Sweex SATA RAID kaartje werkt niet lekker

Pagina: 1
Acties:

• EIo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-06-2025
Hallo mede-tweakers,

Ik ben bezig met een upgrade van m'n servertje, een oude dual PIII HP workstation. Hier zit een SCSI controller in met 2× 9.1GB en sinds kort een sweex SATA RAID kaartje met 2× Samsung 500GB. Tja, oude pc met PCI, dus ik wou er niet teveel geld aan uit geven vandaar de sweex-keuze. Een dure PCI SATA RAID kaart zit ik niet op te wachten omdat alles toch PCI-E wordt en het daarom nogal zonde van het geld is.

Nu heb ik het volgende: Als ik een raid 1 set aanmaak op die sweex, dan doet hij dat in principe goed. Onder windows kan ik deze dan partitioneren/formatteren. Daarna kan ik er ook prima wat bestanden op zetten, ik had mijn mp3 collectie van 15GB erop gezet. Tot zover geen probleem.

Wil ik deze echter in een playlist gooien (winamp, wmp, musicmatch) dan loopt mijn pc na een seconde of 10 behoorlijk vast. Ik kan bijvoorbeeld m'n muis wel bewegen en met wat mazzel wordt de cursorpositie na een minuut aangepast op het scherm. Dit blijft dan ook zo, zefls na 10 uur wachten. Het enige wat ik na een uur van windows krijg te horen via zo'n geel ballonnetje rechtsonder: Delayed write failed on drive E:.

Ik had er eerst w2k3 standard op staan, en heb er nu xp sp2 op gezet om het daarmee te proberen, maar dit geeft beide keren hetzelfde probleem. Ik heb ook al geprobeerd de schijven zonder raid te gebruiken, maar dit levert ook hetzelfde probleem op.

Heeft er iemand nog een mooi idee voordat ik dit sweex kaartje doormidden breek?????

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat niet 1 van de disks stuk is. Dit deed mijn systeem namelijk ook met een Promise TX2000 waarvan de disks dood waren. Na verloop van tijd kwam er ook een delayed write failed melding. Het systeem hing dan ook volledig, en je kon er weinig mee. Dus test die disks eens zonder die RAIDcontroller (gewoon als singledisk op een andere controller/systeem) zodat je weet of die nog goed zijn of niet.

• EIo
Zal ik vanavond proberen. De schijven zijn wel gloednieuw maar dat zegt natuurlijk niets. Ze hebben opeenvolgende serienummers dus wellicht zijn ze dan ook beide even stuk :)

• EIo
Nou ik heb ze apart geprobeerd in m'n hoofd pc maar daar functioneren ze prima. Ik heb bij beide schijven precies hetzelfde gedaan, dus m'n muziek erop en dan in een playlist gooien waardoor die de id3 tags gaat lezen. Niets mis mee. Het is trouwens in beide pc's sata 1, dus 1.5Gb, terwijl de schijven zelf sata 2.5 hebben (type spinpoint T166 - hd501LJ).

Het lijkt dus echt aan de sweex controller te liggen....

• the squaler1
  • Laatst online: 08-02 18:15
mss met sweex controller ook in andere pc proberen en dan je harddisks er aan. het kan ook aan de computer leggen dat deze gewoon te langzaam is wat zijn de minimale systeemeisen voor de sweex pci kaart?

edit:

Specs van kaart :

Ondersteunt: Serial ATA 1.0 standaard

Dual onafhankelijke DMA kanalen met 256 KB buffer

PCI revisie 2.2

Ondersteunt: maximaal 2 S-ATA hard disks, S-ATA 150 standaard

Maximale data snelheid S-ATA: 150 MB/s

Ondersteunt: Windows 2000 en XP

[ Voor 41% gewijzigd door the squaler1 op 14-06-2007 10:01 ]

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:54
kan aan de pci bus liggen, er is geloof ik pci 1.0, 2.0 en 2.1 en 2.2 of o
ik had hier een keer iets mee met een usb 2.0 insteekkaartje in een pentium2 400.

• EIo
Ja het zou aan m'n pc kunnen liggen, maar je verwacht toch dat PCI volledig backwards compatible is. Het is een 440GX workstation/server chipset. Voor de rest doet alles wat je erin stopt het; ik heb er ook een scsi raid controller in gehad, een geluidskaart, 2e netwerkkaart, nooit geen problemen. Dus als die het in m'n andere pc wel zou doen dan vind ik dat het nog steeds aan dat sweex kaartje ligt :)

Ik had gister wat weinig tijd, maar zal het vanavond wel weer proberen...

• EIo
OK, heb het getest in m'n normale pc, da's een a64 2,4ghz oc'ed tot 3 ghz. Dat vindt zo'n stukje sweex pcb blijkbaar ook niet leuk want hij bootte niet met die kaart. Toen die automagisch teruggeklokt was op 2.4 was dat geen probleem meer. Raid1 set aangemaakt en getest. Hij doet het nu dus wel goed.

Gelukkig zaten er 2 sata kabels bij dat sweex ding, ik had er maar 1 bij m'n mobo gekregen en had er dus nog een nodig. Al met al nog niet eens zo'n duur kabeltje :) Ik ga gewoon m'n ide schijven in m'n server gooien met software raid en dan de nieuwe SATA in m'n normale pc.

Toch de tweede keer en de laatste keer dat ik sweex koop. Als je wel eens pech hebt dan heb je structureel gedonder met die zooi :) Laatst al een sweex geluidskaartje als vervanging voor een dode onboard geluidskaart in een pc gedrukt en die deed het ook al niet goed. Die speelde niet met een constante snelheid af. En hun invoerapparatuur is al helemaal om te huilen...

Naja, iig bedankt voor de suggesties. Ik ben er wel klaar mee.
Pagina: 1