Toon posts:

Hoe ver kom ik met 32bits vista met 4gb?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.103 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
na het geheugen goed koop is geworden op de markt. ben ik van plan op er nog 2 gb er bij te gooien.(pc6400 DRR2 G.E.I.L in me asus p5w DH deluxe, E6600 ).
na veel google staat bijna over al vermeld.
32-bit versions of Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise, and Ultimate: 4GB. maar hoe is dat in de praktijk ? ik wil dan Business gaan draaien.
door te zoek op het internet haal iedereen een verschillende waarde aan geheugen groten. maar waarom wordt er dan 4gb vermeld ?
http://www.vistaclues.com...-in-32-bit-windows-vista/

wil liever niet naat 64 bits gaan omdat dit met software en drivers problemen gaat opleveren. Zoals canon scanner, laserjet 1022. nero, virusscanner etc.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 10:38
Nee, het gaat niet anders. Tenzij je de kernel wilt gaan herschrijven ofzo..

[ Voor 49% gewijzigd door Steephh op 12-06-2007 23:55 ]

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
ja maar waarom word er dan 4gb vermeld? op de sites.

en hoe gaat 64bits met software om, zoals,nero,office 2003,hamachi,xfire .norman anti virus...etc

Verwijderd

Als ik het goed begrijp herkent windows dan maar 3gb.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 20:17

Jack

MHz Matters

Als je 4 gig aan ram in je moederbord hebt zitten, dan zal windows 32 bit maar 3 gig zien en gebruiken.
(In de bios kan je wel alle 4 gig ram zien.)
Dus het werkt wel, maar alleen voor 3/4 deel ;)

[Specs]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De 32-bits uitvoering van Vista kan niet veel meer dan 3,12GB adresseren, zoals ook wordt uitgelegd door Abbadon in de RAM FAQ. 4GB wordt dus wel ondersteund, maar is niet in zijn geheel beschikbaar voor het besturingssysteem.

[ Voor 24% gewijzigd door Rone op 13-06-2007 00:04 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jack schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 00:01:
Als je 4 gig aan ram in je moederbord hebt zitten, dan zal windows 32 bit maar 3 gig zien en gebruiken.
(In de bios kan je wel alle 4 gig ram zien.)
Dus het werkt wel, maar alleen voor 3/4 deel ;)
Dat vraag ik me af. Ik heb hier 32-bits W2003 draaien op 4GB en volgens Task Manager wordt er totaal 4190984K aan "Physical Memory" gezien waarvan ik momenteel 3630076K available heb.

Verwijderd

applicaties gaan over het algemeen prima werken, mogelij wat problemen met apps die drivers installeren.

Oude versie alcohol of starforce whatever..bjv.

Verwijderd

Topicstarter
maar hopen dat x64 de toekomst wordt, en dat er nu genoeg drivers zijn

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:08
Ik heb Vista Ultimate x64 de 32 bits applicaties worden nog prima ondersteund. Die installeert die dan ook in een apparte folder namelijk Program Files (x86). Drivers weet ik niet precies, want tot dusver heb ik de mijne allemaal in 64 bits kunnen vinden.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 00:07:
[...]

Dat vraag ik me af. Ik heb hier 32-bits W2003 draaien op 4GB en volgens Task Manager wordt er totaal 4190984K aan "Physical Memory" gezien waarvan ik momenteel 3630076K available heb.
2003 kan weer PAE gebruiken wat XP niet kan, en ik denk vista 32 ook niet.

Eerst nemen "devices" adressen in beslag, die je kan remappen maar dan heb je pae of een 64 bits OS nodig.

Dan heb je nog windows 32bit die gelimiteerd is tot 3,2 tot 3,5 GB aan ram om slechte drivers te ontzien.

specs

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
gebruikershaes schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 00:39:
Ik heb Vista Ultimate x64 de 32 bits applicaties worden nog prima ondersteund. Die installeert die dan ook in een apparte folder namelijk Program Files (x86). Drivers weet ik niet precies, want tot dusver heb ik de mijne allemaal in 64 bits kunnen vinden.
De vraag is, ziet ie je hele 4 gig ook? Ik heb zelf ook 4 gig. Als de 64-bit Vista Ultimate, met memory remap, echt een physical memory ziet van 4096MB (en geen PAE crap), dan moet ik misschien ook maar eens over.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

@albatross:
4096MB = 4GB

1024 * 2 = 2048 * 2 = 4096
48 + 48 = 96
40 + 40 = 80 + (8 + 8 =16) = 80 + 10 + 6 = 96
get it?

