Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!
Je kan namelijk wel geld terugkrijgen (studiekosten, ook voor boeken enz..) als je boven een bepaalde grens verdient.
Welke grens dat nou was weet ik niet meer zo snel.. maar volgens mij ga je over die grens heen als je boven de belastingvrije voet ging..
Wie verbetert mij?
Aah de uu heeft op haar site een kleine uitleg staan: http://www.uu.nl/uupublis...udiekosten/27632_377.html
kom je hier verder mee?
[ Voor 113% gewijzigd door job op 14-06-2007 12:23 ]
Verwijderd
nee. Het enige wat je zou kunnen proberen is belasting terugkrijgen. Aangezien je echter student bent neem ik aan dat je niet zo veel verdient en uberhaupt al geen belasting betaald. Je kunt nooit meer belasting terugkrijgen dan dat je betaald.Kan ik een gedeelte van die laptop op de belastingdienst verhalen?
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
[ Voor 8% gewijzigd door steffex op 14-06-2007 12:40 ]
Verwijderd
Daarvoor kun je hun het beste even bellen want de precieze voorwaarden weet ik niet..
Juist omdat het belastbaar inkomen omlaag gaat en er loonbelasting (een voorheffing) is ingehouden, is de kans juist groot dat er een belastingteruggaaf volgt.stef-o schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 12:39:
Enige wat er gebeurt als je je laptop opgeeft als studiekosten is dat je belastbaarinkomen omlaag gaat... je krijgt dus geen geld terug van de belastingdienst! Tenzij je dus veel werkt...
ARME AOW’er
Verwijderd
En Juist om dat gehannes te besparen kun je een preventieve teruggaaf aanvragen waar je aantoont dat je met je vakantiegeld zeer waarschijnlijk toch niet over de grens komt en wordt er dus al geen loonbelasting ingehouden, alleen sociale premies.Guardian Angel schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:02:
[...]
Juist omdat het belastbaar inkomen omlaag gaat en er loonbelasting (een voorheffing) is ingehouden, is de kans juist groot dat er een belastingteruggaaf volgt.
Ik weet even niet meer hoe dit ook alweer heet, dus wie verbeterdtdt mei?
Loonbelasting is een voorheffing die door de WG verplicht wordt ingehouden.
ARME AOW’er
33% klopt niet. Restwaarde wordt op 10% gesteld, de rest (90%) wordt over 3 jaar afgetrokken, dus 30% per jaar.Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 12:24:
maar on topic: als je belasting betaalt, kun je bij de jaaropgave je studiekosten boven bedrag x aftrekken. Als je het aangifteprogramma download, word je er vanzelf doorheen geloodst. Je kunt daar collegegeld, 33% van je laptop (economische afschrijving per jaar) en je boeken opgeven. x is volgens mij kleiner dan je collegegeld, dus je zult zeker een deel terugkrijgen (mits je dus daadwerkelijk belasting betaalt)
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Zodra je dan wel over die inkomengrens komt ben je nog wel de haas.
Maar daarmee heb je nog steeds de laptop niet vergoed...
dat kan dus pas bij de inkomenstenbelasting op het moment dat er meer verdiend is en dan de loonheffing er van terug kan krijgen als je veel aftrekposten gaat doen.
Maar goed zoals vermeld dat is niet van toepassing, dus dan is het handiger om of bij de IBG of bij de instelling waar je je opleiding volgt te informeren naar die vergoeding van 350 euro..
Verwijderd
tenzij jij opgeeft dat jij niet wilt dat je werkgever het inhoud omdat je nog een andere baan hebt bv waar ook loonbelasting wordt ingehouden,Guardian Angel schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:03:
Preventieve teruggaaf? Nooit van gehoord.
Loonbelasting is een voorheffing die door de WG verplicht wordt ingehouden.
alleen zoals gezegd dan ben je wel de haas als blijkt dat je toch boven de grens uit komt en je dus te weinig loonheffing hebt afgedragen..
