Netwerk omzetten naar 802.11n

Pagina: 1
Acties:
  • 1.205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:03
Nadat onlangs de 802.11n draft 2.0 "standaard" is aangenomen vind ik het tijd geworden mijn netwerk eens te upgraden.

Zie ook:
nieuws: Logo garandeert compabiliteit 802.11n-producten

Momenteel staan de plannen er zo voor:

- D-Link DIR-655 (router met ingebouwde gigabit switch)
- D-Link DWA-556 (PCI-Express kaart voor mijn pc)
- Intel 4965AGN Mini PCI-Express (voor mijn notebook)

De D-Link router is sinds de nieuwste firmware compatible met het Intel Centrino logo, en zou dus volgens Intel perfect moeten werken met hun kaart. Echter voordat ik de knoop doorhak heb ik nog enkele vragen:

- ik heb een pda die nog werkt met 802.11b, kan ik die veilig aansluiten of vertraagt deze mijn hele netwerk?

- is het nu echt veilig te kiezen voor de 802.11n standaard? of komen er nog veranderen? ik denk dat het geheel nu wel allemaal vastligt

- iemand ervaringen met de D-Link producten? een alternatief zou bijv. de Apple Airport router zijn, iemand goede adviezen?

- voor mijn desktop wil ik nu een PCI-Express wireless kaartje halen, zijn deze echt sneller dan de PCI kaartjes zoals D-Link beweert?

• Spixo
Ik heb nog een belangrijke vraag, in mijn notebook zit nu een Intel 3945abg kaart met 2 antennes. Volgens mij moet op de nieuwe Intel 4965AGN 3 antennes komen? Kan iemand bevestigen of ik deze kaart toch kan installeren in mijn notebook met 2 antennes?

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11-2025
Dat zou ik ook graag willen weten.

Verwijderd

Ja dat kan gewoon, aangezien de frequentieband van deze 'verschillende' soorten WiFi gewoon gelijk zijn. Dus functioneren deze antennes gewoon. Heb je een andere standaard die op bijv 5GHz werkt dan moeten er andere antennes op. Dus je hebt nu in dit geval 1 antenne voor het zenden en 1 antenne voor het ontvangen

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 16:20 ]

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:13
volgens wat ik gelezen heb op dlink site vertraagt het ganse netwerkgebeuren op het moment dat er een a/b/g op aansluit...
Wel jammer :(

Verwijderd

Dit kan het geval zijn bij goedkopere accesspoints. Het is dan zo dat de radio niet op de 2 standaarden tegelijk kan functioneren. Maar dat is voornamelijk zo als je 802.11a in combinatie met 802.11b/g laat werken. De b en g standaard functioneren in principe altijd wel met elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2007 10:30 ]

• Spixo
Intussen zijn de zaken wat veranderd en heb ik een Macbook met een 802.11n kaartje erin.

Nu moet er dus alleen nog een geschikte router komen. Ik ben zeer hard aan het twijfelen tussen de D-Link DIR-655 en de nieuwe Airport Extreme. Beide bieden 802.11n en gigabit porten.

Iemand toevallig die ervaring met beide producten heeft en uitsluitsel kan geven?

Behalve mijn Macbook, komt er nog een Windows laptop aan te hangen (802.11g), een PDA (802.11b) en 2 Windows desktops (via gigabit ethernet).

• A_A_R
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18
Ik heb enkel ervaring met de DIR-655. Ik heb ook naar de Airport gekeken, maar eigenlijk niet gedaan omdat ik begreep dat de dekking minder zou zijn, ivm het ontbreken van antennes (heb ook geen mac's, enkel Windows).
De Dlink komt als erg goed uit de bus vwb snelheid, en ik merk thuis ook zeker een verbetering tov mijn vorige router (bedraad, ondanks dat de internetsnelheid hetzelfde is gebleven).
In combinatie met Dlink netwerkadapters (USB en PCI) heb ik geen problemen ondervonden met compatibiliteit, iets wat nogal vaak problemen geeft met de N-standaad.