ontopic:
om 4Gigabyte te kunnen gebruiken zijn er eigenlijk 2 dingen die een rol spelen. ondersteuning in je moederbord en de hoeveelheid addressen.

alleer eerst moet je moederbord onderstuening bieden. de bios bepaalt allereerst hoeveel geheugen je kunt gebruiken. voor veel moederborden ligt dit vaak op 4Gigabyte, de wat duurdere moederborden en vrijwel alle serverborden kunnen 4Gigabyte of meer gebruiken. daarnaast neemt je moederbord ook zelf wat addressen in beslag waardoor de netto hoeveelheid bruikbaar geheugen net iets lager uit valt.

2e punt is je besturings systeem. 64-bit systeemen kunnen tot wel 128TeraByte aan geheugen gebruiken maar 32-bit systeem zijn gelimiteerd tot 4Gigabyte. echter hebben Windows2003 en mogelijk ook Windows Vista 32bit een trukje: PAE.

met PAE wordt zeg maar de hoeveelheid geheugen boven de maximale bruikbare grens van 3,2GB in een soort van swapfile gestopt. je computer gebruikt dus nog steeds maar 3,2GB en de rest zit in deze virtuele swapfile. dit is eigenlijk het zelfde als dat je een swapfile op je hardeschijf zou aanmaken van 8Gigabyte bijvoorbeeld. je kun dan bijvoorbeeld 7 programma's opstarten die elk 1Gigabyte aan geheugen zouden gebruiken, echter kan dus maar 3,2Gigabyte tegelijk worden gebruikt, de rest zit dan in je swapfile. PAE is vergelijkbaar maar dan met een swapfile in de rest van het geheugen dat zich boven de 3,2Gigabyte grens bevindt. en de performance cost is dan ook niet te vergelijken met een swapfile die zich op je hardeschijf bevindt. dit wordt ook wel high/low swapping genoemt.

daarnaast is er nog altijd de maximale grens van 2Gigabyte die elk process kan innemen. een (32bit) programma kan dus nooit meer dan 2Gigabyte geheugen beheeren ongeacht hoeveel geheugen er in de machine zit. dit is een limiet die microsoft heeft gecreerd en waarvoor geen enkele technische reden bestaat. geen enkel ander besturings systeem kent dan ook zo'n soort limiet.

verder is de enige reden om geen 64bit windows te gebruiken: drivers.
ik zelf draai WindowsXP 64-bit en ik moet het eerste 32bit programma nog tegen komen dat niet wil draaien. ook op het internet zijn veel verhalen te vinden dat Nero, Office, winamp, etc gewoon werken. ook van de meeste virus-scanners is wel een 64-bit versie maar bij alle 64-bit Window'sen is de kernel ook nog eens dicht getimmerd waardoor virussen al veel minder kansen hebben. patchguard heet het geloof ik en dat is waar Symantic over klaagd bij de EU omdat ze niet meer de kernel kunnen hacken.

MCaffe en AVG schijnen nergens last van te hebben en hebben een 64-bit versie van hun virusscanner. daarnaast werken veel 32-bit versie's ook gewoon. 32bit programma's kun je herkennen doordat er *32 achter hun proccessnaam komt te staan in de Windows TaskManager.

dus tenzij je voor een bepaald stuk hardware dat je echt nodig hebt geen 64-bit driver kunt vinden zou ik je adviseren omgewoon 64-bit Windows te gaan draaien. wat betreft je moederbord zou ik gewoon de manual eens na lezen. hier staat precies in hoeveel geheugen er wordt ondersteunt.

• albatross
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 05:46:
@albatross:
4096MB = 4GB

1024 * 2 = 2048 * 2 = 4096
48 + 48 = 96
40 + 40 = 80 + (8 + 8 =16) = 80 + 10 + 6 = 96
get it?
Waarom je nou toch in vredesnaam meent mij uit te moeten leggen dat 4096MB = 4G, lol, is totally beyond me. Ik had liever gewoon een antwoord gezien op mijn vraag of Vista Ultimate 64bit wel de gehele 4G als physical memory ziet (en dus niet via PAE).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

albatross schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 06:00:
[...]

