harddisk soms hda soms sda

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb een PC met een waarvan de (ICH4) controller de ene keer als PATA en de andere keer als SATA wordt gedetecteerd. Dat probleem is bekend en komt doordat in de nieuwere kernels ook PATA schijven als sdaX worden benaderd. De problemen treden waarschijnlijk op na een kernel update, maar daar heb ik niet op gelet.
Het heeft alleen wat vervelende gevolgen voor mijn /etc/fstab. De kernel kan gelukkig wel mijn root partitie vinden, maar swap en /home gaan fout. Dat heb ik inmiddels opgelost door UUID te gebruiken in mijn fstab, maar dat kan niet voor optische drives.

Hoe kan ik zorgen dat mijn optische drive wordt herkend, onafhankelijk van detectie als sdX of hdX?

Systeem:
intel chipset met ICH4 controller,
Ubuntu 7.04
kernel 2.6.20-16, maar 20-14 en 20-15 staan ook op mijn systeem.

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Mijn optische drives gebruiken geen hXa of sXa maar heten gewoon /dev/cdom /dev/dvd...
Misschien kan je die ook gebruiken.

Verwijderd

Waarom wissel je dan ook tussen kernels?
Nadat je eenmaal geupgrade bent naar de nieuwere .20 kernel pas je toch gewoon 1 malig je fstab aan en verder heb je er geen omkijken meer naar?

En je kan ook in de nieuwe kernels gewoon de oude libata drivers gebruiken, waardoor je drives hdX blijven heten. Dat vereist wel dat je zelf een kernel bakt. :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Als het puur om hd's gaat die je altijd op dezelfde plek gemount wilt hebben kun je ook eens kijken naar UUID , daarmee maakt het totaal niet meer uit of het sata, sas, pata of wat dan ook is, hij zal altijd op dezelfde plek gemount worden :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

ATS

@moto-moi: zoals de TS al zegt: dat wil niet voor optische drives.

@TS: Zou een udev rule je kunnen helpen? Die kan je gewoon een linkje laten maken op basis van veel meer kenmerken dan UUID, waarmee je een vaste locatie kan maken (zoals /dev/cdroms/ of /dev/media/cd en /dev/media/dvd). Werkt prima voor m'n geheugenkaartjes en m'n digicam.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

optische drives zijn tegenwoordig

/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0

getuige deze regel uit mijn fstab, ik heb overigens ICH8

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Het wordt ook op mijn computer inderdaad allemaal door udev geregeld. Udev zorgt o.a. voor een sysmlink cdrom->scd0. Die fstab regel is waarschijnlijk een overblijfsel van mijn oude installatie.
Pagina: 1