Migreren van Adobe Lightroom naar Apple Aperture

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik gebruik sinds een maand of Adobe Lightroom. Inmiddels zitten er zo'n 4000 foto's in mijn database (grootste gedeelte Canon-RAW) waarvan ik er een groot aantal heb bewerkt, een rating heb gegeven en vooral veel keywords heb toegewezen. Nu wil ik graag overstappen naar Aperture. Ik heb daar mijn redenen voor die ik niet in dit topic wil bespreken, er zijn al genoeg Aperture VS Lightroom topics te vinden. Mijn vraag is of het mogelijk is ratings en keywords mee te nemen naar Aperture. Ik heb natuurlijk wel met Google gezocht, maar ik wordt er niet veel wijzer van. Ik begrijp dat Lightroom alle informatie zoals die keywords in database bewaard en niet in de RAW-file zelf. Dus als ik die importeer in Aperture mis ik die informatie. Wat is al geprobeert heb ik mijn foto's omzetten in het DNG-formaat, maar ook dit werk niet, geen keywords.

Ik heb me er al bij neer gelegd dat het niet mogelijk is de bewerking te migreren naar Aperture, het is immers een ander programma, maar het moet toch mogelijk zijn ratings en keywords te migreren?

• Fevida
Update eigen zoekwerk :

Ik heb ook uitgezocht of XMP sidecar files kunnen helpen. Lightroom kan deze files (waar o.a. alle keywords in staan) zowel importeren als exporten, maar Aperture kan het alleen exporteren. Volgens zeggen zal de volgende versie van Aperture dit wel gaan ondersteunen, dus misschien moet ik maar wachten tot die release, of alles handmatig gaan doen. Niemand met een andere oplossing?

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-01 11:00

RD

focus

Geen idee, ik heb LR draaien, maar overweeg ook Aperture. Alleen na testen vind ik het zo traag. Wat is jouw ervaring?

• Fevida
Na nog wat meer zoeken heb ik het converteren van mijn fotodatabase opgegeven en de foto's gewoon geimporteerd zonder extra info met het idee dat allemaal weer handmatig te gaan doen. Maar ik ben daar al weer heel snel vanaf gekomen. Mijn god, wat is Aperture een ontzettend traag programma. Wanneer ik 500 foto's selecteer om deze allemaal het zelfde keyword te geven zit ik 2 minuten tegen een standbal aan te kijken. Daarnaast vind ik dat de interface ook niet zo intuatief is als die van Lightroom. Wanneer je een keyword van een groep foto's wil verwijderen moet je eerst de foto's selecteren, dan zelf het keyword invoeren in een veldje en dan op shift+enter drukken.

De eigenlijke reden dat ik wilde overstappen naar Aperture was mijn veronderstelling dat de intergratie met OSX en iLife beter zou zijn. En idd, de foto's uit de Aperturedatabase zijn toegangkelijk vanuit andere iLife-apps, maar ik had bijvoorbeeld ook gerekend op spotlight-integratie op basis van mijn ingevoerde keywords, maar helaas, geen spotlightinetratie. Daarnaast was ik ook bijhoorlijk verleidt door de tutorial-filmpjes van Aperture op apple.com (http://www.apple.com/aperture/resources/tutorial/). Er zitten nog steeds dingen in Aperture die ik ook graag in Lightroom zie zoals de optie om je keyword in categorien onder te verdelen en iLife-integratie, maar zolang Aperture niet drastisch sneller wordt zal ik niet overstappen.

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:22
Fevida schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 11:58:
Na nog wat meer zoeken heb ik het converteren van mijn fotodatabase opgegeven en de foto's gewoon geimporteerd zonder extra info met het idee dat allemaal weer handmatig te gaan doen. Maar ik ben daar al weer heel snel vanaf gekomen. Mijn god, wat is Aperture een ontzettend traag programma. Wanneer ik 500 foto's selecteer om deze allemaal het zelfde keyword te geven zit ik 2 minuten tegen een standbal aan te kijken. Daarnaast vind ik dat de interface ook niet zo intuatief is als die van Lightroom. Wanneer je een keyword van een groep foto's wil verwijderen moet je eerst de foto's selecteren, dan zelf het keyword invoeren in een veldje en dan op shift+enter drukken.

