[Discussie] e-mail beheer, hoe doe jij het?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.906 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:22
Ik heb al jaren een "probleem" dat ik nu eens goed wil oplossen: het beheren van mijn e-mail. In het kort mijn situatie: ik heb een aantal domeinnamen met daaraan een aantal e-mail adressen. Die e-mail lees ik uit via POP3 in Outlook. Als ik op mijn werk ben haal ik de e-mail ook op met Outlook, alleen laat ik de mail dan op de server staan, zodat ik thuis een compleet overzicht van mijn inbox houd. Maar wat ik thuis nu mis zijn alle mails die ik vanaf mijn werk verstuurd heb. Ook mijn adresboek is natuurlijk niet synchroon.

Wat wil ik nu? Een goede oplossing waarbij ik altijd en overal toegang heb tot ál mijn mail (binnengekomen en verzonden). De oplossing is dan al snel webmail. De webmailclient die mijn hostingprovider mij biedt (Neomail) vind ik verre van perfect, en thuis wil ik eigenlijk sowieso gewoon Outlook gebruiken, vooral omdat ik snel in mijn archieven wil kunnen zoeken.

Mijn doel van dit topic is om een overzicht te maken van alle mogelijke oplossingen, met hun voor- en nadelen. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, zodat ik deze topicstart completer kan maken. Bij deze begin ik alvast met wat ik weet:

Microsoft Exchange
Voordelen:
  • Een erg goede webmail (werkt vrijwel hetzelfde als Outlook)
  • Perfecte integratie met Outlook
  • Contacten worden centraal opgeslagen
  • Agenda wordt centraal opgeslagen
Nadelen:
  • Eigenlijk veel te duur voor de normale gebruiker
  • Eigen server nodig
  • (Voor zover ik weet) niet handig met meerdere mail-accounts tegelijk
Hotmail met Microsoft Office Outlook Connector
Voordelen:
  • Op de aanschaf van Outlook na gratis
  • De nieuwe Hotmail interface is erg netjes
  • Goede integratie in Outlook
  • Contacten worden centraal opgeslagen
  • Agenda wordt (tegen extra betaling) centraal opgeslagen
Nadelen:
  • Beperktere mogelijkheid tot archiveren (mappen in mappen kunnen bijvoorbeeld niet)
  • Reclame onder je mails(?)
  • De ontvanger van je mails ziet dat je vanaf een @hotmail adres werkt, niet vanaf je eigen domein
Zoals je ziet is dit alles nu nogal kort en beperkt, met jullie hulp wil ik het graag aanvullen. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen met andere diensten (Gmail, Yahoo, enz). Zodra ik wat meer gegevens heb zal ik deze topicstart wat chiquer maken.

omniscale.nl

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik maak zelf gebruik van een hosted exchange mailbox. Wel de lusten (email overal gesynct, incl push email) niet de lasten (eigen server onderhouden). Kost je wel een vast bedrag per maand. Verschillende aanbieders zoals KPN, Utica, Perrit etc. Alleen met meerdere domeinen uitmailen is dan wel een probleem, als je dat zou willen. En je zit wel met beperkte opslagcapaciteit, dus je moet altijd lokaal archiveren.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-03 12:54
Eeuhm....imap server gebruiken en je clients configureren dat ze de verzonden mail in een map op de imap server moeten zetten? Zo heb ik het gedaan met mijn domeintjes. Gratis, makkelijk, snel.

edit: imap wordt standaard meegeleverd bij de meeste hosting pakketten.

[ Voor 16% gewijzigd door sariel op 13-06-2007 15:43 ]

Copy.com

• posttoast
blackd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:38:
Ik maak zelf gebruik van een hosted exchange mailbox. Wel de lusten (email overal gesynct, incl push email) niet de lasten (eigen server onderhouden). Kost je wel een vast bedrag per maand. Verschillende aanbieders zoals KPN, Utica, Perrit etc. Alleen met meerdere domeinen uitmailen is dan wel een probleem, als je dat zou willen. En je zit wel met beperkte opslagcapaciteit, dus je moet altijd lokaal archiveren.
Je benoemt wel direct het grootste nadeel: beperkte ruimte. Tegenwoordig worden vele gigabytes aan ruimte gratis aangeboden, jammer dat dit dan weer zoveel duurder is. Ik zal er eens naar kijken en het in de topicstart plaatsen.
sariel schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:40:
Eeuhm....imap server gebruiken en je clients configureren dat ze de verzonden mail in een map op de imap server moeten zetten? Zo heb ik het gedaan met mijn domeintjes. Gratis, makkelijk, snel.
imap vind ik verre van ideaal, vooral omdat Outlook een enorm beroerde ondersteuning ervoor heeft. Maar ook deze zal ik in de TS zetten. :)

omniscale.nl

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 11:49
posttoast schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:42:
[...]
imap vind ik verre van ideaal, vooral omdat Outlook een enorm beroerde ondersteuning ervoor heeft. Maar ook deze zal ik in de TS zetten. :)
Ik heb zelf ook een imap server icm outlook. Wat gaat er dan mis volgens jou?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
posttoast schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:42:
Je benoemt wel direct het grootste nadeel: beperkte ruimte. Tegenwoordig worden vele gigabytes aan ruimte gratis aangeboden, jammer dat dit dan weer zoveel duurder is.
Heb je wel gelijk in, al is het wel zo dat doordat er reclames getoond worden, het blijkbaar gratis gemaakt kan worden. Ik heb dan ook geen reclame die mijn mailbox "betaalt".

