Toon posts:

Ultra low-budget laptop: Smartbook i1100z

Pagina: 1
Acties:
  • 458 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Graag zou ik van jullie advies willen over de aanschaf van een nieuwe laptop, alleen met de uitdaging dat het budget ultiem laag ligt: zo laag mogelijk... ;)

Tot voor kort tikte ik fijn mijn e-mails en documenten in Word op een Dell Latitude CPi 366 (Pentium II) uit 1999. Het apparaat werkte prima onder Windows 2000 en Office 97 en ik gebruikte hem dan ook intensief voor mijn studie (ben deeltijdstudent in Leiden) Thuis verbond ik de laptop via USB met de Livebox van Wanadoo, verbinden via netwerk is altijd wat problematisch geweest. Helaas is dat niet het enige probleem, omdat de laptop erg warm wordt en regelmatig weigert. Kortom: nieuw is hard nodig en wel nu. Maar wat? Ik heb niet echt op deze uitgave gerekend en ik ga dus op zoek naar iets goedkoops. :?

Nu zag ik bij mijn computerwinkel om de hoek de volgende aanbieding voor 399 euro:

Smartbook i1100z
Celeron M350
Beeldscherm 14,1 inch
Geheugen 256 MB
Harde schijf 40 GB
CD/DVD-Speler/Brander
VGA Shared Memory, SIS M661MX
Geluid AC97 2.2
Compatibel Modem 56 Kbps LAN 10/100 Mbps
Accu Li-Ion Accu 4 cell
Uitgang 1x VGA 1x RJ-45 1x RJ-11 1x PCMCIA Type II
24 maanden garantie

Is dit wat? Er zit geen besturingsysteem bij, maar dat is geen probleem. Met studentenlicentie kan ik goedkoop aan Windows XP komen. Office heb ik nog op cd, dus dat is ook geen punt. De laptop lijkt mij in principe rap zat voor internet en Office, spelletjes speel ik niet (geen tijd). Enige twee minpunten: er zit geen dvd brander in (maar die brand ik wel op de desktop thuis) en Wifi ontbreekt (daar zijn losse kaartjes voor te koop). Accuduur is geen punt omdat ik de lader overal in kan prikken, zowel thuis als in Leiden.

Heeft iemand ervaring met deze processor en chipset? Kent iemand het merk Smartbook? En wat is eventueel het alternatief, wellicht een refurbished exemplaar van HP of Compaq voor ca. 400 euro? Ik zag ook al een Dell Inspiron 1501 voor 449 euro, maar daar kwamen nog 79 euro transportkosten bij... goedkoop blijkt dan toch een relatief begrip. Verder zag ik nog een Toshiba Satellite T30-106 voor 449 euro bij de Dynabyte maar die aanbieding is alweer weg.

Alvast bedankt!

HizWiz

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Denk dat je voor 400 euro een veel frissere 2dehands notebook op de kop kunt tikken.....zelfs met nog wat resterende garantie als je goed zoekt.

Evt. verzekeren voor een paar euro per maand, hoef je je nergens zorgen over te maken.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Kijk eens bij Dell, daar heb je soms voor misschien 100 euro meer een kwalitatief veel betere laptop :)

We are shaping the future

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:04
Goedkoop blijkt ook een relatief begrip ja, vooral als je laptops alleen qua prijs en niet qua specificaties vergelijkt. Als je bedenkt dat 1GB toch wel een vereiste is wil je lekker kunnen werken met XP en hier maar 256MB in zit.. Ook de harde schijf is niet bepaald groot. Als je alleen maar wilt typen en internetten kan je hier in principe een non-windows besturingssysteem opzetten of een lite versie van XP, die waarschijnlijk wat efficienter omgaat met de resources. Dan is het wel een leuk laptopje, maar ook weer, relatief gezien is het niet echt een laptop of over naar huis te spreken. "Een paar" euro meer en je hebt iets waar je wat meer plezier aan zult beleven en wat meer mogelijkheden heeft.

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
Alex) schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 01:25:
Kijk eens bij Dell, daar heb je soms voor misschien 100 euro meer een kwalitatief veel betere laptop :)
Daar heb ik al gekeken en dat viel tegen. Goedkoopste model is € 479 en dan komt daar nog € 79 verzendkosten bij. Dan kom ik uit op € 558 voor een Inspiron 1501 met dvd-cdrw combodrive. Wèl 512 MB geheugen en Wifi. Jammer dat Dell op die goedkoopste modellen nou nèt geen gratis verzending heeft. :'(

Heb ook al gekeken naar tweedehands (niet particulier maar via bedrijven). Heb wel wat Compaqs gezien voor € 399, maar overwegend met 256 MB en DVD-drive (dus geen combo of DVD+-RW). Is dus bijna hetzelfde als de Smartbook, alleen krijg ik op deze krijg ik 24 maanden garantie.

Hm, ultralaag budget zal het dus niet worden als ik het zo hoor. Dan maar even kijken naar goedkope andere oplossingen in de vorm van een simpele Celeron of Sempron. Zit daar trouwens nog noemenswaardig verschil tussen of is het allebei vooral goedkoop en simpel? Of heeft iemand nog een goede suggestie m.b.t. gebruikt?

Bedankt!

HizWiz