Problemen met X1950Pro PCI-e

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-06 17:30
Ik heb vandaag een Sapphire X1950Pro 256MB PCI-Express gehaald bij de MyCom. Maar hij werkt nog niet echt goed. Ik gebruik hem op een AsRock Dual Sata2 moederbord met een AGP en PCI-e slot. Hiervoor gebruikte ik een AGP videokaart. Op internet heb ik inmiddels al gevonden dat het niet nodig is jumpertjes op je moederbord te veranderen als je overstapt op PCI-Express. Alle jumpertjes staan nu op de standaard plek. In de BIOS heb ik de Primary Graphics al op PCI Express gezet. Ik krijg wel gewoon beeld, maar alles gaat schokkerig, vooral het slepen van vensters en het scrollen. Windows ziet de videokaart niet (als ik 'dxdiag' intik bij run krijg ik overal n/a achter te zien). Als ik de nieuwste drivers probeer te installeren krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y81/Breznikov/ATImelding.png

De Windows die ik gebruik is Windows Media Center Edition. Nou ja, een halve dan eigenlijk. CD2 was ik bij de installatie kwijt :+ , dus het hele Media Center deel (en Paint, Calculator, IE) ontbreekt, maar de rest werkt gewoon. Dan is het dus eigenlijk gewoon Windows XP. Problemen met het feit dat het maar een halve installatie is heb ik nog niet gehad, ik hoop dat dat nu ook zo is.
De drivers van de meegeleverde CD werken ook niet. Al krijg ik daar wel een andere melding bij. Op het eind van de installatie krijg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y81/Breznikov/ATImelding2.png

Ik heb al meerdere keren alle oude drivers eraf gegooid en een nieuwe driver proberen te installeren, helaas met hetzelfde resultaat. Ook heb ik Windows zelf drivers laten installeren, maar dan staat er
'An error occured during the installation of this device'. De troubleshooter ben ik ook al door gegaan, maar zoals vaker had dat geen effect.
Kortom, bij de drivers van de officiële site krijg ik een error, bij de drivers van de meegeleverde CD krijg ik een andere error en Windows zelf geeft ook een error als ik hem drivers laat installeren :/

Iemand enig idee waar het probleem kan liggen?

EDIT: Wanneer ik via Properties - Settings - Advanced - Troubleshoot de Hardware Acceleration op None zet heb ik vrijwel geen last meer van het schokkerig scrollen en slepen. Maar dit is natuurlijk geen blijvende oplossing voor mijn probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Brasher op 14-06-2007 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWolf666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-06-2022

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

Heb je de extra voedingskabel aangesloten? Ik had weleens gehoord dat dat moederbord niet alle videokaarten ondersteunt, omdat de PCI-E bus maar tot x4 gaat, en niet alle kaarten daarmee kunnen werken. Ik hoop niet dat dat laatste het geval is...\

Misschien dat een biosupdate helpt..

[ Voor 7% gewijzigd door BlackWolf666 op 14-06-2007 22:25 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
De PCI-e bus is gewoon x16. Misschien dat oudere Asrock moederborden dit hadden, maar mijn bus is in ieder geval x16 ;) De voedingskabel heb ik ook aangesloten. Dit waren we bij een vriend eens vergeten en toen hoorden we een hard gepiep, dus dat had ik nog wel onhouden :P

Bios update heb ik toen straks geprobeerd, alleen bij het opnieuw opstarten bootte hij niet meer. Toen heb ik hem gereset. Morgen ga ik het nog wel een keer proberen, want ik weet niet of het nu goed gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-06 07:26

Raphaelo

boeiend!!

Probeer anders een de omega drivers, soms werken die wel als de officiele het niet doen...

http://www.omegadrivers.net/ati/win2k_xp.php

originele signatures zijn top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Omega drivers heb ik geïnstalleerd. Daar kreeg ik geen foutmelding en de installatie ging gewoon prima. Nu kan ik alleen niet het programma 'ATI 3D Control Panel' opstarten wat erbij zit (dat geeft geen reactie als ik erop klik). Bij de installatie zat ook het programma 'ATI Tray Tools'. Als ik dit opstart krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y81/Breznikov/atimelding3.png

Bios heb ik ook geupdate, dat gaf geen verschil. Zou het kunnen komen doordat mijn Windows versie dus niet helemaal volledig is? Daar heb ik nooit problemen mee gehad, maar het is misschien de oorzaak.

Aan de kaart ligt het niet lijkt me, want ik heb wel gewoon beeld. Alleen Windows lijkt m'n kaart niet te accepteren. Hij roept wel steeds dat er nieuwe hardware is gevonden, maar drivers ervoor installeren doet 'ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:44

Edgarz

Tweako-active since1986

Misschien even een runtime van DX9 installeren. Is misschien niet geinstalleerd door de ontbrekende CD. Dit gezien de 'N/A' meldingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
Inmiddels heb ik het wel voor elkaar gekregen om bij dxdiag die n/a velden ingevuld te krijgen. Ook zie ik bij 'Device Manager' via System in het configuratiescherm nu ook X1950Pro en X1950Pro Secondary staan. De kruisjes en uitroeptekens zijn ook weg, dus ze zouden naar behoren moeten werken.

