Toon posts:

Pc van mijn buren loopt vast in de bios

Pagina: 1
Acties:
  • 699 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Er is het volgende probleem,
Ik ben student ICT en sleutel bij mij in het dorp bij veel mensen aan de pc.
Mijn buren hebben een lifetec (medion) pc uit 2000 en deze deed het altijd prima, tot van de week.
windows start misschien 1 op de 10 keer helemaal op en als alles geladen is van virusscanner, tom tom home en open office loopt ie direct vast (bevriezen, geen muis).
Ook loopt het systeem in de bios vast al na enkele seconden (ook met losgekoppelde HDD)
Dit zorgde er dus voor dat ik de bios niet op standaard wijze kon resetten dus heb ik de pc losgekoppeld en zonder stroom erop de batterij eruit gehaald en er na een seconde of 10 weer ingedrukt.
de bios liep toen na 10 seconden vast ipv vrijwel direct.
Zelf denk ik aan een moederbordprobleem/defect wat denken jullie ervan?

Hoop op een reactie,

Groeten, Jos

Verwijderd

een PC van 7 jaar oud zou ik niet al te veel tijd meer aan besteden, accepteer het MB probleem en adviseer een nieuwe PC te kopen. Stel hun data veilig en zet die over op het nieuwe systeem.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:17
Een bios heeft geheugen en processor nodig om te draaien. Dus ook je bios kan vastlopen als 1 van de 2 mis is. Als het mis is met je processor is dat vaak overhitting en reboots. Ik denk dus in de richting van je geheugen. (Of natuurlijk geheugencontroler, kan dus ook gewoon het moederbord zijn).

Ik denk dat je beste gok is om memtest los te laten op het geheugen, al dan niet in een andere computer.

Verwijderd

idd kijk eens of de koeler goed op de cpu zit, en even bios reset doen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
De derde mogelijkheid naast probleem met geheugen of moederbord kan zijn dat het BIOS een keer verkeerd geflashed is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor jullie reactie en ik ben het er idd mee eens dat ze beter wat nieuws kunnen kopen.
uiteindelijk is het een pc die toen geleverd werd met windows Meer Ellende (ME) en is later door een jongen die voor mij de pc daar deed re-installed met windows xp sp2 en van 256 naar 384 mb ram bij een P3 900mhz.
Zelf vind ik ook dat het lang zat gewerkt heeft als het spul 7 jaar oud is en altijd goed gedraaid heeft.
Ze wilden niet gelijk beginnen met bedragen uitgeven die aan een nieuw systeem vasthangen dus is de pc nu naar een computerzaak voor verder onderzoek en was ik gewoon benieuwd naar jullie ideeën erover.

groeten, Jos

Verwijderd

Ik heb gisteren voor de lol eens gekeken hoe goedkoop ik een systeem kon samenstellen.

Kast + 350 watt voeding
X2 3800+
Elcheapo mobo met onboard sound en vga
1GB Kingston PC3200 DDR2
250GB Sata schijf
DVD brander

255,- (zonder windows, of muis/tobo/scherm)

Raad ze dat aan ;)

Verwijderd

Ja, idd, je kan tegenwoordig voor 300 euro zeer nette systemen bouwen !

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Heb zelf wel eens een crashed BIOS gehad door een brakka CDROM speler.
Maar aangezien hij ook in windows vastloop zou ik het op defect geheugen zetten.
Ook moederborden van die tijd zouden piepen bij een oververhitte processor. Tenzij de systeemspeaker niet is aangesloten natuurlijk?

Kun je wel booten met memtest?

Verwijderd

dit klinkt mij bekend in de oren ik had een compaq deskpro 2000 (windows 98) met hetzelfde probleem ik was eens zonder anti-virus software op internet gegaan (stom natuurlijk) en precies als alles geladen was stond ie helemaal vast. ik be-eindigde toen wat vreemde processen, voordat alles vastliep en toen kon ik er gewoon op. Ik was het beu en had toen windows xp erop gezet (nieuwe installatie) en ik was er vanaf :)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Mensen hebben niet altijd geld voor een nieuw systeem al is het maar 250 Euro. Bovendien kan die PC van 7 jaar oud kan voor sommige mensen best voldoende zijn. Als het moederbord echt gaar is dan zou ik hem ook niet meer repareren, maar voor hetzelfde geld is het met een nieuw reepje geheugen opgelost. Er zitten er nu 2 in, dus dat is makkelijk testen...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lijkt mij een temperatuur probleem.

Verwijderd

Exorcist schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 21:06:
Lijkt mij een temperatuur probleem.
Mwah, na 10 sec,,, das erg snel, lijkt mischien dan toch eerder op brak intern geheugen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 22:16:
[...]

Mwah, na 10 sec,,, das erg snel, lijkt mischien dan toch eerder op brak intern geheugen.
Als je koeler niet goed zit, of de pasta is niet of nauwelijks aanwezig, kan dit heel goed. Een CPU bereikt erg snel een hoge temp.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 22:16:
[...]

Probeer maar eens een pc zonder cooler te starten, die loopt binnen 10 sec vast.

Vaak is bij oudere systemen de grote boosdoender een combinatie van uitgedroogde koelpasta en een cooler die vol stof zit... een klein tubetje pasta en een stofzuigbeurt later en je kunt weer jaren vooruit met een ouder systeem...
Pagina: 1