Toon posts:

Externe Mac HD per abuis gewist

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was mijn Mac aan het opschonen en er ging iets mis bij het wissen, per abuis de externe HD naar de prullenmand gesleept. Voordat ik dat doorhad was die al bezig.

2 vragen

1. ben ik de data van de externe hd kwijt (was niet echt belangrijk, 40 GB aan dvd's)
en 2. hoe kan ik dit op de Mac (deels) herstellen?

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:23

dlmh

Lo-Fi

Als je het icoontje van je HD naar de prullenbak hebt gesleept is er niks gewist ;)

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Je hebt hem inderdaad alleen ge-unmount(?). Om hem weer te mounten moet je even de kabel eruit halen en er weer in doen. OS X detecteert hem dan weer (lijkt mij). Dat kan volgens mij ook met Schijfhulpprogramma/Diskutility.

Verwijderd

En als je de Home-folder (indien je die hebt op je externe HD) naar de prullenmand hebt gesleept dan kun je hem ook gewoon weer restoren...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:05:
En als je de Home-folder (indien je die hebt op je externe HD) naar de prullenmand hebt gesleept dan kun je hem ook gewoon weer restoren...
Ik was niet volledig. Ik had alles gesleept en gedrukt op 'empty trash'. Hij was toen al 50% bezig :)

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 14:30:
[...]

Ik was niet volledig. Ik had alles gesleept en gedrukt op 'empty trash'. Hij was toen al 50% bezig :)
Wat is alles? Alle icoontjes op je desktop? Alle inhoud van je externe HDD?
Heb je de kabel (USB of firewire) al uit de mac getrokken en er opnieuw in gedaan?

Als je een HDD naar de prullenbak sleept dan unmount osx 'm alleen. Even kabeltje eruit en dan weer erin of HDD uit en dan weer aan zetten en hij is weer terug.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

Topicstarter
Alpha-sphere schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:03:
[...]

Wat is alles? Alle icoontjes op je desktop? Alle inhoud van je externe HDD?
Heb je de kabel (USB of firewire) al uit de mac getrokken en er opnieuw in gedaan?

Als je een HDD naar de prullenbak sleept dan unmount osx 'm alleen. Even kabeltje eruit en dan weer erin of HDD uit en dan weer aan zetten en hij is weer terug.
Ik was data van mijn originele HD aan het overzetten naar de externe HD. Dat was klaar.
Toen zei ik 'select all' en dat ging naar de trash. (ik dacht dat ik select all van de originele HD te pakken had, maar ik had dus alle inhoud van de externe HD geselecteerd....). En toen zei ik 'empty trash'. En toen ging die dus de externe deleten. Die geeft nu aan dat ie van de 60 GB nog 50 GB ruimte over heeft, en als ik erop klik dan is die leeg. Ik heb de USB kabel eruit getrokken terwijl die aan het deleten was, toen kwam ik erachter.
Hoe krijg ik de data weer terug?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2007 15:10 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:09:
[...]
Hoe krijg ik de data weer terug?
Door te zoeken in Google naar "data recovery mac os x" en dan hopen dat de programma's die je daar vindt alle data terug kan halen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:12:
[...]
Door te zoeken in Google naar "data recovery mac os x" en dan hopen dat de programma's die je daar vindt alle data terug kan halen.
Ok, dat dan maar proberen. Ik heb nl. niks geformatteerd erna en niks erop geschreven, dus het meeste zal er toch nog wel zijn? Wat doet 'restore' in Disk Utility?

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:06
Volgens mij kun je beter je externe HD formatteren en daarna de gegevens van je originele HD weer op de externe HD zetten.
(Uit je verhaal heb ik begrepen dat de informatie nog op je originele HD staat).

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 23:51
de meeste externe schijven zijn Fat32 geformateerd, tenzij jij dit hebt veranderd is dit bij jouw ook het geval. Elke recovery tool moet dus instaat zijn om wat er nog op die schijf staat terug te halen. Op windows zijn er meer dan genoeg tools die dit kunnen, effe googlen!

[ Voor 0% gewijzigd door Towap op 13-06-2007 15:25 . Reden: dt -fout ]

Verwijderd

Topicstarter
Towap schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:24:
de meeste externe schijven zijn Fat32 geformateerd, tenzij jij dit hebt veranderd is dit bij jouw ook het geval. Elke recovery tool moet dus instaat zijn om wat er nog op die schijf staat terug te halen. Op windows zijn er meer dan genoeg tools die dit kunnen, effe googlen!
Het is een Mac journalled OS X externe HD.
sonderpa schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:20:
Volgens mij kun je beter je externe HD formatteren en daarna de gegevens van je originele HD weer op de externe HD zetten.
(Uit je verhaal heb ik begrepen dat de informatie nog op je originele HD staat).
Op de externe HD stond nog meer data, ik was data aan het 'bijvullen' richting externe HD.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:29

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:09:
[...]Die geeft nu aan dat ie van de 60 GB nog 50 GB ruimte over heeft, en als ik erop klik dan is die leeg.
Staat er nog 10 gb in prullenbak (als je je schijf aangesloten hebt)?
Die kun je terug slepen...

Verwijderd

Topicstarter
kaassouffle schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:38:
[...]

Staat er nog 10 gb in prullenbak (als je je schijf aangesloten hebt)?
Die kun je terug slepen...
Yep, thnx, da's een deel :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb de data terug met FileSalvage. Ik was vergeten dat er ook nog wat MP3's opstonden, maar die heeft ie netjes terug gehaald. Gaat me wel wat tijd kosten, want ze heten 1.mp3, 2.mp3 etc. Voortaan maar ff beter opletten :)

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 00:18:
Heb de data terug met FileSalvage. Ik was vergeten dat er ook nog wat MP3's opstonden, maar die heeft ie netjes terug gehaald. Gaat me wel wat tijd kosten, want ze heten 1.mp3, 2.mp3 etc. Voortaan maar ff beter opletten :)
ik ben wel even benieuwd of je ALLES terug hebt. ik heb ook ooit eens zoiets doms gedaan, met een paar mappen. o.a. wat zelfgemaakte opnames van U2 in Amsterdam verloren gegaan. in dat geval ga ik nl. Salvage heel goed onthouden.

keep me posted zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
t-h schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 02:30:
[...]

ik ben wel even benieuwd of je ALLES terug hebt. ik heb ook ooit eens zoiets doms gedaan, met een paar mappen. o.a. wat zelfgemaakte opnames van U2 in Amsterdam verloren gegaan. in dat geval ga ik nl. Salvage heel goed onthouden.

keep me posted zou ik zeggen.
Ik denk dat ik zo'n 95% wel terug heb als ik een schatting moet maken, indien het geen 100% is. Hij geeft bij nader inzien zo'n 70% van de bestanden zijn originele naam terug en bij de rest is het gissen omdat het programma erop het eind 'uitvliegt'. Ben bezig met een ander proggie om te kijken wat die er van kan maken, keep you updated.

Verwijderd

Topicstarter
Heb 2 proggies geprobeerd:
FileSalvage en Data Recovery.

FS werkt beter en haalt aanzienlijk meer terug dan DR.
Pagina: 1