Maar ik ben het wel met je eens dat het lastig kan zijn. Ik gebruikte vroeger op mijn eigen server (thuis) m'n mailbox als kast en had een mappenstructuur die half Nederland doorkon. Toen ik alles naar de HE box moest verplaatsen heb ik flink moeten snoeien. En een echt goede oplossing voor archiveren is er niet, ik haat autoarchiveren en lokaal dingen opslaan, vanwege het feit dat ik m'n mail sowieso al op twee pc's uitlees. Ik gooi nu eea in de Public Folders daar, waar dan een deel van de capaciteit in zit.

Ik heb zelf ook tijden met IMAP gewerkt (eigen server, MDaemon) en dat was opzich wel redelijk te doen, alleen de combi Outlook + Exchange werkt toch net effe fijner (met name vanwege Send Items, en nu dan push email waardoor alles gesynct wordt).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• posttoast
DaRKie schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:46:
[...]

Ik heb zelf ook een imap server icm outlook. Wat gaat er dan mis volgens jou?
Het centraal (dus niet lokaal) opslaan van de sent items werkt niet (of alleen via een hele rare omweg).

omniscale.nl

Verwijderd

posttoast schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:49:
[...]

Het centraal (dus niet lokaal) opslaan van de sent items werkt niet (of alleen via een hele rare omweg).
- Over PUSH EMAIL, meeste imap servers ondersteunen toch ook IDLE mode,
heeft toch veel weg van push email voor mij.

- Rare omweg voor sentitems op te slaan op imap:
How to save sent items on an IMAP server in Outlook 2000 (CW)
( nu ook weer geen uren werk, lijkt mij)

Ik heb overigens ook gewoon een linux server met imap staan, webmail client erop voor onderweg,

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 09:57

Dutch_guy

WYSIWYG

Een eigen server biedt je toch alle vrijheid die je maar kan wensen. Ik heb zelf thuis een server draaien met o.a. Exchange en ik kan overal alles inzien met Outlook/ webmail, of met m'n smartphone.

Goedkoper alternatief voor Exchange is wellicht de e-mailserver van Kerio.

Pay peanuts get monkeys !

• posttoast
Ik heb hier thuis ook een server draaien (oude P3 600mhz), dus zelf Exchange draaien is een optie. Maar wel nogal prijzig. Bovendien weet ik niet of mijn server "zwaar" genoeg is. En het is natuurlijk duur als je het allemaal netjes legaal wilt doen.

Kerio kan ik ook eens naar kijken inderdaad.

omniscale.nl

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb gisteren mijn domeinen aan gmail gekoppeld. Dan heb je gewoon gmail onder je eigen domein, ook die calendar en dergelijke. Tot nu toe werkt het perfect. 2 Gb is gratis en als je 10 Gb wil betaal je 50 dollar per jaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• posttoast
Marzman schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:08:
Ik heb gisteren mijn domeinen aan gmail gekoppeld. Dan heb je gewoon gmail onder je eigen domein, ook die calendar en dergelijke. Tot nu toe werkt het perfect. 2 Gb is gratis en als je 10 Gb wil betaal je 50 dollar per jaar.
Ook een idee. Maar is er een koppeling tussen Outlook en Gmail mogelijk?

omniscale.nl

• Marzman
  • Niet online

Marzman

posttoast schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:14:
[...]

Ook een idee. Maar is er een koppeling tussen Outlook en Gmail mogelijk?
Ja, je kan pop3 aanzetten in de gmail instelliingen. Standaard staat het uit.
posttoast schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:07:
Ik heb hier thuis ook een server draaien (oude P3 600mhz), dus zelf Exchange draaien is een optie. Maar wel nogal prijzig. Bovendien weet ik niet of mijn server "zwaar" genoeg is. En het is natuurlijk duur als je het allemaal netjes legaal wilt doen.

Kerio kan ik ook eens naar kijken inderdaad.
Zelf de mail hosten heb ik ook jaren gedaan. Gewoon debian met postfix erop zetten (kun je ook nog een imapserver erbij zetten). Makkelijk te installeren en een stuk lichter (en goedkoper) als windows met exchange. Alleen moet je dan wel zin hebben in het te onderhouden en storingen in hard en software te verhelpen. Ik had daar geen zin meer in voor prive dingetjes.

[ Voor 58% gewijzigd door Marzman op 13-06-2007 16:33 ]

/▌

• posttoast
Marzman schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:29:
[...]

