Speakerstands

Pagina: 1
Acties:
  • 1.261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
Als ik zoek via de Search, vind ik voornamelijk oude topics, of topics die niet erg relevant zijn, dus vandaar dat ik maar een nieuw topic open.
Ook via Google/Marktplaats kom ik er niet helemaal uit.

Zoals sommigen van jullie weten heb ik een set Amphion Argon2-monitors.
Dit is een vrij forse monitor, maar met een (naar mijn idee) geweldig geluid.
Sommigen zullen zich wellicht mijn waardeloze bureau-opstelling herinneren. Daar wil ik dus verandering in brengen.

Sinds kort heb ik een nieuwe kamer/appartement (het zijn 2-kamers, maar samen wel maar 16 vierkante meter) waar ik een mooi plekje heb geregeld voor m'n speakers.
Je raadt het al aan de topictitel: Ik heb dus stands nodig!

Als ik hier op GoT in het rond zoek, is de naam die eigenlijk altijd valt de Atacama Nexus.
De topics waarin deze stand genoemd wordt, zijn echter veelal topics die over bv. de B&W DM-601/602 gaan. Niks tegen deze speakers ofzo, dus begrijp me niet verkeerd, maar ik vraag me af of ik niet beter af ben door wat meer te investeren, aangezien mijn speakers ook grofweg een factor 5 duurder zijn. Heeft het nut om meer te investeren in'n stand, of is b.v. de Nexus gewoon helemaal prima, ook al heb je speakers van 10k per stuk?

Het devies is natuurlijk standaard: Ga luisteren! En daar ben ik het ook volledig mee eens. Het jammere is alleen dat weinig zaken de Argons hebben, ik ze liever niet vervoer, en een uitgebreide luistersessie van speakerstands sowieso naar ik vermoed op weinig enthousiasme bij de gemiddelde HiFi-zaak zal kunnen rekenen (de zaak waar ik mijn set heb gekocht is tot eind juni dicht, en voor die tijd wil ik eigenlijk toch écht stands hebben, momenteel staan de speakers samen op de plaat van m'n meubel waar de draaitafel moet komen, met 20cm tussenruimte, en dat klinkt volslagen ruk :P)

Hopelijk kan iemand me wat pointers geven, want ik kom er echt niet uit wat nou goed is en wat niet, want de fabrikanten gooien allemaal met superlatieven, en reviews van stands zijn dun gezaaid.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Die Atacama heb ik gehad, maar die blinken niet uit in stabiliteit.
Goedkoop zijn ze wel, dus als je krap qua budget zit zijn ze prima.
Ik zou wel wat meer uitgeven voor goede, stabiele stands.

• Wormaap
Budget is geen probleem. De set heeft genoeg gekost, dus +/-400 euro max. voor stands mag er ook nog wel bij :P
Niet het volledige potentiëel van m'n set gebruiken omdat ik zonodig moest besparen op stands gaat niet gebeuren :P
Zojuist zag ik ook de Atacama SE, die zien er al een stuk 'lomper' (lees: stabieler) uit. Ook is er nog de SL-serie, al lijken die lastiger te vinden te zijn in Nederland.

Het lijkt wel alsof er vrijwel alleen maar stands te vinden zijn voor melkpakjes :P

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom niet zelf wat maken? Kost niet veel, je kan zelf beslissen wat het gaat worden, en resultaat is vrijwel altijd goed :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wormaap
Heb ik inderdaad ook overwogen, maar gaat dat wel degelijk genoeg worden?
Uit MDF zou ik best een set kunnen maken, metaalbewerking heb ik geen gereedschap voor.
(Al heb ik er eigenlijk geen tijd voor, zit echt bomvol gepland de laatste tijd :X)

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-02 11:34

LieveNiels

On Fire

Klussen != Altijd goed ...zeker bij mensen zoals mij.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt het zo degelijk maken als je zelf wil natuurlijk. MDF, opvullen met vogelzand, mooi kleurtje erop => super stands. Wil je rond, neem dan PVC buizen. Die kun je ook vullen.

Verwijderd

zelf bouwen @ low cost ... hier een "how-to":

http://www.tnt-audio.com/clinica/stubby_e.html

Ik wil zelf ook de atacama SL200 voor mijn JBL Century Gold's.