De eigenlijke reden dat ik wilde overstappen naar Aperture was mijn veronderstelling dat de intergratie met OSX en iLife beter zou zijn. En idd, de foto's uit de Aperturedatabase zijn toegangkelijk vanuit andere iLife-apps, maar ik had bijvoorbeeld ook gerekend op spotlight-integratie op basis van mijn ingevoerde keywords, maar helaas, geen spotlightinetratie. Daarnaast was ik ook bijhoorlijk verleidt door de tutorial-filmpjes van Aperture op apple.com (http://www.apple.com/aperture/resources/tutorial/). Er zitten nog steeds dingen in Aperture die ik ook graag in Lightroom zie zoals de optie om je keyword in categorien onder te verdelen en iLife-integratie, maar zolang Aperture niet drastisch sneller wordt zal ik niet overstappen.
Dat is zonde, want ik heb ook veel interesse in Aperture. Is het niet snel op je iMac of op je Powerbook?

• Fevida
Ik heb Aperture gedraait op mijn iMac (2,16 GHz C2D / 3 GB RAM). Het lijkt vooral of de traagheid van Aperture in de vele gebruik van de harddisk zit (grote database bestaande uit een enorme hoeveelheid kleine files).

• RD

RD

focus

Ja ik heb/had dezelfde punten om toch Aperture te proberen vanwege integratie, maar alleen al vanwege de traagheid, zie ik er al vanaf. Het is gewoon niet te doen. Daarmee vind ik LR makkelijker te bedienen, had ik sneller door dan Aperture.

• Fevida
De interface van Lightroom is idd erg lekker, en alle functies zitten precies waar je ze verwacht. Ik hoop dat apple hier van zal leren met het oog op aperture 2. Tot die tijd Lightroom.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:19
Fevida schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 11:58:
Mijn god, wat is Aperture een ontzettend traag programma. Wanneer ik 500 foto's selecteer om deze allemaal het zelfde keyword te geven zit ik 2 minuten tegen een standbal aan te kijken.
Dat kan ik reproduceren. 500+ foto's selecteren en van keyword voorzien en het is inderdaad bijna twee minuten strandbal. In de processlist staat Aperture dan ook even op 'Not responding', dat geeft niet veel vertrouwen. Op dat moment is het CPU verbruik door Aperture nihil en de disk I/O is ook erg klein. Zou bijna aan een bug denken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• RD

RD

focus

Tsja ik hoop het dan maar. Als ze dat nu eens goed oplossen wordt het nog een alternatief. Tevens kan het gebruikgemak, wat anders zo hoog is met apple, in Aperture ook wel sterk verbeterd worden. Dat is mijn mening maar... ;-)

• tabaqui
  • Laatst online: 06:46
Abbadon schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 20:12:
[...]

Dat kan ik reproduceren. 500+ foto's selecteren en van keyword voorzien en het is inderdaad bijna twee minuten strandbal. In de processlist staat Aperture dan ook even op 'Not responding', dat geeft niet veel vertrouwen. Op dat moment is het CPU verbruik door Aperture nihil en de disk I/O is ook erg klein. Zou bijna aan een bug denken.
vaag. Dit lukt bij mij absoluut niet, heb het net nog even geprobeerd op een batch van 1098 foto's om van een keyword te voorzien, was 5 sec werk.

Wat wel kan schelen is welke instelling er gebruikt wordt voor previews maken, en of er voor alle projecten previews gemaakt moeten worden.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• Fevida
tabaqui schreef op zondag 24 juni 2007 @ 13:29:
[...]

vaag. Dit lukt bij mij absoluut niet, heb het net nog even geprobeerd op een batch van 1098 foto's om van een keyword te voorzien, was 5 sec werk.

Wat wel kan schelen is welke instelling er gebruikt wordt voor previews maken, en of er voor alle projecten previews gemaakt moeten worden.
Hoe zijn jouw aperture instellingen voor de previews dan? Hoe heb je "Limit preview size" en "Preview quality" staan?

• tabaqui
  • Laatst online: 06:46
Limit preview size staat op fit within 1280*1280
Preview quality staat op 4
Automatisch previews voor nieuwe projecten staat ook uit

kwam vrij snel nadat ik met aperture begon te werken de volgende link tegen
Bagelturf preview
Hier staat wel wat handige informatie over previews, scheelde bij mij wel aardig wat in snelheid
(heb nu ongeveer 25k aan foto's staan)

Scheelt ook nog eens een hoop hd ruimte als je selectief met previews bent.

[ Voor 8% gewijzigd door tabaqui op 24-06-2007 20:23 ]

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• Fevida
Toch weer een post in mijn aperture-soap. ;)

Ik heb vanmiddag toch Aperture weer geïnstalleerd. Omdat ik door bovenstaande problemen veel op aperture-gerelateerde websites terecht ben gekomen kwam ik er achter dat er een redelijk grote groep tevreden aperture-gebruikers is. En aangezien mijn mac toch ook niet een van de traagste is dacht ik zo dat er misschien toch meer aan de hand moet zijn waarom apperture zo traag loopt.

