Vmware image draaien vanaf read-only medium

Pagina: 1
Acties:

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Ik wil een vmware test omgeving op DVD branden zodat anderen hem ook kunnen gebruiken. Om te voorkomen dat iedereen hem naar de harddisk moet kopieren zoek ik een methode om de virtuele machine van DVD te kunnen draaien. In feite moet de vmdk dus gewoon op de DVD staan, maar moeten allen wijzigingen op de harddisk gezet worden. Vergelijk het met een snapshot: de originele vmdk blijft onaangetast, de wijzigingen gaan in een snapshop bestand.
Nu heb ik een complete virtuele machine op DVD gebrand, maar als ik deze wil openen krijg ik een lock error. Blijkbaar wil vmware e.e.a. op de DVD schrijven.
Net even op google gezocht, maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat het werkt zoals ik wil?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07 15:07
Kan dat niet met VMware-Player?
Alleen moet je dan, volgens mij, wel eerst de .vmdk-file converteren naar het playerformaat.

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:02
Marco schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 00:31:
Kan dat niet met VMware-Player?
Alleen moet je dan, volgens mij, wel eerst de .vmdk-file converteren naar het playerformaat.
Het guest os wil graag schrijven op z'n virtuele schijf. Aangezien het VMware product van je keuze (Player, Workstation, Server, ESX), controle heeft over deze virtuele schijf, dient die applicatie (en dus de gebruiker waaronder deze draait), kunnen schrijven op het medium van je keuze. Ook indien je geen virtuele schijf gebruikt (bv een Linux LiveCD), moet VMware (onder andere) een lockfile wegschrijven. In dat geval kun je de Virtuele Machine ook mailen naar iemand, aangezien een VM zonder VMDK niet echt groot zal zijn...

Oftewel, lijkt me geen optie omdat je ofwel:
1) niet kan schrijven op DVD's (vmdk's en lockfiles)
2) ofwel de VM klein genoeg is om (bijvoorbeeld) te mailen (als je geen virtuele schijf hebt)

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 21:45
Performancewise is het denk ik ook niet aan te raden om een OS vanaf DVD te draaien. Het is ook logische dat het niet vanaf DVD werkt, aangezien het OS zijn swapfile ook in de vmdk heeft staan. Dus dan kun je wel met snapshots werken maar de vmdk (die jij op DVD wilt hebben) is een dynamisch diskbestand dat gebruikt dient te worden.

Dus mijn vermoeden is dat de beste oplossing is om vanaf HDD te werken.
Is het voor intern gebruik? Dan misschien op centrale server zetten? Of anders tootls zoals Virtual Center of Lab manager gebruiken?

• jpiscaer
The Source schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 00:43:
Performancewise is het denk ik ook niet aan te raden om een OS vanaf DVD te draaien. Het is ook logische dat het niet vanaf DVD werkt, aangezien het OS zijn swapfile ook in de vmdk heeft staan. Dus dan kun je wel met snapshots werken maar de vmdk (die jij op DVD wilt hebben) is een dynamisch diskbestand dat gebruikt dient te worden.

Dus mijn vermoeden is dat de beste oplossing is om vanaf HDD te werken.
Is het voor intern gebruik? Dan misschien op centrale server zetten? Of anders tootls zoals Virtual Center of Lab manager gebruiken?
Oh ja, that reminds me. Niet alleen het guest OS heeft een swapfile (indien ingesteld), maar ook VMware Player, Workstation, Server en ESX maken een vswapfile (ja, vswap), zodat je hostOS efficienter kan swappen indien nodig... Da's ook weer een rede dat het draaien van een VM vanaf DVD onmogelijk is.

In veel gevallen kun je de vergelijking maken tussen virtueel en bare-metal. Werkt 't op bare-metal? Dan is er grote kans dat het ook werkt als VM. Kun je je een OS op bare-metal draaien vanaf DVD? Nee, tenzij je een liveCD gebruikt. Datzelfde geldt ook voor de VM :)

(disclaimer: die werkt natuurlijk niet altijd! Fancy dingen als 3D support, een hardware-accelerated geluidskaart, etc etc werken niet in VMware. Let dus wel altijd op :P )

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Goed, na wat prutsen heb ik het werkend. Hoe?
1) Virtuele machine maken
2) Vmdk bestand naar CD/DVD branden
3) De bestanden nvram, vmx, log en vmxf naar je harddisk kopieren
4) vmx editen, lokatie van de vmdk aanpassen zodat deze naar je cd/dvd drive wijst
5) vmx dubbelklikken, deze wordt dan in Vmware gestart
6) snapshot maken
7) virtuele machine starten, klaar

Vanaf CD loopt het aardig, maar niet supersnel. Vanaf DVD gaat het eigenlijk best vlot.

:)

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 14-06-2007 13:18 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jpiscaer
Microkid schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:11:
Goed, na wat prutsen heb ik het werkend. Hoe?
1) Virtuele machine maken
2) Vmdk bestand naar CD/DVD branden
3) De bestanden nvram, vmx, log en vmxf naar je harddisk kopieren
4) vmx editen, lokatie van de vmdk aanpassen zodat deze naar je cd/dvd drive wijst
5) vmx dubbelklikken, deze wordt dan in Vmware gestart
6) snapshot maken
7) virtuele machine starten, klaar

Vanaf CD loopt het aardig, maar niet supersnel. Vanaf DVD gaat het eigenlijk best vlot.

Met een snapshot op harde schijf heb je inderdaad nog een redelijke oplossing te pakken. Leuk bedacht!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Vraag is trouwens dan nog wel of dit nu minder, of juist meer moeite is dan even de DVD naar de harde schuif uitpakken / kopieren. Behalve als je stappen 3-7 kan automatiseren dan, rekening houdend met verschillende "schijfletters".

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 10:41:

Vraag is trouwens dan nog wel of dit nu minder, of juist meer moeite is dan even de DVD naar de harde schuif uitpakken / kopieren. Behalve als je stappen 3-7 kan automatiseren dan, rekening houdend met verschillende "schijfletters".
Tuurlijk verdient het de voorkeur om alles op je HD te zetten. Alleen zijn onze laptops niet erg groot en is 5GB redelijk veel als je harddisk maar 20GB is... :)

Verwijderd

Microkid schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 18:08:
[...]

Tuurlijk verdient het de voorkeur om alles op je HD te zetten. Alleen zijn onze laptops niet erg groot en is 5GB redelijk veel als je harddisk maar 20GB is... :)
Een USB HD kan in zo`n geval ook handig zijn. ik heb ook vaak ruimte gebrek als ik met VM omgevingen bezig bent, je hebt altijd je VHD`s en vaak ook 1 of meerdere kopieen van VHD`s + diverse ISO`s.
Pagina: 1