[.NET] Monorail framework

Pagina: 1
Acties:

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

Topicstarter
Het Monorail framework is een interessant en 'nieuw' framework voor het .NET platform.

Dit framework probeert het Ruby on Rails principe te vertalen naar het .NET platform en maakt gebruik van NHibernate/ActiveRecord als OR/Mapper en het implementeren van het MVC model. Dit zorgt voor een duidelijke scheiding tussen de lagen.

Nu zie ik hier heel weinig discussie en reacties met mensen die met behulp van dit framework een webapplicatie proberen te maken. Op dit moment ben ik bezig met een afstudeerstage en probeer met behulp van dit framework een mooie en goed werkende webapplicatie te bouwen en tot nu toe lukt dit erg goed (De verschillende .NET functies zoals authenticatie/authorisatie/lokalisatie kunnen gebruiken in combinatie met het template/MVC opgezette model van Monorail). Ik ben zelf erg blij met de opzet en het simpel kunnen verwerken van user-views met behulp van templates. (Dit lijkt dan bijvoorbeeld heel erg op smarty templates bij PHP)

Maar er kan toch niet een geweldig framework opgezet worden zonder haken en ogen? Ik heb zelf eigenlijk geen ervaring met .NET/C#, dus ik ben niet echt op de hoogte van de voordelen/nadelen van Webforms of het systeem (onechte MVC/MVP) zoals .NET het kiest.

De eigenlijke vraag is dus of er hier mensen zijn met ervaring met/kennis van Monorail; en of zo'n opensource framework wel een oplossing is voor mensen die het .NET platform willen gebruiken.

En of dit niet echt een interessant framework/hulpmiddel is voor het ontwikkelen van sterke/goede webapplicaties.

(Sorry, misschien in Software Engineering & Architecture .?.)

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
Ik heb er al eens iets over gelezen, maar eigenlijk heb ik er zelf nog nooit naar gekeken. Misschien moet ik er wel eens de tijd voor nemen ....

Misschien dat het idd best in SE&A thuishoort, dit topic
-> SE&A

https://fgheysels.github.io/

• tijn
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11 15:59
Qua filosofie is MonoRail behoorlijk anders dan de standaard ASP.NET WebForms. Voor mensen die voornamelijk WebForms gewend zijn is MonoRail wel even slikken omdat je niet meer te maken hebt met controls, events en de page-lifecycle, maar met controllers, actions en (sub)views.
Het werkt echter wel super en het is rete-simpel (ik durf te zeggen dat MonoRail veel simpeler is dan WebForms).
Persoonlijk vind ik het voornaamste voordeel dat je (weer) volledige controle hebt over de HTML output zonder dat je vast zit aan 1 form per pagina en de gegenereerde control ID's. Hierdoor kun je bijvoorbeeld bij MonoRail wel makkelijk alle bestaande AJAX libraries gebruiken terwijl dat bij WebForms vrijwel onmogelijk is.
Wat verder ook goed bevalt is de strikte scheiding tussen controllers en views. Binnen WebForms zou dit met het code-behind model ook het geval moeten zijn, maar bij een beetje complexe aspx pagina kan de code-behind class al snel een enorme onoverzichtelijke brij worden *ook schuldig is*.
O ja, je kunt ook nog eens een flinke productiviteitswinst boeken door de vele kleine handige Rails-achtige extraatjes die het framework biedt zoals bijvoorbeeld makkelijke databinding (two-way).

Natuurlijk zitten er ook wel nadelen aan MonoRail. De views zijn plain html met stukjes template-code zonder syntax checking en intellisense en eerlijk gezegd jeukt het toch af en toe wel dat je weer een half uur zit te staren naar een bug die veroorzaakt wordt door een typefoutje in je template code. De documentatie kan ook altijd uitgebreider, maar de community is wel erg behulpzaam en actief.
Dit framework probeert het Ruby on Rails principe te vertalen naar het .NET platform en maakt gebruik van NHibernate/ActiveRecord als OR/Mapper en het implementeren van het MVC model. Dit zorgt voor een duidelijke scheiding tussen de lagen.
MonoRail staat op zich los van ActiveRecord/NHibernate. Dit is slechts een toevoeging om dingen nog wat eenvoudiger en rails-achtiger te maken, maar je kunt prima zonder.
De eigenlijke vraag is dus of er hier mensen zijn met ervaring met/kennis van Monorail; en of zo'n opensource framework wel een oplossing is voor mensen die het .NET platform willen gebruiken.
Het is een prima oplossing voor mensen die het .NET platform willen gebruiken. Ik denk echter dat de filosofie je wel moet liggen: als je houd van lekker controls sleuren en pleuren in de designer en je niet zo veel om de uiteindelijke output geeft, dan kun je beter WebForms blijven doen. Als je niet vies bent van pure cleane html, een cleane architectuur en code kloppen in een editor in plaats van de designer, dan is MonoRail een goede keuze.

Cuyahoga .NET website framework