Toon posts:

P35 vs X38

Pagina: 1
Acties:
  • 1.420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
P35 vs X38

Zoals jullie allemaal weten zullen er mid/eind juli de X38 chipsets moedeborden verschijnen. Maar wat ik me nou af vraag en tot nu toe niet echt duidelijk voor mijzelf is, is wat nou de meerwaarde is van z'n X38 moederbord. Heb hier en daar info verzamald en meerdere discussies gevolgd maar de spijker is nog niet echt op de kop geslagen

P35 mobo's

Max. FSB: 1333 MHZ
Type Geheugen : DDR2/3 (combinatie niet mogelijk)
Max. Geheugenmodules : 4
DDR3 snelheid : 1066/1333 MHZ
Discr.Graph : PCI-Express x16
South Bridge : ICH9(R\DH)

Wat ik merk is dat sommige artikelen beweren dat de P35 mobo's geen DDR 3 1333mhz ondersteunen en andere weer wel
Hier kun je zien dat er P35 mobo's zijn die 1333mhz DDR 3 ondersteunen : http://www.hardware.info/...t_moederborden_overzicht/
En hier zie je in het overzicht dat er bij de P35 mobo enkel 1066 mhz wordt aangegeven :
http://www.hardware.info/...et_moederborden_preview/2

X38 mobo's
De X38 biedt grotendeels dezelfde functionaliteit als de P35 maar voegt daar het een en ander aan toe: ondersteuning voor DDR3-1333, betere overklokmogelijkhedenen en ondersteuning voor PCI-Expres 2.0. Deze nieuwe versie van de bekende uitbreidingssloten biedt een dubbele snelheid, maar is uiteraard ook compatible met bestaande PCI-Express kaarten.
Bron: Hardware.info

Type Geheugen : DDR2/3ECC (combinatie niet mogelijk) (wat is ECC?)
Discr.Graph : 2x PCI-Express 2.0 x16

De 1333mhz komt dan te vervallen als extra voordeel voor de X38 over de P35 want sommige P35 boren ondersteunen dit ook... (toch?) Wat is nou het extra voordeel van z'n PCI-Express 2.0, ik weet dat het sneller is, maar of het bang voor je buck is moet nog maar blijken. En op dit moment zijn er nog geen grafische kaarten die dit ondersteunen ofwel? Betere mogelijkheden tot overclocken, mja makkelijk om te zeggen maar dit moet nog blijken lijkt mij. Ik zie niet in waarom een X38 meer potentie heeft tot overclocken vs een high end P35 bord. De prijzen moeten uiteindelijk de doorslag gaan geven, hoeveel meer prestatie voor je doekoe, das de hamvraag. Maar dat weten we niet totdat ze getest zijn en tot er prijzen bekend zijn.

Hebben jullie nog extra info en wat denken jullie, waar zou jij voor gaan?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:21:
ECC -> linkje en linkje

[ Voor 88% gewijzigd door Raven op 13-06-2007 15:33 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

hier staat alle info

http://xtreview.com/review201.htm

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 16:20

lordsnow

I know nothing

P35 mobo's

Type Geheugen : DDR2/3 (combinatie niet mogelijk) <-- combinatie wel mogelijk, alleen niet tegelijkertijd.

X38 mobo's

Type Geheugen : DDR2/3ECC (combinatie niet mogelijk) (wat is ECC?) <-- ECC is volgens mij fout correctie voor RAM, alleen (voornamelijk) gebruikt in servers.

PCI-E 2.0 is volgens mij nog niet iets dat op dit moment meerwaarde heeft. Ik geloof niet dat de huidige videokaarten al de voltalige bandbreedte van PCI-E 1.x benut, toch?

