Toon posts:

vlan maken op hp procurve

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben bezig om een vlan te maken op een hp procure 2626. een vlan maken is niet moeilijk, dus heb ik poort 20 tot 25 in een ander subnet geplaatst en vlan2 genoemd. nu is de vraag hoe ik met een 2de procurve switch dit kan laten werken. ik heb ze verbonden met een crosscable op poort 1.
dus het verkeer van vlan1 of 2 moet naar de andere switch gestuurd worden die ook deze vlans heeft.

als ik dus op switch 1 zit kan ik niet pingen naar de vlan2 op de andere switch. dit moet wel voor poort 1 want die moet alle 2 de vlans zien.

weet iemand hoe ik dit moet inrichten.

• Aceton
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11-2021
Je moet dan 1 poort in alle VLANs stoppen en tagged maken, die kan je dan koppelen aan de tweede switch en daar kan je ook beide VLANs gebruiken.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Trunking en tagged VLANs zijn idd de keywords.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp
Dus....

op switch 1, maak ik vlan 1 en vlan 2. van vlan 1 tagg ik de poorten incl poort 1(poort die ik verbind met 2de switch) en voor de vlan 2 doe ik hetzelfde incl poort 1)
Op switch 2 maak ik ook de 2 vlans en tagg de poorten die in de vlan horen incl poort 1

daarna poort 1 op alle 2 de switchen trunken?

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-03 23:10
yep, zoiets ja.

• Aceton
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11-2021
Ligt er een beetje aan. Ik zou zeggen

op switch 1: poort 1 in beide vlans zetten, en de andere poorten untagged in vlan1/vlan2
op switch 2: poort 1 in beide vlans zetten, en de andere poorten untagged in vlan1/vlan2

Aangezien poort 1 op beide switches in beide vlans zit zijn beide vlans daarna beschikbaar (door de tagging). Op de switches zelf kan je de computers in het juiste vlan krijgen door ze in de juiste poort te klikken.
Een trunk lijkt me hier niet van toepassing als je maar 1 link tussen de 2 switches legt.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-03 23:10
Het kabeltje tussen switch1 en switch2 zal gescheiden traffiek vervoeren eigen aan VLAN1 en VLAN2
bijgevolg moet je die als trunk gaan beschouwen.

Anders zal een VLAN1 port op switch1 toch niet kunnen spreken met een VLAN1 port op switch2 en zo ook voor VLAN2 traffiek tussen switch1 en switch2

Zo zie ik het

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

rapture in "Twee VLAN's op 1 internetverbinding." Zeer duidelijk uitleg over trunks en vlans.

[ Voor 22% gewijzigd door Romke op 15-06-2007 18:15 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1