[Vista/Fedora 7] Dualboot, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Topicstarter
Ik ga me er toch maar eens aan wagen om Linux serieus te gaan gebruiken. Vooral nu ik Vista heb, ben ik een beetje van MS afgekickt.

Nou zag ik pas een leuke presentatie van Fedora 7 en wil die maar eens gaan proberen op mijn Vista PC, dual boot.

Kan ik die er zomaar naast zetten zonder bang te zijn dat ik al mijn spullen kwijt ben?

Ik heb een C partitie van 78 GB en een D partitie van 154 GB.
Ik draai Windows Vista Ultimate 64 bits op een Intel Core 2 Duo 6600 met 4GB RAM.
Videokaart is GeForce 8800 GTS, dus een DirectX 10 kaart.

Voorzien jullie nog problemen met betrekking tot de hardware?

De Linux boot wil ik vooral gaan gebruiken voor development. Apache, JBoss, WebSphere, Oracle, Continuum, Eclipse, een beetje om mee te spelen allemaal, dus absoluut niet bedoeld als productieserver.

De Vista installatie wil ik zo houden voor spellen en andere Windows dingen. (geen zin om alles bij elkaar te zoeken en te backuppen)

Is Fedora overigens aan te raden? De presentatie was namelijk van iemand van Red Hat, dus dat is natuurlijk altijd positief

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Ik heb geen ervaring met Fedora, maar ik zou zeggen: probeer het gewoon! Het mooie van Linux dat er zoveel verschillende distro's zijn dat voor elk potje een dekseltje te vinden valt. Fedora is best beginnersvriendelijk, dus een goede keuze... mocht je toch twijfelen: kijk op distrowatch om over andere kandidaten te lezen.

Wat betreft de veiligheid van je Windows-installatie: zoek even de installatieprocedure van Fedora op. Ik heb het vermoeden dat als je twee partities vrij maakt voor Fedora, de installer de rest doet. Backupen blijft natuurlijk wel een goed idee.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik kan je vooral aanraden goed de schermpjes van de installer door te lezen. Dat scheelt weer een topic of een boze GoTter :P

Dingen waar je over na wilt denken vantevoren, aangezien Fedora paranoïde is wat non-free spul betreft :
  • Kun je leven met redelijk slechte font rendering of compile je je eigen freetype rpm's (wat echt belachelijk makkelijk is) ?
  • Er is geen corefonts rpm (lees :Microsoft fonts rpm) in de repo's. Deze is wel op het internet te vinden of makkelijk zelf te compilen.
  • Je moet werken met livna (http://rpm.livna.org/) als je de Nvidia-driver wilt hebben (installeren gaat dan via yum install kmod-nvidia of via Pirut).

Voor de rest :

Prima distro
Gnome 2.18
Mooi artwork (geen Ubuntu-toestanden)

0.0

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Topicstarter
Crakie schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:36:
Wat betreft de veiligheid van je Windows-installatie: zoek even de installatieprocedure van Fedora op. Ik heb het vermoeden dat als je twee partities vrij maakt voor Fedora, de installer de rest doet. Backupen blijft natuurlijk wel een goed idee.
Ja, daar kan ik het niet zo goed in vinden en op internet kom ik ook gemengde ervaringen tegen.

Wat bedoel je met "vrij"? Mijn C partitie staat nu al windows op (heb wel zat ruimte vrij) en D partitie staan ook Windows applicaties op. Kan ik dan Fedora gewoon op D erbij zetten of moet ik dan een derde partitie aanmaken, speciaal voor Fedora?

Sorry voor de misschien-n00b-vragen, maar Linux is nieuw voor mij en 'ik vrees het onbekende'. :P

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

JKVA schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:56:
[...]
Sorry voor de misschien-n00b-vragen, maar Linux is nieuw voor mij en 'ik vrees het onbekende'. :P
Het komt meer over alsof je extreem lui bent. Start die installer en lees de schermpjes goed door, dan gaat er niets mis.

0.0

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Topicstarter
Jungian schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 10:18:
[...]