Verwijderd

Topicstarter
Oke das duidelijk maar er zijn wel P35 borden die 1333 mhz DDR3 ondersteunen zoals deze lijst hier weergeeft : http://www.hardware.info/...t_moederborden_overzicht/

En idd de MSI NEO niet zoals de link van jou helder weergeeft. Bedankt voor de extra info _/-\o_
Dankje _/-\o_
lordsnow schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:40:
P35 mobo's

Type Geheugen : DDR2/3 (combinatie niet mogelijk) <-- combinatie wel mogelijk, alleen niet tegelijkertijd.
Haha ja hoor wijsneus :+ dat bedoelde ik ook, beetje nutteloos om er 2 DDR2 dimms in te knallen waarneer je al gebruikt maakt van 1 of 2 DDR3 dimms en visa versa 8)7

• moerasgeest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Is het ook niet zo dat x38 mobo's beide pci express×16 slots volledig verbonden hebben terwijl p35 een van de twee pci express×16 slots met slechts 4 lanes verbonden heeft? Maar wat dit precies betekent voor sli opstellingen weet ik niet... Het lijk me voor de hand liggend dat je met twee volledig verbonden pciexpress×16 slots meer prestaties uit een sli opstelling haalt...

edit: typo

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
moerasgeest schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 14:25:
Is het ook niet zo dat x38 mobo's beide pci express×16 slots volledig verbonden hebben terwijl p35 een van de twee pci express×16 slots met slechts 4 lanes verbonden heeft? Maar wat dit precies betekent voor sli opstellingen weet ik niet... Het lijk me voor de hand liggend dat je met twee volledig verbonden pciexpress×16 slots meer prestaties uit een sli opstelling haalt...

edit: typo
Voor SLI opstellingen betekend dit hetzelfde als hiervoor, het gaat nog steeds niet werken....

ik denk dat je Crossfire bedoeld. Dit zal even goed presteren als op een p965. Gewoon goed dus.

• wezza
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-10-2023
moerasgeest schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 14:25:
Is het ook niet zo dat x38 mobo's beide pci express×16 slots volledig verbonden hebben terwijl p35 een van de twee pci express×16 slots met slechts 4 lanes verbonden heeft?
Dat klopt helemaal. Er is wel een Asus P35 mobo, met een speciale chip, om die 16 lanes netjes te verdelen over 2x8 (weet niet of die al te koop is?). Maar hoe dan ook, als je perse die 2x16 lanes wilt kun je beter een mobo met een Nvidia chipset nemen (dan wel alleen SLI) of wachten op de X38 (dan waarschijnlijk alleen Crossfire).

Uiteindelijk blijkt vaak dat die SLI/Crossfire achtige opstellingen toch wel enigszins nutteloos zijn (als je dat 2e slot reserveert voor later dan). Met een enkele videokaart van de nieuwe generatie ben je in de meeste gevallen sneller uit dan wanneer je een kaart van de oude generatie erbij plaatst.

Misschien dat de nieuwe PCI-e 2.0 standaard nog iets toe te voegen heeft. Op tweakers is daar een tijdje terug nog een artikel over verschenen: klik

Hoe snel er producten komen die de PCI-e 2.0 standaard echt gaan gebruiken...? En of je dan ook echt iets mist..?

Verder zullen de X38 bordjes wel weer iets moderner zijn. Ik had al wel gezien dat het nieuwe bordje van Gigabyte (gelukkig) geen paralelle poort meer had, en nu wel 2x Gb Lan heeft, en verder nog 2x eSata op het vaste I/O panel (dacht ik).

--

edit:
Ik weet niet in hoeverre dit een broodje aap verhaal is: P35 supports PCI-e 2.0

[ Voor 5% gewijzigd door wezza op 15-06-2007 09:21 ]

