Hey,
sinds de komst van downloadbare HD video en veel nieuwe codecs, containers en andere pruttel waarmee HD videos op internet worden gezet, is er vooral ook heel erg veel onduidelijkheid bij de gebruikers. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die op dit moment door de bomen het bos niet meer zie.
Ik hoop eigenlijk met behulp van dit topic wat duidelijkheid te krijgen over wat nou wat is, en wat nou waar voor gebruikt wordt.
Onduidelijkheden e.d.:
Kan iemand me nu voor eens en altijd duidelijk maken hoe het precies zit, want ik snap het echt niet meer....
sinds de komst van downloadbare HD video en veel nieuwe codecs, containers en andere pruttel waarmee HD videos op internet worden gezet, is er vooral ook heel erg veel onduidelijkheid bij de gebruikers. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die op dit moment door de bomen het bos niet meer zie.
Ik hoop eigenlijk met behulp van dit topic wat duidelijkheid te krijgen over wat nou wat is, en wat nou waar voor gebruikt wordt.
Onduidelijkheden e.d.:
- Ik zie op fora veel mensen praten over kaarten met HD hardware acceleratie voor H264 (zoals de nvidia 8500 serie met PureVideo), maar volgens mij werkt die acceleratie weer niet met x264. Hiervoor zal eerst het volgende duidelijk moeten zijn:
- Wat is nou H264 en wat is X264? Ik lees op internet dat H264 een container is. In een container kunnen daaropvolgend weer verschillende codecs zitten, niet waar? (net als divx/xvid codecs zijn binnen de AVI container?)
Volgens Wikipedia is X264 een software library om H264 media te encoden. Je zou dus denken, dat X264 in dit geval een codec is binnen de H264 container, klopt dit? - Als bovenstaande waar is... waarom werkt de hardware acceleratie PureVideo van de Nvidia kaarten dan niet met x264?
- MKV files: Matroska Video. In dit formaat worden veel HD videos op internet uitgebracht. Ook staat daar altijd bij vermeldt dat het x264 is. Maar op Wikipedia staat weer dat MKV een container is. Klopt dit? Is het een container en zo ja, waar dan in hemelsnaam voor? Wat heeft mkv met x264 en/of h264 te maken?
Kan iemand me nu voor eens en altijd duidelijk maken hoe het precies zit, want ik snap het echt niet meer....