HD stoort soundcard

Pagina: 1
Acties:

• tj3u
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02-2025
Hallo,

Ik heb een storing op mijn geluidskaart als ik een van mijn twee harde schijven aan het werk zet.
Het klinkt alsof het werkgeluid van de HD doorklinkt naar mn speakers... erg irritant.

Ik gebruik de volgende hardware, alles loopt op default settings (BIOS ook):
AC Silentium T2 pro 500w
Asus P5K (Realtek HD Audio onboard)
Conroe E6600 @ 2.4
Asus EN8800GTS 320mb
2GB pc6400
1 x SATAII Seagate 7200.10 320gig (Deze werkt prima en stoort niet)
1 x IDE Maxtor dmax 10 200gig (Deze stoort naar geluidskaart als ie aan het werk gezet wordt)
creative t3030 2.1 speakers
1 x NEC SATAII dvdbrander

ik draai windows xp pro sp2.

De jumper van die IDE staat op cable select (zoals het boekje van ASUS zegt), moet deze op slave?
Of ligt het ergens anders aan? Misschien heb ik hem verkeerd ingebouwd, hij zit namelijk in een muffler samen met die andere? Of moet ik de oorzaak heel ergens anders zoeken?

Misschien iemand met hetzelfde probleem?

groeten Mathieu

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 15:12
Dit probleem komt wel vaker door en heet volgens mij elektonische interferentie. De chip van de geluidskaart zit dan gewoon te dicht bij andere elektronische onderdelen. Ik heb dit vroeger wel eens met een laptop gehad. Je kan er eigenlijk niets aan doen.

Verwijderd

Geluidskaart kopen met betere shielding, of iets van digitaal out (SP/DIF) gebruiken.

• tj3u
kan het aan de geaardheid (lol) van de disk liggen? Het kan zijn dat hij niet goed geaard is, want hij zit in een 'geluidsdemper' omdat ie nogal lawaaierig is. Hij maakt dus afgezien van de powercable en de ide-cable geen contact met de behuizing. Hij maakt wel contact met mn SATAII seagate, die ligt er bovenop.
Kortom zou het uitmaken als ik ze ipv in die demper gewoon in de rack van de behuizing monteer?

• tj3u
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 15:09:
of iets van digitaal out (SP/DIF) gebruiken.
Okee, ik heb inderdaad een S/PDIF uitgang om mn MOBO. Kan ik daar analoge boxen (Creative T3030) op aansluiten zonder iets stuk te maken?

• robbydw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-02 14:56

robbydw

live your life

Heb dit probleem ook gehad met onboard sound. Koop een PCI geluidskaartje voor een paar tientjes en je bent er vanaf. Aan het probleem zelf is verder eigenlijk niks te doen behalve genoemde oplossing.

[ Voor 26% gewijzigd door robbydw op 14-06-2007 15:14 ]

Geen commentaar

Verwijderd

ik heb eens op GOT gelezen dat het met nieuwere drivers voor de soundcard ook wel eens wil helpen maar meestal niet :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

ik ben het eens met artje, ik heb hetzelfde probleem met mijn audigy soundblaster kaart. Deze stoort dan wel niet, maar als ik het kabeltje door de pc naar mijn front side lus, stoort het als de nete. Plug ik mijn koptelefoon aan de achterkant in, is er niets aan het handje.

gewoon statische troep. Als je harddrive gaat werken zorgt dat voor een magnetisch veld, wat misschien toevallig langs jouw DA- (digital analogue) converter op je moederbord loopt, en dat hoor je. Een externe geluidskaart lost het op, eventueel harde schijf verplaatsen in de kast ook.

Succes, Maarten.

-_-

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Hoe kan je dit fixen op een laptop ?

Niet zeker :( ?

Heb al geprobeerd om alle overbodige dingen bij Volumeinstellingen te 'muten' maar dat helpt niet.

Ik hoor namelijk ook allemaal gebrobbel en gereutel door m'n speakers als m'n HDD actief is.

• tj3u
Ik heb nu de storende hdd in een rack gezet, en het is een stuk minder. Dit zou kunnen betekenen dat het magnetische veld dat een hdd veroorzaakt inderdaad de soundchip van het moederbord stoorde. (Overigens nogsteeds een beetje storing als ik erg goed luister)
Pagina: 1