Toon posts:

Resolutie van externe monitor (aan Macbook)

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zo, examens achter de rug. Nu komt het leuke deel: Examencadeaus! Volgend jaar ga ik beginnen aan een opleiding Interactief Vormgeven aan het Mediacollege Amsterdam (Andere tweakers daarzo?) en daar werken ze voornamelijk met Mac.

Ik heb een Notebook nodig en als examencadeau gaan mijn ouders een deel financieren. Ik ga voor de Macbook (2.0GHz + 2GB RAM).

Nu wil ik er voor thuis een externe monitor aanhangen en toevallig verkoopt een maat van me de Samsung Syncmaster 940BW.

Nu wil ik wel graag dat als ik een applicatie van het ene scherm naar het andere sleep dat hij even groot blijft.

Kan dat met deze combinatie?

Ook zoek ik nog wat info over Dual screens, maar heb tot nu toe nog niets gevonden. :+

Alvast bedankt :)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 18:05 . Reden: Typo ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:46

breinonline

Are you afraid to be known?

Een beetje zoeken mag wel: van de specs pagina bij Apple
Twee beeldschermen en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige "native" resolutie op het ingebouwde beeldscherm en tot 1920 x 1200 pixels op een extern beeldscherm, beide met miljoenen kleuren.
;)

Of hij even groot blijft bij slepen ligt aan de resolutie van je schermen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dat inderdaad al een keer gelezen,

maar mijn vraag is of die applicatie even groot blijft met de Macbook en de Samsung Syncmaster 940BW.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 18:50 ]

Verwijderd

Dat het gaat werken is niet het probleem maar de resolutie van de schermen is inderdaad anders waardoor je in het begin een beetje moet wennen aan het verschil maar ik werk hier met een macbook (13") en een Apple Cinema Display(23") naast elkaar en ik stoor me er totaal niet aan. Het was alleen wennen in het begin. Zelf gebruik ik het scherm van de macbook gewoon voor iTunes en de ACD voor het broodnodige (school)werk.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Waarschijnlijk niet, omdat de 940BW een dot pitch van 0.285 mm, wat uitkomt op 89 dpi. Het scherm van de MacBook is 114 dpi. Een venster van 100x100 pixels is dus op je MacBook kleiner (22x22 mm) dan op de Samsung (28x28 mm), als ze op de native resolutie draaien.

Maar waarom zou je zo graag willen dat het op beide schermen even groot blijft?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Forceworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06-2024
Als je qua grootte de omvang van het venster (/ de vensters) van je applicatie bedoeld:

Het gedrag kan dan verschillen... Een voorbeeldje:
Werk je met photoshop en je hebt een canvas openstaan (niet in fullscreen), maar gewoon als window, en je sleept het naar je 2de monitor (met een andere resolutie) kan het zijn dat je window het zelfde formaat in pixels behoud, maar buiten het beeld valt van je 2de monitor. (omdat de reso lager is of een andere ratio heeft)

Of:

Je applicatiewindow(s) past zich aan aan de resolutie van het 2de scherm, dan zal het formaat van je window dus wijzigen.

Je kunt het simpel zelf testen:
Aangenomen dat je op een windowsmachine werkt met een scherm dat 1280*1024 als resolutie ondersteund.

Zet een inet explorervenster open. niet gemaximaliseerd, maar het venster zo groot mogelijk gesleept zoals je monitor toe laat, en verander je resolutie naar bijvoorbeeld 1024*768 of 800*600.
(dit kan eigenlijk ook op een mac bijv met safari)

En kijk dan eens hoe je venster zich gedraagd er dan uit ziet.

Een samsung 940b heeft volgens mij ook een reso van 1280*1028 px en een macbook van 1280*800.

Als je zaken van je MB scherm oversleept naar je Samsung scherm kunnen de vensters qua grootte in de breedte indentiek blijven... maar misschien dat ze zich qua gedrag misschien aanpassen aan de hoogte. (ligt er natuurlijk aan hoe dat in de applicatie is gedefinieerd.)

Ik hoop dat je wat van deze uitleg begrijpt... (vertellen is namelijk vaak makkelijker dan optypen)

En als laatste natuurlijk de gouden tip:
Loop een applestore binnen, en vraag eens of ze het kunnen laten zien hoe een macbook zich gedraagd met een externe monitor.

Beetje winkel wil dat wel demo-en om te kunnen verkopen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 15:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Behalve een andere grootte zal het beeld op de externe monitor waarschijnlijk ook andere kleuren, helderheid, contrast en response-time hebben. De vraag is echter of dat een probleem is, meestal sleep je toch niet de hele tijd applicaties heen en weer, maar laat je ze gewoon op hun eigen schem.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Johnny schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 20:09:
Behalve een andere grootte zal het beeld op de externe monitor waarschijnlijk ook andere kleuren, helderheid, contrast
Als je het goed doet calibreer je je schermen en vallen die verschillen voor het grootste deel weg.

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:22:
Waarschijnlijk niet, omdat de 940BW een dot pitch van 0.285 mm, wat uitkomt op 89 dpi. Het scherm van de MacBook is 114 dpi. Een venster van 100x100 pixels is dus op je MacBook kleiner (22x22 mm) dan op de Samsung (28x28 mm), als ze op de native resolutie draaien.

Maar waarom zou je zo graag willen dat het op beide schermen even groot blijft?
Kijk, daar heb ik wat aan. Ik hoorde van iemand dat het hem heel erg stoorde daarom. Maar ik heb nagedacht ik denk niet dat het veel problemen bij mij op zal leveren.
Forceworks schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:29:
En als laatste natuurlijk de gouden tip:
Loop een applestore binnen, en vraag eens of ze het kunnen laten zien hoe een macbook zich gedraagd met een externe monitor.

Beetje winkel wil dat wel demo-en om te kunnen verkopen.
Strak plan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:06:
[...]

Als je het goed doet calibreer je je schermen en vallen die verschillen voor het grootste deel weg.
De Macbook heeft een glossy scherm en de Syncmaster niet volgens mij, dus dan heb je altijd kleurverschil toch?

• Melville
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik kan met de Pantone Huey het glossy scherm van de MacBook trouwens niet kalibreren. Geeft verkeerde kleuren. Bij de Samsung 226BW lukt het wel prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Melville op 15-06-2007 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij kalibreren worden de instellingen gelijk gezet ofzo?

/me is nieuw met Mac

Verwijderd

Ik neem aan dat je weet dat je én studentenkorting kan inroepen én zelf geheugen kan kopen en installeren om 'm sneller in bezit te hebben en ongeveer 200 euro minder te betalen?

Verwijderd

Topicstarter
Studentenkorting moet ik nog 2 jaar voor wachten, maar mijn broer (20 jaar ouder dan mij) heeft een eigen bedrijfje waar ik soms wat webdesign doe, en hij kan al heel wat korting regelen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 10:53:
Bij kalibreren worden de instellingen gelijk gezet ofzo?

/me is nieuw met Mac
Bij kalibreren worden de kleuren zodanig softwarematig bijgesteld dat wat je op je scherm ziet zo kleurecht als mogelijk is. Dit kan ook met schermen op een anders OS overigens.

Verwijderd

Topicstarter
Oke oke,

Verwijderd

Melville schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 11:30:
Ik kan met de Pantone Huey het glossy scherm van de MacBook trouwens niet kalibreren. Geeft verkeerde kleuren. Bij de Samsung 226BW lukt het wel prima.
Grappig is dat... kennelijk wordt de meter toch van slag gebracht door het minder diffuse glossy beeld...
Pagina: 1