Verder klopt het absoluut niet wat je zegt, je verwart het e.e.a. met de algemene heffingskorting.
Nogmaals en ten overvloede: Een werkgever is verplicht loonbelasting in te houden.
[ Voor 26% gewijzigd door Guardian Angel op 15-06-2007 09:14 ]
ARME AOW’er
Een werkgever kan alleen (waarschijnlijk ism de belasintgdienst) die loonbelasting die je betaald niet naar de belastingdienst overmaken, maar naar jou. De gemiddelde vakkenvuller zal niet meer 8500 euro per jaar verdienen. Hierdoor krijgt de vakkenvullen aan het einde van het jaar de loonheffing (de belasting die je betaald over je loon) weer terug omdat de algemene heffingskorting vaak meer is als de belasting die je betaald. Hierdoor lijkt het alsof je geen belasting betaald... alleen hebben de belasting en de werkgever daar afspraken over (of er zijn regels voor natuurlijk).Guardian Angel schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:13:
Verder klopt het absoluut niet wat je zegt, je verwart het e.e.a. met de algemene heffingskorting.
Nogmaals en ten overvloede: Een werkgever is verplicht loonbelasting in te houden.
Maar dat is wel een beetje offtopic.
Je kan niets van je laptop terugkrijgen als je niet werkt (Dan zou je misschien nog iets met je pa kunnen regelen). Je krijgt ook niets van je latop terug als je neit over de drempel komt (500 euro per jaar aan scholingsuitgave). Maar dat laatste staat ook beschreven in de topics over belastingaangifte 2006. Daar zou je ook veel nuttige info uit kunnen halen
[ Voor 18% gewijzigd door Jaspertje op 15-06-2007 09:29 ]
Dat kan pas aan het einde van het jaar he. Dus je zal nu de volle pond moeten betalen, volgend jaar aangifte doen over 2007 en dan genoeg scholingsuitgave hebben en een inkomen wat hoog genoeg is om er voordeel uit te halen (zeg ongeveer 10.000 euro in 2007)BorgMan schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:29:
Hmmm... Ik denk dat ik het dan maar op de 30% regeling ga gooien inderdaad. Ik neem aan dat je een bonnetje moet kunnen overleggen? Anders koop ik m via eBay...
Luid en duidelijk; Nee.Jaspertje schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:28:
[...]
Een werkgever kan alleen (waarschijnlijk ism de belasintgdienst) die loonbelasting die je betaald niet naar de belastingdienst overmaken, maar naar jou.
Wat je wel kunt doen is een zgn. voorlopige teruggaaf aanvragen maar of dit in het geval van de TS handig is lijkt mij niet.
Het is me ondertussen wel duidelijk dat er in dit topic verkeerde informatie wordt verstrekt. Op www.belastingdienst.nl is ALLES terug te vinden en geloof me, wat daar staat klopt.
[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 15-06-2007 09:43 ]
ARME AOW’er
Dan begrijp ik dit misschien verkeerd:Guardian Angel schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:40:
[...]
Luid en duidelijk; Nee.
Wat je wel kunt doen is een zgn. voorlopige teruggaaf aanvragen maar of dit in het geval van de TS handig is lijkt mij niet.
Het is me ondertussen wel duidelijk dat er in dit topic verkeerde informatie wordt verstrekt. Op www.belastingdienst.nl is ALLES terug te vinden en geloof me, wat daar staat klopt.
http://www.belastingdiens...laties-22.html#P288_35449
Die regeling kan er voor zorgen dat er geen of minder belasting wordt ingehouden, maar uiteindelijk moet er toch aangifte worden gedaan en mogelijk alsnog inkomstenbelasting worden betaald. Dat laatste hangt uiteraard af van de persoonlijke situatie van de TS.
