Toon posts:

Nieuw snel en stil systeem +/- 1700 €

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Nu mijn huidige pc 5 jaar oud is wordt het toch echt tijd voor een nieuwe pc.
Ik heb al op internet en het tweakers forum rondgekeken voor een goede configuratie. Toch heb ik nog een aantal vraagjes voordat ik wil gaan bestellen, daarom dit topic.

Budget, doeleinde en webwinkel

Mijn budget is +/- 1700 € maar mag natuurlijk altijd minder zijn.
Ik wil de pc gaan gebruiken om video's te monteren, foto's bewerken in photoshop, dvd rebuilden met CCE, internetten en e-mailen, en af en toe een beetje muziek luisteren.
Games ben ik totaal niet in geintresseerd.
Ik ben wel van plan om te gaan overclocken maar niet extreem.
Mijn nieuwe pc moet wel stil zijn. ( geen stofzuiger meer )
Ik wil mijn nieuwe pc gaan bestellen bij Azerty in Raalte.
Ik ga hem zelf in elkaar zetten

De PC

Hier het lijstje met de onderdelen die ik wil gaan bestellen

Kast:
- Antec P182, Zwart € 123,31
Met Corsair CMPSU-520HXEU, 520 Watt, Retail € 95,96

Alternatieven:
-Antec Sonata II,Zwart. € 86,92
Mooie kast. Niet duur en gelijk een voeding van 450 Watt, maar is deze stil en zwaar genoeg? Passen al mijn onderdelen hierin? Is de air-flow goed?

De Antec P182 met Corsair CMPSU-520HXEU 620 Wat voeding is wel een stuk duurder maar kwalitatief een stuk beter denk ik.
En misschien wel stiller.

Processor:
-Intel Core 2 Duo E6850 (S775, 2x 3.0GHz, 4MB, 1333 MHz FSB, Boxed). € 259,22

Is een zeer snelle CPU. Gewoon goed denk ik.

Alternatieven :
-Intel Core 2 Duo E6750
-Intel Core 2 Quad, Q6600, Socket 775, Boxed

De Intel Core 2 Duo E6750 is ruim 70 € goedkoper en die haalt met een overclock ook wel 3.0 Ghz denk ik.
De Core 2 Quad, Q6600 is nu nog € 461,18 maar daarvan zal de prijs in juni ongeveer van gaan halveren.
Is dit een betere CPU voor videomontage en photoshop of kan ik beter Core 2 Duo E6850 nemen.

Moederbord:
-Asus P5K, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 123,64
-GigaByte GA-P35-DS4,Retail € 152,05

Allebei de borden ondersteunen een fsb van 1333 MHz en Raid
Met een P35 bord ben ik tevens meteen klaar voor als ik ooit wil overstappen op een Quad-Core.
Weet alleen niet of deze borden goede overclock mogelijkheden hebben.

Alternatieven:
-?

CPU Koeler:
-Scythe Infinity € 38,21

Gelezen dat dit een goede en stille koeler is. Schijnt wel groot te zijn. Past deze in mijn kast?

Alternatieven:
-Scythe SCNJ-1100P Ninja Rev. B + 120MM fan. € 35,56.

Case-fan:
-Nexus 120MM Case Fan Zwart Wit, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED. 4X € 8,45 = 33,80

De PC staat op een nogal klein en vaak erg warm kamertje

Geheugen:
-Kingston KVR800D2E5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz 2 X € 109,46 = 218,92

Of kan ik met een PC 5300 die ik overclock ook uit de voeten.
Die van Kingston schijnen geweldig te kunnen overclocken

Alternatieven:
-Ander Merk?

Videokaart:
-Asus EN8600GT SILENT/HTDP/512M,DDR3, PCI Express x16, 512MB € 158,38

Ik heb totaal niks met gamen dus misschien is dit al veel te hoog gegrepen voor mij.
De Asus EN8600GT viel mij op omdat die passief is gekoeld en dus minder lawaai maakt.

Alternatieven:
- ?

