[PostgreSQL 8.1] geen root-user na installatie (Debian)

Pagina: 1
Acties:

• akaIDIOT
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10-2025
'Ello,

Na een succesvolle apt-get install postgresql en fiddelen met de config heb ik de deamon zo ver dat hij connecties wil accepteren, maar ik heb echter 1 probleem...

Na het connecten wil de server uiteraard een login hebben, echter kan ik niets vinden waarmee ik kan inloggen. De rootaccount van de bak zelf werkt niet, admin:admin niet... Het probleem is dus: hoe krijg ik het zover dat ik (met alle priviledges) kan inloggen en netjes losse users aan kan maken ?

Zijn er mensen die dit probleem kennen / weten hoe het opgelost moet worden ?

Zoals in de titel gaat het om het apt-get pakket 8.1 onder Debian (... die ene na Sarge, die nieuwe als ik me niet vergis).

Bij voorbaat veel dank!

*stu!ter* *boink*

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
User postgres is de defaul super-user voor postgresql op debian.

• akaIDIOT
Er lijkt inderdaad een (UNIX-) user postgres te bestaan, maar dan nog weet ik het wachtwoord niet... Het wachtwoord als superuser deleten en een nieuwe toekennen helpt niet, alsof het wachtwoord in postgres zelf zit (wat ook niet zo raar zou zijn imho)...

Googlen op default password gaf Papinkbo ofzo, die deed het ook niet.

Zou ik iets verkeerd hebben gedaan tijdens de installatie? :(

edit: Veel google-results roepen dat het password <blank> moet zijn. Ook dat werkt niet

[ Voor 11% gewijzigd door akaIDIOT op 15-06-2007 12:59 ]

*stu!ter* *boink*

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Heb je al in /usr/share/doc/postgresql-8.1/ gekeken?
akaIDIOT schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:36:
Er lijkt inderdaad een (UNIX-) user postgres te bestaan, maar dan nog weet ik het wachtwoord niet... Het wachtwoord als superuser deleten en een nieuwe toekennen helpt niet, alsof het wachtwoord in postgres zelf zit (wat ook niet zo raar zou zijn imho)...
Pas daar wel mee op - de postgres UNIX user heeft standaard een ongeldig password, waardoor met deze user niet normaal ingelogd kan worden. Door het password te veranderen kan die user wel normaal inloggen, en dat is misschien niet wat je wil.

• akaIDIOT
deadinspace schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 13:20:
Heb je al in /usr/share/doc/postgresql-8.1/ gekeken?
Nu wel, de README verwijst naar een INSTALL, die er niet is (ook niet in de andere postgres-mappen in doc)...
deadinspace schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 13:20:
Pas daar wel mee op - de postgres UNIX user heeft standaard een ongeldig password, waardoor met deze user niet normaal ingelogd kan worden. Door het password te veranderen kan die user wel normaal inloggen, en dat is misschien niet wat je wil.
Hmm, goed punt, gelukkig is het me eigen servertje waar verder niet zoveel boeiends gebeurt...

Dus helaas ben ik nog steeds niet van me probleem af :'(

*stu!ter* *boink*

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

akaIDIOT schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:06:
Nu wel, de README verwijst naar een INSTALL, die er niet is (ook niet in de andere postgres-mappen in doc)...
Maar in de README.Debian staat hoe je users en databases aanmaakt ;)

Verwijderd

su postgres
createuser [opties] [usernaam]
ik zou dus even eerst kijken in createuser --help voor de beschikbare opties ;)
Als het niet lukt stuur me maar een DM, want ik heb thuis ook postgres draaien

• akaIDIOT
JAAAA, dat werkt :D
Ik was niet geheel gewend aan deze manier van users aanmaken, maar idd, zo werkt het dus.

Ben aan het overstappen van MySQL naar PostgreSQL, en hier is meteen verschil 1!

Iig heel erg bedankt!

(toevallig een idee hoe ik die postgresql-user weer niet-login-baar maak? is wel zo mooi ;))

*stu!ter* *boink*

Verwijderd

Ik zou je als ik jou was een inlezen in het cree"eren/wijzigen van rollen (zoek naar sql en roles ;) ). Je zult dus een revoke moeten doen op het login recht van die user ;) En als je verwijderen bedoeld is het dropuser.

• akaIDIOT
Aanmaken / beheren van gebruikers / rollen in de DBM gaat wel lukken, maar ik bedoelde eigenlijk meer de UNIX-user postgres, die volgens deadinspace standaard een niet-geldig password heeft.

En ja, inlezen moet ik sowieso nog doen ;)

*stu!ter* *boink*

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

akaIDIOT schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 21:55:
(toevallig een idee hoe ik die postgresql-user weer niet-login-baar maak? is wel zo mooi ;))
passwd -l postgres
Pagina: 1