Waarom je nou toch in vredesnaam meent mij uit te moeten leggen dat 4096MB = 4G, lol, is totally beyond me. Ik had liever gewoon een antwoord gezien op mijn vraag of Vista Ultimate 64bit wel de gehele 4G als physical memory ziet (en dus niet via PAE).
voorzover mij bekend hebben 64-bit systeem geen PAE nodig. sterker nog: ze kunnen het niet eens gebruiken tenzij je dat echt moedwillig 32-bit geheugen addressen blijft gebruiken.

dus, als je moederbord 4GigaByte of meer kan herkennen heb je in een 64-bit OS geen PAE nodig omdat ook te gebruiken. als je moederbord 4Gigabyte herkent en daar zelf wat vanaf snoept kun je met PAE dat afgesnoepte gedeelte weer terug claimen.

4Gigabyte in een 32bit besturings systeem is dus niet mogelijk zonder PAE omdat de Bios per definitie altijd wat afsnoept. meestal heb je dan dus 3,2Gigabyte +0,8Gigabyte PAE geheugen.

• albatross
Misschien moet ik dan toch maar eens een 64-bit OEM versie kopen. Ik zou die ene gig wel terugwillen.

Verwijderd

als de CPU in 32bit modus staat heb je dus 4Gigabyte aan addressen. elke instructie die de CPU uitvoert heeft zo'n 32bit address waar bijvoorbeeld het resultaat in wordt bewaart. de BIOS reserveert dus een range van deze addressen waardoor programma's deze niet meer kunnen gebruiken. het probleem is dus niet dat de bios 0,8Gigabyte aan geheugen gebruikt maar eerder dat de bios de adressen die daar bijhoren reserveert. in ander woorden: het geheugen kan worden gebruikt maar er is geen address om het te gebruiken. PAE lost dit op door virtuele addressen te gebruiken die dan worden vertaalt zodat wanneer de CPU zo'n instructie uitvoert deze dus naar die 3,2GB verwijst die wel bruikbaar is.

als de CPU in 64bit modus staat heb je hier geen last van en zijn er genoeg addressen over om zowel de 0,8Gigabyte die de bios reserveert als de rest van het geheugen direct te kunnen addreseeren. de CPU gebruikt dus 64bit geheugen addressen en dus zijn er addressen beschikbaar die naar die 0,8Gigabyte kunnen verwijsen.

je kunt dit vergelijken met NAT router op internet. omdat er niet genoeg IP addressen zijn geeft je ISP je maar 1 address. je router neemt dit address op zich en vertaalt dit voor de computer in je thuis netwerk. zo kunnen meerdere computers(geheugen bytes) achter 1 address zitten(geheugen address). met IPv6 zijn er genoeg addressen en kan je ISP je voor elke computer in je netwerk een direct bereikbaar address geven. er is dus geen vertaalslag meer nodig en dus ook geen gekloot meer met port-forwarding.

elke computer is direct bereikbaar op zijn eigen IPv6 address zonder NAT router.
elke byte is direct breikbaar op zijn eigen address zonder PAE vertaling.

• ftaels
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-11-2022
Ik ben onlangs ook overgeschakeld op XP64-bit. Enkel de drivers is wel efkes zoeken. Oude rommel (zoals oude webcam, ...) worden waarschijnlijk nooit meer ondersteund.

Maar nu met Vista, beginnen fabrikanten ook meer aandacht aan 64-bit te besteden (ook XP64bit krijgt ondersteuning).

Ik zou zeggen, probeer de 64-bit toch maar ;-)

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

De hardware die je noemt vind ik nu bepaald niet probleem gevallen. De ouderen randapparatur word goed ondersteunt door Vista, ook Vista x64. (Tip: sluit alles aan en schakel het in tijdens de installatie) Nero en virusscanners zijn gewoon werkend.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het proberen. ik heb de nederlandse vista all in one 64bits. nu heb ik een licentie van ict gilde school van msdn AA van vista busness 32bits, ik wil busness 64bits draaien, werkt die code daar ook op ?. de taal maakt niks uit daar ben ik al achter .

Verwijderd

Topicstarter
op internet is het antwoord ook niet echt te vinden

Verwijderd

ik weet niet hoe het bij precies zit maar volgens mij kun je van elke 32bit versie de key ook gebruiken op de 64bit versie behalve bij OEM versie's.

of de MSDN AA als OEM of als retail wordt gezien weet ik niet maar dat zou je aan hun, ict gilde dus, moeten navragen. je hebt immer's van hun je windows gekregen en niet van microsoft, wat vermoed dat het wordt gezien als OEM.

taal maakt inderdaad niet uit volgensmij. er is hier eerder een topic over geweest op GoT,
[Vista] Met een 32-bit serial de 64-bit legaal gebruiken?*

Verwijderd

kan je dan beter 2x 1gig + en 2x 512 erin prikken om Dual Channel Memory te gebruiken ?

