Stroomverbruik server: hoe te minderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:28
Ik heb een servertje op zolder staan, waarom een aantal dingen gehost worden (Teamspeak, twee websites, algemene downloadbak en RPD-bak voor als ik ergens vaags zit en iets nodig heb).

Nou kregen we laatst de energierekening binnen, en het bleek dat die flink hoger is geworden. Scheelde iets van 500 euro op de rekening van 2 jaar terug. Ik heb dmv. mijn amperemeter en een simpele "mA-Kwh-prijs per jaar" conversietabel alles is doorgemeten in dit huis. En ja ik weet dat de cosinus niet word gemeten met die meter maar daar gaat het niet om, een pc die 1A trekt gebruikt niet opeens 0.1A als je de cosinus meerekent. Het gaat mij gewoon om een grove schatting wat betreft kosten.

Een oude sony radio die alleen de tijd aangaf trok al 120mA en dat komt neer op ongeveer 62 euro in het jaar, wat je dus weggooid. Stekker eruit getrokken en verder gaan meten. Nu trekt de server rond de 430mA wat dus neerkomt op 860KWh, oftewel iets van 215 euro per jaar. Die server word wel gebruikt elke dag, dus de stekker eruit trekken doe ik liever niet.

Wat ik nu wil weten is wat ik zou kunnen doen om dit goedkoper te maken. En dan niet iets als fannetje eruit of de CD speler loskoppelen, want dat tikt niet echt aan. Nu wil ik best een nieuwe PC daar neerzetten, zolang deze maar dezelfde vier dingen kan als de server nu: teamspeak, webserver, RDP functionaliteit en downloaden in de vorm van bittorrents of trage webservers. Omdat ik niet bakken met geld over heb voor obscure hardware die misschien heel zuinig is (routerhacking, Epia etc), ben ik dus opzoek naar een complete oplossing, dus een complete PC, die ik daar neer kan zetten, configureren en gebruiken.

Nou zag ik een jaar terug ofzo op de t.net FP een verhaal over die AMD geode's, energiezuinige kastjes bedoelt voor ver weg waar de omstandigheden wat minder zijn en mensen wat minder geld te besteden hebben. Ik kan me alleen vaag iets herrineren dat deze dingen geen netwerkaansluiting hadden, maar deze kastjes bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.weblogsinc.com/common/images/6955285751784830.JPG?0.8313337257186698

Zoiets zoek ik dus ook, en laat ik het bedrag wat ik er voor over heb even grofweg vaststellen op de verkoopprijs van de huidige server + wat de besparing is met de nieuwe server in een jaar. Hooguit 200 euro dus. Ik vind alleen nergens die AMD geode's, om eerlijk te zijn heb ik de ontwikkelingen ook niet gevold. Maar volgens mij is dit niet de enige energiezuinige oplossing die er is, want ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die een zuinig thuisservertje wil. Met google krijg je niet veel nuttigs, dus vandaar dit topic, want wat zijn voor dit probleem nou goede oplossingen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien handig om eerst even de huidige specs te geven? Als je namelijk een dikke prescott cpu hebt verbruikt die natuurlijk bakken meer als een P3 600je

• Widow
  • Laatst online: 10-02 13:28
Terw_Dan schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 20:18:
Misschien handig om eerst even de huidige specs te geven? Als je namelijk een dikke prescott cpu hebt verbruikt die natuurlijk bakken meer als een P3 600je
Daar heb je een punt :P

iig, wat ik nu dus heb:
AMD Athlon XP T-bred 1400
386MB RAM
Asus A7V-nogiets moederbord
WD 80GB HDD
CD speler
2x 80mm fan
CPU koeler
300W voeding, dacht van AOpen

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:35

AirX

Tweak Guru

Volgens Balusc (http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php) neemt je CPU 48.5 Watt. (dat is meer dan 2x zoveel dan mijn 1 ghz P3 (26.1 Watt). Dat scheelt dus nogal wat, dus je moet je afvragen of je de rekenkracht van een 1400 Ahtlon XP wel nodig hebt. (een celeron 600 neemt maar 12.6 Watt). Verder zijn nieuwere processoren natuurlijk veel efficienter met het idlen. Ze nemen dan veel minder stroom.

