Toon posts:

Computer knippert en tikt alleen

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een raar probleem. Gisteravond wou de computer niet afsluiten en is gewoon de knop ingehouden tot hij uit ging. Daarna is de spanning eraf gehaald doormiddel van een verlengsnoer met schakelaar. Toen vandaag de schakelaar van de verlengsnoer overgehaald werd begon de computer gelijk te knippperen (ledjes voorop, de optische muis en alle lampen van het toetsenbord). Ook gaat de ventilator van de CPU draaien, die een tikkend geluid maakt. De computer reageert niet op de normale aan- en uitknop aan de voorkant. Het lijkt alsof hij begint met opstarten en gelijk weer ophoudt en dat gaat continu door.

Dus iedere keer als er alleen spanning op de voeding komt begint de ventilator te draaien en de ledjes te knipperen. Verder reageert de computer nergens op.

Na wat zoeken op GOT kan ik maar twee dingen concluderen: de voeding is kapot of er is iets mis met de bios. De bios zou ik dan moeten resetten (hoe dit moet weet ik niet). De batterij van het moederbord heb ik er al even uitgehad, maar dat heeft niet geholpen. Verder ben ik niet bekend met "jumpertjes".

Wie denkt te weten wat er aan de hand is met deze computer? Ik denk dat de voeding stuk is, maar zeker weten doe ik het niet omdat er wel stroom door het moederbord loopt.

Micromaxx PC
P4 2,53 Ghz
Moederbord heeft een SIS 963 chip (ik geloof een medion moederbord, type ken ik niet uit mijn hoofd)
1250 MB intern geheugen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Het kan de voeding zijn, ook al staat er spanning op, de 12V lijn kan namelijk brak zijn, maar de 5V lijn waar o.a. je USB poorten op werken kan nog wel in orde zijn. Maar als de 12V lijn brak is dan komt het systeem nergens.

Vandaar dat het verstandig is de troubleshooter door te nemen zodat je makkelijk kunt achterhalen waar dat het probleem zit :)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:31:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Het kan de voeding zijn, ook al staat er spanning op, de 12V lijn kan namelijk brak zijn, maar de 5V lijn waar o.a. je USB poorten op werken kan nog wel in orde zijn. Maar als de 12V lijn brak is dan komt het systeem nergens.

Vandaar dat het verstandig is de troubleshooter door te nemen zodat je makkelijk kunt achterhalen waar dat het probleem zit :)
Die heb ik al doorgenomen, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Over de lijnen. Kan ik die gewoon doormeten met een multimeter?

Het probleem is dan ook dat de computer niks doet. Hij komt dus niet eens in de bios. Maar hij stopt ook niet na een aantal seconden. Het gekke is ook dat ik de computer niet eens aan hoef te doen mbv de aan en uitschakelaar aan de voorkant die je normaal gebruikt.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

gewoon multimeter gebruiken :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Is die 12 Volt lijn dat 4-polige stekkertje links boven de CPU. Met twee gele en twee zwarte draden. Dan denk ik dat daar het probleem zit want ik meet nog net geen 8V. Op DC (gelijkstroom toch).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:49:
Is die 12 Volt lijn dat 4-polige stekkertje links boven de CPU. Met twee gele en twee zwarte draden. Dan denk ik dat daar het probleem zit want ik meet nog net geen 8V. Op DC (gelijkstroom toch).
Heb het gevonden in dit topic PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts
Het is indd de 12V lijn die te weinig spanning geeft. Nieuwe voeding installeren en hopen dat het dan over is. Iemand nog tips voor een voeding? De huidige is een 250 Watt uitvoering van de FSP Group. Ik neem aan dat ik deze kan vervangen door standaard 350W ATx voeding?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

als 't geen qtech/sweex is....

coolermaster, aopen, enermax, fortron, tagan, fsp group, nexus, thermaltake & ocz is allemaal goed

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 14-06-2007 20:11 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Dus dit is wel een mooie:

Productbeschrijving: AOpen AO350-12PNF - voeding - 350 Watt
Type apparaat: Voeding - Power Factor Correction (PFC)
Formfactor: Intern
Naleving van specificatie: ATX12V 2.2
Input Voltage: 230 V
Output Voltage: +3.3, +5, ±12 V
Geleverde energie: 350 Watt
Output Connector(s): 4-PIN interne voeding, 15-pens seriële ATA-voeding, voeding 24-pins ATX

Ik neem aan dat daar alle aansluitingen op zitten die ik nodig heb.

