Toon posts:

[XP] beeld freezed na boot/geen boot menu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He hallo,

Ik zit met een probleem wat ik zo goed mogelijk zal proberen te omschrijven.

Voorheen heb ik wel eens wat meegemaakt op m'n PC. Na een reboot (vaak als gevolg van een vastloper) startte hij wel op, maar zodra ik iets wilde starten/sluiten sloeg ie weer vast.
Na een paar uur van de stroom af deed ie het gewoon weer.

Nou afgelopen dinsdag bleef mijn pc hangen tijdens een spelletje, (virtua tennis 3) wat al vaker was vastgelopen.

Niet vermoedend even een reset met de knop op de voorkant (harde reset is dat toch?) en toen mijn desktop zich toonde, bleef de taakbalk hangen en verdwenen er een aantal snelkoppelingen en mappen van m'n desktop. Vervolgens schakelt mijn monitor in standby, maar ik hoor de pc wel doorreutelen.

Zelfde geintje als voorheen, dacht ik nog, maar na 12 uur stroomloos staan deed ie nogsteeds t zelfde. Paar keer geprobeerd snel in taakbeheer te komen om te kijken naar t probleem, maar tevergeefs. Gister paar keer geprobeerd, tevergeefs...

Vanmorgen weer een poging gewaagd. Hij startte nu wel verder door (msn, winamp e.d. starten wel op) en de icoontjes bleven intact. In bijna euforische staat (moet snel een project afronden, en de bestanden staan op de C:, alle mn belangrijke dingen op een aparte E: schijf of m'n externe HD) liep ik naar boven om een broodje te maken. Beneden aangekomen zie ik dat m'n monitor in standby staat, maar dat doet ie normaal pas na 20 minuten, waar ik nu geen 3 minuten weg was geweest. Even resetten maar weer, in de hoop dat ie t toch weer deed. Maar nee.

Met een beetje rondneuzen hier op t forum kwam ik topics tegen van mensen met een soortgelijk probleem, waarin telkens geadviseerd werd de pc in veilige modus te booten. Dit was ook mijn eerste ingeving woensdag, dus ik resetten en op F8 gedrukt. Blijkt tot mijn grootste verbazing het hele bootmenu anders te zijn dan ik verwachtte.

Geen standaard windows bootmenu met de keuze om normaal, veilig of last best te starten...
Nee ik heb alleen de keuze om te booten van floppydisk (geen floppydrive in mn pc te bekennen), C: (hierop is windows geinstalleerd), E:, D: (cd/dvd) of Legacy lan.

Voordat ik allerlei truuks uit ga halen om m'n pc te restoren zou ik graag even checken of ie in veilige modus wel boot, en dan gewoon een paar dagen terug systeemherstellen of eventueel foute zooi te uninstallen en ff een virusscan uit te voeren.

Maar hoe oh hoe ga ik dat voor elkaar boxen? Ik heb geprobeerd via de windows cd het systeem te 'repairen' maar hij schakelde na een aantal stappen over in MS-DOS, waar ik echt geen flauw idee van heb hoe t werkt.

Het betreft hier trouwens Windows XP Home,

m'n pc heeft een asus a8n-sli mobo, ati radeon x300 se-t videokaart en maxtor hd's. 2 Gb geheugen in 4 reepjes verdeeld, merk weet ik niet zo snel, kan ik natrekken als dat van belang is.

Iemand die me kan vertellen hoe ik eventueel in veilige modus zou kunnen komen, zonder daarvoor windows in te hoeven? alvast bedankt!

Larus

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-09-2025

Raphaelo

boeiend!!

Ik denk persoonlijk dat je te vroeg op F8 drukt, daardoor denkt je moederbord dat je een boot-device wilt kiezen. probeer eens iets later op F8 te drukken, of anders F8. dan je C:/ (als je daar windows op hebt staan) en dan weer F8.

originele signatures zijn top!

Verwijderd

Topicstarter
He Raphaelo,

thnx, dat was het inderdaad.. vreemdig, want ik meen dat ik elke keer vrij laat pas f8 drukte.

Anyway, ben nu een volledige virusscan aant draaien via avast home, kwamen wat trojans en een virus omhoog. veilig verwijderd onderwijl, hij is nog bezig.

ik hoop dat ie t daarna weer doet, maar tot dusver denk ik dat t wel weer in orde komt.

Major thnx, Larus