Verwijderd

Topicstarter
HOE ZO HEB IK BIJ 4 X1 GB GEEN DUAL CHANNEL MEER ?
het is toch kanaal a en b. dus kanaal a 2 gb en kanaal b 2 gb = 4gb totaal

• Gurneyhck
  • Laatst online: 18-05 21:32
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:48:
HOE ZO HEB IK BIJ 4 X1 GB GEEN DUAL CHANNEL MEER ?
het is toch kanaal a en b. dus kanaal a 2 gb en kanaal b 2 gb = 4gb totaal
A. Waarom schreeuw je zo?? :?
B. Op welke post reageer je? Of roep je zomaar iets willekeurigs? Ik zie iig geen verband.
C. Je hebt helemaal gelijk betreft: "het is toch kanaal a en b. dus kanaal a 2 gb en kanaal b 2 gb = 4gb totaal". Dus ja bij 4x 1GB heb je nog steeds Dual Channel.

• albatross
Gurneyhck schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 14:57:
[...]

B. Op welke post reageer je? Of roep je zomaar iets willekeurigs? Ik zie iig geen verband.
C. Je hebt helemaal gelijk betreft: "het is toch kanaal a en b. dus kanaal a 2 gb en kanaal b 2 gb = 4gb totaal". Dus ja bij 4x 1GB heb je nog steeds Dual Channel.
Ik denk dat hij reageerde op ram245, die zei: "kan je dan beter 2x 1gig + en 2x 512 erin prikken om Dual Channel Memory te gebruiken?" Beetje gokken, natuurlijk, maar ik denk dat ram245 ervan uit gaat dat, als Vista maar 3G gebruikt, er met 4 x 1G, de laatste gig niet in Dual Channel zou staan. Wel, of ie dat nou echt dacht of niet, het is in ieder geval niet zo: Dual Channel vindt plaats op controller niveau, lang, lang, voordat Windoze ook maar iets te zien krijgt. Je hebt dus met 4 x 1G gewoon Dual Channel.

Verwijderd

Gurneyhck schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 14:57:
[...]

dat hoeft niet waar te zijn. 4x 1GB is 4 dimmetje's. je moet dan dus eigenlijk over 4 kanalen beschikken oftewel 2x 2 kanalen en lang niet altijd is dat het geval. vooral oudere moederborden(intel) en vorige revisie's van de AMD K8 konden slecht's 2 kanalen aan.

met 4 dimmetjes werd dat dan gewoon weer 4x 1 i.p.v 2x 2. daarnaast werkt Dual-channel inderdaad op controller nivo en is dus transparant naar de software. dit heeft volgensmij meer te maken met de zogeheten pages en request-queus dan met geheugen-adressen en de werkelijk opslag. windows werkt niet met pages maar met addressen. die vertaling gebeurt door de geheugen-controller en daar zit dan ook de limiet als het gaat om 4GB of meer. werkt die geheugen-controller met 32-bit of met 64-bit addressen.

zie ook mijn vorige post over die addressen en waarom windows NOOIT 4Gigabyte geheugen kan beheeren zonder PAE en waarom PAE in 64-bit niet nodig is.

dus het hang er een beetje vanaf. of het ook een merkbaar verschil is? denk het niet. hooguit 1%.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 05:35 ]

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:23
Ik draai nu 2 dagen op mijn 32bits Vista Ultimate met 4 gig, geupgrade vanaf 2 gig.
Wat ik uit ervaring kan vertellen zijn de volgende constateringen en ervaringen.
De bios van mijn moederbord rapporteert netjes 4 gig.
Windows geeft 3325 aan, dit komt doordat mijn video kaart 8800gts 640mb van die 4gig flink wat afsnoept en nog een ander apparaat of service, welke ik nog niet heb gevonden...
Games laden zeker 25% sneller, zoals de laatste titels: Bioshock en World in Conflict.
Windows start niet echt sneller op, maar lijkt wel minder te bufferen naar de harddisk.
Applicaties en windows functies starten 35% sneller, daar ze schijnbaar nu in het geheugen zitten.
Toen ik mijn 128mb memory stick erin gooide liep het systeem even vast, daar hij die extra geheugen capaciteit wilde gebruiken als een soort buffer ? Wie weet hoe je dit kan uitzetten.
Na 2 min gewacht te hebben, stabiliseerde alles weer en kon ik bij mijn bestanden.
Ben zeker tevreden met de kleine investering die tegenwoordig 2gig kost en de prestaties die het uiteindelijk opleveren in spellen en applicaties.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

albatross schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 20:19:
[...]

