiest, zou ik eerder toegankelijkheid/gemak/bekendheid en 'just works' als argumenten verwachten.
De case is wel redelijk groot, maar is erg goedkoop+voeding. Als iemand een beter alternatief heeft voor de case of andere laat het me weten!
Neem een kast waarbij de 3,5" bays tot onderaan de kast lopen, zodat je iets van 6 of 7 interne 3,5" bays hebt. Dat biedt mogelijkheden tot uitbreiding. Zorg ook dat je een fan kunt plaatsen zowel achter (120mm) als vooraan de kast onder (80mm).
Heeft er iemand een site met tips om het verbruik zo laag mogelijk te houden?
  • Gebruik een OS dat CPU throttling ondersteunt, inclusief SpeedStep/Cool'N'Quiet en schakel dit ook in. FreeBSD ondersteunt beide en linux vast ook wel. Maar je moet het wel inschakelen, op alle OSen staat het v.z.i.w. standaard uit.
  • Kies bij voorkeur een groene voeding, van niet al te hoog wattage, voedingen zijn namelijk het meest efficient bij 50 tot 70% belasting. Kies je dus 600W dan zal de efficientie op 70W belasting tegenvallen.
  • Schakel je schijven op idle met een timer, kan met alle OSen.
  • Kies voor energiezuinige componenten (Samsung HDDs, AMD processoren, DDR2 geheugen) en b.v. geen videokaart erin e.d. SiS/ULi nemen ipv nForce chipset kan ook schelen.
L i m a schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:29:
dus daarmee kan ik nu verderkijken op software gebied. FreeBSD enzo heb ik ook al over gelezen.
En? Hoe zie je dat zitten? :)
Misschien heb je nog vragen daarover. Heb je al ervaring met BSD/Linux?

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Dankje enlightment,

Ik heb nog gans je topic doorgenomen over jouw NAS syteem:D
Sorry voor de schrijffout ik en men vader :P, als je het wilt weten, nu ben ik 20.
Bedankt voor de geheugen tip ;), ik veronderstel dat ZFS een soort caching is waarmee je de meest gebruikte bestanden dus ultra snel kan aanbieden?
Raid 5 zou ik idd wel zien zitten voor later. Maar dan zou ik dus best een zwaardere CPU nemen, maar dan zit ik wel weer met 25 € extra. En dat is waarschijnlijk nog redelijk veraf, voor als ik zelf werk. En dan maak ik er wel iets mooiers/beters/sneller van :D. Dus voorlopig hou ik het nog bij deze CPU.
De kast die ik zou kopen van Aopen kan idd 80mm vooraan en 120mm achter, ook is er plaats voor 4 5.25 inch bays en dan nog 2 3.5 inch bays dat zijn dus 6 harde schijven. Plaats genoeg dus.
Ook zou ik dna de voeding die in deze kast zit (300W) gebruiken ook al is het niet echt een goede voeding, maar het drukt de kosten weeral.

Dan de software. Ik heb ooit al eens in een ver verleden linux suse opgezet met samba enzo. Maar dat was met een stap voor stap tutorial dus niet moeilijk. Onlangs heb ik nog ubuntu op men pc gezet maar dat is er inmiddels ook weer af vanwege sommige programma's die ik mis.

Ondertussen zijn er dus al veel mogelijkheden qua software mogelijk. FreeBSD,FreeNAS,Windows home server edition,Windows XP pro...
Ik heb nog een licentie liggen van windows XP pro van school die ik kan gebruiken dus dat zou geen probleem zijn. Ook ben ik het beste in windows ten opzichte van linux enzo. Het grote heikelpunt dat me tegenhoud is dat als ik linux gebruik en er gaat iets mis, dan kan ik niet de harde schijf eruit trekken en op een windows machine aansluiten want die ondersteunen dit bestandssyteem waarschijnlijk niet. Moest dit wel zo zijn ben ik al een pak meer overtuigd om voor andere besturingssystemen te gaan.
Die windows home server edition is nog beta dus daar waag ik me voorlopig nog niet aan. Volgens mij kan je hetzelfde met een gewone xp installatie gewoon zonder die eye candy.
Ik denk niet dat windows xp cpu throttling ondersteund, das wel jammer natuurlijk. Ook op dat moederbord zit er geen soortgelijke functie. Ook kan ik met xp dan extern bureaublad activeren en kan ik rustig op mijn nas syteem werken als ik op men gewone pc zit.