[ Voor 3% gewijzigd door A_A_R op 28-08-2007 15:09 ]

• Spixo
A_A_R schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 15:08:
Ik heb enkel ervaring met de DIR-655. Ik heb ook naar de Airport gekeken, maar eigenlijk niet gedaan omdat ik begreep dat de dekking minder zou zijn, ivm het ontbreken van antennes (heb ook geen mac's, enkel Windows).
De Dlink komt als erg goed uit de bus vwb snelheid, en ik merk thuis ook zeker een verbetering tov mijn vorige router (bedraad, ondanks dat de internetsnelheid hetzelfde is gebleven).
In combinatie met Dlink netwerkadapters (USB en PCI) heb ik geen problemen ondervonden met compatibiliteit, iets wat nogal vaak problemen geeft met de N-standaad.
Voor zover ik heb begrepen zitten bij de Apple Airport de antennes ingebouwd in het apparaat zelf, maar dat kan ik mis hebben.

Heb je de D-link ook getest in combinatie met 802.11g clients?

• Spixo
* Spixo geeft het topic een zachte schop

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ricardo87 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:22:
* gambieter geeft het topic een zachte schop
Vraagje. Waarom denk je 802.11n nodig te hebben? Voor de meeste toepassingen is 54g al overkill.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Spixo
gambieter schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:26:
[...]

Vraagje. Waarom denk je 802.11n nodig te hebben? Voor de meeste toepassingen is 54g al overkill.
Eigenlijk is de hoofdreden dat ik een gigabit switch wil tussen de bedrade pc's. Maar aangezien dat mooi te combineren is met een upgrade naar 802.11n ben ik daar dus naar op zoek ;). En nee, ik wil geen losse apparaten.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

gambieter schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 21:26:
[...]Voor de meeste toepassingen is 54g al overkill.
Beetje kort door de bocht, is't nie?
Een bestandje van een gieg overpompen gaat over een wireless-N verbinding toch zeker 6 keer zo snel als over 54g. En als ik bevobbeld een remote DVD-tje afspeel op m'n laptop dan zit een 54g netwerk wel vol, als in: dan kan mijn vrouw niet meer fatsoenlijk surfen. Nu ik ben overgeschakeld op wireless-N gaat dat probleemloos naast elkaar.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Spixo
Brahiewahiewa schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 10:43:
[...]
Beetje kort door de bocht, is't nie?
Een bestandje van een gieg overpompen gaat over een wireless-N verbinding toch zeker 6 keer zo snel als over 54g. En als ik bevobbeld een remote DVD-tje afspeel op m'n laptop dan zit een 54g netwerk wel vol, als in: dan kan mijn vrouw niet meer fatsoenlijk surfen. Nu ik ben overgeschakeld op wireless-N gaat dat probleemloos naast elkaar.
Heb jij toevallig ook 1 van de 2 routers die ik op het oog heb in gebruik? (De apple of d-link?)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ricardo87 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:41:
[...]

Heb jij toevallig ook 1 van de 2 routers die ik op het oog heb in gebruik? (De apple of d-link?)
Nope, ik heb de netgear WNR854T

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• A_A_R
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18
Ricardo87 schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:34:
[...]

Voor zover ik heb begrepen zitten bij de Apple Airport de antennes ingebouwd in het apparaat zelf, maar dat kan ik mis hebben.

Heb je de D-link ook getest in combinatie met 802.11g clients?
Klopt, de antennes zitten ingebouwd, en zouden dus minder bereik hebben als de Dlink.
Ik heb kort mijn Dell 9400 met de ingebouwde wifi-adapter gebruikt, geen problemen ondervonden. Maar omdat ik natuurlijk het maximale eruit wil halen, een N-usbadapter aangeschaft.

De reden waarom ik overgestapt ben is omdat ik ging verhuizen naar een groter huis (en dus een betere dekking wilde), en omdat mijn vriendin met grote bestanden werkt (freelance illustrator, dus veel photoshop en Adobe illustrator), zowel op haar eigen PC als op de laptop. Ze moet dan haar bestanden snel kunnen benaderen.

• Caspar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:37
Ik zit eigenlijk met een vergelijkbare vraag. Op dit moment heb ik een livebox waar een 54 Mbit PCMCIA kaartje inzit en dat is de max die kan worden toegepast volgens orange. We hebben hier meerdere PC's en randapparatuur die op 54 Mbit werken.

