x1900xt 256 + zalman vf 900 cu wordt bloedheet!

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• YOGI
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08-2025
Ik heb dus net een VF900 cu op mijn x1900xt gezet, en hij is na 10 in windows te zijn al 90 graden. Volgens ATI TOOL(S). Ik zet dus echt meteen mijn pc weer uit. Want ik krijg het nèt zo warm. Volgens mij heb die koeler toch echt goed geinstalleerd, en aangesloten.
Nu zit ik dus op mijn oude pc naar oplossingen te zoeken. En ik las zo hier en daar dat een VF900 cu helemaal niet zo goed is, athans op een x1900xt zou hij zelfs waardeloos zijn. Nu wordt ik zelfs nog warmer dan die gpu.
Heeft iemand hier toevallig nog een briljante oplossing? Ik heb mijn best gedaan het te maken, maar het lukt me helaas niet :(

Alvast bedankt :)

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-07 21:59
Hoe staat het met de koelpasta? Wat voorn pasta zat erop? Heb je dit goed verwijdert?

Specs

Verwijderd

als de koeler erop zit zit er dan nog speling op? dus een ruimte tussen de core en koeler?
hou hem desnoods is ondersteboven (dus koeler naar beneden aangezien hij ook zo in je kast hangt) en kijk dan eens. nuja ik zou zoiezo al een accelero aanraden voor die kaarten. veel efficienter

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 14:04
Als je zeker weet dat het koelertje er goed op zit, met niet teveel en niet te weinig koelpasta, dan kun je simpelweg voelen aan het koelblok van je koeler. Als die ook gloedheet is, is het goed mis. Is dat kreng gewoon koel dan is alles oke, en zijn de sensors goed. (of je koeler zit dus toch verkeerd.)
Die koeler moet dacht ik wel voldoende zijn voor je graka hoor, heb hem zelf ook tijden gebruikt, en nooit problemen mee gehad. (hoefde zelfs op hete kaarten niet op volle snelheid te draaien.)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
warcow schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 01:31:
Als je zeker weet dat het koelertje er goed op zit, met niet teveel en niet te weinig koelpasta, dan kun je simpelweg voelen aan het koelblok van je koeler. Als die ook gloedheet is, is het goed mis. Is dat kreng gewoon koel dan is alles oke, en zijn de sensors goed. (of je koeler zit dus toch verkeerd.)
Die koeler moet dacht ik wel voldoende zijn voor je graka hoor, heb hem zelf ook tijden gebruikt, en nooit problemen mee gehad. (hoefde zelfs op hete kaarten niet op volle snelheid te draaien.)
Het is niet gegarandeerd in orde als de koeler koud is hoor. Dat kan ook betekenen dat hij slecht gemonteerd is of te veel/te weinig koelpasta tussen de core en de koeler zit. Slecht contact zorgt ook voor een (relatief) koude koeler. Je zegt wel: "Als je zeker weet dat..." maar als het de Yogi zijn eerste keer is om zo'n koelblok te monteren kan ik me voorstellen dat hij iets fout heeft gedaan. Mijn eerste VF700 ging ook met zwetende handjes :P

[ Voor 11% gewijzigd door Admiral Freebee op 14-06-2007 05:24 ]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-07 07:12
ik heb zelf een 1950xt met stock koeler deze wordt ook zo'n 90 graden. Bij 100% load soms zelfs nog iets hoger.
My card is running at 85C under full load! Is it going to melt?!

A) No, your card is fine. Those are perfectly normal operating temperatures for your card with the stock cooler. The R520 has an operating range of 75 - 95C under load. The card has 321 million transistors in the core. As you can imagine it will generate a good amount of heat to have them running at 625Mhz.

Bron Guru3d
Nu weet ik niet precies hoeveel een zallman koeler scheelt in temperatuur op mijn 6800 was dit een graad of 15. Kun je deze fan ook op 5volt of 12 volt aansluite? Misshcien iets harder laten draaien? Er staat hiet nog een recent topic waarin mensen met een zalman koeler hogere temps krijgen dan met de stock koeler :+

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/26689711

[ Voor 10% gewijzigd door thefox154 op 14-06-2007 08:29 ]

• YOGI
Solid_Aapie schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 01:16:
Hoe staat het met de koelpasta? Wat voorn pasta zat erop? Heb je dit goed verwijdert?
de koelpasta heb ik zeker goed verwijdert. Hij glom weer mooi :) Ik heb er een dag niet meer aangezeten. Het was gisteren al 1 uur ofzo, en vandaag 6 uur eruit. En gues what? Hij is nu 67 graden idle. De fanmate2 heb ik ertussen uitgehaald gisteren. Maar die doe ik er zo weer tussen. Ik ga eerst ff die kaart aan het werk zetten. Zodat de boel goed vast gaat zitten. Jullie horen zometeen of hij het overleeft heeft :)

• YOGI
Admiral Freebee schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 05:23:
[...]