Ja, je kan pop3 aanzetten in de gmail instelliingen. Standaard staat het uit.
OK, maar dan heb je weer geen gesyncte sent items (wat een zeurpiet ben ik he? ;) )...

omniscale.nl

Verwijderd

Ik gebruik zelf Kerio Mail Server om mijn 4 mailboxen op te halen. Door middel van IMAP deel ik deze naar mijn Apple en laptop.

Ik heb geen ervaringen met KMS & Outlook, maar het schijnt dat er een Outlook Connecter is, waardoor je Outlook met KMS kunt syncen. :)

Zelf gebruik ik Thunderbird. Als inkomende server gebruik ik de IMAP-server. Als uitgaande server gebruik ik de 4 servers van mijn domein/gmail/provider. Ik kan dus kiezen met welke server ik de mails verzend :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2007 16:37 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

posttoast schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:32:
[...]

OK, maar dan heb je weer geen gesyncte sent items (wat een zeurpiet ben ik he? ;) )...
Dat zou je moeten testen. Je kan namelijk ook mail verzenden met gmail via Outlook.

/▌

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:22

Jiffy

God, you're ugly!

Ik gebruik IMAP op een eigen server, gecombineerd met webmail (Horde). Werkt érg prettig vinden zowel mijn vriendin als ik. Voor mij is het grootste voordeel dat ik vanaf verschillende clients (denk daarbij aan Windows, Linux, Amiga OS en System 7.5-9.x voor wat oude Appletjes) zonder problemen bij al m'n mail kan en daarbij ook nog lustig kan experimenteren met verschillende mailclients. Zolang ze maar IMAP ondersteunen werkt het als een speer.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-07 13:32
Interessant topic!

Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem. Ik heb een domein (met catch-all-email) dat ik gebruik om email te ontvangen. Ik heb het hele zaakje nu gewoon als pop3 ingesteld en haal alles binnen met Outlook. Het grote nadeel is dat alles lokaal opgeslagen is in een PST bestand en ik op andere PC's niet bij al m'n mail kan.

Outlook gebruiken is een vereiste, want mijn contactpersonen en agenda synchroniseer ik via ActiveSync met m'n Windows Mobile Smartphone. Tot nu toe heb ik geen dienst kunnen vinden die een soort IMAP email aanbiedt (waarbij ik dus in Outlook, in webmail en eventueel op m'n telefoon) altijd de beschikking heb over mijn email en elke wijziging die ik aanbreng te zien is op elk systeem dat ik gebruik.

Microsoft heeft inmiddels een nieuwe Outlook Connector uitgebracht en daarmee is je mail wel goed te synchen, maar contactpersonen werkt nog niet echt vloeiend en de online agenda lijkt nergens naar. Bovendien kan iedereen nog steeds zien dat je een @live.nl adres gebruikt en kan je nergens je eigen domein instellen als afzender-adres.

Gmail ondersteunt helemaal geen imap-achtig gebeuren, alleen pop3.

Is het opzetten van een Microsoft Exchange Server dan de enige optie om...
- mail op meerdere plaatsen (zowel via Outlook als webmail) te benaderen
- contactpersonen te synchroniseren met Smartphone
- agenda te synchroniseren met Smartphone
?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

roel-online schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:24:
Interessant topic!

Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem. Ik heb een domein (met catch-all-email) dat ik gebruik om email te ontvangen. Ik heb het hele zaakje nu gewoon als pop3 ingesteld en haal alles binnen met Outlook. Het grote nadeel is dat alles lokaal opgeslagen is in een PST bestand en ik op andere PC's niet bij al m'n mail kan.

Outlook gebruiken is een vereiste, want mijn contactpersonen en agenda synchroniseer ik via ActiveSync met m'n Windows Mobile Smartphone. Tot nu toe heb ik geen dienst kunnen vinden die een soort IMAP email aanbiedt (waarbij ik dus in Outlook, in webmail en eventueel op m'n telefoon) altijd de beschikking heb over mijn email en elke wijziging die ik aanbreng te zien is op elk systeem dat ik gebruik.

Microsoft heeft inmiddels een nieuwe Outlook Connector uitgebracht en daarmee is je mail wel goed te synchen, maar contactpersonen werkt nog niet echt vloeiend en de online agenda lijkt nergens naar. Bovendien kan iedereen nog steeds zien dat je een @live.nl adres gebruikt en kan je nergens je eigen domein instellen als afzender-adres.

Gmail ondersteunt helemaal geen imap-achtig gebeuren, alleen pop3.

Is het opzetten van een Microsoft Exchange Server dan de enige optie om...
- mail op meerdere plaatsen (zowel via Outlook als webmail) te benaderen
- contactpersonen te synchroniseren met Smartphone
- agenda te synchroniseren met Smartphone
?
Je kan ook het pst bestand op een netwerkschijf zetten, maar dan moet je niet op meerdere computers tegelijk je mail open hebben staan.

/▌

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07 10:33

ralpje

Deugpopje

Is hosted exchange niet een optie voor je?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Pagina: 1