Als ik nu mijn PC naar draft-n upgrade en daarnaast de Livebox via een draft-n router verbind (via de netwerkpoort, dus zonder PCMCIA kaartje), heb ik dan in dit geval draadloos draft-n snelheden, maar met de andere apparatuur max 54 Mbit? Of is dan het hele netwerk automatisch de laagste snelheid aanwezig in het netwerk?

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

SambalBij

We're all MAD here

Ik weet dat met de Apple Airport (maar waarschijnlijk ook met andere 802.11n access points) de maximale snelheid wat terugvalt als je ook de oudere standaarden wil kunnen gebruiken.
Als je alleen N gebruikt dan kun je de 5GHz band gebruiken en haal je zo'n 300Mbit. Als je de AP instelt op a/b/g/n ondersteuning dan gebruikt ie (ook voor N) de 2.4Ghz band en haal je op het N netwerk maximaal 180Mbit.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Caspar
Inmiddels verder gezocht en gevraagd op internet en ga denk ik 2 draadloze netwerken naast elkaar draaien. Alle oude 54 Mbit apparatuur mag mooi verder op de oude access point en ik gebruik de draft-n router voor mijn 2 met draft-n uitgevoerde PC's. Ik heb inmiddels alles besteld (D-Link DIR655 e DWA547), dus ik zal jullie op de hoogte houden van mijn resultaten.

• Spixo
Caspar schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:51:
Inmiddels verder gezocht en gevraagd op internet en ga denk ik 2 draadloze netwerken naast elkaar draaien. Alle oude 54 Mbit apparatuur mag mooi verder op de oude access point en ik gebruik de draft-n router voor mijn 2 met draft-n uitgevoerde PC's. Ik heb inmiddels alles besteld (D-Link DIR655 e DWA547), dus ik zal jullie op de hoogte houden van mijn resultaten.
Waarom niet een DWA-556 @ PCI-e ?

https://www.pcsnel.nl/det...oductid=821970&refid=1511

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 08:56
Ik heb een Dir-655 en ben er heel tevreden over..bereik is goed en de snelheid is merkbaar beter dan de linksys. Het lijkt me wel raadzaam dat je alles van hetzelfde merk koopt. Bij N apparatuur zijn niet altijd alle merken compatible met elkaar.

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:51
Caspar schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 10:51:
Ben benieuwd naar je resultaten...ik zit ook over deze situatie te denken, maar hoe krijg je dan op allebei de netwerken internet? Want ik neem aan dat je op beide internet wilt hebben?

Verwijderd

De N draft is zeker nog niet "standaard" zoals jij zegt, en er zullen zeker nog dingen veranderen. Opzich is het al wel prima te gebruiken, let wel op dat het gewoon meerdere kanalen binnen de G en A band gaat gebruiken, dus als wifi al veel gebruikt wordt in jouw omgeving heb je kans op storingen..

Mocht je N willen gaan gebruiken, neem dan sowieso alles van het zelfde merk of check compatibility van te voren..

Als je 802.11b apparaten gebruikt binnen je wifi, zal dit de boel vertragen. Dit is ook het geval in mixed b/g netwerken.

Al met al zou ik er nog even mee wachten.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:55:
Mocht je N willen gaan gebruiken, neem dan sowieso alles van het zelfde merk of check compatibility van te voren..
De nieuwe officiele draft (genaamd 2.0) werkt gegarandeerd onderling tussen verschillende fabrikanten. Het is niet de uiteindelijke standaard maar er zal niet zo heel veel meer veranderen met de uiteindelijke standaard + dat je je FW indien de uiteindelijke standaard uit is kan upgraden.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

temp00 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:02:
[...]

De nieuwe officiele draft (genaamd 2.0) werkt gegarandeerd onderling tussen verschillende fabrikanten. Het is niet de uiteindelijke standaard maar er zal niet zo heel veel meer veranderen met de uiteindelijke standaard + dat je je FW indien de uiteindelijke standaard uit is kan upgraden.
Jawel de firmwares zullen wel geupdate worden naar de uiteindelijke standaard. Maar het is nog steeds een draft..