Het is niet gegarandeerd in orde als de koeler koud is hoor. Dat kan ook betekenen dat hij slecht gemonteerd is of te veel/te weinig koelpasta tussen de core en de koeler zit. Slecht contact zorgt ook voor een (relatief) koude koeler. Je zegt wel: "Als je zeker weet dat..." maar als het de Yogi zijn eerste keer is om zo'n koelblok te monteren kan ik me voorstellen dat hij iets fout heeft gedaan. Mijn eerste VF700 ging ook met zwetende handjes :P
Nu idle zijn die heatpipes koel. De fan draait 2550 RPM. En het is inderdaad mijn 1e koelblok montage, maar ik heb er wel weer vertrouwen in.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-07 21:59
YOGI schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 16:39:
[...]

de koelpasta heb ik zeker goed verwijdert. Hij glom weer mooi :) Ik heb er een dag niet meer aangezeten. Het was gisteren al 1 uur ofzo, en vandaag 6 uur eruit. En gues what? Hij is nu 67 graden idle. De fanmate2 heb ik ertussen uitgehaald gisteren. Maar die doe ik er zo weer tussen. Ik ga eerst ff die kaart aan het werk zetten. Zodat de boel goed vast gaat zitten. Jullie horen zometeen of hij het overleeft heeft :)
Dus je hebt de oude goed verwijdert en de nieuwe zalman koelpasta erop gedaan en nu ga je hem testen begrijp ik dat goed? :p

Specs

• YOGI
oeee minder. Ik starte cod2 op. Meteen schoot de temp naar 110 graden. Mijn vertrouwen is weer een stuk minder :(

• YOGI
Solid_Aapie schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 01:16:
Ik heb de pasta gebruikt die bij de koeler zat.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
YOGI, Hoe voelt de koeler zelf als hij aangeeft een temperatuur van 110 graden te hebben bereikt?

"Stilte, een gat in het geluid...."

• YOGI
Flapietoetoe schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 16:48:
YOGI, Hoe voelt de koeler zelf als hij aangeeft een temperatuur van 110 graden te hebben bereikt?
ik schrik me een ongeluk en zet mijn pc meteen uit. Ik heb niet gevoelt. Wel iets daarna, de heatpipes zijn een héél klein beetje verwarmd, maar scheelt niet veel.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 17:59
dan zit de koeler dus niet goed vast. Als je kaart heet is, hoort je koeler ongeveer even warm te zijn. Vaster aandraaien die schroeven dus. Het geeft niks als je kaart wat krom buigt, dat doet ie met de stock cooler ook al.

• YOGI
ehm, ik hoop dat je gelijk hebt zegmaar. Ik had ze al vrij stevig vast gemaakt. En ik ben toch echt vrij bang dat ik hem dan breek ;( Ik zal even iets bijdraaien...

Verwijderd

Te veel koelpasta gebruikt?
En denk er om dat je hem niet té vast draait, want dan kun je je GPU crushen, en dat wil je niet.

• YOGI
dat wil ik zeker niet. Jaa ik denk zelf ook echt dat ik of te veel koelpasta heb gebruikt, of te weinig. òf de koeler komt er niet lekker op. Maar heeft iemand een afbeelding waar ik goed kan zien hoeveel erop moet? Want zoals ik zei, dit is mijn 1e koelertransplantatie, en ik weet het dus niet :)

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
YOGI schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 17:06:
dat wil ik zeker niet. Jaa ik denk zelf ook echt dat ik of te veel koelpasta heb gebruikt, of te weinig. òf de koeler komt er niet lekker op. Maar heeft iemand een afbeelding waar ik goed kan zien hoeveel erop moet? Want zoals ik zei, dit is mijn 1e koelertransplantatie, en ik weet het dus niet :)
Er moet heeeeel weinig op. Koelpasta is er voor om de niet vlake delen uit te vlakken/op te vullen. Je hebt dus heel weinig nodig.