[ Voor 44% gewijzigd door AirX op 13-06-2007 20:59 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Neem een mini-pc/thin client of omgebouwde router.

Heb er hier een aantal, verbruiken max zo'n 10-20Watt.
Komt dus neer op zo'n 15-25 euro per jaar.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Een Via bordje heeft ook zeer weinig nodig, helemaal als je een laptopschijf gebruikt als primary HD. Een VIA CN13000 (1.3 Ghz) heeft totaal maximaal 17 watt nodig. Met de primary schijf kom je dan uiit op maximaal 20 watt voor cpu, moederbord, HD en geheugen

Nu met WP, PV, EV en PC

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anders kun je ook nog altijd je cpu proberen te underclocken en te undervolten. Dat scheelt ook wel wat(t), maar een Athlon XP zuipt nogal wat. Je kunt dan misschien beter kijken naar een Geode NX1750 en die op dit borjde prikken.

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

SA007 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 21:11:
Neem een mini-pc/thin client of omgebouwde router.
Jij pusher ;)

Op advies van SA007 heb ik hier nu ook een omgebouwde router staan. Ik draai er nu linux op. OpenWRT om specefiek te zijn. Kijk eens op hun site met hardware. Hier staat precies wat goed werkt met de distro, maar ook welke specificaties deze hardware heeft.

Ik heb nu bijvoorbeeld de asus wl-500g premium. Hierop kun je makkelijk een je ide schijf hangen dmv een externe usb2 behuising. Ook kun je hierop een remote desktop installeren. Maar dan moet je wel een dergelijke kennis van linux opbouwen. Te noemen, headers van OpenWRT op een ander linux systeem (denk aan live cd's) X compileren, en VNC compileren. Dan kun je deze in je router zetten.

Zo heb je een energie zuinige server, met harddisk en "RDP" (remote desktop).

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• SgtStrider
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Four schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 21:28:
[...]

Jij pusher ;)

Op advies van SA007 heb ik hier nu ook een omgebouwde router staan. Ik draai er nu linux op. OpenWRT om specefiek te zijn. Kijk eens op hun site met hardware. Hier staat precies wat goed werkt met de distro, maar ook welke specificaties deze hardware heeft.

Ik heb nu bijvoorbeeld de asus wl-500g premium. Hierop kun je makkelijk een je ide schijf hangen dmv een externe usb2 behuising. Ook kun je hierop een remote desktop installeren. Maar dan moet je wel een dergelijke kennis van linux opbouwen. Te noemen, headers van OpenWRT op een ander linux systeem (denk aan live cd's) X compileren, en VNC compileren. Dan kun je deze in je router zetten.

Zo heb je een energie zuinige server, met harddisk en "RDP" (remote desktop).
Volgens mij is dat juist het tegenovergestelde van wat hij oorspronkelijk wilde. Misschien is het verstandig om gewoon een redelijke PC te assembleren en deze dan te vervangen? Denk bijvoorbeeld aan een mATX behuizing met een 250W voeding, een AM2 EE CPU, etc.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Widow schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 20:16:
Ik vind alleen nergens die AMD geode's, om eerlijk te zijn heb ik de ontwikkelingen ook niet gevold.
Setje mobo + proc voor 89 Euro: http://www.computerstunt....0-asrock-k7s41gx-vga.html

Verbruikt 14 Watt _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door arjants op 14-06-2007 11:24 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:22
14 Watt gemiddeld volgens mij..

Heb deze bundel zelf ook gehad, loopt snel genoeg, zuinig en stabiel, heb hem nog zuiniger gekregen door het prog: RMClock te gebruiken.

Kun je de multiplier laten veranderen, heb hem in idle op 3*133 gehad, dus liep maar op 400MHz met +/-0.9V

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

Pagina: 1