Techno>Music

• OlivierF
ZFS is een filesystem, zoals NTFS, hoe dat verder zit zou ik echt niet weten.
OpenFiler vind ik trouwens ook wel een leuk project, vergelijkbaar met FreeNAS.
Overigens zou ik niet Win XP als server gaan draaien, met een server OS kun je veel leukere dingen :)

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Welke leukere dingen kan je dan wat je met windows niet kan?

Techno>Music

• OlivierF
Ik heb het niet perse over linux, een server OS ( Windows server 2003) is gericht op de professionelere markt. Als het je interreseert kun je hiermee een domein opzetten, een mailserver draaien, dat soort gein :)

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Een mailserver ben ik niet van plan, een domein dat zou ik kunnen doen, maar mijn upload snelheid die ik haal is maximum 30kb/s dus waardeloos.Andere dingen? Het interessantste dat ik hoorde was die cpu throttling.

Techno>Music

• OlivierF
L i m a schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:08:
Een mailserver ben ik niet van plan, een domein dat zou ik kunnen doen, maar mijn upload snelheid die ik haal is maximum 30kb/s dus waardeloos.Andere dingen? Het interessantste dat ik hoorde was die cpu throttling.
Ik bedoelde eigenlijk een windows domein, waar je clients op aanmelden, maar een webserver behoort ook tot de opties :P
CPU throttling is wel leuk om je stroomverbruik / warmteproductie te beperken maar bied geen extra functionaliteit.

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
L i m a schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:08:
Active Directorie domein met Roaming profiles. Overal inloggen met je eigen settings die centraal staan. Niet mogelijk met Windows Home Server overigens.

Maar eerlijk gezegd zie ik het nut nier echt van een full fledged server OS als je de extraatjes niet gebruikt. Ik heb een windows domain en maak gebruik van de voordeeltjes maar op de eerste plaats is het een leer omgeving voor me.

Als je puur en alleen NAS functionaliteit wilt dan zou ik kijken naar FreeNAS, OpenFiler of iets dergelijks.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ik wil wel zo van die "accounts" maken, zodat ik bepaalde groepen gebruikers schrijf of leesrechten kan toekennen. Bv mijn zussen mogen mijn data lezen, maar kunnen ze niet veranderen. Overigens wil ik ze bv 40 gieg beschikbaar stellen dat ze kunnen gebruiken om hun bestanden op te zetten waar ze dan mee kunnen doen wat ze willen. Dus voor mijn 2 zussen 2 accounts enzovoort. Dat ging geloof ik met windows xp pro? Niet?

Daar zal ik nog eens wat info moeten over opzoeken, tenzij me iemand al op weg kan helpen met een link ofzo _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Lima op 15-06-2007 15:46 ]

Techno>Music

• lullebakman
L i m a schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:37:
Ik wil wel zo van die "accounts" maken, zodat ik bepaalde groepen gebruikers schrijf of leesrechten kan toekennen. Bv mijn zussen mogen mijn data lezen, maar kunnen ze niet veranderen. Overigens wil ik ze bv 40 gieg beschikbaar stellen dat ze kunnen gebruiken om hun bestanden op te zetten waar ze dan mee kunnen doen wat ze willen. Dus voor mijn 2 zussen 2 accounts enzovoort. Dat ging geloof ik met windows xp pro? Niet?
Dit is nu eens een voorbeeld van wat met WHS makkelijk kan. Hooguit 5 klikken.