Geluidskaart:
-Geen, onboard is voldoende voor mij

Hardeschijf:-Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, 2x € 111,86 = 223,74

Heb gekozen voor de Samsung schijven. Die schijnen stiller te zijn

DVD-Writer:
-NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zwart, OEM € 30,32

Ik heb voor de NEC gekozen omdat ik altijd al nec branders heb gehad en daar goede ervaringen mee heb.

Alternatieven:
-Samsung SH-S183A, Serial ATA150, Zwart, OEM. € 26,58.
-Samsung SH-S183L, Serial ATA150, Zwart, OEM.€ 29,64.
(Wat is het verschil tussen de SH-S183A en SH-S183L?)

DVD-Speler:
-Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart, OEM € 15,92

Gekozen voor een SATA model ivm de dunnere kabel en dus betere airflow.

Scherm:
-Mijn oude voldoed nog prima.

Luidsprekers:
- Sluit mijn pc aan op een stereosetje

Cardreader:
-?

Zag op de site van Azerty een 7 in 1 cardreader met ingebouwde floppydrive staan. Is dat wat of kan ik beter een losse cardreader + een floppydrive nemen? ( Is wel goedkoper )

Muis + Keyboard:
-Logitech Cordless Desktop MX 3200 Laser, Zwart€ 75,20.

Mooi keyboard en degelijke muis.
Heb alleen 1 vraag. Mijn vrouw zit met haar pc vlak naast mij en zij heeft een draadloos desktopsetje van microsoft en als zij typt kan ik niet muizen en andersom.
Ik heb nu de Logitech EX 110 een goedkoop setje.
Kan ik met deze duurdere frequenties kiezen zodat ze elkaar niet storen?

Alternatieven:
-Microsoft ?

- XP Pro of Vista Ultimate 64 bits daar ben ik nog niet uit.

64 bits ga ik gebruiken omdat dit mijn 4 GB geheugen ondersteunt en 32 bits niet.

Totale Prijs :

€1396,62 (Exclusief Cardreader en floppydrive en OS)
Uitgegaan van het Asus P5K, P35 moederbord

Ik denk zelf dat dit wel een geschikte configuratie is maar ieder commentaar of verbetering is natuurlijk welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 21:00 ]

Verwijderd

Je zegt dat gamen niks voor jou is, betekend dat dat je NOOIT gamed of niet zo vaak, als je soms spelletjes speelt, welke zijn dat dan?

Verwijderd

Ziet er al goed uit dus kies ik een aantal dingen om over te miepen:

Mobo:
Je zou ook nog kunnen kijken naar een P35-DS3P. Die is even duur als de P5K, maar dan met ultra durable 2.
Zie hier:
http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/

Videokaart:
Aangezien je niet gamed is de GT ruim voldoende. Je moet wel een goeie airflow hebben voor passief gekoelde kaarten, maar met die kasten en de extra fans heb je dat wel.

Geheugen:
Gewoon de pc6400 nemen lijkt mij. Dan weet je in iedergeval zeker dat je 400mhz haalt.

DVD:
Het verschil is dacht ik de ene heeft lableflash en de ander niet.

EDIT:
Met intel raid kan je ook raid 0 en 1 op de zelfde 2 schijven draaien.
Je zou dus 500GB(250+250 striped) in raid 0 en 250GB(250+250 mirrored) in raid 1 kunnen zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2007 21:08 ]

Verwijderd

Kast is prima als je hem mooi vind, ik zou wel alle fans vervangen door nexus fans.

Voeding is zonder dikke videokaart veel te veel. Een 520W volstaat prima, zelfs een seasonic 380 W zou prima zijn, heel stil alleen niet modulair zoals de Corsair.

Processor: Ik zou voor een Quad Core intel xeon gaan, na de prijsdaling of nu.

Moederboord: Ik zou voor een Gigabyte p35-DS3p gaan, snel goedkoop en veel aansluitingen.

Koeler: Infinity of Ninja maakt niet echt uit.

Case-fan: Nexus fans zijn erg goed, koop er des noods een zalman fanmate bij voor als ze te hard blazen.

Geheugen: Met dit budget zou ik zeker 4GB nemen. Volgens mij lopen de nieuwe 6x50 processor standaard op een hoge fsb, als je die neemt en gaat overklokken is pc6400 wel handig.