• YOGI
ik las net dit ook: Je moet de tekst op de core nog kunnen lezen, zo dun is het beste. Vergeet niet, de pasta is er alleen om de minuscule "gaatjes" en oneffenheden op te vullen, zodat de core en het koellichaam zoveel mogelijk contact maken.
ik trek mn koeler er even uit. bedankt

• YOGI
oeps... ik heb zoon koelblokje op die geheugen blokjes er per ongeluk af geduwd. Iemand ideen over hoe ik die weer vsat krijg?:(

• blablable
YOGI schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 17:12:
oeps... ik heb zoon koelblokje op die geheugen blokjes er per ongeluk af geduwd. Iemand ideen over hoe ik die weer vsat krijg?:(
http://www.alternate.nl/h...tails.html?artno=I%23ZZ01

Edit: mm geen idee hoe die dingen normaal gesproken vast zitten... geen klik systeem?

[ Voor 12% gewijzigd door blablable op 14-06-2007 17:18 ]

• YOGI
uhm ja, zou ook kunnen ja. Maar ik probeer eerst wel die gpu koel te krijgen. Als die werkt, bestel ik nieuwe koelblokjes.
Mijn kaart is er nu uit, koeler eraf. Ik ben de boel aan het schoonmaken. Maar ik twijfel nog zwaar over de hoeveelheid koelpasta

• blablable
YOGI schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 17:21:
uhm ja, zou ook kunnen ja. Maar ik probeer eerst wel die gpu koel te krijgen. Als die werkt, bestel ik nieuwe koelblokjes.
Mijn kaart is er nu uit, koeler eraf. Ik ben de boel aan het schoonmaken. Maar ik twijfel nog zwaar over de hoeveelheid koelpasta
weinig

"Hoeveel koelpasta moet ik gebruiken?

Dat is afhankelijk van de oppervlakte. Voor cpu's zonder heatspreader (Athlon XP) koelpasta ter grootte van ongeveer 1 rijstkorrel, voor cpu's met heatspreader (Athlon 64, Pentium 4, C2D) en GPU's ongeveer 3 rijstkorrels. Koelpasta is giftig, doe dus plastic handschoenen aan als je de koelpasta aanbrengt, (boterhamzakje werkt ook prima) en was na afloop je handen. Gebruik een pinpasje om een egale laag te creëren."

Doe er dus wat mij part 2 druppels op, smeer het uit over het hele oppervlak en dan haal je er een pinpas over om de overtollige pasta te verwijderen.

gedaan, ik ga hem nu aandoen.. Laten we bidden :)

JAAA MENSEN, ik wil jullie bedankten voor de hulp. Mijn Gpu is nu 45 graden idle. En ik laat hem even lekker draaien. Daarna ga ik een game opstarten. Dan horen jullie de resultaten.
Even voor andere mensen dus alvast, gebruik echt weinig koelpasta. Zelfs het woord koelpasta vindt ik erg misleidend. Zalman gaf mij er een klein tubbetje bij, toen ik het zag dacht ik nog, zal wel duur spul zijn. Maar in zoon klein tubbetje zit genoeg om 20 keer gebruiken. Als het niet meer is. :)

Dit kun je dus doen met de Edit knop

[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 16-06-2007 13:04 ]

• rickyy
  • Laatst online: 01-07 19:24
Jeeuh :), Kben blij dat het nu goed is! Niet dat ik heb geholpe maar ik kwam hier toevallig, handig als ik de volgende keer een koeler moet transplanteren :)
Verder nog succes met testen ;)

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

• YOGI
Ut2004 GPU 65 graden, PGU omgeving 46 graden, GPU VRM 74 graden. De koeler is aangesloten op het moederbord, en draait 2600 RPM

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En volgende keer wat meer de Edit-knop gebruiken alsjeblieft? Kicken is niet toegestaan je weet ;)

En hoeveel graden is ie nou onder load, zo'n 75? Zou netjes zijn :)

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 17:59
YOGI schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 17:59:
Ut2004 GPU 65 graden, PGU omgeving 46 graden, GPU VRM 74 graden. De koeler is aangesloten op het moederbord, en draait 2600 RPM
Dat zijn prima temps. Zelfs zo goed dat ik misschien ook wel een VF900 haal voor m`n x1900xt. Wat ziet de airflow in je kast eruit??

