Gigabit slechte prestaties

Pagina: 1
Acties:

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-03 11:59

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Ik zit met een vrij vaag probleem: mijn netwerkkaart is sneller op 100mbit dan op 1gbit.
Op 100mbit haal ik makkelijk de volledige bandbreedte terwijl ik op 1gbit niet verder kom dan 6mbit. (zwaar variabele snelheid)

Het gaat om een Asus A6F laptop met Realtek 8169 chip.
Zodra ik deze in een gigabitswitch gooi begint het corresponderende ledje direct behoorlijk te flikkeren terwijl er bijna geen enkele byte doorheen wordt gestuurd. Dit stopt direct zodra ik de kaart op 100mbit vast zet.

Andere pc's op dezelfde switch met allemaal dezelfde chipset hebben nergens last van.
Ik heb van een goed werkende pc ook de kabel op de laptop aangesloten maar kreeg hetzelfde effect. Windows en firewall zeggen dat er geen pakketjes verstuurd worden en de diagnostische tools van realtek zelf laten ongeveer 1 a 2 pakketjes per seconde zien.

Precies hetzelfde gebeurd er als ik op deze laptop linux boot (2.6.20 kernel).
Switch is een Netgear GS608 (nieuw).

Ik kan niks anders bedenken dat dat de chip gewoon stuk is gezien de dingen die ik heb kunnen uitsluiten (draad, OS, switch, soort chipset). Maar gezien zo'n ding opsturen voor reparatie een redelijke operatie is (zeker als het toch niet stuk blijkt te zijn) probeer ik of er iemand nog een tip heeft wat ik uit zou kunnen proberen.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Ik heb dezelfde netwerkkaart/chip op de moederbord van me server.
Op gigabit snelheid klapt die er heletijd uit. Maar op 100Mbit gaat het perfect.

Heb er nu een Intel kaartje in gedaan en no more problems!

Wellicht komt het door de Realtek chip.

Probeer eens andere netwerkkaart te gebruiken?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb eerder al op het forum gelezen dat de Realtek chip veel meer resources en CPU-time gebruikt dan de Intel kaarten, die laatsten hebben zelf chip op de kaart terwijl de Realtek de CPU gebruikt. Kijk maar eens met de zoekfunctie van het forum.

Het is dus maar de vraag of de kaart kapot is, misschien trekt je CPU het niet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Gekeken of er nieuwe drivers voor zijn of nieuwe chipset drivers voor je MoBo ? Kan een driver probleem zijn.

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-03 13:26
Zou wel erg toevallig zijn als dat op linux ook het geval is.. Heb je geprobeerd om hem vast te zetten op 1000/full? Aangezien hij het wel doet als je hem vast zet op 100/full.

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-03 11:59

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Ik heb hem inderdaad al eens vast gezet op 1000/full. Zelfde effect. Ik dacht inderdaad eerst ook dat hij misschien continue schakelde tussen 100 en 1000mbit.

Ik heb voor alles de nieuwste drivers gebruikt wat eigelijk de oorzaak niet kan zijn aangezien het effect op Linux hetzelfde is.

De CPU lijkt met 2 tot 3% belasting ook geen bottleneck te zijn. Het gaat trouwens om een Core Duo T2300. Lijkt me afdoende.

Andere netwerkkaart gebruiken is niet echt een optie. Het gaat om een laptop en een gigabit pcmcia kaartje heb ik niet echt liggen.
Pagina: 1