Website benaderen via IP

Pagina: 1
Acties:
  • 1.255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:30
Ik heb momenteel een website nog gehost bij orange, maar wil deze gaan verhuizen. Echter wil ik niet dat de site tijdens de verhuizing niet te bereiken is, dus heb ik de website al geupload naar de nieuwe webserver. Op deze webserver staan rond de 200 websites.

Graag zou ik nu willen testen of de website op de nieuwe server ook goed werkt, maar zou ik zo niet weten hoe ik de website kan benaderen op de nieuwe server. Het ip adres geeft de hoofdsite op de webserver weer en via de domeinnaam ga je nog naar de server van orange. Heeft iemand hier een oplossing voor.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-04 10:50

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Wat is je nieuwe hoster?

Veel hosting services hebben een controlpanel waarmee je je eigen website kunt zien. Vaak is het zoiets als http://sharedserver.hoster.nl/~rudyl/ maar het exacte vindt je bij je hosting service (support page, control panel)

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:44
het ipadres van de nieuwe server in je hostfile zetten?

downtime voorkomen door het ipadres van je nieuwe server in de dns (control panel oid) bij Orange te plaatsen?

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-04 07:07
In de directory C:\WINDOWS\system32\drivers\etc staat het bestandje hosts (of maak deze aan indien deze niet bestaat). En zet daarin het ip van je nieuwe server en daarachter je domeinnaam.
Als je nu in een nieuwe browservenster je website wil openen, zal die geopend worden vanaf de nieuwe server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Zeezicht schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 12:37:
In de directory C:\WINDOWS\system32\drivers\etc staat het bestandje hosts (of maak deze aan indien deze niet bestaat). En zet daarin het ip van je nieuwe server en daarachter je domeinnaam.
Als je nu in een nieuwe browservenster je website wil openen, zal die geopend worden vanaf de nieuwe server.
volgens mij snappen jullie niet wat hij bedoeld. Met deze oplossing, kom je bij het intikken van zijn domein, nog steeds op de hoofdsite uit op de nieuwe webserver.
Je moet je nieuwe host vragen om even een testdomein als "jouwdomein.domein-isp.tld" te maken. Daarmee kan je zien of hij goed werkt. Vervolgens de ttl omlaag en ip wijzigen. Wel zorgen dat de nieuwe webserver het domein ook kan "ontvangen" natuurlijk anders kom je nog op de hoofdsite uit maar ik neem aan dat dat al geregeld is.

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Ow, en kun je niet tegen orange zeggen dat ze per direct die domeinnaam overdragen...? Je betaald gewoon lekker orange je contract uit; lijkt me win/win voor beide; jij je domein extra snel en hun al direct er vanaf, en toch hun geld...?

Al gebeld naar je hoster trouwens...?

[ Voor 86% gewijzigd door Rowdy.nl op 13-06-2007 15:14 ]

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-04 07:07
WooK schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 12:52:
[...]

volgens mij snappen jullie niet wat hij bedoeld. Met deze oplossing, kom je bij het intikken van zijn domein, nog steeds op de hoofdsite uit op de nieuwe webserver.
Je moet je nieuwe host vragen om even een testdomein als "jouwdomein.domein-isp.tld" te maken. Daarmee kan je zien of hij goed werkt. Vervolgens de ttl omlaag en ip wijzigen. Wel zorgen dat de nieuwe webserver het domein ook kan "ontvangen" natuurlijk anders kom je nog op de hoofdsite uit maar ik neem aan dat dat al geregeld is.
Hij wil toch testen of de website op de nieuwe server ook goed werkt? Dan neem ik aan, dat alleen hij, bij het intikken van het adres naar die website moet gaan en niet iedereen op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85345

Ik kan van vele reacties hier echt geen kaas maken. Zo moeilijk is dit toch helemaal niet.

