Toon posts:

[Exchange 2003] Geen uitgaande mail ( wel na reboot server)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Vandaag moest ik voor onze directeur naar een bevriend bedrijfje om aldaar een SBS2003 server te installen.

Wat ik daar aantrof was het volgende:

-Mxstream internet verbinding met een speedtouch modem/router
-verbonden daaraan zat een SBS2003 server + exchange op netwerkkaart 1
-via een andere netwerkkaart(2) in de server ging er een kabel naar een switch
-aan de switch zaten weer users

De SBS Server was de dhcp voor de users.

De 2e server die ik in het netwerk neer moest zetten is voor een ander project en is voornamelijk belangrijk voor exchange.

Server1 (al bestaande server) haalt de mail op voor domein1.com
Server2 (nieuwe server) moet mail op gaan halen voor domein2.com

Server1 ip's: 192.168.0.3 op het netwerkkaartje dat verbonden zit met de switch. 10.0.0.150 voor het netwerkkaartje dat verbonden zit met het speedtouch modem/routerje.

Zover ging alles goed, server netjes in het netwerk gehangen, waar 1 netwerk kaart 192.168.0.4 als ip heeft( kabel richting switch) en de andere 10.0.0.151(richting speedtouch)

Bij de users netjes outlook laten connecten met server2. Na wat testen kom ik erachter dat mail naar domein2.com netjes aankomt ( wordt geleegd door een pop3 connector). Alleen het verzenden is een probleem.

Als ik een mailtje verzend blijft hij hangen in de wachrij. Instellingen van de smtp connector nagekeken en die de mail naar mail.planet.nl laten sturen (gebeurd ook bij de andere server(1)). Na het opnieuw opstarten ( voor de zekerheid) blijken de mailtjes netjes aangekomen te zijn.

Opnieuw wat testen en weer blijven de mailtjes hangen in de wachtrij. Na nog een keer gereboot te hebben zijn de mailtjes weer netjes aangekomen.

Het blijkt dus na nog een aantal keer proberen dat de mail er netjes uitgaan ergens tussen het moment dat je op opnieuw opstarten drukt en de server weer helemaal opgestart is. Anders blijven ze gewoon hangen in de wachtrij.

Na de logging van de msexchangetransporter wat hoger te hebben gezet bljft de volgende foutmelding terugkomen:

"This is an SMTP protocol error log for virtual server ID 1, connection #2. The remote host "195.121.6.51", responded to the SMTP command "xexch50" with "504 Need to authenticate first ". The full command sent was "XEXCH50 1900 2 ". This will probably cause the connection to fail."

Het ip wat hier voorkomt staat voor de mail.planet.nl. De aangegeven oplossingen bij de windows help functies werken helaas niet.

Ik kan vanaf server2 ( de probleem server) wel een telnet doen naar de mail.planet.nl ( ook een ehlo werkt).

De server1 werkt wel gewoon goed ( smtp gaat ook naar mail.planet.nl). Ontvangt en verstuurd netjes mail.

Samenvatting:

1 internet verbining, 1 netwerk, 2 win2003 servers, 2 x exchange, beiden mail ophalen voor ander domein, 1 werkt goed, 1 kan wel mail ontvangen en niet verzenden ( wel als je hem een reboot geeft, maar als hij dan gereboot is werkt het niet meer)

Nu ben ik benieuwd of iemand met een duwtje in de goede richting kan geven. Na een paar uurtjes zoeken kon ik helaas geen oplossing vinden :(

En excuses voor het lange verhaal ;)

Mochten er nog meer gegeven nodig zijn hoor ik het graag.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:14

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik kan mij herinneren dat je ook een interval kan opgeven bij de uitgaande SMTP connector. Ik heb in het verleden gehad dat deze icm de POP3 connector op iets van 15 minuten staat oid, controleer dat even voor de zekerheid. Mogelijk kun je het probleem ook oplossen door de Internet Connection Wizard van SBS opnieuw te runnen.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de replies. Linkje had ik idd al gezien.

Vandaag een oplossing gevonden, weet alleen niet meer precies wat de oplossing was. Mail gaat er iig netjes uit nu. Alleen blijft de melding nog wel gewoon terugkomen in het logboek.

Verwijderd

xexch50 is een exchange only verb dat dus alleen gebruikt wordt tussen exchange servers. Als je je logging terugzet naar normaal denk ik dat de melding wel verdwijnt.