Ik denk dat hij reageerde op ram245, die zei: "kan je dan beter 2x 1gig + en 2x 512 erin prikken om Dual Channel Memory te gebruiken?" Beetje gokken, natuurlijk, maar ik denk dat ram245 ervan uit gaat dat, als Vista maar 3G gebruikt, er met 4 x 1G, de laatste gig niet in Dual Channel zou staan. Wel, of ie dat nou echt dacht of niet, het is in ieder geval niet zo: Dual Channel vindt plaats op controller niveau, lang, lang, voordat Windoze ook maar iets te zien krijgt. Je hebt dus met 4 x 1G gewoon Dual Channel.
Hetgene wat ik 'dacht' is dat Windows 32bit maximaal 3GB gebruikt. Als je dan 2x512MB toevoegd heb je mooi 3GB aan geheugen en ook nog in Dual Channel. Van 2GB naar 3GB is toch al een mooie vooruitgang? 4GB zie ik mezelf nog niet gebruiken ^^

Verwijderd

DLP schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:34:
Ik draai nu 2 dagen op mijn 32bits Vista Ultimate met 4 gig, geupgrade vanaf 2 gig.
Wat ik uit ervaring kan vertellen zijn de volgende constateringen en ervaringen.
De bios van mijn moederbord rapporteert netjes 4 gig.
Windows geeft 3325 aan, dit komt doordat mijn video kaart 8800gts 640mb van die 4gig flink wat afsnoept en nog een ander apparaat of service, welke ik nog niet heb gevonden...
Games laden zeker 25% sneller, zoals de laatste titels: Bioshock en World in Conflict.
Windows start niet echt sneller op, maar lijkt wel minder te bufferen naar de harddisk.
Applicaties en windows functies starten 35% sneller, daar ze schijnbaar nu in het geheugen zitten.
Toen ik mijn 128mb memory stick erin gooide liep het systeem even vast, daar hij die extra geheugen capaciteit wilde gebruiken als een soort buffer ? Wie weet hoe je dit kan uitzetten.
Na 2 min gewacht te hebben, stabiliseerde alles weer en kon ik bij mijn bestanden.
Ben zeker tevreden met de kleine investering die tegenwoordig 2gig kost en de prestaties die het uiteindelijk opleveren in spellen en applicaties.
Ehh het is niet zo dat je videokaart iets van die 4gig afhaalt, je windows (programma's) kunnen gewoon niet meer dan die 3,325 gebruiken! Die 0,675gig ben je gewoon kwijt, die wordt nergens voor gebruikt het is net alsof je windows niet weet dat het er is ;)

Het is dus niet zo dat je videokaart iets van die 4gig pakt, het kan wel zo zijn dat hij iets van je 3,325 pakt!
Dergelijke prestatiewinsten lijken mij erg onwaarschijnlijk...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:55
Daar gaat het hele topic nou net om: 32-bit Vista ziet maar 3,nogwat GB. Dit heeft te maken met het feit dat 32-bits maar 2^32 Bits aan geheugen kan adresseren. Als je je hele 4GB wilt gebruiken zul je dus een 64-bit OS zoals Vista x64 moeten halen. Dan kun je dus 2^64 bits adresseren en gebruiken dus. Dat i zijn dan vele Terabytes of wat daarna komt :P

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nog 1 keer, er spelen meerdere factoren:

- De hoeveelheid geheugen ondersteund door de licentie. Bijvoorbeeld, xp 32 kan als het aan de licentie licht maar max 4gb laten zien. En ook al kan vista 64 superveel aan, de licentie staat bijvoorbeeld maar 8GB toe (afhankelijk van welk type)

- De beschikbaarheid van geheugenadressen. Apparaten snoepen adressen op die dan niet door het geheugen gebruikt kunnen worden. Op een OS zoals xp32 kan dit geheugen niet aangesproken worden. Dit resulteert dus in soms veel minder geheugen als je bijvoorbeeld een flinke videokaart er in heb zitten. (ik heb 4GB maar ik kan maar 2,93GB zien, bijvoorbeeld)

- PAE / 64 Bit en een ondersteunend moederbord. Heb je een moederbord die het ondersteund en heb je een 32 bits os met PAE OF een 64 bits OS, dan kunnen de in gebruik zijnde adressen van hierboven "ge-remapped" worden boven de 4GB, en kun je deze door PAE of door 64 bits weer aanspreken. Windows server 2003 32 bits kan dit dus bijvoorbeeld ook.

