Nieuwe budget 22" of tweedehands Cinemadisplay?

Pagina: 1
Acties:

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:52
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor.
Zal vooral gebruikt worden voor Office-werkzaamheden, Word, Excel, surfen, veel thuiswerken en zo. Geen spelletjes, al zeker geen "snelle" spelletjes.
Ik ben op zoekt naar veel schermruimte, het "twee pagina's A4 naast elkaar" breedbeeld-mantra klinkt mij op zich wel goed in de oren. Dus: 20"of groter. Budget is rond de 300 Euro.

Ik zie, na enig onderzoek, twee mogelijkheden opdoemen:
-Een nieuw budget 22"scherm: TN paneel, Samsung 225, Iiyama E2200, dat soort schermen. Rond de EUR 300.
-Nog een beetje doorsparen en voor EUR 400 een tweedehands 20" Apple Cinemadisplay kopen. Apple is een keuze op basis van designvoorkeur en mijn voortdurende "mijn volgende PC wordt een mac" status, maar je kan er ook bijvoorbeeld een degelijk Dell M/PVA scherm voor invullen.

De vragen die dat opwekt:
a: Hoe groot is het verschil tussen 20"Wide en 22"Wide, als de resolutie gelijk is? (1680*1050) "Voelt" het echt véél kleiner, of is het meer een nuanceverschil?

b: Mijn belangrijkste vraag: Ik werk nu (als in: op mijn werk) op een Eizo L557 (eens heel duur, MVA, voelt erg prettig voor de ogen). Thuis heb ik een CRT staan. Ik heb nog nooit met een TN scherm gewerkt.
Vaak hoor ik dat mensen die grafisch werken TN mijden als de pest en gamers erbij zweren. Maar, hoe groot zijn de voordelen van een MVA scherm (of de nadelen van TN) bij regulier officewerk?
In de search en op google wordt de "panelenstrijd" vooral tussen grafisch/films versus gamers gevoerd, over officeprestaties is weinig tot niets te vinden. :/

Mocht iemand het antwoord weten op een vraag die ik niet stel, maar wel zou moeten stellen, dan hoor ik het overigens ook graag. :)

Verwijderd

Heb laatst bij mediamarkt voor € 239,- een 22" V7 (wide) gehaald, ben er tevreden over.
(zie dat ze nu 219 zijn), ziet leuk uit. Enig nadeel, geen (in hoogte) verstelbare voet.

Pricewatch: pricewatch: Videoseven D22W11 (22", 5ms, Speakers, Zilver/Zwart)

Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/v/v5lv01.jpg

Het zal geen superscherm zijn, maar voldoet voor mij prima.
(gebruik: office,internet,software ontwikkelen, online poker :) )

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2007 15:37 ]

Verwijderd

Ik vind een 22" een beetje aan de krappe kant voor 2 pagina's naast elkaar. Ik heb zelf een 22" en ik heb nogal de drang om 24"+ te kopen, omdat k m net wat te klein vind. Als je budget geen 24" toelaat dan kan je ervoor kiezen om 2x19" te kopen.

• onkl
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:23:
[...] Als je budget geen 24" toelaat dan kan je ervoor kiezen om 2x19" te kopen.
Ik denk dat ik dan eerder het "twee pagina" idee laat schieten, twee schermen *voelt* enigszins over-the-top voor mij. (al geef ik direct toe dat dat niet rationeel is :))
Maui: "Het zal geen superscherm zijn, maar voldoet voor mij prima.": Can you elaborate? Als in: werkt het ook bij een lange ruk doorwerken nog prettig, wat vindt je van de kleur-echtheid en het wit/het zwart? etc.
Dank voor de tip overigens, als ik dan toch budget kies kan net zo goed een budgetmerk kiezen, lijkt me zo. :)
offtopic:
Ik kwam overigens een tweedehands Dell Ultrasharp 2001FP tegen voor weinig (EUR 200). Klinkt allemaal wel goed, maar dat is dan weer een IPS paneel. Aaagh: multicriteria-analyse is helemaal niet leuk :P

[ Voor 14% gewijzigd door onkl op 13-06-2007 16:35 ]

Verwijderd

zoek een deftige 22"er (in the end zij 99% van de 20 en 22"ers budget aangezien ze allemaal een TN paneel gebruiken).

als je veel office doet is het mss een voordeel als je hem kan pivotten?

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:27
onkl schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:33:
[...]
Ik denk dat ik dan eerder het "twee pagina" idee laat schieten, twee schermen *voelt* enigszins over-the-top voor mij. (al geef ik direct toe dat dat niet rationeel is :))
Maui: "Het zal geen superscherm zijn, maar voldoet voor mij prima.": Can you elaborate? Als in: werkt het ook bij een lange ruk doorwerken nog prettig, wat vindt je van de kleur-echtheid en het wit/het zwart? etc.
Dank voor de tip overigens, als ik dan toch budget kies kan net zo goed een budgetmerk kiezen, lijkt me zo. :)
offtopic:
Ik kwam overigens een tweedehands Dell Ultrasharp 2001FP tegen voor weinig (EUR 200). Klinkt allemaal wel goed, maar dat is dan weer een IPS paneel. Aaagh: multicriteria-analyse is helemaal niet leuk :P
Kijkhoek en kleurechtheid van S-IPS is het beste. Snelheid is beter dan van de meeste MVA/PVA panelen. Nadelen zijn de prijs en soms het zwart niveau. Als je zo'n scherm goedkoop kan krijgen lijkt me dat een goede deal.

Verwijderd

Ik heb een Nec Multisync 20wgx2. SA-IPS paneel. Kijkhoek is echt insane, en kleuren zijn echt heel erg goed (in de winkel naast een stel TN panelen gezien). Alleen de zwartwaarde is niet zo goed. Maar als je geen films kijkt zie je daar vrij weinig van normaal gezien. Reactie snelheid is ook erg goed, 6ms (wat volgens testen overeen komt met een 2ms TN paneeltje).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 21:53:
Ik heb een Nec Multisync 20wgx2. SA-IPS paneel. Kijkhoek is echt insane, en kleuren zijn echt heel erg goed (in de winkel naast een stel TN panelen gezien). Alleen de zwartwaarde is niet zo goed. Maar als je geen films kijkt zie je daar vrij weinig van normaal gezien. Reactie snelheid is ook erg goed, 6ms (wat volgens testen overeen komt met een 2ms TN paneeltje).
Nec Multisync 20wgx2
with him. Echt deze schermen gebruiken we ook op werk en zelfs van dik meter afstand (mengpaneel staat er tussen) is het nog voor mij te doen.

• onkl
Pivot en andere functies is niet zo heel erg belangrijk, daar ik het scherm toch aan de muur ga hangen (met een pivoteerbare steun, dat dan weer wel).
Op het moment denk ik dat ik er ergens tussenin ga zitten. Die Cinemadisplay's zijn ongeloofelijk waardevast (duh), maar de voorgangers van de dell 2007 (de 2000,2001 en 2005 als ik het goed heb), zijn ook goede schermen en duiken wel vaker op in de tweedehandsmarkt voor grofweg 200 euro. Was net in de appleshop en daarna in de mediamarkt. 't is wel een beetje het verschil tussen tropisch hardhout en spaanplaat, eerst een cinemadisplay bekijken en dan een novita. Niks mis met low-budget, maar het is niet voor niets goedkoper merk je dan.

Alvast bedankt allemaal, ik kan weer verder gaan zoeken. :)
Pagina: 1