• Wormaap
Het lijkt erop dat de kogel door de kerk is.
Onder het motto 'je leeft maar 1 keer, en geld is een middel, geen doel' gaat het waarschijnlijk een set Audio Magic Genta X worden... #$%&% 400 euro voor een set stands, maar absurd mooi en naar het lijkt zwaar kwalitatief.

Zelfbouw is écht niks voor mij, ik wil het nl. vrij perfect hebben, en daar ben ik niet handig genoeg voor.

Afbeeldingslocatie: http://www.av123.nl/Audio%20Magic%20Production_files/javascript-window_2.jpg

Als iemand hier nog gedachten over heeft, ze wil bejubelen of juist van harte afraden: Be my guest :P

[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 14-06-2007 02:06 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mooi hoor :) Al is het veel geld voor een beetje alu.

• Wormaap
Dat't veel geld is, is zeer zeker.
Then again, 't is dan ongeveer 10% van de hele set qua kosten, en als je't zo bekijkt valt het wel weer mee :P Er zijn mensen die dat uitgeven aan hun kabels, en dan denk ik dat'n goeie stand behalve mooi, ook nog meer van invloed op het geluid is.

Verwijderd

Voor mijn Master Concept 3 heb ik ook de Master stands gekocht. Deze kostten zelfs 550,- per paar. MAAR... wat zijn ze zwaar en stabiel!!! Toegegeven: het ontwerp is natuurlijk gespitst op de Master 3... De monitoren vallen ook niet zomaar af: er zit een soort antislip/zuignap mat op de stands. Zou je de stand omduwen, dan gaat de speaker mooi meevallen (en waarschijnlijk niet eraf stuiteren).
Ik wil een keer onder de stands een mooie plak graniet plaatsen, voor wat nog beter gedefinieerde lage tonen. Echter gaat de prioriteit voorlopig naar de stereo uitbreiding :)
Om weer on-topic te komen: een goede stevige stand is zijn geld meer dan waard! Ik hoef iig geen gammele zooi te hebben.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:33
voodooless schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 07:54:
Mooi hoor :) Al is het veel geld voor een beetje alu.
Betwijfel of het alu is. Als ik al voel hoe zwaar m'n B&W stands zonder vulling zijn :P
Zal eerder staal zijn oid.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

InZane schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 12:19:
Betwijfel of het alu is. Als ik al voel hoe zwaar m'n B&W stands zonder vulling zijn :P
Magic Genta is a hybrid design, based on a combination of aluminum and steel for maximum rigidity and a high resonance frequency.
Combo dus :)

Verwijderd

InZane schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 12:19:
[...]

Deze stands zijn een combinatie van staal en aluminium (en ook behoorlijk zwaar...)

• Neogenic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03-2022
Deze 'Partington Super Dreadnought Speaker Stands' worden al jarenlang geprezen door het Britse blad What-HiFi, het zijn misschien niet de mooiste stands maar qua kwaliteit zul je waarschijnlijk moeilijk betere stands vinden in dezelfde prijklasse. De prijs ligt dacht ik rond de 200-250 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.britishaudio.co.uk/part/sds.gif

http://www.partingtonandco.co.uk/sd.html

De duurdere versies 'Dreadnought Ultima- en Dreadnought Broadside Speaker Stands' zullen wel wat beter zijn maar natuurlijk ook duurder, rond de 300-400 euro. Geen idee of de kwaliteit deze prijs rechtvaardigd.

Verwijderd

Deze Dynaudio vind ik erg mooi. De horizontale platen onder en boven zijn dubbel uitgevoerd waar demping tussen zit. Je kunt ze ook nog afvullen met zand.
Afbeeldingslocatie: http://www.zenit-hi-fi.ru/lineikapic/666.gif

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Let je er even op dat het ideale punt van jou luidsprekers om te beluisteren tussen de tweeter en de woofer ligt? Wel handig om op te letten bij de lengte van je stands.

