Zoekend naar moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008

• Kriseh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:25
Ik zit met een probleem. Ik weet niet zo goed welk moederbord ik moet hebben, ik heb weinig verstand van chipsets.

Ik wil de Intel E6700 gaan halen , met 2 GB Kingston DDR2-1066/PC-8500 Geheugen. (2 reepjes).
Nu kijk ik op de intel site, en staat er bij de E6700 deze chipsets :
Intel® 975X Express Chipset,
Intel® P965 Express Chipset,
Intel® 946PL Express Chipset,
Intel® 946GZ Express Chipset,
Intel® Q965 Express chipset,
Intel® Q963 Express chipset,
Intel® G965 Express chipset

Als ik dan naar bijvoorbeeld Gigabyte.com ga en ik klik op socket 775, moet ik een chipset aanklikken, maar welke moet ik kiezen?, 1 van de bovengenoemde natuurlijk, maar welke is het beste? En ik ben erook achter gekomen dat niet zoveel moederborden ddr2-1066 geheugen supporten. Wat ik dus wil is een moederbord die dat wel ondersteund en ook 2x pci-e 16x sloten heeft.

Ik ben dus van plan om een redelijk goede pc te kopen waar ik goed op kan gamen

CPU = Intel E6700
HD = 500GB SATA-II 16MB Cache (7.2k rpm) & 36GB (10000rpm, SATA, 16MB) Om windows op te draaien
VGA = 8800 Serie (GTX of Ultra)
Memory = Kingston 2GB PC8500 DDR2, CL5
Case = Thermaltake Shark, SopranoRS100/VG6000BNS <-- weet iemand de release date???
Motherboard = Dat is dus nu mijn probleem

voor de rest heb ik nog weinig uitgezocht

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

op zich heb je niet eens een intel chipset nodig. een Nvidia chipset doet het ook uitstekend. Daarnaast is het misschien verstandig om een E6600 processor aan te schaffen, een goed koelblok er op en het beestje over de 3 ghz tillen. Scheelt wat euro's, en draait harder dan een E6700.

Voor het moederbord: kijk eens in klik topic, voor een goed Nforce-chipset moederbord.

wil je persé een intel hebben, kan dat ook, ff zoekfunctie gebruiken.

wat betreft jouw kast, daar weet ik weinig van. Ik game in het donker. dus aan een kast doe ik niet veel.

-_-

• Kriseh
Ik heb even gekeken, maar zover ik zie, gaan die moederborden ook maar tot de 800mhz bij het geheugen. En wat voor koelblok had je in gedachte? ik heb zelf ook weinig verstand van overklokken, dat is een beetje het probleem.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt ook naar de intel P35 chipset kijken, die vind je op oa Gigabyte P35DS3/DS4/DQ6 bordjes. \[OC-775]Gigabyte P35 Series (GA-P35(T/C) - DS3(P/R)/DS4/DQ6) Om maar even bij je (zeer verstandige) Gigabyte keuze te blijven.

• Kriseh
oke bedankt voor jullie hulp, ben er nogniet helemaal uit. maar heb nu dit moederbordje op het oog :
Gigabyte GA-P35-DQ6
Ik wil Kingston 2GB PC8500 DDR2, CL5( KHX8500D2K2/2G) halen.
Als ik op de Gigabyte site kijk, en dan bij het moederbord op memory support list :
http://www.gigabyte.com.t...ard_memory_ga-p35-dq6.pdf
staat er bij het geheugen dat ik wil halen SS in het rijtje van SS/DS, wat betekend dit? en is het beter om SS of DS te hebben?

m.v.g.

Kristan

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 09:24

Ravefiend

Carpe diem!

SS = Single Sided
DS = Double Sided

Dit geeft aan hoeveel geheugen chips er op één latje aanwezig: chips aan 1 zijde of aan beide zijde. Double Sided op hoge kloksnelheden is minder stabiel en dat zie je ook in de QVL in de DDR2 1066. DS geheugen kan op die snelheden vaak maar met ten hoogste 2 geheugen latjes werken ipv van 4.

• Kriseh
oke heel erg bedankt, ben ik weer wat wijzer geworden

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Kriseh schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:31:

[...]

En ik ben erook achter gekomen dat niet zoveel moederborden ddr2-1066 geheugen supporten. Wat ik dus wil is een moederbord die dat wel ondersteund
Dat heeft te maken met het feit dat de JEDEC-specificatie niet verder gaat dan PC2-6400 (DDR2-800), wat dus de hoogste officiële DDR2-snelheid is. De meeste moederborden ondersteunen echter gewoon PC2-8500 (DDR2-1066), zolang alle onderdelen de kloksnelheid aankunnen.
Ravefiend schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:06:

SS = Single Sided
DS = Double Sided

Dit geeft aan hoeveel geheugen chips er op één latje aanwezig: chips aan 1 zijde of aan beide zijde.
Dat is niet waar. Het heeft te maken met het aantal datalijnen van een geheugenmodule, wat weer bepaald wordt door het aantal datalijnen per chip vermenigvuldigd met het aantal chips.
Een module met in totaal 64 datalijnen is singlesided en een module met 128 datalijnen is doublesided.
Zodoende kan een module met chips aan beide zijden ook singlesided zijn. Zie verder de RAM FAQ.

[ Voor 14% gewijzigd door Rone op 14-06-2007 01:39 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Zie FAQ, zoek de specs eerst eens zelf op. Er is toch echt meer inzet nodig voor je topics, en bovendien is dit in principe een 'cross-post' van je andere topic.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.