• bob123
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2021
Als je iets wil weten over een bord/chipset ga gewoon naar een bord fabrikant. Daar staan alle gegevens over moederborden.Wat voor een processor/geheugen enz je erin kan stoppen. Het valt mij op dat op forums ontzettend veel gespeculeerd wordt zonder dat daar iets van klopt. En antwoorden vaak voor je neus liggen,als je ze wilt zien. De P35 heeft een beperking in de PCI-E, maximaal 8 lanes. Stop je 2 videokaarten in je PC(indien mogenlijk) dan valt je PCI-E terug van 8 naar 4 lanes per kanaal.
X38 chipset (PCI-Express 2.0) kan bijvoorbeeld 4 videokaarten aan met 4x8 lanes Stop je er 2 kaarten in dan kan dat 2x16 full worden.De andere 2 PCI-E zouden dan weer terug kunnen vallen naar PCI-E x1, om maar een voorbeeld te geven.
Bij ieder type en merk bord kan deze verhouding weer anders zijn.
Kijk bij bord fabrikanten ook naar de handleiding van zo'n bord.
Kortom de northbridge van de X38 heeft meer bandbreedte dan die v/d P35.
Een nadeel is dat de meeste fabrikanten er voor kiezen om de X38 alleen op DDR3 geheugen laten draaien. Op de MSI X38 Daimond na die kan ook DDR2 667MHz geheugen aan. Misschien handig als je nog van dat oude geheugen hebt liggen kan je even wachten tot het DDR3 geheugen goedkoper word. Nog een nadeel is dat nog heel weinig software fabrikanten DDR3 geheugen ondersteunen.Dus haal je niet het maximale uit je DDR3. Hier wordt aan gewerkt volgens de software branche. Zou zomaar een jaar of 2/3 kunnen duren voordat dat is opgelost. Software bakkers staan erom bekent dat ze fors achterlopen op hardware bakkers. Zo draait veruit de meeste software nog op 32bit, terwijl we al even met 64bit hardware draaien(meeste 32bit wordt alleen aangepast om ook op een 64bit PC en OS te draaien).
Echte pure 64bit software is er dus maar weing.
Het klinkt allemaal mooi en aardig al die thermen, marketing noemen ze dat toch.
Alle nieuwe borden lopen altijd maar een stapje harder dan zijn voorganger.
Het is net als met dure videokaarten, de nieuwste zijn altijd weer geweldiger/fantastischer en helemaal te gek. Het resultaat vind ik vaak mee of tegenvallen.
De X38 komt uit met ATI crossfire en NVida SLI
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:21:
P35 vs X38

Zoals jullie allemaal weten zullen er mid/eind juli de X38 chipsets moedeborden verschijnen. Maar wat ik me nou af vraag en tot nu toe niet echt duidelijk voor mijzelf is, is wat nou de meerwaarde is van z'n X38 moederbord. Heb hier en daar info verzamald en meerdere discussies gevolgd maar de spijker is nog niet echt op de kop geslagen

P35 mobo's

Type Geheugen : DDR2/3 (combinatie niet mogelijk)
Discr.Graph : PCI-Express x16

Wat ik merk is dat sommige artikelen beweren dat de P35 mobo's geen DDR 3 1333mhz ondersteunen en andere weer wel
Hier kun je zien dat er P35 mobo's zijn die 1333mhz DDR 3 ondersteunen : http://www.hardware.info/...t_moederborden_overzicht/
En hier zie je in het overzicht dat er bij de P35 mobo enkel 1066 mhz wordt aangegeven :
http://www.hardware.info/...et_moederborden_preview/2

X38 mobo's

[...]

Bron: Hardware.info

De 1333mhz komt dan te vervallen als extra voordeel voor de X38 over de P35 want sommige P35 boren ondersteunen dit ook... (toch?) Wat is nou het extra voordeel van z'n PCI-Express 2.0, ik weet dat het sneller is, maar of het bang voor je buck is moet nog maar blijken. En op dit moment zijn er nog geen grafische kaarten die dit ondersteunen ofwel? Betere mogelijkheden tot overclocken, mja makkelijk om te zeggen maar dit moet nog blijken lijkt mij. Ik zie niet in waarom een X38 meer potentie heeft tot overclocken vs een high end P35 bord. De prijzen moeten uiteindelijk de doorslag gaan geven, hoeveel meer prestatie voor je doekoe, das de hamvraag. Maar dat weten we niet totdat ze getest zijn en tot er prijzen bekend zijn.

Hebben jullie nog extra info en wat denken jullie, waar zou jij voor gaan?
Pagina: 1