vaststelling: 3600+ (65nm) wordt warmer dan 4200+ (90nm)

Pagina: 1
Acties:

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 09:03
Enkele weken geleden verving ik mijn Athlon 64 X2 4200+ (90nm) door een Athlon 64 X2 3600+ (65nm); En wat blijkt; de temperatuur van mijn cpu is met meer dan 20° gestegen! Ik heb niets gewijzigd aan mijn configuratie en ik heb daarnet de koeler eraf gehaald en om er opnieuw coolpasta op te doen (een heel dun egaal laagje). Maar nu ook geeft hij extreem hoge temperaturen.

4200+
idle: 35°
load: 45°

3600+
idle 55°
load: 76° (orthos na 10 min, gemeten met abit EQ, toen hij 76° werd ben ik gestopt) 8)7

Kan ik hieruit besluiten dat het 65nm procedé meer warmte genereert dan het 90 nm procedé? :?

[ Voor 0% gewijzigd door ShaiNe op 13-06-2007 00:48 . Reden: spelling ]

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Die programmaatjes zoals jij die noemde, zitten er nog wel eens naast. Kijk gewoon eens in de BIOS wat de temperaturen zijn en vergelijk dat met EQ

• ShaiNe
tja maar in mijn bios is mijn 3600+ al 50° idle. Dat is toch een pak meer dan de 4200+. Dus de Abit EQ zal er niet ver naast zitten, dus ook met die 76° load.

Verwijderd

Bios weet ook niets.

ALLE softwaremetingen zijn onbetrouwbaar.

Dat dit nu nog niet in de FAQ staat... er is echt onderhand iedere dag wel zo'n topic.

Als je geen last hebt dan boeit de temperatuur niet, tegen oververhitting heb je beveiliging dus ga niet moeilijk doen om een of ander cijfertje ergens.

Waarschijnlijk heb je een iets oudere BIOS die de sensor in de 65nm chip compleet verkeerd uitleest. (Een temperatuur die in eerste instantie al niet hoeft te kloppen).

Problemen die je hebt:

1 - Je weet niet wat je meet (waar de sensor zit, of die juist contact maakt etc etc)
2 - Je weet niet of de sensor wel juist gecalibreerd is
3 - Je weet niet of de chip op het moederbord de sensor wel juist uitleest
4 - Je weet niet of de software die je gebruikt de chip op het moederbord wel juist uitleest (ook al is dit de BIOS zelf, die zijn ook niet altijd 100% in orde)

De gebruikte sensoren kloppen vaak ook voor geen meter omdat ze daar helemaal niet voor bedoeld zijn, ze zijn enkel voor de CPU om te weten wanneer ie te heet wordt en moet gaan terugclocken of zelfs de hele boel uitschakelen. Dit gebeurt vaak bij een temperatuur van 120 graden.

Vanaf 85 graden kun je volgens de fabrikant permanente schade veroorzaken wat de levensduur verkort. Nu gaat zo'n ding een jaar of 20 mee minimaal, dus een beetje korter (zeg 10 jaar korter, wat dus echt flink is en je normaal niet voor elkaar kunt krijgen met alleen warmte van zichzelf) boeit niet, over 3 jaar is het ding al antiek in PC land.

Eigenlijk heb je pas echt problemen vanaf een graad of 150, dan ga je richting de smelt temp van het soldeer tussen de core en de behuizing, dat is het zwakste deel van de CPU.

Aangezien bij 120 graden de boel al uit gaat ga je daar nooit aan komen en maak je de boel dus ook niet snel stuk. Het ding zal al veel eerder (graad of 80) onstabiel worden, dus merken zal je het wel.

Tenzij je echt een reden hebt te denken dat de temperatuur de oorzaak is van je probleem zou ik het gewoon vergeten verder.

Een verkeerd cijfertje in een stuk software is geen probleem voor je computer, je hebt pas een probleem als de boel niet meer fatsoenlijk loopt.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Ik denk dat behalve variaties in temperatuurmeting je vooral te maken hebt met een anders gemonteerde IHS (heatsink op de cpu zelf, die de hitte van de kale core doorgeeft naar de cooler).

Het komt regelmatig voor dat die niet goed of zelfs heel slecht geproduceerd zijn.
Dat wil zeggen : Er zit niet voldoende thermische lijm of soldeer tussen de core en de IHS.
Dit verschilt van cpu tot cpu (letterlijk, dus serienummers die elkaar opvolgen kunnen al verschillen).

In dit geval denk ik dat je een beetje pech hebt....er zijn genoeg handige tweakerts die de IHS verwijderen, alles lappen, speciale koelprut er tussen en de zaak met of zonder IHS weer opstarten...vaak met gigantische temperatuurdalingen tot gevolg.

