Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

zeewater aquarium controller

Pagina: 1
Acties:
  • 734 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 19:17
Ik heb sinds kort een zeewateraquarium, en daar zit nogal wat apparatuur omheen.

namelijk:

1 opvoerpomp
2 stromingspompen
1 doseerpomp met vlotterschakelaar ( voor bijvullen van verdampt water)
3 lichtbalken
1x 2 rijen van 27 rgb-fluxleds, in kleur te veranderen.
1 verwarming
1 eiwitafschuimer met 2 luchtpompen (1 voor bubbels en 1 voor stroming)

Als ik de vissen voer moeten alle pompen uit-staan omdat anders het voer opgezogen wordt.

de verlichting wil ik graag achtereenvolgens aan laten gaan.

Waterwaardes als ph, zoutgehalte, temperatuur, zou ik graag in een display of op pc kunnen uitlezen.

nu weet ik dat velleman leuke usb-experimenteerbordjes heeft waar ik relais op zou kunnen aansluiten. Maar wat zijn nog meer goede systemen om zoiets mee aan te sturen?

ik heb al gevonden: wrrc (wireless reef controller met wrt54g router)

IKS-aquastar: duur systeem om dit alles te automatiseren.

ik ben al blij als ik de pompen en verlichting per stuk kan aansturen.

Wie helpt mij uitzoeken hoe je het beste zelf zo een systeem kunt maken? moet ik denken aan c-control, logo, pic, avr, ?

oja, hier de patient:

Afbeeldingslocatie: http://i154.photobucket.com/albums/s247/robcampman/DSCN3362.jpg

de verlichting: Afbeeldingslocatie: http://i154.photobucket.com/albums/s247/robcampman/DSCN3322Medium-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i154.photobucket.com/albums/s247/robcampman/DSCN3320Medium.jpg

de visjes: Afbeeldingslocatie: http://i154.photobucket.com/albums/s247/robcampman/IMG_2973Medium.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door roborobbie op 13-06-2007 16:35 ]

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Vergis je niet wat het zelfbouw gaat kosten, ph en zoutmeters zijn niet zo goedkoop dacht ik.
voor de rest zou je bijvoorbeeld meer microcontrolllers kunnen nemen,
  • uitlezen + op HD44780 weergeven + interface
  • Pompbesturing/Lichtbesturing, dit kan met pwm, een microcontroller met een kristal van 20 mhz kan best wat kanalen besturen
met de interface van microcontroller 1 kan je bijvoorbeeld met usart of zelfs SPI de 2de van zijn snelheden kunnen voorzien.

[ Voor 4% gewijzigd door StapelPanda op 13-06-2007 17:01 ]

• roborobbie
Er bestaat een kant-en-klaar systeem voor 800 euro, controller,stekkerdoos,ph,zoutmeter, lichtbesturing. Als ik daaronder blijf is het leuk, alles wat duurder is begin je natuurlijk niet aan. ph-probe kost geloof ik 80 euro ofzo.

ik denk dat ph/zout control geen optie is omdat dit te gevoelig is, en ik geen programmeerkennis heb. Paar relais aansturen met een usb-bordje en labview ofzo moet geen probleem zijn.

deze functies zijn het belangrijkst: lichten aan/uit, pompen links aan/rechts uit en na 30 seconden andersom (eb/vloed), pompen 10 minuten allemaal uit en daarna weer aan (voeren).

dat zijn dus 7 relais die ik moet aansturen. een i/o bordje icm met triacs, en eventueel uitlezing van temperatuur moet wel haalbaar zijn met mijn beperkte kennis. het programmeergedeelte moet ik dan uitvogelen. Ik denk dus dat ik dan een pic-experimenteer bordje met 8 I/O poorten nodig heb met daaraan 7a8 relais. en een 1-wire thermometer. 8 pulse-schakelaars die het programma onderbreken als je heel eigenwijs toch een pomp wilt inschakelen. waarvan 1 schakelaar alle pompen uitdoet voor 10 minuten. Alles geprogrammeerd op de PIC zodat het stand-alleen kan draaien zonder pc.

zit ik een beetje op goede weg zo?

• StapelPanda

StapelPanda

PB0MV

Triacs???
Transistoren zal je bedoelen, met een simpele BC547B kan je al een relais schakelen icm een PIC. programmeren kan je bijvoorbeeld Mirkobasic/MikroC nemen, simpel, makkenlijk.
Knoppen kan je multiplexen, dit is niet bijster moeilijk, en dan kan je 9 knoppen met 6 io poorten bedienen.
neem voor de pic een 16F84 of een 16F628. deze zijn bekend en dus veel over te vinden.
IO:
  • 8 Output voor relais (1 hele poort)
  • 3 outputs en 3 inputs voor multiplexen
En waar wil je je temperatuur op laten zien?

voor die 10 minuten heb je denk ik wel een externe bron nodig, een PIC timer telt veels te snel, zelfs met een divider van 256.

