[2003 SBS] oude printer verwijderen van client

Pagina: 1
Acties:
  • 1.067 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
hallo we gebruiken windows 2003 sbs premium, met active directorie uiteraard.
we hadden een pc mete en lokale printer die werd gedeeld, en in active directory was opgenomen.

de bewuste pc is er niet meer maar de printer zelf nog wel. deze is op een nieuwe pc aangesloten.

op de clients die gebruik maakten vand eze printer staat de printer dus nog bij printers en faxen. ik wil hem verwijderen, maar dat lukt me niet.

ik krijg een foutmelding dat de printer niet meer met het netwerk is verbonden en dus niet verwijderd kan worden.

ik vindt dit vreemd. hoe zorg ik er voor dat ik de printer wel compleet kan verwijderen, inclusief de drivers.?

[aanvullende, wellicht overbodige info:]
de oude pc heette BO, de printer heette BO-Laserprinter, en de sharenaam was ook BO-Laserprinter.

de gedachte was dat het wel mogelijk was de nieuwe pc dezelfde naam te geven, en dan dezelfde rpinternaam en sharenaam te gebruiken, en dat alles dan zou werken.

in eerste instantie ging dat goed, maar nadat active directory alles had verwerkt kwam di er achter dat de driver dan niet klopte.
als ik na het instaleren van de printer de oude wilde weg doen, gooide hij de nieuwe weg. blijkbaar omdat de namen hetzelfde zijn.

als ik dan nog een keer probeerde de printer te verwijderen, kreeg ik dezelfde foutmelding weer.

de printer opnieuw instaleren werkte leverde twee dezelfde printers op. die ook beide niet gebruikt konden worden, omdat de goeie driver niet werd gevodnen.

ik heb toen maar de drivers er uit gegooid bij "eigenschappen van de server" en de pc opnieuw opgestart

nu werd dus de juiste driver geladen en kan ik een testpagina printen, en ook na het toevoegen van de printer kon ik ook die instantie van de printer gebruiken.
echter als ik dan adobe reader open dan staan ook beide printers in de lijst, en crashed adobe als ik de öude" printer selecteer.

zolang ik dat niet doe is er niets aan de hand. ik wil dus de hel entry verwijderen voor die printer, desnoods voor beide instanties van de printer als ik dan daarna de printer weer gewoon kan instaleren.

als ik nu bijvoorbeeld de printer met andere namen zou instaleren zou dat geen verbetering opleveren, behalve dat in de lijst met printers de verkeerde is te identificeren. ik heb dit geprobeerd met dezelfde sharenaam. zodat ook dos programmas en scripts dezelfde share kunnen blijven gebruiken. het werkt wel, het overzicht bij printers en faxaparaten laat twee verschillende namen zien, maar de oude printer heeft dan dezelfde eigenschappen als denieuwe printer.
op zich lijkt dat juist hanidg omdat de oude het dan ook zou moeten doen ( een testpagina gaat wel goed ook) maar wil ik de oude gebruiken bij een programma, dan krijgen ze beide de naam van de nieuwe printer, en is er geen onderscheid meer tussen de oude en de nieuwe printer, en krijg je een crash zodra je deoude selecteert.

dit is dus erg vaag en ongewenst. het komt door de sharenaam, dat snap ik wel, maar ook als ik die ook verschillend maak tov van de oude printer, dan blijft hetoverzicht niet kloppen, en staat er een printer in die programmas laat crashen. ook verre van ideaal.

de oude pc is inmiddels waarschijnlijk onderweg naar china of zon soort land, dus van die richting is geen oplossing meer te verwachten.

weet iemand wat ik in het register kan wijzigen zodat de hele oude printer verwijderd wordt ?

het bretreft trouwens een kyocera mita fs 1010. hiervoor is een river deleter beschikbaar, maar die loopt tegen dezelfde problemen aan.

opstartenen lokaal aanmelden gaat ook niet omdat de printers in het profiel van domeingebruikers wordt gebruikt, en de btreffende printer is dan ook niet in lokale profielen aanwezig ( dus ook niet in administrator profielen)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
kick ?

Verwijderd

Je kunt met c:\windows\system32\prndrv.vbs drivers verwijderen. Dus dat zou je allereerst kunnen proberen. Als dat niet lukt kun je het register openen en dan zoek je naar string : "BO-printernaam" of hoe het ding ook maar heet en iedere entry die je tegenkomt verwijder je handmatig. Wel eerst even goed kijken naar de sleutel, dat je geen foutieve zaken wist. In ieder geval, als dat klaar is restart je de computer en vervolgens voeg je een nieuwe printer toe en zou alles weer goed moeten zijn.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 20:55
wanneer je handmatig entries gaat weg gooien is het aan te raden de spooler service te stoppen ;) maar je kan dus makkelijk handmatig printers weg gooien (windows dir en registry).

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.