Succes...enne..ik zou gewoon die 4200+ weer halen ;-)

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Wat een geweldige post. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Bollebout op 13-06-2007 01:23 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

De brisbane sensor word niet goed uitgelezen of is gewoon niet goed werken bij de brisbane cores.

Ik schok me ook rot, maar kwam al snel info tegen op het internet.

Is een bekent probleem, de vcore kan ook fout uitgelezen worden dan weet je dat alvast. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door mad_max234 op 13-06-2007 02:17 ]

Verwijderd

offtopic:
Waarom ga je van een 4200+ naar een 3600+ ?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 02:13:
offtopic:
Waarom ga je van een 4200+ naar een 3600+ ?
Kan van alles zijn van kapotte videokaart(agp mobo) tot de cpu zelf, maar is niet relevant. ;)

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Dit is een bekend ABit BIOS probleem:

http://groups.google.ms/g...cb751112#facbaa66cb751112

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Niet alleen Abit heeft er last van, het is een brisbane probleem.

Asus
Abit
Biostar

Icm een brisbane = foute temps en foute Vcore

De sensors zijn gewoon brak van de brisbaen cores. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 13-06-2007 11:50 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

majic schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 01:19:
Ik denk dat behalve variaties in temperatuurmeting je vooral te maken hebt met een anders gemonteerde IHS (heatsink op de cpu zelf, die de hitte van de kale core doorgeeft naar de cooler).

Het komt regelmatig voor dat die niet goed of zelfs heel slecht geproduceerd zijn.
Dat wil zeggen : Er zit niet voldoende thermische lijm of soldeer tussen de core en de IHS.
Dit verschilt van cpu tot cpu (letterlijk, dus serienummers die elkaar opvolgen kunnen al verschillen).

In dit geval denk ik dat je een beetje pech hebt....er zijn genoeg handige tweakerts die de IHS verwijderen, alles lappen, speciale koelprut er tussen en de zaak met of zonder IHS weer opstarten...vaak met gigantische temperatuurdalingen tot gevolg.

Succes...enne..ik zou gewoon die 4200+ weer halen ;-)
Ik zou toch oppassen met die IHS. Sinds S AM2 en S775 is het niet meer mogenlijk die te verwijderen, aangezien die core niet meer geplakt is op de IHS, maar echt gesmolten. Als je dan je IHS verwijderd, verwijder je je core, en dan is je CPU klaar voor het grof vuil.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Snake schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 12:08:
[...]

Ik zou toch oppassen met die IHS. Sinds S AM2 en S775 is het niet meer mogenlijk die te verwijderen, aangezien die core niet meer geplakt is op de IHS, maar echt gesmolten. Als je dan je IHS verwijderd, verwijder je je core, en dan is je CPU klaar voor het grof vuil.
Niet altijd, ik heb laatst een AM2 CPU die ik uit het doosje haalde en de IHS zat toen al los.

Bij Intel schijnt de E4XX0 serie een gelijmde IHS te hebben.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Heb je nadat je de 4200+ eraf hebt gehaald wel weer koelpasta op je processor gedaan?

• ShaiNe
woow, slapen jullie misschien niet? _/-\o_

@TRRoads: bedankt voor de heel interessante info :)

@mad_max234 & albatross: Ik vond het al raar dat mijn heatsink nooit echt warm werd als ik m'n hand erop legde, ook bij 76°. maar als het aan de foute aflezing in het abit bios zou liggen, waarom lezen externe progs de temperaturen dan ook verkeerd? Zou het dan dus aan de brisbane core liggen en niet aan het bios? (heb ik trouwens enkele maanden geleden geflashed)

@theroman: Toen m'n cpu 70° werd in windows gemeten, herstartte ik de computer en keek ik naar de temperatuur in bios, en die was 66°.

@;dani.: waarom van een 4200+ naar een 3600+? ik heb de 4200+ verkocht net voordat de prijzen in vrije val waren omdat ik toen al wist dat ik later zal upgraden naar een Phenom. Hoe langer ik wachtte om m'n 4200+ te verkopen hoe minder hij waard werd. Daarom heb ik nu een goedkope 3600+ om de wachttijd naar de Phenom te overbruggen.

Ik heb zojuist cpu-z eens gebruikt om de stepping te weten van m'n cpu en hij gaf een error. Hij kon de multiplier, bus speed, rated fsb niet aflezen. Dus de sensors van de brisbane kunnen inderdaad wel brak zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door ShaiNe op 13-06-2007 14:12 . Reden: spelling ]

• ShaiNe
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:59:
Heb je nadat je de 4200+ eraf hebt gehaald wel weer koelpasta op je processor gedaan?
neen gewoon wat natgemaakt met speeksel }:O

(zo noob ben ik niet)

heb trouwens Arctic Silver 5 gebruikt. goed spul :)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb je wel de laatste versie van cpu-z? werkt bij mijn prima op het uitlezen van de vcore na. (naar dat kan geen een proggie goed net als de temp)

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Voor de AMD X2 en Intel Core processor's kun je heel mooi het programma Core Temp gebruiken. Die doet iets met de nieuwe interne sensors van die processors. Echt een heel net programma, geen installatie vereist, geen wazige bestanden achterlatend etc.