Videokaart: Als je niet gaat gamen is elke videokaart wel goed, een passief gekoelde videokaart van 100 euro voldoet dan prima.

Geluidskaart: Als je je pc op je stereoset wilt aansluiten kan je dit het beste met een s/pdif kabel doen, zorg dat je die aansluiting hebt.

Harde schijf, als ik jouw was zou ik raid 5 draaien, dat is raid 0 en 1 in een, dus je hebt snelheid en zekerheid. Je hebt hier 3 harde schijven nodig, het is aan jou of je het geld en het geluid ervoor over hebt.

DVD speler/writer: prima, niks meer aan doen.

Diskette enzo: ik zou gewoon alles in een nemen, ziet er netter uit en minder gekloot met kabels.

Muis+toetsenboord: Ik zou ze los kopen, koop een goedkoop toetsenboord (van goed merk, microsoft ofzo) met draad en een goede muis met draad.

OS: 64 bit nemen, ondersteunt meer geheugen en de programma's zullen gewoon draaien (volgens mij).

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Bij de P182 (als je die kunt krijgen, schijnt slecht op voorraad te zijn bij bijv. Azerty en Alternate) of P180B (raad ik aan boven de Sonata) zou ik 5 Nexus fans doen. 4 in de kast (5e is niet nodig aangezien je geen high-end videokaart neemt) en 1 op de Scythe Infinity. Eventueel een fan controller om ze wat stiller te krijgen, maar ze zouden ook standaard al erg stil moeten zijn.

Samsung Spinpoints zijn stiller volgens de reviews, en qua performance maakt 't niet heel veel uit maar zijn de Seagates iets beter. Aan jou om dat tegen elkaar af te wegen. Raid-5 met 3 harde schijven is inderdaad wel veilig, maar een gewone opstelling is in principe ook goed genoeg.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 20:51:
Kast is prima als je hem mooi vind, ik zou wel alle fans vervangen door nexus fans.

Voeding is zonder dikke videokaart veel te veel. Een 520W volstaat prima, zelfs een seasonic 380 W zou prima zijn, heel stil alleen niet modulair zoals de Corsair.

Moederboord: Ik zou voor een Gigabyte p35-DS3p gaan, snel goedkoop en veel aansluitingen.

Geheugen: Met dit budget zou ik zeker 4GB nemen. Volgens mij lopen de nieuwe 6x50 processor standaard op een hoge fsb, als je die neemt en gaat overklokken is pc6400 wel handig.

Harde schijf, als ik jouw was zou ik raid 5 draaien, dat is raid 0 en 1 in een, dus je hebt snelheid en zekerheid. Je hebt hier 3 harde schijven nodig, het is aan jou of je het geld en het geluid ervoor over hebt.

Diskette enzo: ik zou gewoon alles in een nemen, ziet er netter uit en minder gekloot met kabels.

OS: 64 bit nemen, ondersteunt meer geheugen en de programma's zullen gewoon draaien (volgens mij).
Kast:
De fans in de kast worden vervangen door 4 nexus fans

Voeding:
De voeding is vervangen voor een 520 Watt Corsair ipv. 650 Watt

Moederbord:
Zit er veel verschil tussen het Gigabyte p35-DS3p en het GigaByte GA-P35-DS4 moederbord ( prijs zie ik zelf wel )

Geheugen:
Heb ik verhoogd naar 4 GB

Harde schijf:
Word de Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB 2 x in raid 0
Ik heb liever iets stiller dan sneller dus verkies ik de Samsung boven de Seagate

64 bits alleen XP Pro of Vista Ultimate?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 20:51:

Case-fan: Nexus fans zijn erg goed, koop er des noods een zalman fanmate bij voor als ze te hard blazen.
Bedoel je dit http://www.azerty.nl/prod...l/83/2196/fan-mate-2.html

Kan ik hiermee de koelers sneller of langzamer laten draaien?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vista Ultimate is overkill voor de meeste gebruikers. Kijk eens op de website van MS voor een vergelijking. In principe voldoet MS Vista Home Premium prima en daarvan is een 64 Bits oem-versie al voor € 99,= leverbaar.

