Constant afsluitende PC

Pagina: 1
Acties:

• Gune
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Hier in huis hebben wij een PC staan en deze sluit zichzelf steeds af. In Windows slaat hij soms ineens af en zodra je de PC dan opnieuw opstart, sluit deze zich weer af zodra hij bij het Windows XP laadscherm komt (hij staat hier wel even op). Als je de PC een tijdje in 't BIOS of een niet-user interface applicatie houdt, start deze hierna wel normaal op.

Specs van de PC:
Mobo: Asus A8N-SLI Deluxe
Graka: Asus nVidia 7800GTX
CPU:AMD X2 4200+
RAM: Corsair TwinX 2x1024
HDD1: Western Digital 250GB (primary)
HDD2&3: 2x Maxtor DiamondMax 10 250GB
Geluidskaart: Soundblaster Audigy 2
TV-kaart: Hauppauge WinTV500MCE
Voeding: Coolermaster Realpower 550W
Kast+waterkoeling:Koolance PC3-720SL Silver

Wat we zelf al geprobeerd hebben:
  • Kijken of de voeding niet toerijkend is (qua W). Er zit zo'n leuk metertje bij de Realpower voedingen om je gebruik in de gaten te houden en dat bleef rond de 200W schommelen.
  • MemTest uitvoeren. Geen errors, maar ook geen spontane shutdowns meer.
  • Temperatuur geheugen nagekeken. Dit was aan de buitenkant van de koelblokjes 38 C op het moment van afsluiten en hing daarvoor ook rond die temperatuur.
  • Checkdisk vind niks op C, ongeveer 15 minuten bezig geweest. Ook hier valt de PC niet uit.
Het afsluiten is tot nu toe voorgekomen bij:
  • Compileren van applicaties
  • Kopieren van bestanden
  • Kijken van internetfilmpjes
Dan de grote vraag: Heeft iemand enig idee waar we het moeten zoeken en/of wat het kan zijn?

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Drivers updaten? vooral chipset en videokaart.

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

PC geaard?

• Gune
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
vingerfrits schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 17:26:
Drivers updaten? vooral chipset en videokaart.
Drivers updaten doe ik liever (nog) niet, aangezien hij altijd gewerkt heeft met deze drivers en ik geen onnodige veranderingen wil doen, voordat ik het probleem gevonden heb.
Nee, maar de PC is al 6 maanden niet geaard en de problemen doen zich pas sinds 2/3 weken voor.

Zojuist getest met SuperPI en hij is nu 2x uitgevallen tijdens het draaien hiervan. Eerste keer na 8 minuten, tweede keer na 5 minuten.

[ Voor 11% gewijzigd door Gune op 13-06-2007 17:35 ]

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
temperatuur van CPU al nagekeken?
Die wordt mss te warm...

Simke

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Yup, ik denk ook aan temps.
Probeer ff met Everest en doe dan een 'burn in' -test.
Kun je ook laten vastleggen in log-bestanden.

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Blijft de voeding wel stabiele voltages leveren. Wattage is niet alles namelijk, als je 12V lijn naar beneden valt naar 10 of 11V dan zal je bak ook uitvallen. Beste is om dat te meten met een multimeter of gewoon een andere voeding proberen.

• moerasgeest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb ook vergelijkbare problemen, ik heb onderhand om het op te lossen mijn pc geaard, een scythe infinity geïnstalleerd, een antec p180b en een nieuwe voeding gekocht. Het probleem doet zich nogsteeds voor als ik mn systeempje lang laat draaien. Volgens mij wordt de northbridge op een gegeven moment te warm ookal heb ik mn cpu op stock speed (P4 @ 3GHz)... Op sommige momenten is de nb zo heet dat het mn vingertoppen pijndoet als ik de heatsink aanraak... Ik heb trouwens een asus p5ld2-v mobo die ik niet lang meer zal blijven gebruiken dus ik ga geen nieuw heatsinkje plaatsen dus ik zal er nooit achterkomen of dit nou echt het probleem was. :P

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
(Ok, PC draait weer even, dus kan zelf replyen)
Northbridge heb ik zelf al even gevoeld, voelt absoluut niet erg warm.

Heb tijdens SuperPI trouwens maar even SpeedFan gedraait om temps te checken, en mn CPU temp kwam, terwijl waterkoeling op 100% koelt, tegen de 87c. Zodra ik de WC omlaag deed naar 90%, klapte hij er na 5 minuten uit, toen die ongeveer 90c raakte :/
Ik denk haast dat het dus toch aan de CPU koeling ligt

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Pagina: 1