Toon posts:

Stillere fan in Zalman ZM400B

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb al 2 jaar een zalman zm400b en ik deze is bij mij het grootste herriemaker van mijn pc.

Ik wil dus de fan verwisselen maar weet niet met welke.

Heb een review gevonden op Silentpcreview waar de specificaties staan van de fan die er standaard in zit :

http://www.silentpcreview.com/article153-page2.html

hier staat het volgende :

Here is a detailed image of the fan. It's a NMB, # 3110GL-B4W-B30, a 0.22A 12VDC variant. The NMB on-line catalog cites a lower 0.17A for the same model, which is rated for 32 CFM at 2800 RPM and 28 dBA. This SPL rating is in free air without impedances; it is sure to be much higher in the PSU.

Ik heb fans fan Papst gevonden die ongeveer zelfde specs hebben :

8412N/2GM 26db
8412N/2GMLE 19db

De 26db uitvoering heeft iets meer airflow dan de standaard fan met 2 db minder en de 19db uitvoering heeft iets minder airflow dan de standaard fan. Is het gevaarlijk om de 19db fan erin te plaatsen van Papst of kan ik beter de 26db fan nemen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het aantal decibel is niet bepalend voor de keus, dat is de luchtverplaatsing. Die moet minimaal gelijk zijn aan die in de originele voeding. Ik heb echter al vaker PSU-fans door Papst vervangen, was geen enkel probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door Guardian Angel op 15-06-2007 00:42 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
kan ik beter een 4 pins of een 3 pins nemen?

Zit er gewoon een standaard fan aansluiting in de voeding of moet ik de kabel zowieso knippen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 00:48:
kan ik beter een 4 pins of een 3 pins nemen?

Zit er gewoon een standaard fan aansluiting in de voeding of moet ik de kabel zowieso knippen?
Het kan zijn dat er een losse stekker inzit, of het zit vastgesoldeerd op de print. In beide gevallen zul je de stekker moeten vervangen, gezien er eigenlijk altijd een 2 pins connector op zit. Maar goed, met een beetje soldeerwerk is dit wel te doen.

Overigens is het vervangen van de fan geen probleem, zo heb ik in mijn Tomb Raider bak een stillere fan in de voeding gezet, en dat ding leeft nog steeds.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb nu rood-wit-blauwe stekkers op de Papst fan en zwart-rood op de standaard fan.

Hoe sluit ik het aan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 01:10:
Ok, ik heb nu rood-wit-blauwe stekkers op de Papst fan en zwart-rood op de standaard fan.

Hoe sluit ik het aan?
Rood op rood en wit op wit. Rood zal de 5V lijn zijn en wit de ground.
Pagina: 1