Kweet nie om welk domein het gaat, maar stel ff: www.domein.nl

Als orange de dns gegevens beheerd voor domein.nl dan nog kan orange ze wel overdragen, maar wanneer de config bij de nieuwe hoster nog niet goed is dan kan je alsnog downtime hebben (dns doet er even over om over heel de wereld bekend te raken), dus overdragen of niet, ik snap dat de TS het eerst wil testen of de config goed is bij de nieuwe hoster.

Om het te testen is het toch heel simpel:

Bij de nieuwe hoster moet in ieder geval een virtual host aangemaakt worden voor www.domein.nl
Als je dan de site hebt geupload naar de nieuwe hoster dan kan je dat idd testen door in je hosts file het ip adress van je NIEUWE hoster in te vullen met daarachter www.domein.nl:

xxx.xxx.xxx.xxx domein.nl

Op deze manier kun je in je browser gewoon www.domein.nl intikken en gaat ie naar de nieuwe hoster (wel ff opletten dat je geen proxy server gebruikt, het kan nl. zo zijn dat je browser dan ook ingesteld staat om de dns van de proxy server te gebruiken, je hosts file wordt dan niet geraadpleegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 10:35

DataGhost

iPL dev

WooK schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 12:52:
[...]

Volgens mij snap jij het zelf niet helemaal. Wat het waarschijnlijkste is is dat de site die hij wil bereiken achter een vhost zit. Als je een domeinnaam intikt is dat namelijk niet magisch bekend bij de server, maar dat wordt door de client meegestuurd. Het is duidelijk dat enkel een IP-adres de browser geen enkele hint geeft over het domein wat je wilt hebben. Als je verbinding maakt met een IP-adres geeft de browser niet door van welk vhost je de site wilt zien en krijg je dus de 'hoofdpagina'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:53
Volgens mij gaat de oplossing van gsmurf prima werken.

Trouwens, als "geen downtime" zo belangrijk is, vraag Orange dan ook de sites nog enkele dagen na het overdragen van het domein te blijven hosten (tja...je kunt het proberen). Het kan zeker 2 dagen duren tot alle DNS caches verlopen zijn en iedereen dus daadwerkelijk naar de nieuwe server gestuurd wordt. Dit hangt ook af van de TTL in je domein records. Je zou kunnen vragen of deze korter ingesteld kunnen worden bij de oude hoster (bv. 12 uur i.p.v. 2 dagen, wat meestal de default is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Graag zou ik nu willen testen of de website op de nieuwe server ook goed werkt, maar zou ik zo niet weten hoe ik de website kan benaderen op de nieuwe server.
ts wilt testen of hij de site kan zien op de nieuwe servert... Niet meer, niet minder.

Oplossing; bel/mail support van de nieuwe hostert met de vraag hoe en waar ie de site kan bekijken. (vaak zit dit gewoon in je control panel)

Allemaal leuke antwoorden, dns enzo, mooi om de downtime te beperken, maar dat vraagt ts niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04 14:20
Rowdy, het antwoord is al 3/5 keer gegeven :S

Stel:
Website: www.site.nl
Oude server: 10.0.0.0
Nieuwe server: 20.0.0.0

Als de TS nu www.site.nl intikt, wat gebeurt er dan:
1. Browser controleert het host bestand > Nee, geen verwijzing naar site.nl, dus we gaan door
2. Browser vraagt IP van site.nl op aan de dns server. > Krijgt 10.0.0.0
3. Browser stuurt een HTTP request naar 10.0.0.0 en geeft daarbij specifiek aan dat het om domein www.site.nl gaat.
4. Server kijkt in z'n lijstje: www.site.nl... www.site.nl... Ah! Gevonden: "Hallo, welkom op site.nl....."