Verwijderd

L i m a schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 14:32:
Sorry voor de schrijffout ik en men vader :P, als je het wilt weten, nu ben ik 20.
Nouja twijfelde om er wat van te zeggen, maar als niemand er ooit wat van zegt blijf je zoiets fout doen en kan het je een keer een sollicitatie kosten (waar dit soort dingen dus opeens heel veel gaan uitmaken). Het is iig behulpzaam bedoeld. :P
ik veronderstel dat ZFS een soort caching is waarmee je de meest gebruikte bestanden dus ultra snel kan aanbieden?
ZFS is een filesystem, eentje die je bestanden op meerdere plaatsen op kan bergen (ivm veiligheid), eentje die zelf RAID5 implementeert, eentje die aan goeie snapshots doet, storage pools heeft en nog meer leuks. ZFS is waarschijnlijk het meest geavanceerde filesystem van dit moment, maar is alleen beschikbaar voor Solaris, FreeBSD en (in het fusefs-project) Linux.
Raid 5 zou ik idd wel zien zitten voor later. Maar dan zou ik dus best een zwaardere CPU nemen, maar dan zit ik wel weer met 25 € extra. En dat is waarschijnlijk nog redelijk veraf, voor als ik zelf werk. En dan maak ik er wel iets mooiers/beters/sneller van :D. Dus voorlopig hou ik het nog bij deze CPU.
Ach ik draai ook RAID5 met 8 schijven en een 'lullig' Sempron 2600+ processortje van 20 euro, dus het kan prima. :)
De kast die ik zou kopen van Aopen kan idd 80mm vooraan en 120mm achter, ook is er plaats voor 4 5.25 inch bays en dan nog 2 3.5 inch bays dat zijn dus 6 harde schijven. Plaats genoeg dus.
Mja maar 2 x 3,5", dan loopt die bay dus niet tot onderaan de kast. Dan heb je brackets nodig om de in de 5,25" bays te doen. Ik dacht eerder aan iets als dit. Onderaan kun je goedkoop je schijven goed koelen, door afstand tussen te plaatsen en de fans doen de rest.
Het grote heikelpunt dat me tegenhoud is dat als ik linux gebruik en er gaat iets mis, dan kan ik niet de harde schijf eruit trekken en op een windows machine aansluiten want die ondersteunen dit bestandssyteem waarschijnlijk niet.
Dat klopt. Er zijn wel commercieel verkrijgbare programma's om windows read-only ext3 toegang te geven enzo, maar als je een RAID5 array in FreeBSD/Linux hebt gaat dat ook niet werken.
Ik denk niet dat windows xp cpu throttling ondersteund, das wel jammer natuurlijk.
Jawel hoor, power profile op 'minimal power management' zetten en AMD driver downloaden. Dan schakel je Cool'N'Quiet in.
L i m a schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 14:59:
Welke leukere dingen kan je dan wat je met windows niet kan?
RAID5 wat een beetje presteert, filesystems zoals ZFS en heel veel extra dingen die je nu waarschijnlijk nog niet wilt (web/file/mail server) maar in de toekomst wel makkelijk te doen is.
L i m a schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:37:
Ik wil wel zo van die "accounts" maken, zodat ik bepaalde groepen gebruikers schrijf of leesrechten kan toekennen. Bv mijn zussen mogen mijn data lezen, maar kunnen ze niet veranderen.
Dat kan Samba onder BSD/Linux ook. Maar met windows kun je op knopjes drukken, met Samba moet je zelf de configuratiebestanden induiken, dat is het verschil. De vraag is dus meer: ben je bereid er moeite voor te moeten doen, of wil je echt een kind-kan-de-was-doen systeem. Indien dat laatste is Windows veruit superieur.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Bedankt voor je reply enlightment.
Je hebt volledig gelijk bereffende die sollicitatie, bedankt voor de rechtzetting dus.

Ik heb wat gelezen over ZFS en ik moet zeggen het klinkt als een zeer aangenaam filesystem! Ik moest het kwijl even van men mond vegen toen ik aant wikipedia'en was :P
De CPU van 30 Euro zal ik dus houden, maar de kast daar zou ik dus idd beter verandering in brengen. Ik zat te denken aan deze antec case:
Afbeeldingslocatie: http://www.vdhsoft.be/img_art/25872.jpg

Is redelijk goedkoop (65 Euro) + PSU 350W. Looks like hell maar dat geeft niet >:)
Van het probleem als er iets is en ik wil mijn schijven in een windows pc steken heb ik wat gerelativeerd. Want als ik dan naar een raid ga dan gaat dit sowieso niet zoals jij zegt.

Ook heb ik eens gekeken naar die AMD drivers voor CPU throttling en ik heb ze gevonden :D

Als ik zou moeten kiezen voor een andere besturingssysteem dan XP of home server zou het FreeNAS zijn. Ik zag daar een paar screenshots en het ziet er overzichtelijk en nog niet eens erg moeilijk om te installeren. Ik zal er mij vannamiddag nog eens wat verder in verdiepen. FreeNAS ondersteund normaal gezien ook ZFS heb ik gelezen.

Ook kan het zijn dat mijn vader zegt dat hij er ook mee moet kunnen werken. Ik hoop dat hij dan FreeNAS goed genoeg vind anders wordt het windows home server waarschijnlijk. Maar opnieuw ik moet nog eens kijken naar FreeNAS zijn mogelijkheden.

Bedankt voor de reply!

edit: Ik lees net dat FreeNAS geen ZFS ondersteund. Maar FreeBSD wel, dus even daarover meer lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Lima op 16-06-2007 10:59 ]

Techno>Music

Pagina: 1