[ Voor 10% gewijzigd door StapelPanda op 13-06-2007 20:00 ]

Verwijderd

Dan gebruik je een paar bufferregisters aan die je increment met elke timer interrupt, zo kan je enorme tijden afmeten.

Voor 10 min heb je zelfs geen interrupt nodig, daar gaat het niet op een paar ms steken..

• roborobbie
juist.......... euh..

• Z!oN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01 11:44

Z!oN

Team Coldfusion

pH meters hoeven over het algemeen niet heel duur te zijn, aangezien je toch niet in het 2e digit geintereseerd bent een standaard glas (combi) electrode moet wel volstaan. En het totaal zout gehalt is heel geod te bepalen met een geleidings meter. In combinatie met de pH valt dit wel te corrigeren tot een soort van zout gehalte, aangezien je er vanuit gaat dat het grootste gedeelt gewoon wat Na en K zouten zijn. Wil je specifiek per zout weten dan kom je bij ion selectief achtige electroden en die zijn volgens mij wel duur.

http://www.teamcoldfusion.nl

• roborobbie
probleem bij de ph-meter is dat ik dat wat te ingewikkeld vindt worden, ik heb geen programmeerkennis dus zal ik er weinig van snappen.

Scud-racer: jij hangt duidelijk al een tijdje boven de soldeerbout want ik kan er geen worst van maken, je bedoeld dat ik er een stukje code bij moet zetten waar de PIC zo lang over doet dat er wel 10 minuten voorbij zijn?

• StapelPanda

StapelPanda

PB0MV

roborobbie schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 22:19:
probleem bij de ph-meter is dat ik dat wat te ingewikkeld vindt worden, ik heb geen programmeerkennis dus zal ik er weinig van snappen.

Scud-racer: jij hangt duidelijk al een tijdje boven de soldeerbout want ik kan er geen worst van maken, je bedoeld dat ik er een stukje code bij moet zetten waar de PIC zo lang over doet dat er wel 10 minuten voorbij zijn?
Een timer kan je instellen op 0 tot 255, dit is bij een pic bij elke instructie 1 omhoog tot het gewenste getal is behaald.
Als dit gebeurt word er een interrupt aangeroepen.
In dit interrupt kan je bijvoorbeeld een register met 1 verhogen, is dit register 255, verhoog dan register 2 en maak register 1 leeg.

Om dit even om te rekenen:
Je krijgt 2^8 instructies van de timer zelf, 2^8 van register 1, en 2^8 van register 2.
2^8*2^8*2^8=16777216
en dit is nog maar met een divider van 1, een divider van 255 geeft nog eens 2^8 extra >:). en dan gaat het opeens héééél snel.

stukje pseudo code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
register1 = register1 + 1;
   if(register1 == 255)
   {
   register1 = 0;
   register2 = register2 + 1;
      if(register2 == 225)
      {
      register2 = 0;
      zet een pompje aan of uit
      }
   }

}

[ Voor 12% gewijzigd door StapelPanda op 13-06-2007 22:43 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Dat "ik heb geen programmeerkennis" bezorgt me wel een beetje, dan zou ik je eerder naar "kant-en-klaar"-achtige toepassingen sturen. Zo kan je bijvoorbeeld met een siemens logo heel wat zaken afhandelen, en die kan je grafisch programmeren op het toestelletje zelf. Zo ben je zeker dat ie doet wat je wil (want een bug in je software is al snel dooie vissen, of niet?), voor de verlichting en pompen (de kritische zaken) zal dat wellicht voldoende zijn.
Temperatuur en PH enzo uitmeten is niet zo belangerijk, dat mag wel knutselwerk zijn, daarvoor zou ik je aanraden om rustig de tijd te nemen om een microcontroller (PIC of AVR) te leren kennen, wat te programmeren (eventueel in een hogere taal als basic (zoals de naam zegt eenvoudig) of C (als je al wat C kent)). Eenmaal je temperatuur op een LCD'tje krijgt, en naar de PC kan verzenden via de UART, dan kan je kijken of je zoutgehalte en pH er ook bij gooit, tegen dan lukt je dat wel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• roborobbie
bedankt voor de tips, logo lijkt me inderdaad ook wel wat. Ik wilde al eerder eens gaan werken met PIC, zie mijn broedmachine-project op GOT.
Struikelblok was toen idd het programmeren, wartaal voor mij maar denk dat ik het toch maar eens op ga pakken. Kunnen jullie mij goede lektuur aanbevelen om mee te beginnen?

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 13:49
ik heb ook al eens iets gedaan met een mitsubishi alpha, die is nog makkelijker te programmeren dan een LOGO. dat is wat mij betreft wel een aanrader.

Waarom zou je het zoutgehalte en de PH constant willen meten? wanneer je dit 1 x per week meet is het al vaak... zou je dus een hoop (kosten) schelen. Er is btw ook een alpha module om temperatuur te kunnen meten. Dit zou dus ook een oplossing zijn voor je thermostaat. om toch de waardes van PH en zout te kunnen meten kom je uit bij meters van o.a. testo. Er is sowieso bijzonder weinig op de markt om serieel een temperatuur uit te kunnen lezen (weet ik uit ervaring)

en een pompje oid aansturen gaat imho het beste met een solid state relais...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:35
Blijkbaar zijn er veel mensen hier op GoT nogal fan van PIC, maar persoonlijk ga ik voor een AVR ism. Bascom die gratis is tot 2K (€79,- voor de full version) en zeker wel makkelijk te leren is. En als je Bascom begint te kennen begin je ook het binnen werk van een micro controller te kennen en kun je altijd nog over stappen op assembler oid.