ARME AOW’er
Een gedeelte van je laptop gaat de BD sowieso niet betalen. Je kunt hooguit (bij een inkomen van meer dan €6500) wat belasting terugkrijgen dankzij aftrekposten (zoals studiekosten waar een laptop onder kan vallen).
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Maar volgens mij begrijp ik het niet goed...
Je kunt inderdaad zonder bonnetjes 2040 euro aftrekken. Dat betekent dat als jij 10.000 euro (bruto) verdient dit jaar, dat je maar over 7960 euro belasting hoeft te betalen.
Aangezien je over die 2040 euro al belasting betaald hebt (via je werkgever), krijg je die belasting terug (32% geloof ik). Dat is dus zo'n 700 euro.
Jij krijgt sowieso nevernooit geen geld van de belastingdienst voor je laptop, maar je kunt op voorwaarde dat je genoeg verdient wel betaalde belasting terugkrijgen. Dat krijg je omdat je studeert, niet omdat je een laptop koopt.
Als je minder dan x bedrag bijverdient, dan krijg je helemaal niets, omdat je ook helemaal geen belasting betaalt (althans, je betaalt minder dan je terugkrijgt als loonheffingskorting, dus betaal je netto niets.) Wat je niet betaalt kun je niet terugkrijgen.
ARME AOW’er
Probleem: ik moet onder de 10.000 bruto blijven. 10.000 en hoger = geen Stufi meer. Stel dat ik dus de volgende berekening maak:
1675 (bruto) * 4 = 6700 - 2040 = €4660 waar ik belasting over hoef te betalen. Betekent dat dus dat ik die 32% = +/- 700 van de belastingdienst kan terugkrijgen?
Ik las inderdaad op de website van de belastingdienst dat je, als het voor je (toekomstige) werk is, je 100 - 10 = 90% mag verhalen bij de belastingdienst op duurzame goederen. Dat betekent dus dat ik elk jaar mijn belastingaangifte moet doen met ergens daarin 'gebruik verplichte laptop voor opleiding: 30% van (X aankoopbedrag))'?
En natuurlijk wil ik met die studie straks een goede baan krijgen, maar rekent de BD dat mee als 'een studie voor uw (toekomstige) werk'?
Zie de uitleg van Dido.BorgMan schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:08:
argro, kun je dat even voor me verduidelijken? Houdt dat in dat ik dus 12 * 170 = 2040 op de belastingdienst kan verhalen? ervan uitgaande dat ik dus een laptop aanschaf (en mss hierover de BTW kan terugkrijgen via schoonpa die een eigen zaak heeft. Geen bonnetjes, zoals je zegt, dus dat maakt niet uit) en ongeveer 550/jaar aan overige schoolmaterialen kwijt ben, ik dus 2040 - 600 (ruim genomen) = 1460 euro aan een laptop kan uitgeven?
Maar volgens mij begrijp ik het niet goed...
Heel simpel:
Inkomen -/- aftrekposten = belastbaar inkomen.
Over het belastbare inkomen betaal je belasting. Doordat de laptop onder scholingsuitgaven valt kun je deze opvoeren als aftrekpost (30% van de waarde gedurende 3 jaar). Hierdoor wordt je belastbare inkomen lager waardoor je minder belasting betaald. Je krijgt dus betaalde belasting terug, geen geld voor de laptop. Dit gaat alleen op wanneer je inkomen hoger is dan ongeveer €6500.
De aftrekpost scholingsuitgaven wordt als volgt berekend:
kosten -/- eventuele stufie -/- drempel = aftrekpost
De drempel is €500. Als kosten mag je in de meeste gevallen de normbedragen (€170/maand) opvoeren. De aftrekpost ziet er dan als volgt uit:
12*170 -/- 12*70 (thuiswonend) -/- 500 = €700
Bij het gebruik van de normbedragen maakt het niets uit of je nou 10 laptops voor school hebt gekocht of geen, dat bedrag is voor iedereen op dezelfde soort school gelijk.