Sowieso vind ik het maar "eng" dat overal N access points neergezet worden in een al veel te druk bezette band.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik geloof dat je de strekking van m'n bericht niet helemaal begrijpt. Je stelt dat als je een N-produkt koopt, je beter alles van het zelfde merk kan nemen ivm compatibiliteit. Dit was van toepassing op de eerdere drafts; met 2.0 is dit niet meer van toepassing :).

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

temp00 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:13:
Ik geloof dat je de strekking van m'n bericht niet helemaal begrijpt. Je stelt dat als je een N-produkt koopt, je beter alles van het zelfde merk kan nemen ivm compatibiliteit. Dit was van toepassing op de eerdere drafts; met 2.0 is dit niet meer van toepassing :).
Ok, nee zo vatte ik hem niet helemaal op ;)

Maar deze garantie zal alleen opgaan als een product N draft 2.0 certified is, zie

http://certifications.wi-...d_certifications%5B%5D=33

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

temp00 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:02:
[...]
De nieuwe officiele draft (genaamd 2.0) werkt gegarandeerd onderling tussen verschillende fabrikanten.
Dat klopt, daarvoor heb ik het ook over de officiele draft 2.0 :)

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:51
Ik zit er zelf ook zwaar aan te denken om voor de D-Link 655 te gaan.

maar ik kan alleen maar een usb ontvanger gebruiken dus ik zit te twijfelen tussen
de goedkopere DWA-140 en de iets duurdere DWA-142.

het enige verchil wat ik kan ontdekken is dat de DWA-142 voorzien is van rangebooster..??dat
betekent betere ontvangst?

• Caspar
Het heeft even geduurd, maar alles is binnen.

Ik heb de DIR655 eerst aan de PC gehangen. De wireless instellingen goed gezet en daarna de DIR op bridged ingesteld. De boel afgekoppeld en aan de Livebox aangesloten. Nu kan ik kiezen uit 2 draadloze netwerken in huis (1 x g en 1 x n).

Verschil is dat de snelheden nu effectief 4 x hoger zijn dan voorheen (van 1,3MB/s naar ongeveer 5MB/s), maar ik denk dat ik daar eerst nog wat moet spelen met de instellingen. Ik ben tevreden, alhoewel er natuurlijk nog meer uit te halen moet zijn.

edit: Inmiddels nog een beetje met de instellingen lopen spelen. Bij mij haal ik toch de beste resultaten op de "auto" instellingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Caspar op 18-10-2007 19:14 ]

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 08:56
Caspar schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:13:
Het heeft even geduurd, maar alles is binnen.

Ik heb de DIR655 eerst aan de PC gehangen. De wireless instellingen goed gezet en daarna de DIR op bridged ingesteld. De boel afgekoppeld en aan de Livebox aangesloten. Nu kan ik kiezen uit 2 draadloze netwerken in huis (1 x g en 1 x n).

Verschil is dat de snelheden nu effectief 4 x hoger zijn dan voorheen (van 1,3MB/s naar ongeveer 5MB/s), maar ik denk dat ik daar eerst nog wat moet spelen met de instellingen. Ik ben tevreden, alhoewel er natuurlijk nog meer uit te halen moet zijn.

edit: Inmiddels nog een beetje met de instellingen lopen spelen. Bij mij haal ik toch de beste resultaten op de "auto" instellingen.
Ik heb de DIR-635 (de 100mbit versie) en die werkt niet goed op auto. hij pakt toch kanalen die in gebruik zijn met als resultaat rare foutmeldingen in de log en disconnecties. Je kunt beter met netstumbler kijken wat vrij is en zelf je kanaal instellen.

Verwijderd

m3gA schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 07:45:
[...]

Ik heb de DIR-635 (de 100mbit versie)
Is 100mbit het enige verschil? Het prijsverschil is aanzienlijk...

Verwijderd

Ik heb vandaag de DIR-655, de DWA-556 en de DWA-142 aangeschaft. Router installeren ging als een trein. Met de DWA-556 wil het niet lukken. In mijn HP had ik geen slot meer vrij, ik heb toen maar het kaartje voor de telefoonaansluiting verwijderd. DWA-556 erin en...., een zwart scherm en mijn PC hangt. DWA-556 eruit en alles draait weer als vanouds. Het lijkt wel of mijn video kaart een conflict heeft met de nieuwe hardware?
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Pagina: 1