Het komt meer over alsof je extreem lui bent.
Misschien dat het zo overkomt, maar dat is dus absoluut niet waar.
Start die installer en lees de schermpjes goed door, dan gaat er niets mis.
En dat was wat ik even wilde horen, een stukje geruststelling dat mijn PC straks niet per definitie kapot gaat.

Eén vraag, ik kan wel Fedora installeren op mijn zojuist beschreven D partitie zonder alles te slopen?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Om even een ander geluid te laten horen: Er kan altijd wat mis gaan. Je begrijpt de installer verkeerd en selecteert een verkeerde partitie, de stroom valt uit tijdens het resizen van een van je partities, er zit een bug in de installer, etc, etc...

Als je gegevens op je computer hebt die voor jou belangrijk zijn, dan is het erg verstandig die te backupen voor je met partities gaat klooien, of een OS gaat (her)installeren. Sterker nog, als die gegevens belangrijk voor je zijn moet je eigenlijk altijd voor een backup zorgen. Harddisks gaan ook nog wel eens kapot.
JKVA schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 10:37:
Eén vraag, ik kan wel Fedora installeren op mijn zojuist beschreven D partitie zonder alles te slopen?
Nee, dat kan niet. Je hebt voor Fedora een eigen partitie nodig (twee, bij voorkeur). En daar is echt wel het een en ander aan informatie over te vinden ;)

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Topicstarter
deadinspace schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:43:
Om even een ander geluid te laten horen: Er kan altijd wat mis gaan. Je begrijpt de installer verkeerd en selecteert een verkeerde partitie, de stroom valt uit tijdens het resizen van een van je partities, er zit een bug in de installer, etc, etc...

Als je gegevens op je computer hebt die voor jou belangrijk zijn, dan is het erg verstandig die te backupen voor je met partities gaat klooien, of een OS gaat (her)installeren. Sterker nog, als die gegevens belangrijk voor je zijn moet je eigenlijk altijd voor een backup zorgen. Harddisks gaan ook nog wel eens kapot.
Backuppen doe ik wel, maar jezelf garanderen van een week werk omdat al je applicaties deleted zijn en 3 weken opnieuw je optimale settings terugzetten, is geen pretje.
Nee, dat kan niet. Je hebt voor Fedora een eigen partitie nodig (twee, bij voorkeur). En daar is echt wel het een en ander aan informatie over te vinden ;)
Ok, dan gaan we dat vanavond eens proberen. Ik weet genoeg.

Verwijderd

JKVA schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:30:
Backuppen doe ik wel, maar jezelf garanderen van een week werk omdat al je applicaties deleted zijn en 3 weken opnieuw je optimale settings terugzetten, is geen pretje.
Dat is het mooie van Linux: via de CLI met één commando al je programma's herinstalleren, en je settings kun je cp'en vanuit je backup; kwestie van (pseudo-code)

code:
1
cp /cdrom/backup/etc /etc/ && cp /cdrom/home/pietje/ /home/pietje/

Verwijderd

de meeeste distro's komen met een bootloaden fedora ook... deze installeert zich voor windows en biet keuze uit windows of fedora bij het opstarten... je moet bij de install wel uitkijken met de partitiies en die niet in de soep gooien (NIET AUTOMATISCH) maar een beetje tweaker kan dat

ff wat partitie info voor je linux install

swap: soort pagefile, aanbevolen om te hebben ongeveer op dezelfde grote als je intern geheugen aanhechtpunt swap (of geen als swap kan swap doen)
ext3: (of ext2 reiserfs maar ik zal ext3 nemen) de partitie voor linux zelf, aanhecht punt / (root)
ntfs: je windows install

het kan zijn dat fedora nog een ext3 wil als aanhecht punt /home daar moet je je zelf ff uitvissen...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 16:51 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Automatisch gaat prima, zolang je maar de juiste automatische optie kiest. Mensen onnodig bang maken heeft weinig zin hè ;)

0.0

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Topicstarter
Het is gelukt. Het stelde idd gelukkig niet veel voor. Alleen ff puzzelen met Vista partities en kijken was de Fedora installer nou precies wilde.

Oja, zonder die NVidia drivers wordt je niet gelukkig. Allemaal strepen. :o

Maar goed, het draait, tnx allemaal.

Pagina: 1