Opzet draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Cpri
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2023
Hallo,

Ik wil zachtjes aan gaan beginnen met het omzetten van ons huidige bedraden netwerk naar een draadloze variant. Even heel in kort ons netwerk

Server 1:
DHCP, DNS, File/Printer (linux FC6)

Server 2:
Database, Backup (linux FC6)

Router:
Connectie met de rest de buitenwereld (linux FC6)

Clients:
25 PC (win2K)
6 Printers

De clients zijn allemaal meetstations. Deze halen de specificaties voor een meting uit de database (300KB per spec) en schrijven daarna de meetgegevens weer in de database (max 2MB per meting)
Daarnaast worden er wat pdf's en word doc's geprint (1 a 2 velletjes) per keer. Dit alles in een zeer laag tempo (50MB aan data per dag voor het complete netwerk is veel).
Dit houdt in dat ik dus zeer weinig bandbreedte nodig heb.

Omdat de ruimtes nog wel wat uit elkaar liggen en ik naar de toekomst toe wel wat ruimte wil hebben om uit te breiden (of om meer dataverkeer aan te kunnen) heb ik de volgende opzet bedacht.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/opzet%20draadloos%20netwerk.png

Ik zou dus graag zien dat ik van de lokale AP (1 t/m3) draadloos naar mijn AP_main kan.
Deze staat in dezelfde ruimte als de servers

De AP_main zie ik het liefst uitgevoerd met een 4 port switch zodat ik geen losse switch meer nodig heb.

Nu ben ik niet zo thuis in de hardware hiervoor, mijn vraag is dus ook welke AP's kan ik hiervoor nu het beste gebruiken en waar moet ik op letten.
(de prijzen varieren van 55 Euro to 1500 euro per AP dus daar tussen zit vast iets waarmewe ik uit de voeten kan)

Daarnaast hoe moet ik de AP's instellen in deze opzet (of is een ander opzet juist beter)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Why the hell zou je een bedrijfsomgeving compleet draadloos willen maken?
Het is minder veilig, langzamer, duurder, minder betrouwbaar etc.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18-03 23:06

allure

Titaan fase 2/3

Wat voor gegevens gaan er over dat netwerk?
Wat voor pc`s heb je als workstations?

Wat heb je aan huidige apparatuur?

Als alles nu bedraad is zou ik dat lekker zo laten, je kan eventueel een aantal AP`s ophangen voor laptop`s.

[ Voor 32% gewijzigd door allure op 15-06-2007 12:33 . Reden: Of je leest even :( ]

Verwijderd

Leuk opzetje, en een haalbare kaart.

Als alle APs elkaar zien kun je er één WLAN van maken, maar dan moet je wel écht rekenen met lage snelheid. want de langzaamste link legt je hele WIFI op die snelheid, net als vroeger bij coax. (collision domain enzo)
Op zich is er geen reden om dit niet gewoon te doen, als alle APs elkaar kunnen zien werkt het wel, en snelheid was geen groot item.
Als APMain wel AP1-3 kan zien en die elkaar niet, wordt je snelheid wat beter omdat je minder kans hebt op APs die elkaar overschreeuwen.

Als je je backbone verbinding van je ap1-3 naar ap-main in een apart WLAN netwerkje wilt hebben, dan kun je ook goedkope APs kopen, die je met een WLAN verbinding allemaal aan AP-main knoopt, en dan met een STP kabeltje aan AP1-3 knoopt. Zo kun je eventueel ook AP1-3 verder van APmain hebben dan anders goed zou zijn voor je verbinding.
Dan bouw je dus feitelijk 4 WLANs: één per AP1-3 (zodat ze elkaar niet teveel storen) en één voor de verbinding van ap1-3 met APmain. Als van AP1-3 somigen elkaar kunnen zien kun je, voor een robuuster net, ook die APs samen in één WLAN hangen, knalt er één AP uit dan heeft een deel van de PCs die daarbij horen misschien nog nét bereik naar het andere AP.

DIt kan allemaal best wireless en met de dataoverdracht die jij noemt moet snelheid geen issue zijn. Je moet wel effie sopletten dat je geen WEP gebruikt maar iets leuks zoals WPA, dat je af en toe even je WPA sleutel wisselt (bijvoorbeeld gelijk met je Windows password wijziging, dat je natuurlijk regelmatig doet ;) ) en dat als een AP eruit kachelt je een deel van je PCs zonder verbinding hebt. Wifi is normaal gesproken veel foutgevoeliger dan cabled lan, dus als connecties niet weg mogen vallen moet je dit niet willen. Als je meetstations bij verbroken verbinding zelf weer netjes gaan verbinden als Wifi terug komt en ook niet over de zeik gaan als ze tijdens een transfer verbinding kwijt raken, daarbij het bestandje met meetgegevens niet kwijtmakend, dan kan dit allemaal best goed werken.

Wat je kopen moet? Als d'r Sweex op staat moet je het laten liggen, D-Link, NetGear, en LevelOne heb ik wel goede ervaringen mee en zijn niet te pittig geprijsd. Daar is op zich zat over te vinden, en over hoe je het exact in moet stellen... als je vertelt wat niet lukt aan welk AP dan kijken we daar naar. De hele config even uit het hoofd inrammen en ophoesten gaat me wat ver zo op vrijdag middag :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 17:18 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik denk dat je beter je hoofd AP er tussenuit kan laten en gewoon 3 kabels leggen naar de 3 AP's. Hierdoor is je single point of failure kleiner (een switch heeft minder kuren dan een AP) en zijn je snelheden hoger (en het bespaart geld :P)

Verder je WIFI netwerk beveiligen met WPA2 en SSID uit (hoewel dit laatste niet veel uitmaakt)...

[ Voor 17% gewijzigd door Mishmash op 15-06-2007 17:18 ]

• Cpri
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2023
Bedankt voor de reacties.

ANTI-XP ik zal deze dingen zeker in overweging nemen maar aan de andere kant bied het ons ook wel wat voordelen terwijl snelheid en beveiliging niet de belangrijkste items zijn

De reden dat ik denk over te stappen naar draadloos is omdat ik dan makelijker kan uitbreiden. Laatst wilden we er een PC bij plaatsen en een kabel laten trekken werd erg prijzig. Daatnaast gaan we t.z.t. verhuizen (pas over 1.5 jaar maar toch). En ook dan geld moet ik de heleboel bedraden of stap ik over op draadloos. Nu stap ik liever over op het moment dat alles werkt en ik het kan voorbereiden (tijdens de verhuizing zijn er zat andere dingen die dan ook belangrijk zijn). Vandaar mijn eerste stap naar draadloos

De gegevens wil ik gaan beveiligen met WPA daarnaast wil ik per AP maar een vast aantal MAC adressen toelaten.

Het bekabellen van AP1-3 naar de server ruimte is zeker ook een optie. (ik denk dat als we over gaan we eerst voor deze optie kiezen aangezien er nu toch nog kabels liggen)

Ik heb wat rond gekeken (met in mijn achterhoofd jullie op en aanmerkingen) en kwam uit op de WAP 0010 / WAP 0009 van LevelOne.
Is dit idd een goede keuze of zijn er betere AP's te vinden
Pagina: 1