- Een kernel limitatie Vanaf SP2 van xp32 heeft microsoft de maximale hoeveelheid geheugen gelimiteerd tot 3,x (3,2 of 3,5 oid) GB. Dit komt omdat er zeel veel drivers voor xp 32 zijn waarvan er zeer veel over de zeik gaan als er hogere geheugen adressen gebruikt worden. Gebrekkige programering aan de driver kant dus. Ook zit PAE alleen in xp32 / vista voor DEP, en zou xp32 zelfs zonder de kernel limitatie niet boven de 4GB aan kunnen spreken. (in server 2003 zit dus wel een complete PAE) Vista 32 deelt deze limitatie ook.

Je zit dus met XP 32 en Vista 32 EN vast aan de kernel limitatie EN aan het in gebruik zijn van geheugen adressen door apparaten/gecombineerd met de afwezigheid van PAE...

specs

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:38:

Ehh het is niet zo dat je videokaart iets van die 4gig afhaalt
Eh, jawel. Ook het geheugen dat aanwezig is op de videokaart wordt geadresseerd binnen de 4GB adresruimte van het intern geheugen. Hoe meer videogeheugen, des te meer adressen zullen worden gebruikt om dit te adresseren waardoor je dus minder bruikbaar geheugen overhoudt.

Dit geldt dus voor alle aanwezige apparaten die adresruimte nodig hebben om te functioneren.

Meer informatie:
RAM FAQ » 4GB en desktop PC's
• Microsoft.com » Knowledge Base artikel 929605

[ Voor 18% gewijzigd door Rone op 04-10-2007 14:28 ]

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:23
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:38:
[...]
Dergelijke prestatiewinsten lijken mij erg onwaarschijnlijk...
Ik ben geen verkoper van geheugen, maar ik kan het je alleen maar aanraden als je veel games speelt of zware applicaties runt.
Vista wordt echt sneller,... heb de percentages met gevoel vormgegeven, helaas heb ik ze niet officieel kunnen meten.
Bedankt voor de goede uitleg van de heren onder mijn bericht over waarom er maar 3325 gerapporteert wordt.
Wat ik graag nog zou willen zien in dit topic, zijn de ervaringen van andere 4gig gebruikers binnen vista 32.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

• eth0stack
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-01 00:53
Ik heb ook 4GB in mijn pc zitten. Win XP 32bits zegt dat hij 3.25GB ziet in windows.

Verwijderd

Sinds kort Asus P5K met E6750 en 4x1G (Corsair CM2x2048-6400C4)
In Vista Ultimate 32b, wordt 3,3 G gezien.
Kreeg eerste regelmatig blauwe schermen, echter sinds ik het geheugen voltage op 2,1V heb gezet
Loopt ie stabiel.
Heb dan ook overclockt: Geheugen op 800Mhz, FSB loopt op 1600, processor 3,2Ghz.

Heb systeem niet geprobeert met minder geheugen, ga wel zeer binnnekort Vista 64b proberen.
Werk veel met Adobe Photoshop CS3, waarbij ik in 16bits mode werk met meerdere bestanden tegelijk open, dit geeft geen problemen.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
Xp heeft het probleem dat deze max 3gb kan aanspreken.

Als het goed is bij Vista 32bit kan max 4gb worden aangesproken, en bij Vista 64bit maximaal de 8gb (wat ook het limiet is van vrijwel alle mobo's).
Waarom? 32bit->64bit is een 2^x macht hoger (de x wordt +1 vergeleken met 32 bit), dus geld ook voor je hoeveelheid ram dat kan worden aangesproken dat er een stap van 2^x (x+1 dus vergeleken met de 32 bit) hoger kan worden aangesproken.

Dus ja, zolang je vista draait heeft 4gb nut, draai je xp kan hij max 3.xxgb aan en zal ook niet meer herkennen.

p.s. De 64-bit wordt alleen vrijwel nooit gebruikt, door de enorme hoeveelheid aan games/applicaties die daarmee niet te runnen zijn, vandaar dat niemand over de 4gig heen gaat tenzij diegene zeker weet enkel games/applicaties te draaien die met 64 bit kunnen werken.... dat komt dus neer op iedereen die enkel de windows functies gebruikt (microsoft office, IE etc) er baat bij heeft, maar die draaien zulke intensieve items dat een P4 32-bit al ruim genoeg is.

