Dimmer + Stopcontact aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 30.231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg het niet voor elkaar om een dimmer + stopcontact aan te sluiten en werkend te krijgen.
Volgende kabels zijn beschikbeer uit de muur:

- 1 zwarte
- 1 bruine
- 1 blauwe
- 1 groen/gele

Nu zitten er op de dimmer 3 aansluiten.
2 aansluiten worden aangeven met een L.
1 met een pijl en een golvend lijntje.

stopcontact heeft ook 3 aansluitingen 1 voor de aardedraad 1 voor de blauwe draad 1 voor de bruine.

Ik heb nu denk alle combinatie van aansluitingen wel gehad maar ik krijg het stopcontact niet werkend.
Dimmer werkt wel prima. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-08 10:15
stopcontact moet werken met bruin op de ene pool, blauw op de andere en groen/geel op de aarde. Werkt het niet, ga dan niet prutsen maar bel een electricien, dan is er nl iets grondig mis. Zwart is de schakeldraad en die loopt naar de lamp...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat wil je doen? Je wil van een vast stroompunt met een dimmer het stopcontact aansturen?

Groen/geel -> Aarde
Blauw -> Fase (==golvend lijntje)
Bruin -> Nul (bij wisselspanning maakt het niet uit, maar houd het maar zo aan)
Zwart -> Schakeldraad of stuurdraad

Het kan zo zijn dat zwart en blauw door elkaar zijn geraakt, maar wat je moet doen is:

Groen/geel aan aarde dimmer _en_ aarde stopcontact (dimmer heeft kennelijk geen aarde)
Blauw aan dimmer met golvend lijntje
Bruin aan ene kant dimmer _en_ een kant stopcontact
Een losse schakeldraad halen en die tussen andere kant dimmer en andere kant stopcontact stoppen

Wil je trouwens met de dimmer een aparte plafoniere aansturen, moet je de zwarte schakeldraad gebruiken. Het stopcontact gewoon op blauw/bruin/groen-geel :)

Maar check eerst even of je met blauw/bruin ook al stroom kan tappen uit je stopcontact. Het is namelijk wel handig om te weten of het oorspronkelijk wel werkt ;)

[ Voor 22% gewijzigd door mithras op 13-06-2007 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:35
De WCD geef je blauw+bruin+groen/geel
De dimmer geef je zwart en bruin (1'tje bij het golfje en 1tje bij een L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 23:37

SA007

Moderator Tweaking
Op de dimmer:
Aan de L de bruine
Aan de andere (golfding) de zwarte.

WCD idd blauw/bruin op de pinnen van de contactdoos en groen/geel aan de aarde.

Als dat niet werkt...
- Controleer of alle stoppen in de meterkast goed zijn
- als je die hebt een spanningszoeker op de bruine lijn hangen, hoort aan te gaan, op blauw niet.
- Contact opnemen met een electricien de indruk die dit topic geeft lijkt er niet op dat je hier veel ervaring mee hebt. Dus ga NIET klooien met de andere bekabeling, er zijn welliswaar beveiligingen in de meterkast, maar die zijn er als laatste redmiddel om je leven te redden, niet om er vrij mee te kunnen prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-08 14:58
mithras schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:30:
Wat wil je doen? Je wil van een vast stroompunt met een dimmer het stopcontact aansturen?

Groen/geel -> Aarde
Blauw -> Fase (==golvend lijntje)
Bruin -> Nul (bij wisselspanning maakt het niet uit, maar houd het maar zo aan)
Zwart -> Schakeldraad of stuurdraad
Nee!

Blauw is normaal geen fase maar de nul (alleen als er geen nul is mag blauw een fase zijn dacht'k). Groen/geel is wel altijd aarde. Bruin en zwart zijn fases, maar over welke de aankomende elektriciteit is en welke naar da lamp gaat bestaat er niet echt een norm.

Als de zekering afstaat en er zit een lampje in de lamp en niets anders op't circuit (alle andere lampen afzetten / stekkers uit stopcontacten trekken die op dezelfde zekering zitten) kun je de weerstand tussen bruin en blauw, en tussen zwart en blauw meten met een multimeter. De lage weerstand is de lamp (dus de uitgang van de dimmer), de niet aangesloten draad komt van de zekering (dus de ingang van de dimmer en 't stopcontact)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Hoe je het goed moet aansluiten (gister nog gedaan)

Groen/Geel = aarde
Blauw = nul
Bruin = Fase of Lijn (vandaar de L)
Zwart = schakeldraad

Op de volgende manier moet je het aansluiten

Blauw en Groen/Geel op de WCD

Bruin op de dimmer aansluiten op de L van Lijn/Fase
Zwart vanaf het gofje op de dimmer naar de WCD.

Hierboven is de enige goede manier, mocht dit niet werken dan is je dimmer hoogst waarschijnlijk stuk doordat je hem in eerste instantie fout hebt aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties het is gelukt!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

ik heb een dimmer en een wcd geplaatst (zonder aarde).