Dus, toch apperture weer geïnstalleerd, update naar 1.5.3 erover en ongeveer 5000 foto's geïmporteerd. Vervolgens de deur uit gegaan en aperture laten draaien om op zijn gemak alle thumbnails en previews (quality 7 / 1920) aan te laten maken. Ben nu weer terug en opnieuw begonnen met het toevoegen van keywords. Met open mond moet ik constateren dat de snelheid er nu wel is! Geen strandbal, gewoon dezelfde snelheid als in Lightroom. Een keyword toevoegen aan een serie van 500 foto's duurt nu geen 2 minuten, maar nog geen 2 seconden. Mijn mac heeft nog steeds dezelfde configuratie. Ik heb geen idee waarom die standbal nu opeens weg is. Ik blijf nog even doortesten voor ik definitief overstap, ik houd jullie op de hoogte.

tabaqui, bedankt voor de links, interessante site is dat!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Fevida schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:59:
Dus, toch apperture weer geïnstalleerd, update naar 1.5.3 erover en ongeveer 5000 foto's geïmporteerd. Vervolgens de deur uit gegaan en aperture laten draaien om op zijn gemak alle thumbnails en previews (quality 7 / 1920) aan te laten maken.
Had je bij je eerste poging ook afgewacht tot de thumbs waren aangemaakt?
Ik had gisteren ongeveer 5000 foto's geïmporteerd en mijn MacBook (eerste generatie) was op de fan na niet vooruit te krijgen. Nu is dat blijkbaar afgerond en kan ik Aperture gewoon snel noemen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Fevida
Canaria schreef op zondag 24 juni 2007 @ 22:17:
[...]

Had je bij je eerste poging ook afgewacht tot de thumbs waren aangemaakt?
Ik had gisteren ongeveer 5000 foto's geïmporteerd en mijn MacBook (eerste generatie) was op de fan na niet vooruit te krijgen. Nu is dat blijkbaar afgerond en kan ik Aperture gewoon snel noemen.
Om eerlijk te zijn weet ik niet zeker of ik toen in de tasklist heb gekeken of Aperture nog met iets bezig was, dus misschien heeft het daar wel een gelegen. Misschien kan Abbadon aperture ook nog een kans geven, om te kijken of hij weer terug die standbal aan loopt en of zijn aperture dan nog bezig is met previews en thumbnails.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Fevida schreef op zondag 24 juni 2007 @ 22:23:
[...]
Misschien kan Abbadon aperture ook nog een kans geven, om te kijken of hij weer terug die standbal aan loopt en of zijn aperture dan nog bezig is met previews en thumbnails.
Dat kan wel, maar niet nu :+ want we delen 'toevallig' de licentie en je kunt het niet op allebei de computers op het netwerk tegelijk gebruiken (licentie staat wel installatie op desktop + laptop toe).

Zelf ga ik waarschijnlijk toch uiteindelijk Lightroom gebruiken.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• RD

RD

focus

Ik heb ook weer ff Aperture getest, maar toch even los van de snelheid, vind ik de interface van Lightroom toch echt veel beter. Ik zit constant te zoeken in Aperture, misschien is het gewenning, maar dat wil juist nu ook niet echt vlotten in Aperture. Jammer vind ik het wel, want zou graag Aperture willen gebruiken als Apple fan. Tot nu toe wint Lightroom het nog.

• Abbadon
Ik heb het net weer even geprobeerd en de eerste keer ging het in 2 tellen met 500 images. De twee keren daarna duurde het weer lang ( :/ ) inclusief de Not Responding melding in de processlist. De log geeft ook aan dat hij tweemaal een recent hang heeft gehad. Ik ga het dus ook maar eens opnieuw installeren deze week.

• Abbadon
Ik heb het opnieuw geïnstalleerd (alle oude instellingen verwijderd) en het probleem blijft hetzelfde. Ik ga dit eens bij Apple aanmelden.

• RD

RD

focus

Heren,

Al verandering. Ik wil toch wel terug naar Aperture vanwege integratie, maar zit met hetzelfde probleem, export/import LR naar Aperture.
Iemand hiermee opgeschoten?

• Fevida
Nope, zolang er geen nieuwe Aperture is gaat dit niet lukken. Wat mij betreft is het hoogte tijd voor Apple om 2.0 uit te gaan brengen. Het is al weer zo lang geleden sinds de laatste echte update (1.5).
Pagina: 1