[ Voor 46% gewijzigd door Xanaroth op 05-10-2007 15:49 ]

• Steephh
r00n schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 14:24:
[...]

Eh, jawel. Ook het geheugen dat aanwezig is op de videokaart wordt geadresseerd binnen de 4GB adresruimte van het intern geheugen. Hoe meer videogeheugen, des te meer adressen zullen worden gebruikt om dit te adresseren waardoor je dus minder bruikbaar geheugen overhoudt.

Dit geldt dus voor alle aanwezige apparaten die adresruimte nodig hebben om te functioneren.

Meer informatie:
RAM FAQ » 4GB en desktop PC's
• Microsoft.com » Knowledge Base artikel 929605
Wordt nu het geheugen van het bruikbaar geheugen (3,325GB) afgehaald, of van het totaal (4GB), zodat je in principe er wel degelijk profijt van hebt?

_@/'

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Steephh schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 22:48:

Wordt nu het geheugen van het bruikbaar geheugen (3,325GB) afgehaald, of van het totaal (4GB), zodat je in principe er wel degelijk profijt van hebt?
Het bruikbaar geheugen is het gedeelte van het geheugen dat over is nadat alle in het systeem aanwezige apparaten, dus ook de videokaart, hun adrestoewijzing hebben gekregen.

• Steephh
r00n schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 23:05:
[...]

Het bruikbaar geheugen is het gedeelte van het geheugen dat over is nadat alle in het systeem aanwezige apparaten, dus ook de videokaart, hun adrestoewijzing hebben gekregen.
Ok, maar dat betekend dus, stel alle apparaten samen 512 mb zouden gebruiken, je in principe bij 4GB werkgeheugen een bruikbaar geheugen hebben van 3,5GB, waarvan je er in Windows dan maar 3,125 van kunt gebruiken?

_@/'

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Steephh schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 23:35:

Ok, maar dat betekend dus, stel alle apparaten samen 512 mb zouden gebruiken, je in principe bij 4GB werkgeheugen een bruikbaar geheugen hebben van 3,5GB, waarvan je er in Windows dan maar 3,125 van kunt gebruiken?
Daar komt het simpel gezegd inderdaad op neer. :)

• Soesje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-08-2025

Soesje

is ook zo

Waarom zie ik dan slechts 3325MB in Vista x64? Zit 4GB in..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Soesje schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 19:58:
Memory remapping uitstaan?

Er zijn een aantal punten waar je aan moet voldoen, zie: Abbadon in "RAM FAQ"

Verwijderd

Soesje schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 19:58:
Omdat je memory remapping niet aan hebt staan. ;)

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-04 22:31
Of zijn chipset ondersteund het niet.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 11-05 19:37
Of omdat je een flinke shared videokaart hebt?
Of omdat Karma niet wil dat je antieke topics kickt...

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:28

ricardo246

Life's what you make it!

Ik heb 4GB onder XP draaien --> fysiek wordt daar 3,4GB van gezien door windows, maar je modules (4x1GB) draaien wel in Dual Channel. Je verliest 0,6GB en hebt wel snelheidsvoordeel. Gewoon voor 4GB gaan (kost toch weinig extra).

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Soesje

Soesje

is ook zo

Enig idee hoe Gigabyte memory remap noemt in de bios? (P35C DS3R bord)
Giant87 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 20:05:
Of zijn chipset ondersteund het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Soesje op 04-06-2008 20:20 ]

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 01:19
NEEEEEEE

Het gaat niet.

Koop je 4 GB voor 32 bit kan je maar 3 GB gebruiken. Dat is de reden waarom MS een 64bit editie heeft uitgebracht. Om met de markt mee te kunnen
Zelfde als 486>Pentium 16bit>32bit

Wil je vooruit moet je over naar 64bit. En het is bekend dat 64bit WEL veel problemen heeft gehad. NO FLAME, maar MS heeft de overgang niet transparant voor elkaar gekregen. (itt OSX)

EN je kan niet hopen dat het dual channel werkt. NT neemt de functie van de bios over, en ziet maar 3GB, 2 op een 2 op de andere => niet symetrisch => pech

DC kan alleen symetrisch uitgevoerd worden. Dual channel is niet zomaar "raid op ram" ofzo. Hele history

http://www.softfocus.be/

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ik snap niet goed dat iedereen hier loopt te roepen dat je met een x86 OS slechts 3.0GB, 3.2GB of 3.5GB kunt adresseren, complete onzin. Je kunt gewoon 4GB adresseren. Waar mensen geen rekening mee houden is dat bijvoorbeeld het geheugen van je videokaart ook geadresseerd moet worden. Gok maar eens wat er gebeurd als je 4GB RAM hebt met een x86 OS en een videokaart met 1GB VRAM...