Verwijderd

Wordt het koelblok nu ook daadwerkelijk warm?...
En dat koelblokje kun je als het goed is wel weer vast krijgen met arctic ceramiqeu geloof ik.
Dit werkt ook klevend namenlijk.

http://www.azerty.nl/producten/product_detail/83/2145/ceramique-compound-2-5g.html

Bovendien goedkoper dan nieuwe blokjes :)

• YOGI
-ErikE- schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:02:
[...]

Dat zijn prima temps. Zelfs zo goed dat ik misschien ook wel een VF900 haal voor m`n x1900xt. Wat ziet de airflow in je kast eruit??
Leuk dat je het vraagt. Ik doe echt net weer mijn pc aan. Ik heb namelijk nogal wat verandert. Aan de achterkant zit nu een Zalman @2200 RPM. Daar zat toenstraks nog een crap-fan. Ik heb bij mijn Harde schijven ook een zalman @2200 RPM gezet. Aan de zijkant van mijn kast zit nog een zalman @2200 RPM, die blaast lucht van buiten tegen de x1900xt en daarbij ook moederbord. Dan zit er in mijn koeling standaard aan de achterkant een fan, en aan de onderkant van mijn voedig zit een fan. Mijn E6600 heeft nu standaard koeling. Maar er staat hier al een CoolerMaster Hyper UC naast me, die komt er nog in.
Zoals iedereen nu gaat opmerken, hij maakt nu inderdaad best wel wat geluid. Maar ik ga een fancontroller hale binnenkort :) (zalman ZM MFC2) dus dan wordt hij weer lekker stil.
Maar hij is nu wel een heel stuk koeler dan 2 dagen geleden. >:)

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:11:
Wordt het koelblok nu ook daadwerkelijk warm?...
En dat koelblokje kun je als het goed is wel weer vast krijgen met arctic ceramiqeu geloof ik.
Dit werkt ook klevend namenlijk.

http://www.azerty.nl/producten/product_detail/83/2145/ceramique-compound-2-5g.html

Bovendien goedkoper dan nieuwe blokjes :)
Goed idee, dank je ;). En ik ga nu trouwens een stevig potje gamen, en ik laat de kast even open. Dan zal ik is kijken of de heatpipes nu wel hun werk doen, maar ik neem aan van wel

Die heatpipes worden wel wat warmer, maar nog steeds vindt ik ze niet heet ofzo. Als mijn GPU bijvoorbeeld 70 graden is, zouden die heatpipes dan ook richting die temperatuur moeten gaan?

Verder wat temp:
(na een half uurtje cod2 gehebben gedaan @ 250 fps)

Moederbord: 46
CPU: 44
CPU kern1: 58
CPU kern2: 59
GPU: 68
GPU omgeving: 51
GPU VRM: 74
HD1: 35
Hd2: 38

Die GPU wordt nog steeds te warm, bij rainboxsix vegas werd hij net geen 90 graden. Maar dan staan de instelling vrij hoog, en gem fps is dan 45

En dan idle (fan draait volluit):

GPU: 50
GPU omgeving: 40
GPU VRM: 58

Idle is hij met deze koeler zeker een stuk koeler, hij maakt uit een stuk minder geluid. Tijdens cod2 wordt hij niet eens zoveel koeler dan normaal. Best wel matig...

Nogmaals, zo dus

[ Voor 40% gewijzigd door Ultraman op 16-06-2007 13:06 ]

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-07 10:55
Klopt idd dat die Zalman niet zo heel veel beter koelt als de orginele koeler.
De Arctic Cooling Accelero X2 schijnt 1 van de betere te zijn voor een X19xx kaart.

Afbeeldingslocatie: http://www.langamers.it/mandricus/musica/immagini/pc/X1800XT.jpg

En voor zo'n ding betaal je maar 18 euro :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Yogi, ik zie dat je nogal regelmatig onder jezelf zit te posten. Dat is niet zomaar de bedoeling. Iedere keer als er in een topic gepost wordt dan wordt deze omhoog gezet in de topic listing, dit noemen we ook wel omhoog schoppen/kicken/bumpen. Ben je zelf degene die in de laatste 24 uur gepost heeft en je wilt informatie toevoegen, maak dan gebruik van de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop! Je moet hiervoor wel ingelogd zijn, maar dat lijkt me een kleine moeite om te voldoen aan wat forum etiquette, je topic schoppen binnen 24u is namelijk not done.
Ik heb het nu eens twee keer voor je gedaan, dan heb je een voorbeeld hoe ook zou kunnen

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 16-06-2007 13:05 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1