• luckybasterd
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-02 18:55
Jah is volgens mij gewoon een toppie PSU, goed merk en 350 Watt lijkt me wel genoeg voor je systeem, tenzij je een super VGA deraan hebt hangen maar dan had je dat wel gemeld lijkt me...

veel succes nog

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader had vandaag een nieuwe voeding gehaald. Helaas een Sweex. Net geinstalleerd, maar helaas hij doet nog precies hetzelfde. Na het meten van de 12V lijn meette ik 8,5V. Nu lijkt mij het sterk dat een nieuwe voeding stuk uit de doos komt, dus vertrouw ik mijn multimeter niet meer. Maar wat zou het anders kunnen zijn als het de voeding niet is? Het moederbord?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 19:03:
Mijn vader had vandaag een nieuwe voeding gehaald. Helaas een Sweex. Net geinstalleerd, maar helaas hij doet nog precies hetzelfde. Na het meten van de 12V lijn meette ik 8,5V. Nu lijkt mij het sterk dat een nieuwe voeding stuk uit de doos komt, dus vertrouw ik mijn multimeter niet meer. Maar wat zou het anders kunnen zijn als het de voeding niet is? Het moederbord?
Nou, bij Sweex spul zou ik daar niet al te onzeker van zijn eigenlijk, ding kan goed dood zijn.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gewoon stap voor stap door, dan kom je er wel uit waar het probleem zit.

Verwijderd

Misschien kun je ook eens een ander verlengsnoer proberen, wie weet dat deze gewoon niet meer goed is.

Verwijderd

Ik werdt snachts ook een keer wakker van m'n pc welke continu aan en uit sloeg, nou was het bij mij een van de componenten welk kortsluiting maakte naar de kast.
Weet niet of dit bij jou ook mogelijk is maar let er even op. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 19:38:
Ik werdt snachts ook een keer wakker van m'n pc welke continu aan en uit sloeg, nou was het bij mij een van de componenten welk kortsluiting maakte naar de kast.
Weet niet of dit bij jou ook mogelijk is maar let er even op. ;)
Ik denk dat dit het wel eens kan zijn. Heb zojuist alles uit het moederbord gehaald behalve de CPU. Het enige wat er dan gebeurt is het tikken van de voeding en iets op het moederbord (in de buurt van de processor). Ik denk dus dat er een relais staat te tikken in de voeding door kortsluiting. Het enige wat aangesloten is, is dus het moederbord. Zou deze zijn doorgebrand of iets dergelijks (een of ander componentje dat kapot is gegaan)?

Ik heb de voedingskabel direct van het stopcontact in de computer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 21:15:
[...]

Ik denk dat dit het wel eens kan zijn. Heb zojuist alles uit het moederbord gehaald behalve de CPU. Het enige wat er dan gebeurt is het tikken van de voeding en iets op het moederbord (in de buurt van de processor). Ik denk dus dat er een relais staat te tikken in de voeding door kortsluiting. Het enige wat aangesloten is, is dus het moederbord. Zou deze zijn doorgebrand of iets dergelijks (een of ander componentje dat kapot is gegaan)?

Ik heb de voedingskabel direct van het stopcontact in de computer.
Het moederbord en de processor zijn weg gebracht. Van de week hoor ik wat de boosdoener is.

Verwijderd

Soms kan je pech hebben.
1 keer een pc naar de knoppen door een sweex voeding
Een half jaar later een pc stuk door een voeding van Tagan.
Alles was zwart binnen de kast.
Gelukkig heeft de verzekering dit keer m'n nieuwe pc betaald.

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:07
Heb precies hetzelfde meegemaakt met een packard bell pc.
De voeding tikte en de fan ervan ging hard-zacht-hard-zacht draaien.
Ook hoorde ik iets tikken op het moederbord in de buurt van de processor.
Bleek dat het moederbord het begeven had.
Op internet waren nog meer mensen met dit probleem te vinden.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 14:08
geef het nog eens een kans met een andere voeding, want als je 8,5 volt meet is er echt iets mis hoor, ja zoiezo, als het dan nog niet werkt,,,, heb je zoiezo een goede voeding

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Topicstarter
SPEEDDRAGON schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:34:
geef het nog eens een kans met een andere voeding, want als je 8,5 volt meet is er echt iets mis hoor, ja zoiezo, als het dan nog niet werkt,,,, heb je zoiezo een goede voeding
Die 8,5V is denk ik een gemiddelde. Zoals ik het nu bekijk gaat de voeding steeds aan en uit door een defect in het moederbord (iets van kortsluiting ofzo). Doordat de voeding steeds aan en uit slaat meet de multimeter dus nooit een constante spanning van 12V, maar een lagere spanning in dit geval 8,5V.

Ik heb het moederbord met processor gisteren achergelaten bij de pc-boer, omdat die geen nieuw moederbord hadden liggen. Nu kijken hun van de week wat het probleem is (want dan komen er moederborden binnen) en indien het het moederbord is zetten ze de processor over en kan ik de computer weer opbouwen.
Pagina: 1