Oh, en de 'problemen' met 64-bit OS'en zijn imho ook achterhaald. Je hardware moet wel erg exotisch zijn willen er geen werkende 64-bit drivers voor zijn. Tot nu toe ben ik trouwens ook nog geen enkele applicatie of game tegengekomen die niet werkt onder Vista x86-64.

[ Voor 26% gewijzigd door Avalaxy op 04-06-2008 20:23 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Soesje schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 20:16:
Enig idee hoe Gigabyte memory remap noemt in de bios? (P35C DS3R bord)

[...]
De Gigabyte P35jes doen dat automatisch. Als het goed is zie je in de bios ook gewoon 4GB staan.

• Soesje

Soesje

is ook zo

Terw_Dan schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 20:23:
[...]

De Gigabyte P35jes doen dat automatisch. Als het goed is zie je in de bios ook gewoon 4GB staan.
Klopt, toch zie ik in de task manager maar 3325MB fysiek beschikbaar. Mijn 8600GT 256MB neemt geen 750MB ram in...

• Abraxas1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05-2025

Abraxas1

PSN ID : Abraxas1971

Heb hier 4 GB draaien op Vista 64 bit zonder verlies en kan alle programma's zo draaien zonder problemen , Programma's zoals Nero, Norton, Office printer en scannersoftware werken gewoon.

Config: Asus Formula Maximus , Intel E8400 , Corsair 2x2 GB Dual Channel (TWIN2X4096-6400C4DHX).

[ Voor 3% gewijzigd door Abraxas1 op 04-06-2008 20:31 ]

It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world - Chaos Theory -

• Soesje

Soesje

is ook zo

Thx voor de snelle reacties. Dit verdient enige uitleg van mijn kant. Heb een 150MCE tvkaart erin zitten. Deze doen het vaak niet met 3+GB ram. Workaround zou zijn om in MSconfig maximaal 4095 ipv 4096 ram toe te wijzen. Vista maakt er dan meteen 3325 van :?

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
Ik draai 2 x 2 GB OZC ReaperX (PC8000) op een P35C-DS3R (rev 1.0) in combinatie met een E8200 @ 3.4GHz

Hiermee heb ik vista home premium x64 nl OEM geinstalleerd (terwijl pc was OC'ed) Bios herkende sowieso 4GB en Vista ook. Geen remap o.i.d.

Trouwens met een anders setje 2x2GB herstarte de pc direct na weergave laadbalkje van Vista, dat terwijl hij wel gewoon doorstarte als ik voor XP (prof 32bit) koos (dual boot.). Dit betrof G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ. Ik weet niet in hoeverre een compatibiliteits probleem tussen OS en geheugen de adressering bepaalt...

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11-2025

Tarabass

Webmaster

Waarbij je natuurlijk ook nog je video-geheugen etc. van de 3.2GB te adresseren geheugen moet aftrekken. Als je twee videokaarten van 768MB hebt, moet je die 1536MB dus ook nog eerst van die 3,2 aftrekken.

Ikzelf heb ook 4GB intern en draai dus ook 64-bit, en loop tegen meerdere problemen aan. Driver-problemen, ondersteuning van software, etc.. Heb dus onlangs een 32-bit ernaast geïnstalleerd om toch aan mijn spreekwoordelijke trekken te komen.

Zo zoek ik nog steeds een goeie firewall voor mijn 64-bit versie(?). NOD32 is inmiddels wel klaar voor 64-bit, maar een firewall kan ik helaas niet vinden.

Ga dus na of je hardware ondersteunt wordt en of je niets aparts doet met je PC. Voor huis, tuis en keukengebruik gaat het meeste wel draaien. Ikzelf maak veel muziek op de pc en daarvoor heb ik een geluidskaart die niet goed wordt ondersteunt, vooral niet icm de asio-drivers en MIDI. Als je niet echt een nerd bent (wat doe je hier dan? :P) dan zou ik gewoon lekker die 4GB erin zetten en 32-bit gaan draaien. Je gebruikt een stukje niet, maar je bent klaar voor de toekomst. En zoals je zelf al zei, het kost toch niets..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje oude topic, nietwaar. Ondertussen staat dit gewoon in de FAQ...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.