Ook heb ik net even Supreme Commander op proberen te starten. Tot mijn verbazing werkte dit. Ik heb alleen nog geen drivers geïnstalleerd. Ik neem aan dat met drivers alles wel wat beter werkt. Bij het installeren van de drivers krijg ik echter wel steeds dezelfde meldingen.

En wanneer ik Windows de drivers laat updaten krijg ik telkens de melding 'Cannot install this hardware' 'An error occured during the installation of the device.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140454

wat zijn je verdere specs?

Misschien en suggestie proberen of toch geen windows xp voor effe erop gooit kijken of dat werkt.
En zit er bij jou misschien ook een converter bij van VGA naar DVI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-06 14:41

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Idd, geef een wat verdere specs van je pc aub.

En verder, maak eens een screenie van je apparaatbeheer met daar de sectie van je videokaart uitgeklapt en post hem hier :)

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Even een schop voor een oudje aangezien dit topic mijn probleem op dit moment perfect weer geeft..hoef ik geen nieuw topic te openen.

Mijn probleem is dus precies hetzelfde als OP.
Net een nieuwe X1950Pro 512MB PCI-e van sapphire geinstalleerd, waar voorheen een X800XL in zat, draaide op Omega drivers 3.8.360 (laatste versie) op dat moment deed de videokaart het goed alleen ati tray tools schakelde zichzelf uit ivm een nieuwe kaart (had auto overclocking aan staan op 3d/2d) prima dacht ik zal eerst even de kaart zo testen..

FEAR performance test gedraaid en de performance viel me tegen..meer dan 33% onder de 25 fps met alles op max behave soft shadow..m'n X800XL deed dat nog iets beter.. ik hield dit in verband met het feit dat ATT dus niet wou mee werken (handmatige overclock wou ook niet activeren) dus ik besloot om de omega drivers opnieuw te installeren.
Na alle drivers verwijderd te hebben en ze weer opnieuw geinstalleerd, kom ik dus op hetzelfde probleem uit als wat hier in de OP staat.

Wat ik al heb geprobeerd:

* Drivers opniew ge-deïnstalleerd, opnieuw opgestart en CrapCleaner erover heen om het register op
te schonen.dan drivers installeren; Geen succes.
* Drivers verwijderen, opstarten, crapcleaner, handmatig in .../windows/system32 alle nog
aanwezige .dll bestanden van ATi verwijderen maar deze komen automatisch terug (de meeste).
regedt32 opgestart en handmatig alle sleutels mbt Omega of ATi verwijderd, nomaals CC
eroverheen,Radeon omega drivers map in program files verwijderd. Driver opnieuw installeren;
Geen succes.
* Terug zetten van hestelpunt van de dag ervoor; Herstelpunt kon niet geladen worden om de een of
andere reden.(werdt niet gespecificeerd)
* Handmatig apparaten verwijderd in apparaatbeheer en opnieuw drivers installeren; Videokaart word
wel herkend als Radeon X1950Pro (Omega 3.8.360) maar functioneerd niet correct volgens
apparaatbeheer. Spellen kunnen ook niet opgestart worden.

Wat ik nog niet heb geprobeerd maar wel van plan ben zodra ik thuis ben;

* Oudere driver laden
* Originele driver laden

Specs:

XP Pro SP2
P4 630
Gigabyte GA-915PA-Pro
OCZ 2 GB PC5300 (2x1)
zalman 500W modulaire voeding (ja alles correct aangesloten ;) )
x1950Pro

Misschien dat 1 van jullie weet waar ik een removal tool ofzo vandaan kan halen om echt alles mbt. de drivers kan verwijderen of enige andere ideeen. Bij voorbaat dank.

om nog maar even het probleem kort samen te vatten:
Aan de kaart ligt het niet lijkt me, want ik heb wel gewoon beeld. Alleen Windows lijkt m'n kaart niet te accepteren. Hij roept wel steeds dat er nieuwe hardware is gevonden, maar drivers ervoor installeren doet 'ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Wouw dit is waarschijnlijk een van de weinige keren dat een topic een dag onaangeroerd blijft :P

Even om het topic van een oplossing te voorzien voor diegene die ook hetzelfde probleem hebben:

*Download Driversweeper van Guru3D
*Verwijder de drivers op de officiele manier mocht je dat nog niet gedaan hebben (via de uninstaller
dus)
*Herstart de PC
*Start Driversweeper en selecteer het type driver dat je geinstalleerd had staan (ATi, NVidia,Realtek
etc.) Laat driversweeper z'n werk doen.
*Herstart de PC.
*Annuleer de automatische driverinstaller van Windows en installeer daarna je eigen drivers.
*Alles werkt weer perfect.

probleem opgelost dus.
Pagina: 1