E-Rick schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 17:42:
Dus: snelheid na correctie mag 86 km/uur zijn. Voor correctie is dat 89 km/uur
Rekening houdend met een tellerafwijking van 8% (die van mij geeft 90 aan als ik 80 rij, met de gps gemeten) betekent dat 89 / 0.92 = 97.8 km/u op de teller.
Nou reken je jezelf te rijk, de correctie is meegenomen bij die 87km/h
Er geldt voor de gemeten snelheid een verplichte correctie, van 3km voor snelheden t/m 100km/h en 3% daarboven, voor laserguns wordt 5% aangehouden, maar die hebben waarschijnlijk ook echt een grotere foutmarge dan. Verder beboet het OM pas vanaf 4km te hard, dus 87km/h gemeten wordt gecorrigeerd 84km/h en levert je een boete op. 86km/h gemeten wordt gecorrigeerd 83km/h en levert je net geen boete op. Deze regels gelden overigens voor alle soorten metingen, dus ook voor gewone flitspalen en videoauto's.
Verder moet je erg uitkijken met de aanname dat als er op je teller 90 staat dat je dan 80 rijdt omdat je navigatiesysteem dat aangeeft, ook die heeft een afwijking. Afhankelijk van de omstandigheden (bijv slecht ontvangst door iets als een warmtewerende voorruit) kan dat zelfs behoorlijk fors zijn, ik heb wel eens gehad dat ie mij een waarschuwing gaf dat ik 139km/h reed terwijl ik net van 115 naar 120 aan het accelereren was op de teller (die overigens maar 1a2km afwijking heeft bij mij)...

Als je dus de controle bent ingereden en een van de portalen staat op 80, dan kan je zonder zorgen het hele stuk met 95 op de teller door blijven rijden (wel rekening houdend met tellerafwijking). Begrijp ik dat goed?
Nee dus, je rekent te ruim. Maar je kan het proberen natuurlijk, met een beetje pech krijg je net een boete van 15a20 euro ofzo... Maar zelfs dat kleine beetje geld is het imho niet waard om minder dan een minuut sneller door dat traject te zijn.
edit: Ik bedenk me net dat als de snelheid op het gehele stuk wordt verlaagd je wel moet dimmen. Probleem is dat je niet kan zien of de portalen waar je al onderdoor bent iets anders aan zijn gaan geven...
Vziw houdt de trajectcontrole geen rekening met een afwijkende maximumsnelheid van 70 of 50km/h, dat zou onbegonnen werk zijn en bovendien is dat voor het OM erg moeilijk te bewijzen dat een wijziging naar 50km/h niet pas ingesteld was net na dat je het bord niet meer kon zien. Bovendien moeten ze dan per auto bijhouden hoe snel ie had mogen gaan en hoe de snelheid bij ieder gepasseerde portaal stond, terwijl ze niet eens bij elk portaal camera's hebben om het tijdstip van passeren te kunnen meten.