• ShaiNe
nAFutro schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 15:23:
Voor de AMD X2 en Intel Core processor's kun je heel mooi het programma Core Temp gebruiken. Die doet iets met de nieuwe interne sensors van die processors. Echt een heel net programma, geen installatie vereist, geen wazige bestanden achterlatend etc.
heb eens de temps bekeken volgens Core Temp:

iddle core#0 12° core#1 23°
load core#0 33° core#1 41°

Dat is erg laag, zeker in idle. hoe betrouwbaar zou het zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door ShaiNe op 13-06-2007 16:24 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Uiterst betrouwbaar, denk ik. Mijn 4800+ (89 Watt) heeft idle een temperatuur van 26°C en stressed 47. Lijkt me dat een lager geklokt model met een lagere TDP wel lagere temperaturen kan hebben.

Yes, but no.

Verwijderd

Ik dacht dat ik duidelijk was geweest:

Het is absoluut onbetrouwbaar en er klopt dus waarschijnlijk niets van.

De huidige temperatuur van jouw CPU is: 33 graden.

Dat klopt net zoveel als al die programma's die je gebruikt, die doen namelijk ook zomaar een gok. Ik heb de redenen genoemd waarom het onbetrouwbaar is.

Als je er geen last van hebt verder wat maakt het dan uit? Als je heel graag de echt temp wilt weten moet je een mooie meter kopen, een DT200 bijvoorbeed en dan het liefste de sensor onder de IHS modden met een hoogwaardige koelpasta tegen de core.

Dan nog weet je niet echt de temperatuur binnenin de core, maar het komt in de buurt.

Maar wat boeit het hoe warm het ding is? Al was ie 2000 graden, als het werkt dan werkt het toch?

(En een beetje gezond verstand gebruiken mag ook wel, als het buiten al 20 graden is dan gaat je core geen 12 graden zijn tenzij je een bijzondere koeling gebruikt zoals phase change of een TEC, met luchtkoeling ga je niet onder de 30 graden uitkomen als de omgevingstemperatuur 20 graden is, daar krijg je het simpelweg niet efficient genoeg voor)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2007 16:35 ]

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 09:36

ScSi

Belg.

offtopic: Shaine, kan je me nogmaals een mailtje sturen in verband met die Raptor, de problemen met mijn mailbox zijn nu pas volledig opgelost - scsi_009 at telenet dot be

Ik zou me eigenlijk ook weinig aantrekken van die temps zoals gezegd. Draait het goed dan draait het goed. Tegen oververhitting bestaan beveiligingen in het BIOS dusja..

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 01:13:

ALLE softwaremetingen zijn onbetrouwbaar.
Mwah, TAT voor C2D en Quads is toch stuk accurater dan de meeste andere types van metingen. Maar dat is Intel :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 17:01:
[...]

Mwah, TAT voor C2D en Quads is toch stuk accurater dan de meeste andere types van metingen. Maar dat is Intel :)
Dan nog heb je het probleem dat je niet zeker weet of de software het wel goed doet en of de boel wel netjes gecalibreerd is.

Dus het een is onbetrouwbaarder als het ander, maar onbetrouwbaar blijft het.

• ShaiNe
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:33:

(En een beetje gezond verstand gebruiken mag ook wel, als het buiten al 20 graden is dan gaat je core geen 12 graden zijn tenzij je een bijzondere koeling gebruikt zoals phase change of een TEC, met luchtkoeling ga je niet onder de 30 graden uitkomen als de omgevingstemperatuur 20 graden is, daar krijg je het simpelweg niet efficient genoeg voor)
Ja idd, daar had ik nog niet aan gedacht, het is niet meer dan logisch dat je cpu niet koeler kan zijn dan de omgevingstemperatuur |:(

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

ShaiNe schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:22:
[...]

heb eens de temps bekeken volgens Core Temp:

iddle core#0 12° core#1 23°
load core#0 33° core#1 41°

Dat is erg laag, zeker in idle. hoe betrouwbaar zou het zijn?
Niet betrouwbaar, zoals ik al heb gezegt is er een probleem met de sensor, en geen software is instaat de juist temp uit te lezen ook core temp niet.

Heb je zelf wel gezocht? want er is genoeg over te vinden op het internet. ;)
Pagina: 1