[LCD vs CRT anno 2007] kleurechtheid nog verschil?

Pagina: 1
Acties:

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 07:18
In de FAQ staat het volgende:
De kleurechtheid is bij sommige TFT's niet zo goed. Dit kan per TFT verschillen. Als je een TFT wilt kopen die goed de kleuren weergeeft kun je hem het beste vergelijken met een CRT. Deze geven in de regel wel de goede kleuren aan.
Ik ben namelijk benieuwd als er anno 2007 al tft's bestaan die de kleurechtheid van een CRT weten te evenaren of zelfs te overbruggen.

Aangezien ik veel flyers aan het maken ben en vaak de kleur van m'n afdruk veel verschilt ten opzichte van mijn kleurenwaarnemen op m'n lcd tft op dvi aangesloten, ben ik wel benieuwd naar het antwoord.Op een crt heb ik hier geen last van, maar een crt heeft met toch iets te veel nadelen.

Verwijderd

Ik ben namelijk benieuwd als er anno 2007 al tft's bestaan die de kleurechtheid van een LCD CRT weten te evenaren of zelfs te overbruggen.
Moet 'ie niet zo?

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 07:18
Dank je, is nu veranderd :)

Verwijderd

Ja ze bestaan, maar zijn niet te betalen.

Voor de consumentenmarkt is er als eerste gericht op een diepere zwart en een beter contrast (denk aan de colorshine schermen), die technieken komen de kleurechtheid niet ten goede.

Dus hoewel het contrast vaak redelijk mee kan komen met een CRT is de kleurechtheid nog erg ver te zoeken op de consumentenschermen. Voor professionele toepassingen heb je ze wel, maar dat is echt veel te duur.

Plus dat het voor een semi-professionele gebruiker natuurlijk prima is om een CRT'tje ernaast te hebben om de kleuren te checken, een goede 17" CRT heb je tegenwoordig al voor < 50 euro.

Hoe je het aansluit aan de PC maakt overigens niets uit, het is het scherm zelf wat het verprutst, niet je PC. (Want de software kun je calibreren zoals je dat met een CRT ook zou doen).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 13:46 ]