De TS kan niet zondermeer testen of de nieuwe server werkt, omdat het om shared hosting gaat. Dat houd in dat er 200 sites zijn met ip 20.0.0.0. Als je http://20.0.0.0 intikt krijg je dus gewoon een vooraf ingestelde pagina, die zal verwijzen naar de site van de hoster, of een pagina van apache, of... In ieder geval niet zijn eigen site. Dat kun je vergelijken met werken in een gebouw met 200 man. De congierge moet weten dat je gasten naar jouw op zoek zijn, anders gaat het mis.

Wat moet er dus gebeuren? De browser moet een HTTP request doen aan 20.0.0.0 met het verzoek www.site.nl te sturen. Met andere woorden, precies het verzoek dat de server zou krijgen zodra de dns gegevens zijn geupdate en alles. (Dus als de site helemaal overgezet is). Op die manier kan de TS het beste zien of de server goed is ingesteld, software goed loopt etc.

Hoe doe je dat? Door je hosts bestand aan te passen. (Al eerder besproken). Als ik dan het rijtje van hierboven er weer bij haal, dan krijgen we:
1. Browser controleert het host bestand > Gevonden :) Krijgt 20.0.0.0
2. Browser vraagt IP van site.nl op aan de dns server. > Krijgt 10.0.0.0
3. Browser stuurt een HTTP request naar 20.0.0.0 en geeft daarbij specifiek aan dat het om domein www.site.nl gaat.
4. Server kijkt in z'n lijstje: www.site.nl... www.site.nl... Ah! Gevonden: "Hallo, welkom op site.nl....."
Deze weiziging geldt dus ALLEEN voor de computer van de TS, en wordt ook alleen op de computer van de TS uitgevoerd. Zodra de TS de oude server weer wilt bereiken, haalt hij de verwijzing weer uit het hosts bestand en start ie z'n browser opnieuw op.

Temp url's zoals http://sharedserver.hoster.nl/~rudyl/ zijn wel leuk, maar werken in werkelijkheid bagger. Je moet er dan voor zorgen dat iedere interne link op je site relatief is, zodat niet alsnog http://www.site.nl/contact.php wordt opgevraagd in plaats van http://sharedserver.hoster.nl/~site/contact.php

[ Voor 14% gewijzigd door Nijn op 13-06-2007 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Rowdy.nl schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 17:03:
ts wilt testen of hij de site kan zien op de nieuwe servert... Niet meer, niet minder.
Oplossing; bel/mail support van de nieuwe hostert met de vraag hoe en waar ie de site kan bekijken. (vaak zit dit gewoon in je control panel)
Allemaal leuke antwoorden, dns enzo, mooi om de downtime te beperken, maar dat vraagt ts niet... ;)
Nee, jij snapt de antwoorden niet, dat is iets heel anders :)
Lees nog maar eens goed de replies van o.a. Wilke en Nijn door, en als je het niet gelooft kun je het proberen door het bijvoorbeeld te testen door tweakers.net en gathering.tweakers.net om te draaien in je hostfile ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Ik ben me er goed van bewust hoe browsers, webservers, 't hosts bestand etc werken...

Ooit gehoord van de zin "assumption is the mother......"?

Jij en een paar anderen hopen dat de nieuwe hoster alles al gereed heeft en zijn webserver geconfigureerd heeft zodat die het domein wat in je request staat herkent...? Indien het niet geconfigureerd is werkt je hosts oplossing dus mooi niet en vraagt iedereen zich weer af wat hier nu weer mis aan is.

Een telefoontje/mailtje naar support van de nieuwe hoster voorkomt dit alles... ;)
(zal niet de eerste keer zijn dat ze zo'n vraag krijgen...)

@moto-moi; misschien begrijpen we elkaar allemaal niet... ;)
(en had ik me misschien beter moeten verwoorden wat ik bedoelde, my bad... :|)

[ Voor 66% gewijzigd door Rowdy.nl op 13-06-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Ooit gehoord van de zin "assumption is the mother......"?
Yup. Jij?