Uit de muur komen een bruine, blauwe en zwarte draad.

De bruine draad heb ik verbonden met de dimmer (L) evenals de zwarte draad die ik heb verbonden met het bliksemschichtje of zoiets. Daarna heb vanuit het zwarte gaatje van de dimmer een zwarte draad getrokken naar de wcd. De blauwe draad heb ik ook verbonden met de wcd.

Wanneer ik de dimmer aanzet werkt de wcd ook. Wanneer ik de dimmer uitzet werkt de wcd niet.

Wat moet ik anders aansluiten zodat de wcd ook werkt wanneer de dimmer uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 16:49
Die zwartje draad van de dimmer naar wcd weghalen.
Hiermee DIM je het stopcontact en dan brand je dimmer/zekering door als je er een stofzuiger erop aansluit.

[even anders formuleren.]

Stopcontact Bruin en Blauw (fase en nul)
Dimmer bruin en zwart, waarbij bruin op 1 van de L(pijltje) contacten en de zwart op ~(golfje/pijltje) contact moet.
Die bruine kun je op het stopcontact of op de dimmer doorlussen zodat je geen lasklem nodig hebt.
Anders een lasklem gebruiken.

Klussen met de elektrische installatie.
ALTIJD de stroom erafhalen door de automaat/zekering van die groep in de meterkast op UIT te zetten.
Bij twijfel ALLE GROEPEN UIT!

[ Voor 108% gewijzigd door ^Ripper op 17-07-2009 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom ga je nou in hemelsnaam met 230V werken als je niet weet wat je doet?
Recept voor een brand\ongeval.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 17:28:
Waarom ga je nou in hemelsnaam met 230V werken als je niet weet wat je doet?
Recept voor een brand\ongeval.
Dit is niet de info die ik zoek. Ik weet ook dat electriciteit niet is om mee te spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^Ripper schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 17:26:
Die zwartje draad van de dimmer naar wcd weghalen.
Hiermee DIM je het stopcontact en dan brand je dimmer/zekering door als je er een stofzuiger erop aansluit.

[even anders formuleren.]

Stopcontact Bruin en Blauw (fase en nul)
Dimmer bruin en zwart, waarbij bruin op 1 van de L(pijltje) contacten en de zwart op ~(golfje/pijltje) contact moet.
Die bruine kun je op het stopcontact of op de dimmer doorlussen zodat je geen lasklem nodig hebt.
Anders een lasklem gebruiken.

Klussen met de elektrische installatie.
ALTIJD de stroom erafhalen door de automaat/zekering van die groep in de meterkast op UIT te zetten.
Bij twijfel ALLE GROEPEN UIT!
Super. Dit is de info die ik zoek. Dank je voor de snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 18:07:
[...]

Dit is niet de info die ik zoek. Ik weet ook dat electriciteit niet is om mee te spelen!
Doe het dan ook niet.

Dat je onverantwoord bezig bent: Prima, maar ik ga je er niet mee helpen.
Je kunt zelf moeite doen om te zien wat je aan het doen bent. dan had je deze vraag niet en is het voor jou ook een veilige bezigheid.

Dat is mijn punt.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 17-07-2009 18:32 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:40

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Vind ik ook, buiten dat is het verstandiger eerst te lezen hoe je het moet aansluiten en dan pas dat daadwerkelijk gaat doen.

Hoe je hem moet aansluiten staat gewoon met de tekens op de spullen, als je weet wat die tekens inhoud, dan heb je in princiepe genoeg info om het probleemloos zelf aan te sluiten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:59
Ik lijk hetzelfde probleem te hebben:
Ik had op mijn slaapkamer de volgende configuratie: stopcontact met aan/uitschakelaar voor de plafonière. Op het stopcontact staat 24/7 stroom. Uit de muur komen bruin, zwart en blauw.

Ik heb dat van de muur afgehaald, getest of bruin inderdaad fase is, en de nieuwe dimmer met stopcontact als volgt aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/669141/dimmer.jpg

Op het stopcontact staat nu 24/7 stroom, maar de dimmer werkt niet. Iemand een idee? Is de dimmer stuk? Verkeerd aangesloten?
De zekering in de dimmer ziet er nog prima uit, dus daar is niks mis mee. Ook staat er echt stroom op het kabeltje wat naar de dimmer toegaat.

/EDIT: PROBLEEM OPGELOST
Ik heb even onderdelen uitgewisseld met een andere dimmer in mijn huis, en nou werkt het wel. De zekering blijkt toch doorgebrand te zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door bas-r op 27-09-2011 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Idd, stroom is niet iets waar je mee moet gaan knutselen. Maar je hebt het zo te horen opgelost.
Als ik dit soort topics doorlees, heb ik vaak het idee: als je niet precies weet hoe het moet, geef dan geen advies. Ik ben gediplomeerd elektricien, en heb al vaker doorgebrande stopcontacten moeten verwisselen omdat ze niet fatsoenlijk aangesloten waren...

BTW, google had dit ook geweten, in betrouwbare tutorials...
Pagina: 1