oude IDE schijven maar als 9gig herkend door XP?

Pagina: 1
Acties:

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 09:20

pro_6or

amateur_60r

Topicstarter
Ik heb gisteren twee (oude, 2000,2001 geloof ik) harde schijven die ik nog had liggen (IBM 45 gigabyte deskstar udma100 schijven, ik geloof DTLA 304570) weer geinstalleerd in mijn PC, aangesloten op de via een IDE kabel, de jumpers op de schijven allebei op "cable select" gezet.

Tot nu toe had ik alleen (physiek) één sata schijf. deze heb ik gepartitioneerd in een c schijf (windows) en een d schijf (data)

In het apparaatbeheer worden de IBM schijven netjes herkend, maar als ik op "deze computer" klik, ziet windows (naast mijn twee huidige schijven (C en D) maar één extra schijf (i) en deze is volgens windows maar 9,76 gigabyte groot (i.p.v. 2 x45 = 90 gigabyte) Dit is trouwens precies! evengroot als mijn C partitie!

In eerste instantie kon mijn PC windows niet meer laden, nadat ik de IDE schijven had geinstalleerd, dit terwijl ik in het BIOS de sata schijf als opstart schijf heb gezet, verder de 2e en 3e optie leeg heb gelaten en "zoeken naar andere apparaten" op NEE heb gezet. pas nadat ik via shift+F10 in het opstart menu? van de sata controller? aan had gegeven dat hij alleen naar de sata schijf mocht zoeken kon mijn PC windows weer laden.

Iemand enig idee waarom mijn PC de oude schijven niet goed "herkend"?

een treffende spreuk

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Omdat ze niet goed gepartitioneerd zijn en er nog Windows op staat. Als je even wat verder had gekeken in bijv. schijfbeheer had je daar zelf ook achter kunnen komen.