Van de TS is af te leiden dat zijn account al geactiveerd is op de nieuwe server. Ik weet niet of je net zo'n ruime kennis hebt van hosting, maar een account aanmaken/activeren is een kwestie van 1 formuliertje invullen in je admin paneel. Met andere woorden, hij doet het of hij doet het niet. Of denk je soms dat de hoster 4 dagen werk heeft aan het aanmaken van een nieuwe site op z'n server?

Hoe dan ook, de TS wilt testen of z'n site werkt. Testen doe je door simuleren. In dit geval wil je dus een request simuleren. Dat doe je dus met je hosts bestand. Een temp url is wat dat betreft een erg slechte oplossing. Je weet dan namelijk niet of de server het juiste domein koppelt aan de juiste site. Daarnaast krijg je een hoop geklooi met je links en lopen (php/asp) scripts en cookies helemaal de mist in omdat het domein niet klopt. Testen of de server online is kan de TS nu ook al, door het IP adres in te vullen. Testen of zijn site ook werkt, kan de TS met z'n hosts file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Nee, ik weet dat ze daar niet veel tijd voor nodig hebben, maar weet wel dat er genoeg hosters zijn die bijvoorbeeld dns servers niet direct aan hun admin portal hebben hangen (net zoals mijn hoster bv) Zoals ik al zei, 't kan werken, maar 't zou ook maar niet kunnen werken.

En nog een aanname, 't ip van die shared server, weet ts dat? Waarschijnlijk wel vanwege upload, indien ie het zelf geupload? of heeft de hosting service dat voor 'm gedaan...

En een temp url, misschien idd slecht, maar een goed geprogde site kan er mee omgaan. En 't is niet helemaal duidelijk of ts zijn site wilt doortesten, of alleen maar kijken of hij er compleet opstaat...?

[ Voor 51% gewijzigd door Rowdy.nl op 13-06-2007 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Graag zou ik nu willen testen of de website op de nieuwe server ook goed werkt, maar zou ik zo niet weten hoe ik de website kan benaderen op de nieuwe server. Het ip adres geeft de hoofdsite op de webserver weer
De TS heeft dus het IP, en wilt testen of de site goed werkt.

Een goed geprogde site heeft misschien weinig last van temp url's, al zou ik een site ook prima vinden als er gewoon vanuit gegaan wordt dat het werkt op zijn eigen domein. Hoe dan ook, we weten niet of de TS een goed geprogde site heeft. Die aaname kunnen we naar mijn mening beter niet maken...

Maar goed, de vraag van de TS lijkt me uitvoerig beantwoord. Ik stel voor de discussie over de 2 methodes te stoppen of ergens anders door te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Nijn op 13-06-2007 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdsur5all
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-04 17:05
Wat ik helemaal mis is de reactie van degene die de vraag heeft gesteld. RudyL dus.
Laten we even zijn reactie afwachten? kijken wat hij/zij nou precies bedoelt.

gegroet.

ps: immers we bedoelen het allemaal om hem/haar te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

DataGhost schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:33:
[...]
Volgens mij snap jij het zelf niet helemaal. Wat het waarschijnlijkste is is dat de site die hij wil bereiken achter een vhost zit. Als je een domeinnaam intikt is dat namelijk niet magisch bekend bij de server, maar dat wordt door de client meegestuurd. Het is duidelijk dat enkel een IP-adres de browser geen enkele hint geeft over het domein wat je wilt hebben. Als je verbinding maakt met een IP-adres geeft de browser niet door van welk vhost je de site wilt zien en krijg je dus de 'hoofdpagina'.
Dat zeg ik toch :X 8)7
Ik snap niet dat men hier adviezen gaat geven om het "testen" met zijn eigen domein te gaan doen. Als het niet goed werkt, heeft iedereen namelijk last van de "test". Overigens moet je deze vraag gewoon bij je nieuwe hosting partij neerleggen want voor het zelfde geld, werkt deze helemaal niet met een cpanel achtige tool.

I'm not as think as you stoned I am

Pagina: 1