Toon posts:

Tapedrive kopen en welke?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb sinds een tijdje een eigen Linux server draaien(SME 7.1.3). Waar ik mijn php programma's en andere websites op draaien maar nu wil ik een tapedrive gaan kopen. Ik wil er liever niet meer dan €50 aan uitgeven dus 2e hands mag ook. Maar waar moet ik nou op letten? En dan kom ik meteen bij mijn volgende vraag. Ik heb een 40GB harddisk op mijn server maar ik zie vaak tapedrives met tapes van 20GB erbij geleverd schakelt hij automatisch over naar een 2e tape als de 1e vol is? Natuurlijk moeten er wel 2 tapes in het apparaat passen.

Ik ben van plan om er ook een kleine dataserver van te maken dus vind ik backups wel noodzakelijk. De SME server ondersteunt dit overigens ook.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom heb je de keuze voor tapes gemaakt?
Als ik je post zo lees dan weet je nog niet veel van tapes af, voor 50€ kan ik op marktplaats geen tapeunit vinden, de betere beginnen bij 100-150€

Is het niet makkelijk voor je om op externe schijven te backuppen?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is misschien ook een oplossing. Maar ik weet niet of mijn server dit ondersteunt. De server staat standaard op RAID 1 dus zou een 2e hardeschijf ook een oplossing zijn. Ik heb inderdaad niet veel ervaring met tapes. Ik weet niet of mijn server ook externe hardeschijven ziet als tapedrives.

Ik heb dan nog één vraag als ik een 2e HD erbij zet wordt deze dan helemaal volledig gemirrord(raid 1 dus) of alleen de nieuwe data?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 14:25
Je zou eens moeten kijken naar rsync. Die doet zoiets op elk moment dat jij het wilt.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
En vergeet niet dat RAID GEEN backup is (zoals hier blijkbaar om de vijf topics herhaald moet worden). RAID beschermd je tegen het uitvallen van een harddisk, bad sectors en dat soort hardwarematige problemen.
Je moet altijd ook backups maken. Of je dat nu op tape doet of op een harddisk is de vraag die je je moet stellen.
Tape heeft als nadeel de hoge kosten, maar wel het gemak dat je meerdere tapes kunt gebruiken en de tapes die al gebruikt zijn veilig op een andere locatie kunt opslaan. Verder is een voordeel van tape t.o.v. een harddisk dat je niet zo 1-2-3 bij de bestanden kunt (het gaat immers om sequentiële toegang) en ze dus ook niet per ongeluk kan wissen. Op een harddisk is dat zo gebeurd.