Tutorials ;)

+edit+ Ik heb als het goed is ook nog een tutorial voor bascom in het Nederlands in PDF formaat, ik zal een kijken waar ik die vandaan heb,of dat ik hem on-line kan zetten, als je wil.

PS. Dit is niet als flame bedoeld tegen PIC, maar ik vind Bascom gewoon een hele makkelijk te leren taal voor een uC

[ Voor 44% gewijzigd door Vuikie op 14-06-2007 10:20 ]

• roborobbie
Dit soort dingen leer ik het best door het gewoon te doen. Ik zal een paar tutorials doorwerken en een starterskitje aanschaffen. Wie weet een adresje/link waar je die setjes kunt kopen Programmer/experimenteerbordje met een paar voorbeeldschakelijngen om te maken?

• Z!oN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01 11:44

Z!oN

Team Coldfusion

pH meters zijn in weze heel simpele apparaten, ze geven in 9 van de 10 gevallen gewoon een signaal af in volts wat om te rekenen valt naar een bepaalde pH waarde, onwijs makkelijk te automatiseren dus. Dit zelfde geldt natuurlijk voor geleidbaarheids metingen.

http://www.teamcoldfusion.nl

• roborobbie
ik denk dat als ik het schakelen van de pompen voorelkaar heb een ph-meter aansluiten simpel zal zijn..
Is de AVR butterfly een goede set om mee te beginnen? ik zou daar als het goed is ook een reeks relais aan kunnen koppelen toch? Dan heb ik gelijk een lcd-schermpje om de temp op af te lezen.

• Vuikie
de AVR butterfly is idd wel een leuk setje om mee te expirimenteren

• SP
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11 22:36

SP

Continu zout meten lijkt me niet echt nodig, zolang je er voor zorgt dat het water op hetzelfde niveau blijft, je bijvult met (demi)water en de biomassa ongeveer gelijk blijft gebeurt er niet veel met het zoutgehalte. pH-meters zijn redelijk duur, maar geven wel weer een makkelijk signaal om te meten.

• roborobbie
als ik een pic butterfly bestel, met een relaisboard met 8 relais van velleman, zou ik daar dan verder mee kunnen? heeft de butterfly 8 optische uitgangen zoals meeste microcontrollers?

Relaisboard neem ik dan vooral omdat dit gelijk met 0-5V te besturen is.

• Vuikie
O o o optisch??? zover ik weet heeft geen enkele uC optische uitgangen. ;) Maar als het goed is heeft de butterfly zijn uitgangen direct naar buiten, daar zou je een relais kaart op kunnen zetten, maar je moet wel op letten dat je niet meer dan 20 mA per poort trekken en 400mA totaal (Voor de meeste AVR chips) anders kan je de chip beschadigen.

• roborobbie
om een relais aan te sturen heb je toch niet veel vermogen nodig?

Ik vind het jammer dat de lcd van de butterfly maar 1 regel heeft, bestaan er soortgelijke boardjes als butterfly waar makkelijk een grafische lcd op kan?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Het hangt er erg van af wat je budget is, deze is bijvoorbeeld erg mooi en handig, 4x20 karakters LCD, 16 inputs en 16 output's met ledjes en beveiliging, netjes in een behuizing ingebouwd en op alles wat je er nog bij kan verzinnen voorzien (wat handig kan zijn: ADC voor je PH meter, RTC voor tijdsafhankelijke verlichting enzo, onewire connector voor thermometer, USB programmer onboard (wellicht met ICD)). Je betaalt er uiteraard wel heel wat voor. Deze is de helft van de prijs, maar voldoet wellicht ook (icm aansluitsetje als je geen draden wil solderen naar je LCD'tje.

Ik denk dat je, gezien wat je er allemaal mee wil en de kennis die je nu lijkt te bezitten, geen interessantere optie zal vinden dan die PLCgevallen van mikroelektronica (icm hun basic of C compiler, aangezien je ws wel boven de 4K programma zal geraken, daar kan je dan meteen ICD mee doen), rekening houdende met wat je allemaal krijgt is de prijs enorm goed (moet je wel bij nemen dat levertijden vaak erg lang zijn, en dat die picplc16box wellicht in een andere versie uitkomt (als ze opeens zien dat het niet goed genoeg is gooien ze alles om, en daar communiceren ze niet genoeg over)).
Olimex heeft ook wel wat PLC printjes, maar das dan 4 in en 4 uit, zonder pinnen extra op de PIC om een LCD aan te hangen, erg beperkt dus. Voor AVR weet ik zo geen PLC-achtige dingen te vinden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1