Ik raad je aan om je eens te verdiepen in het Nederlandse belastingsysteem. Het is misschien soms een beetje ingewikkeld maar een beetje basiskennis kan je soms veel geld schelen.
Maakt niet uit. Zodra je boven de 10k komt zet je de stufie stop. De reeds ontvangen bedragen met je gewoon houden.BorgMan schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 14:48:
Probleem: ik moet onder de 10.000 bruto blijven. 10.000 en hoger = geen Stufi meer. Stel dat ik dus de volgende berekening maak:
Stel je verdient €1000 per maand. Wanneer je in september de stufie stop zet (in oktober ga je over de 10k heen) dan krijg je alleen in oktober, november en december geen stufie. Deze drie maanden hou je nog wel gewoon tegoed.
De IB-Groep grens van 10k is trouwens een netto bedrag!
bron: www.ib-groep.nlNaast je studiefinanciering mocht je in 2006 € 10.527,57 netto verdienen zonder dat dit gevolgen heeft voor je studiefinanciering.
[ Voor 19% gewijzigd door argro op 15-06-2007 15:03 ]
Volgens mij hoef je je studie financiering daar niet vanaf te trekken. Studie financiering is in princiepe een lening. Je moet inderdaad wel andere vergoedingen er vanaf trekken. Dus als je bijvoorbeeld 50% van je baas vergoed krijgt moet je dat er vanaf trekken.argro schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 14:51:
[...]
De aftrekpost scholingsuitgaven wordt als volgt berekend:
kosten -/- eventuele stufie -/- drempel = aftrekpost
De drempel is €500. Als kosten mag je in de meeste gevallen de normbedragen (€170/maand) opvoeren. De aftrekpost ziet er dan als volgt uit:
12*170 -/- 12*70 (thuiswonend) -/- 500 = €700
Overigens weet ik dit niet 100% zeker. Ik zal eens even snel zoeken of ik het kan vinden.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik ga me er wel een keertje in verdiepen. Maar niet op vrijdagmiddag als ik net een hele werkweek erop heb zitten
Je hebt twee opties:BorgMan schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 16:38:
Het zit een beetje anders. Ik heb mijn stufi echt nodig om te kunnen leven; een bijbaantje is daar niet genoeg voor want mijn ouders betalen niet mee. Daarom werk ik nu ook omdat ik al sinds april klaar ben maar pas in september pas weer begin met een nieuwe opleiding. Maar ik denk dat ik dan wel onder de 10k netto blijf; kwestie van controleren als ik in december mijn loonstrookjes van Randstad binnen krijg.
1: op tijd de stufie stopzetten en doorwerken;
2: op tijd stoppen met werken en daardoor onder de 10k netto blijven en de stufie door laten lopen.
Ik denk dat je leven met optie 1 qua financiën beter uitziet.
Op een standaard loonstrook staan cumulatieven en kan je zo zien wat je tot dan toe hebt verdiend. Wachten tot December is dus niet slim. Maar dat is toch zo simpel dat iedereen dat moet kunnen nagaan of kijkt niemand op zijn loonstrook?BorgMan schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 16:38:
Maar ik denk dat ik dan wel onder de 10k netto blijf; kwestie van controleren als ik in december mijn loonstrookjes van Randstad binnen krijg.
[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 15-06-2007 16:54 ]
ARME AOW’er
Je vergeet optie 3:argro schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 16:48:
[...]
Je hebt twee opties:
1: op tijd de stufie stopzetten en doorwerken;
2: op tijd stoppen met werken en daardoor onder de 10k netto blijven en de stufie door laten lopen.
Ik denk dat je leven met optie 1 qua financiën beter uitziet.
Gewoon je stufie door laten gaan en ook doorwerken en achteraf een rekening van de IBG ontvangen om je stufie terug te betalen.
Dat is natuurlijk niet echt een goede optie dus je kan maar beter op tijd kijken hoe het zit.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”