Verwijderd

kijk een eens op deze site van apollo zijn niet echt duur geloof ik, heb een
set gekocht meen rond de 130 euro

http://www.apollohifi.co.uk/speakersupport.htm

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 18:16

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

staan de speakers daar nou los op ?

moet je ze niet "vast" maken op die stands zodat ze er niet af vallen ?

het lijkt me als je neefjes of nichtjes even langs komen en als onverlaten op de bank gaan springen of iets dergelijks en tegen je speaker aan komen dat deze om zou vallen met alle gevolgen van dien

[ Voor 47% gewijzigd door enriqueeeee op 17-06-2007 18:09 ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
enriqueeeee schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:01:
staan de speakers daar nou los op ?

moet je ze niet "vast" maken op die stands zodat ze er niet af vallen ?
Nee, ze staan los.

• Wormaap
Als je topspikes (op de bovenplaat dus) hebt, staan ze wat vaster. Ik heb ook mensen hun speakers zien 'vastplakken' met van die posterkauwgom, werkt ook helemaal prima.

• digitalmind
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:54
Wormaap schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:20:
Als je topspikes (op de bovenplaat dus) hebt, staan ze wat vaster. Ik heb ook mensen hun speakers zien 'vastplakken' met van die posterkauwgom, werkt ook helemaal prima.
Ik gebruik zelf een wat dikkere dubbelzijdige tape. Werkt perfect en is van de pianolak af te halen zonder dat het wat achterlaat. :)

• Neogenic
Ik heb ook mensen hun speakers zien 'vastplakken' met van die posterkauwgom, werkt ook helemaal prima.
Klopt, dat spul heet Blu-tack en word ook door What-HiFi aangeraden als op spikes zetten geen optie is. Het idee erachter is om de speakers zoveel mogelijk te koppelen aan de massa van de stands en natuurlijk ook om ze zo stevig mogelijk neer te zetten.

Verwijderd

Je zou ook nog kunnen overwegen om een paar van die Sonus Faber stands te nemen

Afbeeldingslocatie: http://www.pult.ru/upload/images/101050.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.positive-feedback.com/Issue6/images/Cremona-Auditor.jpg

niet dat deze trouwens veel goedkoper zijn, maar het zijn wel 1 van de mooiste stands die ik ooit heb gezien 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 20:19 ]

• Neogenic
Alleen soms zijn de stands speciaal ontworpen voor het afstraaldgedrag van de bijbehorende speakers. Zoals je ziet bij de Sonus Faber stands loopt de bovenplaat schuin, daardoor zijn ze wellicht niet geschikt voor alle speakers.

Verwijderd

Neogenic schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:00:
Alleen soms zijn de stands speciaal ontworpen voor het afstraaldgedrag van de bijbehorende speakers. Zoals je ziet bij de Sonus Faber stands loopt de bovenplaat schuin, daardoor zijn ze wellicht niet geschikt voor alle speakers.
Daar heb je gelijk in, maar bij de meeste speakers zorgt een schuine bovenplaat juist voor een positief ruimtelijker effect (heb het ook toegepast op mijn zelfbouw stands). Heeft dan wel weer als nadeel dat je iets laag inleverd maar zoals je al zei verschilt dit idd per speaker. Maargoed het blijven wel vreselijk mooie stands en als ze bij de TS z'n speakers passen zijn ze in mijn ogen een mooiere optie dan die vierkante krengen....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 21:20 ]

• Wormaap
Persoonlijk moet ik toch toegeven dat ik die Audio Magics voor zover het mooiste vind. De Partingtons zien er stevig uit, maar wel héél lelijk, dat ga ik niet overleven ben ik bang :P
Als ik morgenavond nog geen bijzonder bijzonder alternatief heb gezien, denk ik dat ik de Audio Magics gewoon bestel :P

• Wormaap
*Kick*

En uiteindelijk is het toch de Audio Magic Genta geworden, 60cm versie, zwart met gouden spikes en logo :)
Kost wat, maar dan heb je ook wat, want mooi zijn ze, zwaar en stevig ook :P
Ziet er (naar mijn idee) echt superclassy uit, en klinkt meteen een heel stuk mooier, al komt dat natuurlijk voornamelijk door het feit dat de speakers nu eindelijk een béétje acceptabele tussenruimte hebben (ongeveer 120cm) Dit is met name te merken in de plaatsing / het stereobeeld, al viel dat natuurlijk ook te verwachten.

Morgen ofzo zal ik wat foto's nemen, anders in de loop van de week :P

Pagina: 1