Leuk al die fans maar niet per se noodzakelijk om het systeem koel te houden, je kunt met minder af wat natuurlijk de stilte bevordert. Vind je het systeem op een later moment toch te warm (wat valt te betwijfelen) dan kun je alsnog fans erbij plaatsen. Elke fan erbij is een verdubbeling van het geluid.

Nexus-voedingen zijn minstens zo goed, zo niet beter en goedkoper. Corsair is overrated en maakt de voeding overigens niet zelf.

Het prijsverschil tussen een E6600 en hoger is te groot om nu voor een zwaardere CPU te kiezen. De E6600 is voldoende en je zou over een aantal jaren altijd kunnen upgraden naar een nu nog niet bestaande en nog snellere CPU.

Er valt dus nog heel wat te besparen op de hardware zonder dat je in de praktijk er merkbaar minder op wordt.

Ik zou eerder investeren in een goede en gemakkelijke back-up mogelijkheid want die heb je nu niet. Een of twee extra HD's puur voor de opslag is een eerste begin.

Heb je wel een 64-bits OS nodig voor hetgeen je met de PC wilt doen en is de programmatuur leverbaar in 64-Bits? Dat lijkt me zeker ook belangrijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 16-06-2007 07:28 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 07:06:
[...]

Nexus-voedingen zijn minstens zo goed, zo niet beter en goedkoper. Corsair is overrated en maakt de voeding overigens niet zelf.
De goedkopere versies van nexus zijn niet modulair vandaar de corsair voeding
[...]
Het prijsverschil tussen een E6600 en hoger is te groot om nu voor een zwaardere CPU te kiezen. De E6600 is voldoende en je zou over een aantal jaren altijd kunnen upgraden naar een nu nog niet bestaande en nog snellere CPU.
Ik vind 60 € voor een processor die 25 % sneller is niet veel
[...]
Heb je wel een 64-bits OS nodig voor hetgeen je met de PC wilt doen en is de programmatuur leverbaar in 64-Bits? Dat lijkt me zeker ook belangrijk.
Als ik in mijn systeem 4 gb geheugen wil plaatsen heb ik 64 bits nodig anders ziet windows niet al het geheugen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 08:10:
[...]
De goedkopere versies van nexus zijn niet modulair vandaar de corsair voeding[
Mudulaire voedingen zijn niet zaligmakend zoals je uit reviews en de startpost van Verwijderd in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 17" kunt opmaken. Daarnaast kun je ongebruikte kabels uitstekend wegwerken in de P182 kan ik je zeggen.
Ik vind 60 € voor een processor die 25 % sneller is niet veel
Even jezelf quoten:
Mijn budget is +/- 1700 € maar mag natuurlijk altijd minder zijn.
en
De Intel Core 2 Duo E6750 is ruim 70 € goedkoper en die haalt met een overclock ook wel 3.0 Ghz denk ik.

Edit: Eigenlijk ligt het verhaal nog wat anders. Voor de E6600 geldt de prijs van nu terwijl de E6850 geprijs is naar 21 juli. Ook de E6600 gaat in prijs omlaag en wat dan het verschil is....
25% performancewinst haalt deze CPU niet en 40% meer betalen voor 25% vermeende winst vind ik niet logisch.
Als ik in mijn systeem 4 gb geheugen wil plaatsen heb ik 64 bits nodig anders ziet windows niet al het geheugen.
Dat weet ik wel. Je vraagt advies in je startpost of je voor XP Pro of Vista Ultimate 64 bits moet gaan. Ik dacht daar toch een duidelijk antwoord op te geven. Het is handig om dan de tekst in de startpost te wijzigen als je zeker weet dat je voor 64 GB gekozen hebt. Scheelt mij het beantwoorden van een vraag.

En eerlijk gezegd, eigenlijk zie ik helemaal geen vragen staan waarop je zelf een antwoord niet had kunnen vinden. Daarom had je beter voor de plaatsing van je topic Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen** kunnen lezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Guardian Angel op 17-06-2007 11:51 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1