PC start niet met externe HD aangesloten

Pagina: 1
Acties:
  • 527 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 13:07
Vandaag heb ik een 320GB externe harde USB-schijf van het type "WD Elements" aangeschaft. Bij het opstarten van de computer liep ik echter al direct tegen een probleem aan, namelijk dat de computer tijdens het booten blijft hangen. Nog voordat ik op delete kan drukken om in de BIOS te komen, zit de computer al vast.

Ik heb al gecontroleerd of de boot volgorde instellingen juist staan, maar daar lijkt het niet aan te liggen. Als de schijf inplug (hetzij de stroom aansluit, of de USB kabel in de PC steek) nadat windows is begonnen met opstarten is het geen probleem en werkt het ding perfect.

Iemand enig idee hoe dit kan?

..:: ::..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijkt een controllerspecifiek probleem te zijn. Ik heb het probleem namelijk ook met een zelfgebouwde ext hdd waarin ik losse USB -> P-ATA converters gebruik. Als ik deze aan mijn pc heb hangen en er staat geen stroom op de disks dan kan ik vergeten dat mijn pc ook maar opstart (ik zie het postscherm tot aan memory testing, wat het ding niet verder afmaakt dat memo).

Het eigenaardige is dat ik dit op iedere pc/notebook heb, ongeacht de chipset van dat systeem (dus ook de USB controller) en iedere andere ext hdd doet het wel gewoon.

Waar het probleem precies ligt ben ik eigenlijk niet achter (ja, in de controller, maar waar?) maar ik heb het opgegeven en heb het geaccepteerd dat het niet werkt.

• Tarzan
Hmmm... ik blijf het merkwaardig vinden. Je mag toch verwachten dat een externe harde schijf die je compleet koopt (HDD dus ingebouwd) dat de controllers gewoon werken.

Ik zal in ieder geval morgen nog eens testen op andere PC's. Misschien besluit ik dan wel om hem gewoon terug naar de winkel te brengen, of het gewoon te accepteren en zorgen dat de stroom eraf is op het moment dat mijn PC aan het booten is. Ik hoef hem toch niet constant te gebruiken.

Edit:
Net even getest op een andere computer, deze wil wel booten met de schijf aangesloten. Het probleem lijkt dus toch te zitten in de combinatie PC en schijf.

[ Voor 15% gewijzigd door Tarzan op 15-06-2007 09:22 ]

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Je kan in je bios instellen hoe je wil booten. Net als met een floppy probeert je pc van die hdd te booten. Bij de meeste pc´s kun je in je bios "boot from usb device" uit zetten. kijk wel uit dat je je usb poorten niet helemaal uitzet. (disable usb only on boot, maar dat verschils per mobo)

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

• Tarzan
Borgoth schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 17:02:
Je kan in je bios instellen hoe je wil booten. Net als met een floppy probeert je pc van die hdd te booten. Bij de meeste pc´s kun je in je bios "boot from usb device" uit zetten. kijk wel uit dat je je usb poorten niet helemaal uitzet. (disable usb only on boot, maar dat verschils per mobo)
Zoals ik in de TS al aangaf zit daar het probleem niet. Alles wat maar iets op booten vanaf USB lijkt is uitgeschakeld in de BIOS.

Inmiddels heb ik het probleem simpel opgelost door even een schakelaartje op de voeding van de ext. schijf te zetten, zodat deze uit staat als de pc boot :)

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:50
bios
usb config
disable legacy support

control alt oeps deleted

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

cazzie schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 15:50:
bios
usb config
disable legacy support
Ook met legacy support uit heb ik het probleem. Dus het helpt misschien soms, maar lang niet altijd.

Verwijderd

Misschien trekt die externe HD te veel stroom van je USB zodat de rest te weinig krijgt?

Heb je een laptop of PC?
Pagina: 1