[opmaak/drukker] photoshop naar goede pdf

Pagina: 1
Acties:
  • 925 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:50
Ik ben bezig om voor een congres wat flyers en posters te laten drukken.

Voor de flyer heb ik nu 2 photoshop bestanden (voor en achterkant), voor de poster 1. Voor de drukker zijn er echter wat eisen:
PDF
– Wij aanvaarden hoge resolutie PDF-bestanden gemaakt met de LeiterNypels-Distiller-instellingen. Dit bestandje kunt u hier downloaden en eenvoudig plaatsen in de map ‘settings’ van Adobe Distiller.
– Alle fonts insluiten
– Document voorzien van paskruizen en snijlijnen
– Aflopende beelden: minimaal 3 mm overvul

– Schrijf uw PostScript-bestand weg met behulp van een PostScript printer 8.6 of hoger. Deze kunt u downloaden bij Adobe (www.adobe.nl) Download hier de “LeiterNypels-Distiller-jopoptions”

OF

EPS
Technische vereisten
– Aflopende beelden: minimaal 3 mm overvul
– Alle gebruikte fonts meeleveren (het is ook mogelijk om de lettertypes om te zetten naar contouren maar houdt u er dan rekening mee dat er geen correcties in de tekst kunnen worden gemaakt)
– Alle gekoppelde bestanden (foto's en illustraties) meeleveren. Meer informatie over het aanleveren van foto’s en illustraties vindt u bij BEELDBESTANDEN
De problemen zitten hem in het aflopen en de paskruizen/snijlijen.

In photoshop (cs 3) kan ik hier geen optie voor vinden, dus heb ik maar Acrobat Proffesional (v8) erbij gepakt (icm Destiller) en daar een beetje mee gaan spelen. Het volgende is me nu gelukt:

- in Photoshop opslaan als EPS
- dit bestand met Acrobat Professional openen
- daar exporteren als EPS, waarbij je aan kunt kruizen dat je die paskruizen/snijlijen wilt (zie screenshot)
(- vervolgens kan ik hier evt met Destiller en de settings van de drukker een pdf van maken)

Het probleem: deze snijranden e.d. komen niet aan de onderkant erbij.

Bijlagen:
- screenshot: http://www.lof.nl/flyer/screenshot_acrobat.jpg (45KB)
- eps zonder snijranden http://www.lof.nl/flyer/flyer.eps (15MB)
- eps met snijranden http://www.lof.nl/flyer/flyer_snijlijnen.eps (640KB)
- destiller instellingen http://www.leiternypels.nl/downloads/LeiterNypels.joboptions

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit wel goed kan doen? Op kantoor heb ik evt. nog beschikking over Quark Express, maar heb daar helemaal geen ervaring mee (lees: nog minder dan met bovengenoemde programma's).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

Ik zou het via quark en acrobat distiller doen, dat werkt prima.

Maak een document aan in quark met de goede afmetingen, zet er een illustratiekader in net zo groot als het hele document, importeer je illustratie (photoshop eps of tif) Print een .ps bestand. Met de goede instellingen (voor je paskruisjes en snijtekens)

Importeer je ps bestand in distiller, zet je distiller joboptions gewoon op press quality of zo dat moet goed zijn, anders kun je de instellingen ook nog aanpassen.

Voor de juiste instellingen (quark) moet je ff goochelen, er is vast wel ergens een uitlegje met plaatjes (screenshots)

-of als je indesign zou hebben, kun je distiller weglaten en direct je pdf wegschrijven...

Succes

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 20:42
Eigenlijk moet je (generaliserend) Photoshop gebruiken om foto's te bewerken, logo's in een vectorprogramma als Illustrator of Freehand zetten en hoe meer tekst er bij komt kijken dit in een DTP-programma als Quark Express of InDesign te zetten. Is er weinig tekst dan kan je dat ook in Illustrator zetten. Dit ook omdat logo's en letters dan scherp blijven en niet gepixeld worden...
Nut van de snijlijnen is normaal ook dat je de afbeelding iets groter maakt dan het beoogde formaat poster/flyer, vaak 3 mm overlap aan alle kanten. Dit omdat met snijden wel eens wat mis kan gaan en je niet meteen een wit randje wil zien. Dit is in Photoshop niet te doen, of je moet de gehele afbeelding bv 1 cm hoger en breder maken, en dan rond je daadwerkelijke poster snijlijnen zetten. Maar dit is nogal bewerkelijk, dan kan je beter aanleren om een van de andere pakketten te gebruiken...

[ Voor 39% gewijzigd door Savantas op 13-06-2007 15:20 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Yep Savantas, helemaal goed, alleen had pietje zijn poster al helemaal af in photoshop...

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11-2025

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:40:
Yep Savantas, helemaal goed, alleen had pietje zijn poster al helemaal af in photoshop...
offtopic:
das dan niet zo slim om eerst te doen en dan pas te lezen ;)

Oplossing is om toch Quark op zijn zaak te gebruiken en zn ploatje een paar procenten vergroot te plaatsen en daarvan een PDF bakken.
Het is een simpele bewerking waar hij niet heel veel kennis voor nodig heeft.
Ik denk dat iemand met kennis van PS ook wel uit Quark kan komen, desnoods met wat help van collega's, dr zal toch iemand op zijn zaak met QXP werken neem ik aan :)

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• pietje63
Bedankt voor alle reacties! Het betreft een studievereniging waar iemand vorig jaar wel met Quark om kon gaan.. Maar ik ga mijn best doen en zoek desnoods nog wel wat handleidingen op internet. Ik laat nog wel horen in hoeverre ik er uit gekomen ben.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• pietje63
Ok het is me nu grotendeels gelukt
- in quark een nieuwe opmaak maken met exact de afmetingen van het document (als ik hier die 3mm extra als marge invul, dan komen de snijlijnen pas na die 3mm niet echt de bedoeling)
- ilustratiekader, de eps (in photoshop aangemaakt) laden
- per pagina gebruik maken van 'bewaar pagina als eps'
- zonder extra instellingen komen de snijlijnen er hier bij!
- hier heb ik ook 3mm aflopens ingevuld bij de instellingen
- deze nieuwe eps laden in Destiller met de goede instellingen

Er zijn echter 2 maars/resterende vragen
- maakt het voor de drukker uit hoe groot ik het papier instel in Destiller? Ik heb dit voor de poster nogal ruim genomen, en daarna deze instelling maar laten staan
- de snijlijnen zitten precies op de rand van de afbeelding, dus 3mm aflopend lijkt niets mee te zijn gedaan

[edit]
Voor de zoekfunctie: http://www.adcrepro.nl/images/ADC_cPDF_v4.pdf is wel een duidelijk document

[ Voor 6% gewijzigd door pietje63 op 14-06-2007 13:23 ]

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11-2025

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

als je een eps maakt met snijtekens en die in de distiller sleept hoef je geen formaat in distiller aan te geven, desnoods doe je gewoon het netto formaat wat je wil hebben, maar groter is voor de drukker ook geen probleem.
Als je 3 mm afloop wil hebben, moet je je pagine in Quark gewoon op je netto formaat houden en je illustraties er "vanaf" laten lopen, dus over de rand van je pagina laten lopen, je snijlijnen komen dan op je netto formaat en Quark zal 3 mm extra illustratie "naast" je pagina meenemen.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Pagina: 1